Schuur droog houden met enkelsteens muur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArtOfVinyl
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10-01 11:40
Beste Tweakers,

Ik heb sinds een half jaar huis met een schuurtje.
In de zomer was er niks aan de hand, maar momenteel heb ik erg veel problemen met vocht.

De schuur heeft een plat dak van bitumen (ongeïsoleerd) en een enkelsteens muurtje met stootvoegen aan de bovenzijde.

Ik heb het een en ander gelezen over isoleren en verwarmen, maar dat doe ik liever niet. Het hoeft er niet warm te zijn, zolang het maar droog is.

Op dagen dat het buiten mistig is, zie ik een condenslaag op al mijn machines ontstaan en ontstaat er veel roest. Ik heb alles uiteraard wel ingevet, maar op de draai- en freesbank zijn er veel plekken die lastig te bereiken zijn.

Ik heb wel een paar vochtvreters geplaatst, maar deze halen weinig uit op mistige dagen.

Heeft iemand tips over hoe ik het droog kan houden in de schuur?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FDTahmuPD35DS7Nlu169mSkXPHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IrJT2HvkBpolvDK1PxjfFSaD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:46
Wat is de temperatuur in de schuur?

Vochtvreters en de standaard luchtontvochtigers doen vrijwel niets bij temperatuur, lager dan 10 graden.
Dan heb je een droger nodig die werkt volgens het adsorptie principe.

En zijn die machines wel geschikt om in de kou te werken, lagers en zo?

[ Voor 14% gewijzigd door JukeboxBill op 08-12-2023 15:45 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Stoken is enigste wat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArtOfVinyl
De temperatuur in de schuur is hetzelfde als de buitentemperatuur.
De machines kunnen opzich in de kou werken. De lagers en dergelijke warmen vanzelf op gedurende het gebruik.

Mocht isolatie en verwarming toch de enige optie zijn, wat voor isolatie zou dan aan te raden zijn? Ik zat aan PIR platen te denken met OSB ervoor.
Zou ik dan de stootvoegen dicht moeten maken achter de PIR platen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArtOfVinyl
Na wat meer onderzoek gedaan te hebben, heb ik besloten om de muren van mijn schuur te gaan isoleren met 8cm PIR platen met 18mm OSB er al op.
Nu heb ik een aantal vragen:
- wat te doen met de open stootvoegen aan de bovenkant van de schuur?
- moet ik de enkelsteens muur behandelen/impregneren met isolatie voorstrijk?
- moet ik de elektra die al is aangelegd op de OSB platen bevestigen?
- ik zie dat men het rachelwerk voor de PIR platen horizontaal plaatst. Kan het vocht dan nog wel weg?
- hoe kan ik het plafond het beste isoleren?
- wat voor type verwarming is aan te raden?
- wat voor dikte PIR platen is aan te raden?
- de binnenmuur met witte stenen grenst aan de schuur van de buurman. Is het ook aan te raden deze te isoleren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dv-U5r_SW-5OQPdR-lFEn9kFMbk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rKRP4RP13rG6ucDMAiTEEQ9D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NeWy8xnK47DIQMZ3SNhHZ6iQLgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q8ObeoMC6w1LM49wZwgGdGor.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13f49fsyS8SSG_2YTnkPsE6LNfA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LZw0ETsvdLUQjDdqJJF7QG0A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJfIsXB0W3dgKe_FUW9ETDhr9ME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RhaPrQcoPW6h1Oyzl1HxXYBR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08:20
Ik zou aan de onderzijde nog wat extra ventilatie-openingen maken. Vervolgens in alle openingen/stootvoegen een bijenbekje er in.

De pir platen plaats je op geimpregneerde ventilatielatten. Op deze wijze creëer je een geventileerde spouw tussen je buitenblad en je isolatie en voorkom je vochtproblemen.
Je elektra kan eventueel in je spouw stoppen voor zover dat mogelijk is, als je maar alle centraaldozen etc bereikbaar houdt.

De buitenmuur isoleer je volledig tot witte muur met pir. Als de ruimte achter de gedeelde muur verwarmd is, adviseer ik wol te plaatsen ipv pir. Dan gaat het vooral om geluidsisolatie en niet zozeer om de warmte. Zoiets krijg je dan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ItJNRUWOCx7ryA7zgW462tg1qUI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WE9XpDSreznB0jo7CiMIv8Wj.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Vergeet de plafond niet en wellicht de kozijnen, ramen en deur maak dat in ieder geval tocht dicht.

