Beeldbuis open maken zonder imploderen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.028 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gash
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05-2022
Is het mogelijk om een (defecte) monitor uit elkaar te halen en de beeldbuis te openen zodat je er bijvoorbeeld een aquariumpje van kunt maken? :?

Ik heb namelijk wel eens gehoord dat wanneer je je beeldbuis ingooit deze implodeert vanwege een vacuum.......

Als je het voorzichtig aan de achterkant (de nek van de beeldbuis) doet dan moet het toch wel lukken, of ..... :?

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Wel zorgen dat je beeldbuis ontladen is!!
Er kan tot 30KVolt opstaan! Juist ja 30.000 volt!!

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• Sir_Joachim
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-03-2023

Sir_Joachim

Bestek Roelz

Op donderdag 06 september 2001 20:31 schreef CrashOne het volgende:
<opschep mode>
ik heb wel eens 10000 volt op me gehad :P leuke natuurkunde proefjes :)
</opschep mode>

maar nee, ff serieus, vraag me af of dat wel zo veilig is...

WAZZAAPP!!! | Visit the greatest website of all time: Q2u

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Op donderdag 06 september 2001 20:36 schreef Sir_Joachim het volgende:

[..]

<opschep mode>
ik heb wel eens 10000 volt op me gehad :P leuke natuurkunde proefjes :)
</opschep mode>

maar nee, ff serieus, vraag me af of dat wel zo veilig is...
Dat is een heel ander proefje dan een spannings bron aanraken terwijl jij de enige weg naar aarde bent...

Verwijderd

Ja en nee...

Ja het is mogelijk om via de achterkant met alle connectoren via een gecontroleerde actie de buis te openen. Maar in 9 van de 10 gevallen gaat dit te snel en zal door de instromende luch de fosforlaag beschadigen.
Die moet je zowiezo weghalen, en dat is nu juist lastig.

Maar, het is allemaal te doen met veeeeeel geduld. Zeker oppassen (niet voor de spanning, want ik neem aan dat je eerst de stekker uit de contactdoos zal halen...)

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Ook al haal je eerst de stekker uit het stopcontact dan kan je beeldbuis nog geladen zijn, het is wat dat betreft net een condensator.

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-08 09:16
Het ligt er aan wat je met die buis wilt gaan doen.
Snel even openmaken kan gewoon door met een hamer het eindje van de toeter af te meppen. Wel handschoenen aan, en een beschermbril op doen !
Nieuwere buizen imploderen niet zo snel meer, ze zijn nl verstevigd. En het imploderen van een buis is ook niet echt spectaculair. Ik heb wel eens op oude beeldbuizen geschoten :)

Maar: altijd op je eigen risico !

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• Gash
Bedankt voor de tips.
Hoe zit dat dan met die fosforlaag?
Als ik de beeldbuis heel voorzichtig openmaak kan ik de beeldbuis dan makkelijker reinigen dan wanneer het snel gebeurt? :?
Ennuh: uiteraard gaat de stroom er af als ik ga klussen, maar hoe kom ik van die reststroom/spanning af? :?

P.S. Ik heb veel geduld, dus wanneer iets voorzichtig moet gebeuren is dat geen probleem....

• milouny
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 23:32
maar hoe kom ik van die reststroom/spanning af? :?
je zusje er tegenaan gooien? >:)
Nouja, je kunt (wel zorgen dat je zelf de schok niet krijgt) de connectors achter beeldbuis aarden.
Gewoon aan de randaarde knopen met kabel, zou ik doen.
Is idd vrij primitief, ik weet niet of dat gemaakt is voor 30.000V maar het is maar een hele kleine lading...

hoe wil je er een aquarium van maken? was dat voorbeeld of serieus? het is niet echt makkelijk schoonmaken, ik hoop dat je dat van tevoren inziet :)
edit: even wat serieuzere praat toegevoegd

AMD 386 DX/DXL 40MHz - 20MB 32-pins edo RAM - 100MB Conner en 160MB Conner Harddisks - OAK Otivga VGA 1MB

• FireSNAKE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 06:21
Op donderdag 06 september 2001 22:25 schreef milouny het volgende:

[..]

je zusje er tegenaan gooien? >:)
whehehe >:)

• koffercomputer
  • Laatst online: 19-08 09:16
Wil je de fosforlaag er uit halen ?
Dan ga je er zeker een vissekom van maken of zo..
Laat ons ook meegenieten !

