[L/L][MHI] Ruimte wordt onvoldoende warm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:38
Afgelopen voorjaar hebben wij in huis vier airco's laten plaatsen. Wij hebben een vreselijke hekel aan warmte in huis in de zomer en wilden in de winter ons gasverbruik (fors) naar beneden halen. Dit voorjaar zijn de MHI's naar tevredenheid geïnstalleerd.

De installatie betreft een single-split voor alleen de zolder en een multisplit waar twee slaapkamers en de woonkamer op zitten.

Gedurende het afgelopen najaar het huis prima naar 19 graden kunnen verwarmen zonder gebruik van gas. Alleen de problemen begonnen toen de temperaturen afgelopen weken richting en onder vriespunt gingen begonnen de problemen. Ondanks 24/7 draaien (met gebruiken van 30kwh per dag) kregen we het niet fatsoenlijk warm in huis.

Wanneer de drie binnenunits gezamenlijk draaien schoot de boel om de 15/20 minuten in defrost. Uren later waren de kamers maar een halve graad warmer. We zijn daarna overgegaan om alleen de woonkamer te verwarmen. Dat gaat een stuk beter maar wanneer het buiten rond het vriespunt is komt hij niet boven de 18 graden uit.

Nu zijn wij zelf opzoek gegaan naar de oorzaak hiervan. In 1e instantie zagen we de temperatuur in de app heel erg afwijken van de werkelijkheid, alleen kan dat niet verklaren dat wanneer we de boel op 30graden zetten het alsnog niet warmer dan 18 graden wordt in de woonkamer.

Ons huis is uit 1967 heeft een A-label, met spouwmuurisolatie, vloerisolatie, HR-glas en dakisolatie.

Dit is bij ons is geïnstalleerd:

Buitenunit: SCM50 ZS-W | 1
Woonkamer: SRK35 ZS-W | 123M3
Slaapkamer 1: SRK25 ZS-W | 58M3
Slaapkamer 2: SRK20 ZS-W | 26M3

Het valt ons op dat beide slaapkamers wel prima warm worden. Deze kunnen ook zonder problemen tegelijkertijd aan staan. Het probleem lijkt hem vooral in de woonkamer/buitenunit te zitten.

Onze analyse op dit moment is dat de buitenunit en de woonkamer-unit wel erg krap bemeten zijn. Ik lees online dat de SRK35 bij goede isolatie max 116m3 kan doen en de buitenunit in totaal 166m3.

De eerlijkheid gebied te zeggen dat onze woonkamer een U-vorm heeft. Maar de warmte (die er is) lijkt wel gelijkmatig verdeel te worden. Afgelopen zomer en herfst in ieder geval geen enkel probleem hiermee ervaren.

Maar kan ik daarmee stellen dat de installateur de zaak te krap bemeten heeft? De installateur is overigens een prima partij, maar voordat ik hem/haar een probleem voor de voeten gooi wil ik eerst wat advies inwinnen of ik een valide punt heb.

Daarom mijn vraag aan jullie. Is dit geheel te krap bemeten of kan er iets anders aan de hand zijn?
Onderstaand twee foto's van de plattegrond. Groen zijn de units.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/luRfsS7dq2gzXgchY9WZB035tDc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ta81WfAS6IUzctiS03cgPC2z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FUvvj6goKh2nz4PCzT7tP7johcw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/su5D6Aw1R9ucUdg6vKjJiw4s.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreams2
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-05 15:57
Het kan inderdaad zijn dat het toch iets te krap bemeten is. Wij verwarmen een soortgelijke ruimte beneden met een SRK50 en die heeft het ook niet altijd gered. Zeker met luchtvochtigheid richting de 100% de afgelopen dagen ging het net / net niet. Een aantal keer toch de CV bijgeschakeld om van 18 naar 19 graden te verwarmen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:53
Hangt er vanaf wat de opdracht was die de installateur heeft gekregen? Gas besparen en comfort in de zomer is gelukt, gasloos niet.

De binnenunit heeft een capaciteit van ca 4kW bij 0 graden, als ik een schatting maak op de specs en dat is volgens mij zonder defrosts. Dus de capaciteit is voor die situatie inderdaad te krap om volledig gasloos te zijn.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:14

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wat was voorheen je gasverbruik?
Ik doe +/- 170m3 met een SRK35ZS en dat gaat zelfs bij -10 prima bij 24/7 verwarmen.

Moet zeggen dat ik deze multi voor het gebruik niet heel lekker gesized vind ik snap deze keuze ook niet helemaal, niet heel gek dat een 5.0 met 3 units aan snel dichtvriest. Ik denk dat het al een heel stuk beter gaat als je de B.G.G. apart op een single zet.

