Kleine beamer voor in huiskamer.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08-06 15:45
Ik zoek een?
Beamer/projector voor in de woonkamer, als toevoeging/vervanging voor de TV.

Verbindingen

Hij staat op een wandplank, dus meer dan een stroomkabel krijg ik er niet naar toe.
Het moet dus werken op WiFi of een andere draadloze verbinding.

Ik heb geen TV-abbonement, dus alleen streamingsdiensten is genoeg. NPO-plus moet er wel op zitten (die is net verdwenen van de LG-tv, maar dat is een ander probleem).

Er staat ook al aan Sonos soundbar, hier moet de projector mee kunnen samenwerken.

Het zou ook prima zijn als er een smart-tv-achtig iets in de buurt van de Sonos soundbar staat, die met glasvezel met de soundbar verbindt en via WiFi of iets anders draadloos met de beamer.

Formaat

Omdat 'ie vol in het zicht staat liefst iets kleins. De plank is maar 30cm 20cm breed. Een traditioneel koekblik van een projector krijg ik niet verkocht aan mijn partner.

De wandplank hangt op ~1.50 hoog, de wand er tegenover staat op iets meer dan 3 meter afstand, daar mag het projectieoppervlak ongeveer 1m² zijn (dat lijkt me comfortabel, de muur is veel groter dus komt niet zo nauw).

De plank reikt niet tot het midden van de wand, dus het zou mooi zijn als de projector keystone correctie heeft voor links/rechts en onder/boven.

In sommige gevallen staat de zon op de muur waar geprojecteerd wordt, door witte gordijnen heen, ook dan wil ik nog wel een filmpje kunnen kijken. Ik weet niet zo goed hoe dat in Lumen uit te drukken valt.

Qua resolutie wil ik ten minste Full HD.

Wat is je budget?
Geen heel hard bedrag, onder de €1000 moet lukken denk ik. Als het voor de helft kan dan graag.

Heeft iemand hier een goeie suggestie voor? Ervaring met een soortgelijke setup? Ik verdrink een beetje in de hoeveelheid opties als ik zelf ga zoeken. Bij voorbaat dank.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

De gemiddelde beamer is niets meer/minder dan een "domme" converter van inputs naar licht; daar is vaak geen OS / smart-apps / etc echt bij inbegrepen. Echter, het zal vast niet uitgesloten zijn maar dat zijn er dan enkelen.

Als je zeker wil weten dat je over de weerschijn van de zon heen komt, zal je waarschijnlijk eerder in de laser-projector komen en niet een conventionele lamp. Ook hier; onderzoeken is het zeker waard Als ik snel rondkijk naar bepaalde reviews wil je dan vaak een apparaat dat 1600 of meer lumen kan produceren; veel fabrianten lijken dan grote(re) stappen te maken en je zit ergens van 1800 ineens op 3000 lumen.

Om alles aan te sturen zou je zelfs kunnen overwegen om een (simpele) Google Chromecast met Android TV te koppelen en daar je apps op installeren of kunnen casten vanaf je telefoon bijvoorbeeld. Die is de kosten niet (zeg even 6 tientjes voor de 4K-versie).

Dan zit je nog met je soundbar (merk / type / aansluiting) want in tegenstelling tot veel televisies hebben beamers vaak geen eARC ; je zit dus mogelijk aan SPDIF of coax vast en daarmee beperk je je (ook) in bepaalde streamingdiensten en/of codecs.

Alles bij elkaar, en je gewenste oppervlak van 1 vierkante meter (dat is dus een diagonaal van meer dan 56 inches), dan kom ik op dit lijstje Maar ja; ik heb werkelijk geen idee of dat voldoende correcte informatie is voor jouw situatie.

/edit: ik heb recent ergens gelezen dat uitvoering: BenQ TK850 een goede is maar die zit wel aan de bovenkant van je budget meteen. Of het ook inderdaad een goede is, dat kan je vast zelf even Googlen?

/edit 2: ik schrik een beetje van het verbruik van die dingen? Een opgenomen vermogen van 250 to 400 Watt? Een beetje 65" TV LCD of OLED zit ergens tussen de 80 en 170W. Allicht is dit een overweging die voor jou niet geldt maar puur een observatie.

[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 08-12-2023 20:11 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hagdos
Dankjewel!

Een Chromecast oid is wel een goeie, maar als ik zo google krijg ik die niet met de Sonos Ray soundbar verbonden. Die heeft een optische ingang, maar ik wil geen optische kabel over het plafond of de vloer trekken. Er zit WiFi/ethernet en airplay op, maar we hebben verder 0 Apple apparaten, dus ik verwacht dat dat ook niet heel handig is. Dus ik zoek iets dat z'n geluid via WiFi naar de soundbar kan sturen, zoals ik dat met Spotify kan doen. Bestaat dat überhaupt?

Edit: De AppleTV lijkt dat wel te kunnen, en lijkt ook wel te werken zonder iPhone/iPad etc. Wel meer dan een paar tientjes, maar soit.

Lekker verbinden met de Sonos soundbar en het formaat vind ik belangrijker dan dat het zichtbaar is in zonlicht. Die BenQ die je noemt is te groot. Van jouw filterlijstje is dit formaat of kleiner ongeveer wat ik zoek: uitvoering: Dangbei Mars

Vermogens zijn wel hoger dan ik had verwacht ja. Wat mij betreft niet zo'n probleem.

[ Voor 7% gewijzigd door Hagdos op 09-12-2023 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hagdos
Ik vrees dat de throw ratio me op gaat breken; de meeste (kleine) projectors zitten rond 1.5. Dat betekent met een afstand van ruim 3 meter, dat het beeld ruim 2 meter breed is. Da's fors als je er zo dicht op zit denk ik.

Bovendien is mijn plank maar 20 cm breed (ipv 30). Die combinatie van throw ratio/resolutie en formaat hou ik niet veel over (en heel duur):

categorie: Beamers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-05 21:44
* knip *
Spam.

[ Voor 86% gewijzigd door S1NN3D op 02-02-2024 18:41 ]