Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angriebirdie
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 26-09 09:47
Goedemiddag,

Bij onze nieuwbouw woning willen we extra PV panelen laten plaatsen, we hebben 'slechts' 6 panelen vanuit het project. Ik weet er vrij weinig vanaf en heb ook helaas niet de tijd om me helemaal te verdiepen in de materie. Ik heb nu twee offerte's liggen en ik ben benieuwd of het een acceptabele prijs is en of de panelen van goede kwaliteit zijn. En ook of de panelen op de ene offerte beter zijn dan het merk op de andere offerte.

Het dak ligt Noordwest - Zuid oost. De hellingshoek is 42 graden met platte dakpannen. Op het zuidoost dak is een dakkapel van 230 diep en 300 breed. Op zowel het Noordwest dak als het Zuidoost dak komt er aan de zuidkant van het dak een pijpje uit het dak wat voor een klein beetje schaduw zorgt. Het noordwest dak heeft in de avond last van schaduw van bomen die in de achtertuin staan. Het zuidoost dak is vrij van boom schaduw. hieronder wat foto's ter verduidelijking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5EcbzN-d8wTQ3Zwy9QoCAeQ5Ps=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Gk8g5JtE29f8L8ELPCEDWgYt.png?f=fotoalbum_large

De eerste offerte is 9400 euro. Deze bestaat uit 17 Trina Solar 430 WP Glas Glas panelen. Hierbij zitten 17 Enphase IQ8MC Micro-omvormers. Ook verwijderen ze de 6 panelen en omvormer vanuit de bouw welke 325 wp hebben en kan dit eventueel verkopen?

De tweede offerte is 9100 euro. Deze bestaat uit 11 JA Solar glas/glas 430 Wp zwart panelen. Hierbij zitten ook 17 Enphase IQ8HC Micro-omvormers. De huidige 6 panelen 325 wp worden dan hergebruikt, maar worden op micro omvormers aangesloten en niet meer in serie. De 6 panelen komen dan op een Noordwest dak, waar het rendement ongeveer 65% is. Dus deze vervangen voor 430 wp panelen is het wellicht al niet waard en dan is hergebruik beter. De oude omvormer van de serie schakeling kan ik dan eventueel nog verkopen als het iets oplevert.

Het bedrijf van de tweede offerte was ook degene die de zonnepanelen tijdens de bouw heeft geplaatst en het systeem wat ze aanpassen is dan ook van hun en ze kennen de woning (voor wat dat waard is).

Zijn de offertes acceptabel en welke zouden jullie adviseren en waarom? Een paar honderd euro 'teveel' betalen is oke, als het maar niet om veel meer gaat.

Zit er in de omvormers nog een verschil? Ene offerte heeft type MC en de ander HC.

Bedankt :)

[ Voor 51% gewijzigd door Angriebirdie op 09-12-2023 16:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Je hebt "lastige" dakpannen. Als ze de dakpannen inslijpen zodat het montage materiaal geen kieren tussen de pannen veroorzaakt, dan hebben ze een boel extra werk en klinkt het al een heel stuk redelijker.
Glas-glas panelen zijn duurder dan gewone panelen, dat verhoogt de prijs dus ook.
Ik zou op dit dak gewoon een string omvormer gebruiken. Goedkoper en geen echte nadelen.
Voordeel: je hoeft niet op het dak defecte micro's te (laten) vervangen. (te duur)
De panelen zijn beide van grote merken, zou mij op die grond niets uitmaken. Is er een mooier? Zijn de maten anders? En past de een beter dan de ander?

Je bent gas vrij? Dus geen CV? Vervang die pijpjes door ventilatie dakpannen onder de panelen en maak je systeem optimaal. Veel beter dan om deze slechte reden micro omvormers gaan gebruiken.
Ook zou ik het dak meteen echt vol leggen. Heb je misschien ook nog wat stroom voor een EV.
Je hebt al 3fase? 3x 25A. 3fase groep naar zolder. Iets van een ~6-8kW 3fase omvormer.

De bovenste rij op zuid niet in landscape maar portrait, en dan 7, 8 of 9 stuks. +3 landscape onder. Stuk of 18 op noord. Zodat er zoveel mogelijk passen. Ik weet niet hoeveel panelen (oude?) je op het dwarse stuk boven de voordeur kwijt kunt, op een kleine omvormer.