Hoe draait de installatie als de units boven niet aan staan?

Heb je qua situering een mogelijkheid om de installatie te wijzigen zodat de zolder bij de multi erop komt en de woonkamer op de single?

[ Voor 27% gewijzigd door revolution-nl op 08-12-2023 21:05 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
revolution-nl schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:59:
Ik doe +/- 170m3 met een SRK35ZS en dat gaat zelfs bij -10 prima bij 24/7 verwarmen.

Moet zeggen dat ik deze multi voor het gebruik niet heel lekker gesized vind, niet heel gek dat een 5.0 met 3 units aan snel dichtvriest. Ik denk dat het al een heel stuk beter gaat als je de B.G.G. apart op een single zet.
Vorig jaar 700 kuub inclusief 50 kuub warm water (ongeveer). Wij doen de woonkamer max 19 graden en boven is 17/18 prima, maar daar komen we in de verste verte niet bij in de buurt.

Installatie is overigens verkocht 'om ook in de winter te kunnen verwarmen' zie ik in de offerte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:14

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

TwingyTwingy schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 21:05:
[...]

Vorig jaar 700 kuub inclusief 50 kuub warm water (ongeveer). Wij doen de woonkamer max 19 graden en boven is 17/18 prima, maar daar komen we in de verste verte niet bij in de buurt.

Installatie is overigens verkocht 'om ook in de winter te kunnen verwarmen' zie ik in de offerte.
zie mijn edit, maar hoe presteert de unit op de B.G.G. als boven alles uitstaat lukt het dan wel met de temperatuur?

Zo ja, woonkamer op de single zetten en zolder op de multi

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
revolution-nl schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:59:

Moet zeggen dat ik deze multi voor het gebruik niet heel lekker gesized vind, niet heel gek dat een 5.0 met 3 units aan snel dichtvriest. Ik denk dat het al een heel stuk beter gaat als je de B.G.G. apart op een single zet.

Hoe draait de installatie als de units boven niet aan staan?

Heb je qua situering een mogelijkheid om de installatie te wijzigen zodat de zolder bij de multi erop komt en de woonkamer op de single?
Nee, de zolder moet helaas helemaal apart blijven. De drie andere units komen op dezelfde muur uit dus daar is wel wat ruimte. Een grotere multisplit zou dus kunnen en een single zou met kunst en vliegwerk ook mogelijk zijn, maar heeft niet de voorkeur. De omvormer van de zonnepanelen en zo hangt er ook. Heel veel ruimte is er niet meer.

Edit: De woonkamer wordt wanneer die alleen aanstaat wel beter warm, maar het komt niet in de buurt van de 19. 16/17 is de max.

[ Voor 6% gewijzigd door TwingyTwingy op 08-12-2023 21:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

probleem is niet zoizeer het vermogen maar de plaatsing ervan. je kan natuurlijk met brute kracht (dus de fan hard zetten) de warmte verder door de kamer naar het eetgedeelte duwen maar het is gewoon een stuk beter om aan die zijde een binnendeel te plaatsen. lucht wil ook niet erg lekker 180 graden bochten maken de keuken in. als je nog een radiator ergens hebt hangen in het eetgedeelte kan je daar goed een vloermodel binnendeel plaatsen. geen lelijke puist aan de muur maar gewoon een radiator die warme lucht omhoog of over de vloer blaast de kamer in.

hoe dan ook: eerst beginnen met de fan handmatig zetten (dus niet op auto!) en de temperatuur vasthouden en de unit aanlaten. ook als je er niet bent.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 08-12-2023 21:18 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Die setup moet makkelijk 650 kuub gas kunnen vervangen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
digifun schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 21:16:
Die setup moet makkelijk 650 kuub gas kunnen vervangen.
Klopt, ware het niet dat wij zeker vorig jaar extreem zuinig aandeden met gas. 80% van het gebruik zal juist met temperaturen rond het vriespunt zijn geweest en daar laatste airconditioning het dit jaar afweten.

Dank allen voor de reacties. Ik ga het probleem komende week eens voorleggen aan de installateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 15:38
Welke instellingen hanteer je voor de blaasrichting, snelheid en verwarmingsschema (24/7, nachtverlaging of nacht uit)

Wij hadden vorig jaar ook moeite om de boel hier warm te krijgen op zo'n 180m3 met één 5kW LG binnenunit. Dit jaar echter 0 problemen en doet het ook pima met vorst dankzij onderstaande maatregelen:

- fans 45 graden naar beneden gericht
- blaassnelheid vastzetten op max bij niet aanwezig en 's nachts. Dus niet auto zoals @flippy ook al aangeeft.
- 24/7 verwarmen bij temperaturen rond en onder het vriespunt evt met nachtverlaging afhankelijk van hoe zwaar de unit het heeft met opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Nogmaals dank aan allen voor de reacties en het meedenken in deze situatie.