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• Gash
Is dat fosfor nog op een makkelijk manier te verwijderen?

Verwijderd

Ik raad het af

Er zijn toch wat dingen die je beter kan laten, want het gaat erg snel fout met zoeen beeldbuis.

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-05 13:55
Op donderdag 06 september 2001 20:31 schreef CrashOne het volgende:
ff voor de duidelijkheid.. (8>
als je een schok krijgt is dat niet door de spanning maar door de stroomsterkte (ampère). Dus als ik 1000000 volt op mijn zou zetten met een stroomsterkte van maar 2mA dan zou ik gewoon een klein schokje voelen. Zou ik 10 volt op me zetten en een stroomsterkte van maar 2mA voel ik hetzelfde schokje. Dus als die monitor 30KV heeft zoals jij zei dan betekent dat nog niet dat je meteen dood eraan blijft!!
Hoeveel Ampère er op een monitor staat (als die uitstaat natuurlijk) weet ik niet precies (kan je wel berekenen :)) maar het zal heus niet dodelijk zijn.. ik denk gewoon dat je een opsodemieter ervan krijgt.. enne ook al eens van ontladen gehoord?
zo dat was mijn verhaaltje :P

• Arno
  • Laatst online: 22-08 21:05

Arno

PF5A

--> [forum=8] <--

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Jeroen O
  • Laatst online: 13:39
Gevaarlijk zijn de condensatoren die met een hoge capaciteit. Als daar een hoge spanning op staat (in het kilovolt bereik), en jij zit er met je vingers aan, dan is dat ding niet 1,2,3 leeg. Met andere woorden, er zit genoeg lading in om jou los van de grond te krijgen.

Doe dan ook heel erg voorzichtig, laat het apparaat eerst een paar dagen staan, want condensatoren verliezen altijd lading na een tijdje, ontlaad die dingen met een weerstand met hoog vermogen en onderschat hoogspanning niet.

* Jeroen O vindt het niet zo'n heel verstandig plan

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-08 17:55
Op donderdag 06 september 2001 23:13 schreef Jeroen17 het volgende:
Gevaarlijk zijn de condensatoren die met een hoge capaciteit. Als daar een hoge spanning op staat (in het kilovolt bereik), en jij zit er met je vingers aan, dan is dat ding niet 1,2,3 leeg. Met andere woorden, er zit genoeg lading in om jou los van de grond te krijgen.

Doe dan ook heel erg voorzichtig, laat het apparaat eerst een paar dagen staan, want condensatoren verliezen altijd lading na een tijdje, ontlaad die dingen met een weerstand met hoog vermogen en onderschat hoogspanning niet.

* DJSmiley vindt het niet zo'n heel verstandig plan
No offence, maar als je beeldbuis gaat modden, heb je de printplaten allang eraf gesloopt, dus nix meer met condensatoren te maken.

Natuurlijk wel voorzichtig zijn met printplaat demonteren...

• picobyte
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

Is het niet veel makkelijker om gewoon een glasplaat in een oude monitor te kitten en die dan als aquatank te gebruiken :?

Powered bij meergranenbrood.

• Gash
Ik wil de monitor eigenlijk zo origineel mogelijk houden, dus inclusief de bolle beeldbuis....

Verwijderd

nou ben ik nooit een kei in natuurkunde geweest, maar 2 mili-ampere middels 200000 volt of middels 20 volt geeft volgens mij niet het zelfde schokje!\

Reacties?

• KingNothing
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-01-2024
als je in je televisie boven op de beeldbuis kijkt zie je een dop zitten die de hoogspanning levert. Dop verwijderen en je ziet een soort van ventiel. Sle met een spijker en een hamer dat ventiel open, hierdoor zal de buis vollopen met lucht en kan hij zonder enkel probleem ontmanteld worden.

Die-hard Brexiteer

• KingNothing
[/edit]

Die-hard Brexiteer

• KingNothing
[/edit]

Zo dat gaat weer goed zeg!

Die-hard Brexiteer

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Hmm.. Allereerst het ontladen..

Pak een goed geisoleerde stevige draad.. verbind deze op een metalen deel van het chasis van de monitor. Het andere uiteinde onder de rubberen dop van de hoogspanning duwen. Als de buis nog geladen is hoor je vanzelf een tik, en dan is deze ontladen.. (overigens kan daar inderdaad 27kV op staan.. Dus een beetje opletten is wel noodzakelijk!)