Of doe de "oude" panelen op de luifel naast het huis. Leg de rest helemaal vol met nieuwe.
De omvormer redelijk onder dimensioneren. Zorgen dat je in de zomer niet te veel hebt voor het net maar in de winter alsnog een redelijke opbrengst.

Ik denk eigenlijk dat het beter is dat je nog even wacht tot je tijd hebt om je er meer in te verdiepen.

Hier bijvoorbeeld, neem een pallet van 36 stuks: https://www.winkelman-zon...-54hl4-b-tiger-neo-n.html , leg je daken vol en verkoop de rest. €65 per stuk ...

Ik heb zelf recent wel micro omvormers gebruikt, maar die binnen geplaatst, om de optie te hebben de panelen rechtstreeks op een accu aan te sluiten, of door gewoon door te verbinden, alsnog op een string omvormer.
Is een accu eventueel gewenst?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:11
Oude panelen lekker op die luifel/carport. Op de bestaande omvormer. Platte daken zijn LEGO… eitje als installateur niet mee wil werken.

Nieuw kost materiaal op moment geen drol, zoals @onetime al keurig aangegeven heeft. Verkopen van het oude spul… ik geef het weinig kans met nieuwe 550W panelen <€100

Ik zie op dit dak 0,0 meerwaarde met micro’s.
Leg een paar panelen extra op NW met het bespaarde geld als je gewoon een string omvormer op laat hangen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Ronald Waar zijn die grote panelen die prijs? Die heb ik nog niet gevonden.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:11
@onetime Als je panelen probeert te verkopen heb je er mee te maken: marktplaats

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 09-12-2023 06:51 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angriebirdie
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 26-09 09:47
onetime schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 22:25:
Je hebt "lastige" dakpannen. Als ze de dakpannen inslijpen zodat het montage materiaal geen kieren tussen de pannen veroorzaakt, dan hebben ze een boel extra werk en klinkt het al een heel stuk redelijker.
Glas-glas panelen zijn duurder dan gewone panelen, dat verhoogt de prijs dus ook.
Ik zou op dit dak gewoon een string omvormer gebruiken. Goedkoper en geen echte nadelen.
Voordeel: je hoeft niet op het dak defecte micro's te (laten) vervangen. (te duur)
De panelen zijn beide van grote merken, zou mij op die grond niets uitmaken. Is er een mooier? Zijn de maten anders? En past de een beter dan de ander?

Je bent gas vrij? Dus geen CV? Vervang die pijpjes door ventilatie dakpannen onder de panelen en maak je systeem optimaal. Veel beter dan om deze slechte reden micro omvormers gaan gebruiken.
Ook zou ik het dak meteen echt vol leggen. Heb je misschien ook nog wat stroom voor een EV.
Je hebt al 3fase? 3x 25A. 3fase groep naar zolder. Iets van een ~6-8kW 3fase omvormer.

De bovenste rij op zuid niet in landscape maar portrait, en dan 7, 8 of 9 stuks. +3 landscape onder. Stuk of 18 op noord. Zodat er zoveel mogelijk passen. Ik weet niet hoeveel panelen (oude?) je op het dwarse stuk boven de voordeur kwijt kunt, op een kleine omvormer.

Of doe de "oude" panelen op de luifel naast het huis. Leg de rest helemaal vol met nieuwe.
De omvormer redelijk onder dimensioneren. Zorgen dat je in de zomer niet te veel hebt voor het net maar in de winter alsnog een redelijke opbrengst.

Ik denk eigenlijk dat het beter is dat je nog even wacht tot je tijd hebt om je er meer in te verdiepen.

Hier bijvoorbeeld, neem een pallet van 36 stuks: https://www.winkelman-zon...-54hl4-b-tiger-neo-n.html , leg je daken vol en verkoop de rest. €65 per stuk ...

Ik heb zelf recent wel micro omvormers gebruikt, maar die binnen geplaatst, om de optie te hebben de panelen rechtstreeks op een accu aan te sluiten, of door gewoon door te verbinden, alsnog op een string omvormer.
Is een accu eventueel gewenst?
Bedankt voor de uitgebreide reactie! Hier heb ik wat aan :*)
Pagina: 1