Vandaag is de technische dienst van de installateur langs geweest. Zij bevestigden onze vermoedens. De installatie werkt prima maar is voor deze hoeveelheid niet geschikt. De binnenunit van de woonkamer had een 5KW moeten zijn en de multisplit had een 8KW moeten zijn. De verdere afhandeling is nu aan de verkoopafdeling en die nemen binnen enkele dagen contact op. De monteurs gaven in grote lijnen twee mogelijke oplossingen:

- Huidige buitenunit vervangen door een 8kw-model. Binnenunit woonkamer wordt een 5kw.
- Huidige buitenunit alleen nog voor de slaapkamers gebruiken (dan hangt er 2,5+2kw op een 5kw multisplit) en een 5kw singlesplit voor de woonkamer.

Van de monteur begreep ik dat de 8kw buitenunit iets meer geluid maakt met verwarmen (max 54 ipv 52). De buitenunit hangt aan onze buitenmuur boven de carport op 2,6 meter van de erfgrens van de buren. Zou dit een probleem opleveren qua norm? Geen idee hoe snel zo'n geluid echt hinder veroorzaakt. Het nadeel voor ons om een extra single-split te nemen is dat de plaatsing buitengewoon lastig is en we in de toekomst aan deze muur geen warmtepomp meer kwijt kunnen. Wij neigen om die reden heel erg naar een 'dikkere' multisplit van 8kw.

Wat zijn jullie gedachten over deze twee opties? Voor zover ik kan zien kan de 8kw multisplit bijna net zover terugmodeleren als de huidige 8kw (1,1 vs 1,0) qua verwarmen.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:21
Waarom zijn de opmerkingen over locatie, blaasrichting en blaasstand genegeerd? Als de airco zijn eigen waarmee lucht meet dan schakelt deze terug ver voor de gewenste temperatuur is bereikt. (Deels op te lossen met een externe sensor)

Is vastgesteld dat de binnenunit continu op max vermogen heeft gedraaid? Het staat nergens vermeld.

De locatie van de binnenunit maakt het uitdagend zo niet onmogelijk. De meetlocatie staat ook niet vermeld.

Hier meer vermogen tegenaan gooien kan bijna geen (comfortabele) oplossing bieden. Wel een bak met herrie.

De "warmte lijkt wel gelijkmatig verdeeld" wordt ook niet gesubstantieerd met gemeten waarden. Voor zover van toepassing in een koude ruimte die niet op temperatuur komt.

[ Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 14-12-2023 21:11 ]

• TwingyTwingy
Rukapul schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:05:
Waarom zijn de opmerkingen over locatie, blaasrichting en blaasstand genegeerd? Als de airco zijn eigen waarmee lucht meet dan schakelt deze terug ver voor de gewenste temperatuur is bereikt. (Deels op te lossen met een externe sensor)

Is vastgesteld dat de binnenunit continu op max vermogen heeft gedraaid? Het staat nergens vermeld.

De locatie van de binnenunit maakt het uitdagend zo niet onmogelijk. De meetlocatie staat ook niet vermeld.

Hier meer vermogen tegenaan gooien kan bijna geen (comfortabele) oplossing bieden. Wel een bak met herrie.
Ik negeer zeker niet bewust goedbedoelde adviezen. In reactie op jouw vragen kan ik aangeven dat we idd dit soort dingen hebben geprobeerd. Alleen als je systeem elke 15-20 minuten in defrost gaat dan is er weinig te tweaken. De temperatuursensor is 'gewoon' de standaard in de unit. Deze wijkt inderdaad een stuk af van de werkelijkheid. Maar met afgelopen vorst-periode kreeg de airco het gewoon niet warmer dan 16 graden in huis.

De installateur heeft ook met de leverancier geschakeld en ook die gaf aan dat het onmogelijk is om met deze buitenunit het met temperaturen rond het vriespunt warm te krijgen in de drie kamers. Ze hebben in vergelijkbare casussen nog nooit een 5kw voor deze oppervlakte geïnstalleerd. Dat is ook de reden dat ik in dit topic hulp vraag van wat de beste vervolgoplossing in deze is.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:17
Volgens mij is niet het vermogen maar het dichtvriezen je grootste probleem. Ik lees veel reacties van gebruikers waar de unit rond 0 °C met hoge luchtvochtigheid het nauwelijks of niet red, zeker als je niet van tevoren een (goed geïsoleerde) warmtebuffer ogebouwd heb. Ik denk dat je rond het vriespunt vooral meer koeloppervlakte nodig hebt. Dus een fysiek grotere buitenunit. Of een buitenunit erbij. Maar ik zou eerst de gegeven tips proberen. Misschien presteert de installatie beter als het kouder is. Het probleem rond het vriespunt duurt vaak maar kort, je kunt het dan uitzitten met extra kleding, bijverwarming etc. Je installatie kan met gemak 650 kuub gas vervangen, maar zeker niet met hetzelfde adhoc stookgedrag. Ook met een grotere buitenunit zul je anders moeten stoken dan je met gas gewend was. Of je moet iets als 30 kW laten installeren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Overigens zou elke 20 minuten een defrost sowieso niet moeten kunnen, want de settings zijn zo dat er bij de SCM50 minimaal 40 minuten tussen defrosts moet zitten. Zou daar de installateur ook maar naar laten kijken...