En dan het openen..

het openen van de buis kun je het beste doen door het laatste stukje van de buis eraf te halen. Als het goed is zit er op het uiteinde een printplaatje. Als je dit verwijderd kun je met bijv. een tang het glazen uiteinde gewoon afbreken. Dit stukje buis is namelijk het dunst.

Verwijderd

Op donderdag 06 september 2001 22:56 schreef RooT het volgende:

[..]

ff voor de duidelijkheid.. (8>
als je een schok krijgt is dat niet door de spanning maar door de stroomsterkte (ampère). Dus als ik 1000000 volt op mijn zou zetten met een stroomsterkte van maar 2mA dan zou ik gewoon een klein schokje voelen. Zou ik 10 volt op me zetten en een stroomsterkte van maar 2mA voel ik hetzelfde schokje. Dus als die monitor 30KV heeft zoals jij zei dan betekent dat nog niet dat je meteen dood eraan blijft!!
Hoeveel Ampère er op een monitor staat (als die uitstaat natuurlijk) weet ik niet precies (kan je wel berekenen :)) maar het zal heus niet dodelijk zijn.. ik denk gewoon dat je een opsodemieter ervan krijgt.. enne ook al eens van ontladen gehoord?
zo dat was mijn verhaaltje :P
het aantal ampere bepaalt inderdaad de "gevaarlijkheid" van een schok, maar waardoor denk je dat die hoeveelheid ampere gaat lopen? juist ja: door het voltage. volgens de wet van ohm (V=RxI) kun je berekenen dat als er een spanning van zeg 30000V op die beeldbuis staat, en de weerstand van je lichaam zeg 5k ohm is er toch nog zo'n leuke 6A door je lichaam loopt, wat dus harstikke dodelijk is. Door de kleine lading van het beeldscherm zal die spanning heel snel inzakken (schrikdraad principe) maar toch kan die klap nog harder aankomen dan je leuk vind.

Verwijderd

Wees wel super voorzichtig met die beeldbuis... ik heb een keer bij een reparatie de hoogspanning moeten meten.(en ja terminal stond aan :( ) en heb ik perongelijk het metaal aangeraakt waar de hoogspannings meter tegen aan moest. in dit doet wel gigantisch zeer. resulaat ongeveer 5 minuten half verdoofd en de rest van de dag last van mn arm.

maar succes

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06 23:09
Wat je het beste kan doen is het volgende:

Haal het scherm eruit. Achterop zit het elekronenkanon (de buis). Die kan je eruit trekken.
Vervolgens moet je dus het scherm openen. Dat is heel lastig om gecontroleerd te doen, immers het is een vacuum.
Leg een deken over het hele scherm, maar laat de achterste tuut eruit steken. Doe vervolgens een deken rond de tuut en sla er voorzichtig met een hamer op (of gooi er een zwaar voorwerp op, van afstand). De tuut breekt en wordt naar binnengezogen. (Geeft wel een klap).
Zet een veiligheidsbril op!

2de optie: soms zit er een beluchtigingsventiel op de achterkant van het scherm. Dit is een soort van rubber stopje. Prik deze door met een holle naald en voilà!

De fosforen en het masker zitten natuurlijk nog op de voorkant van het scherm. Over de fosforen zit een heel dun laagje aluminium (opgedampt). Dit zal als vlokken ronddwarrelen. Niet schrikken, het is maar aluminium. De fosforen zitten op het scherm als een wit poeder. Dit is ook niet giftig, maar ga het niet lopen inademen.

Het masker moet er ook uit. Het masker is een metalen plaat met minuuscule gaatjes (de rgb-cellen in de pixels). Dit masker krijg je er niet zomaar uit.

Voor hoogspanning hoef je niet bang te zijn, dat zit in de condensatoren. Die moet je dus vermijden. In het scherm en in de buis zelf zit geen lading meer.

Maar goed, dan heb je dus iets als dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
scherm --> /---\
         |    \
         |     \
         |  \
         |   ------
         |       | <-- 'tuut'
         |   ------
         |   /
         |  /
         |     /
         |    /
         \--/

Hoe wil je hiervan een aquarium maken?

Ik zou de hele inhoud uit de tv/monitor halen en er een glasplaat inzetten en dan een aquariumpje maken! Is veel praktischer!

[edit]
Blijkbaar zijn er mensen die een opdonder kregen van de buis. Tegengesteld aan wat ik beweerde. Pas dus ook op met de buis!
[/edit]

Verwijderd

Ik wou ff kwijt dat een maat van mij ook eens een klap heeft gehad van een beeldbuis |:( Enne hij zag best wel wit, kan ik je verzekeren. Een half uur later trok ie nog een keer helemaal wit weg, pas na een uur ofzo begon die zich weer normaal te voelen >:) Bij een ander kon het wel fataal zijn geweest, heb ik me laten vertellen. Dus ik zou zeggen kijk ff heeeel goed uit hiermee.

• Badger
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-09-2025
kewl ik heb al ettelijke klappen overleefd van monitoren.
Ja hoogspanning >:) Ik moest er de kap afhalen zodat ze ingeregeld konden worden. Bij het aanzetten kwam ik soms ff met mijn arm tegen de beeldbuis of andere electrische onderdelen. * V O N K * :P Het is geen prettig gevoel kan ik je zeggen. Je hebt er echt wel ff een lamme arm van:)

• RooT
  • Laatst online: 05-05 13:55
Op vrijdag 07 september 2001 12:34 schreef crashtest het volgende:

[..]

het aantal ampere bepaalt inderdaad de "gevaarlijkheid" van een schok, maar waardoor denk je dat die hoeveelheid ampere gaat lopen? juist ja: door het voltage. volgens de wet van ohm (V=RxI) kun je berekenen dat als er een spanning van zeg 30000V op die beeldbuis staat, en de weerstand van je lichaam zeg 5k ohm is er toch nog zo'n leuke 6A door je lichaam loopt, wat dus harstikke dodelijk is. Door de kleine lading van het beeldscherm zal die spanning heel snel inzakken (schrikdraad principe) maar toch kan die klap nog harder aankomen dan je leuk vind.
Uhm.. de weerstand van het lichaam hangt van verschillende factoren af, oa:
-lichamelijke conditie
-wel of geen schoenen aan
-natte of droge handen
etc.
Dus als ik met natte handen zou hebben, en met de ene hand die spoel aan zou raken en met de andere hand de aarde van het stopcontact dan kan je idd wel zeggen dat je een FLINKE opsodemieter krijgt.. maar heb ik rubbere schoenen aan, droge handen dan zal je gewoon een schok krijgen als schrikdraad :)

• Gash
Bedankt voor alle adviezen!
Zodra ik een beeldbuis heb opengemaakt zal ik mijn bevindingen nog melden!

Verwijderd

De enige echt veilige methode is met een kniptang de kleine "teut" achteraan het elektronenkanon afknippen. Ik ga nu niet beweren dat alle andere manieren daarom dodelijk zijn, maar ga zeker niet te werk met spijkers of hamers of met "te gooien voorwerpen". Ik heb indertijd zo'n 150-tal beeldbuizen vervangen van terminals en heb zo alle oude beeldbuizen probleemloos onschadelijk gemaakt.

Verwijderd

Mooie animatie heb je, Gash!

• memphis
  • Laatst online: 13:31

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Op vrijdag 07 september 2001 14:54 schreef yorkie het volgende:
De enige echt veilige methode is met een kniptang de kleine "teut" achteraan het elektronenkanon afknippen. Ik ga nu niet beweren dat alle andere manieren daarom dodelijk zijn, maar ga zeker niet te werk met spijkers of hamers of met "te gooien voorwerpen". Ik heb indertijd zo'n 150-tal beeldbuizen vervangen van terminals en heb zo alle oude beeldbuizen probleemloos onschadelijk gemaakt.
Precies, gewoon het tuitje eraf knippen. Maar ik vrees dat een aquarium niet gaat lukken, je moet dan het rooster er nog uit peuteren, het masker en ik denk ook de fosforlaag waardoor je het glas zou moeten polijsten.
Flinke klus, kan je beter even bij Philips een onbewerkte buis vragen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ontladen doe je door een flinke weerstand (weet even niet hoe groot, maar een 1KOhm draadgewonden lijkt me geen slecht minimum) aan de aarde en aan een stuk draad te maken en die draad voorzichtig onder die grote zuignap vooraan de buis te duwen (zonder die draad aan te raken! :) dus met een tang ofzo), dan hoor je wat geknetter en dan issie ontladen. Die grote zuignap is dus NIET het ontluchtingsventiel en die moet je dus ook zeker niet met een hamer inslaan zoals hierboven geschreven. Als je daar een spijker induwt kun je namelijk een aardige klap verwachten :).
Pagina: 1