Is er al gecontroleerd op een lek? Het zouden ook symptonen kunnen zijn van te weinig koudemiddel.
GermanPivo schreef op zondag 26 december 2021 @ 07:10:
Ik heb eens even zitten kijken hoe het zit bij MHI en zodat we het ook niet steeds op hoeven te zoeken. Lijkt dus puur temperatuur gebaseerd te zijn.

Defrost parameters voor de singesplits:
SRK20ZS-W / SRK25ZS-W / SRK35ZS-W / SRK50ZS-W
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Defrost voor multi splits:
SCM50ZS-W / SCM60ZS-W
[Afbeelding]

[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 15-12-2023 07:03 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Als ik de gegevens van je installatie bekijk zijn volgens mij zowel plaatsing als capaciteit een probleem.

Ik vind dat je buitenunit erg weinig capaciteit heeft voor de combinatie en vraag die je hebt. Ik had op z'n minst voor een 6kW buitenunit gegaan ipv een 5kW. Het verschil in verwarmingscapaciteit tussen die 2 is best stevig.

Wij hebben een 6kW buitenunit met een 3,5kW, 2,5kW en 2kW binnenunit voor het volledig verwarmen van onze woning, maar op significant minder oppervlak/inhoud. En de 6kW is bij ons beslist niet teveel wanneer het echt koud is.

Ook wij hebben bij sommige omstandigheden elke 45 minuten een defrost. Dat heb je snel bij mhi, in elk geval de multisplit, geen ervaring met de single. Maar bij ons wordt het juist warmer door zoveel defrosts. Na een defrost wordt een forse hoeveelheid warme lucht ingeblazen, ongeacht temperatuur-vraag, en bij ons gaan we daarmee vaak over de wenstemperatuur (blijft allemaal binnen een graad ongeveer).

Het vergroten van de kamerunit op zich zonder aanpassing buitenunit zal volgens mij inderdaad niet voldoende effect geven. De buitenunit heeft domweg te weinig verwarmingsvermogen voor zo'n oppervlak en is wat mij betreft echt een slechte keuze geweest. Dus wat mij betreft eerste optie: buitenunit naar 6kW, kamerunit 3,5kW laten hangen en bij plaatsen in de kamer een singlesplit van 2,5kW, of tweede optie: buitenunit naar 8kW en bij plaatsen 2,5kW unit op het systeem omdat de 8 4 binnenunits kan hebben.

Ik zou zelf voor de eerste optie kiezen, omdat je daarmee het voordeel houdt van de wat kleinere buitenunit (lager verbruik) op momenten dat er minder warmtevraag is. Uit mijn hoofd zeg ik dat de cijfers tussen de 5 en 6kW buitenunit qua verbruik niet heel veel schelen ondanks fors meer verwarmingscapaciteit van de 6kW-unit, maar de cijfers van de 8kW zijn wel wat hoger. Bovendien heb je bij de eerste optie een betere spreiding van verwarmen bij defrosts omdat de multi en de single zelden tegelijk in defrost zullen gaan. Dat laatste kan je bij slechte weersomstandigheden ook afdwingen door ze niet gelijk aan te zetten, zodat de defrost-timer niet gelijk loopt.
Als laatste heb je bij uitbreiding naar 2 binnenunits nog het grote voordeel dat beide binnenunits een veel kleiner deel van de kamer hoeven te bedienen, waardoor ze beide veel rustiger en met minder herrie zullen draaien. Bij een los bijgeplaatste singlesplit kan je er voor kiezen in de tussen-seizoenen alleen de singlesplit te laten draaien (wanneer je boven niet hoeft te verwarmen), deze hebben echt een laag verbruik.

Ik vind beide geboden oplossingen van de installateur dus geen goede. Beide opties vind ik lapwerk wat je probleem niet op gaat lossen en wat het verbruik geen goed zal doen.

Succes met je beslissing.

[ Voor 4% gewijzigd door Sjamo op 15-12-2023 03:08 ]

Pagina: 1