Verzorg wel voor frisse lucht

Verwarming erbij en je hebt een prima hobby ruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArtOfVinyl
Dank voor de reacties.
Het plafond wil ik met 15cm rockwool isoleren tussen de draagbalken. Daar onder wil ik miofol dampremmende folie aanbrengen.
Ik ben echter bang voor condensatie en het ontstaan van houtrot van het hout onder het bitumen.
Moet ik iets van ventilatie aanbrengen door bijvoorbeeld rachelwerk tussen de rockwool en het folie te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
ArtOfVinyl schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 18:12:
Dank voor de reacties.
Het plafond wil ik met 15cm rockwool isoleren tussen de draagbalken. Daar onder wil ik miofol dampremmende folie aanbrengen.
Ik ben echter bang voor condensatie en het ontstaan van houtrot van het hout onder het bitumen.
Moet ik iets van ventilatie aanbrengen door bijvoorbeeld rachelwerk tussen de rockwool en het folie te plaatsen?
Voor het dak zou ik dit topic doornemen, is weliswaar voor een zolder maar veel info
(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik had hier een soortgelijk probleem en sluit me aan bij @3dmazter. Sinds dit jaar heb ik in die schuur een warmtepompboiler en de binnenunit van een warmtepomp hangen. Omdat de leidingen daar toch liepen, heb ik een hele kleine radiator opgehangen. Het idee was vorstvrij houden van de schuur.

Sindsdien is het er een stuk droger, ondanks dat het er niet super veel warmer is dan buiten, doch komt de temperatuur nooit onder de 5 a 6 graden :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Afgelopen week was raar weer; eerst een paar dagen rond het vriespunt en vandaag ineens regen en 10 graden. Dan zijn alle spullen koud in de schuur en condenseert de vochtige lucht ertegen aan. Dat gebeurt een paar keer per jaar maar is mi te overzien.
Om te berekenen waar het condensatiepunt in je isolatie schil is kun je het best ubakus.de gebruiken. Dat is een half uurtje klikken maar kan een hoop leed voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 18:48

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Als het dak geen isolatie heeft dan loont het zich eerder om het dak te isoleren met een nieuw laagje epdm / bitumen.

Ongeisoleerde daken condenseren altijd al iets aan de binnenkant.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:05
ArtOfVinyl schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 18:12:
Dank voor de reacties.
Het plafond wil ik met 15cm rockwool isoleren tussen de draagbalken. Daar onder wil ik miofol dampremmende folie KLIMAATFOLIE aanbrengen.
Ik heb een foutje voor je gecorrigeerd. Miofol active moet je hebben.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjnieboon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-05 15:49
Ik heb afgelopen jaar hetzelfde gedaan met onze garage.
Dak met glaswol isolatie van 17cm dik tussen de balken. Miofol Active ertegen. Alles afgeplakt met speciale tape, ook de nietjes. Zijkanten van de folie met elastische kit aan de muur vastgemaakt voor een luchtdicht geheel. Daar rachelwerk tegenaan en uiteindelijk plafond platen.

Muren voorzien van ventilatielatten. Daar tegenaan PIR van 14cm + OSB van 18mm. Daarbovenop gipsplaten.

Vloer (beton) bedekt met XPS van 5cm. Daarbovenop multiplex platen van 12mm, en uiteindelijk daar een PVC vloer op gelegd.

Al met al echt wel wat werk, maar het is heel goed zelf te doen, en het resultaat is dat we nu een garage hebben omgebouwd naar een kantoor van 10m2 en een bijkeuken van 9m2 (ik heb de garagepoort vervangen door een groot kozijn, en nog een tussenwand erin gezet, voorzien van Rockwool om twee ruimtes te creëren).

Mocht je vragen hebben stel ze gerust.

Veel succes met je project!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArtOfVinyl
Dank voor de reacties.
Ik begin met het isoleren van het plafond met 15cm rockwool en miofol active.
Mocht iemand wat van het miofol active over hebben, dan koop ik het graag over, want de schuur is maar 2.5m x 2.5m.

Tussen de dak balken en de muur zit een kleine ruimte met piepschuim. Moet ik hier PUR schuim tussen doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-f1GxCWsekeE_qvada1x6BwM4lM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qmHnTcULvfIsaBeO7SnvZx5W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FTkxwdEa94Uat7UgEt2KShSTBbw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AxURmMFiXBHayVbH5lJM0RR8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:57
wmeester schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 18:55:
Afgelopen week was raar weer; eerst een paar dagen rond het vriespunt en vandaag ineens regen en 10 graden. Dan zijn alle spullen koud in de schuur en condenseert de vochtige lucht ertegen aan. Dat gebeurt een paar keer per jaar maar is mi te overzien.
Om te berekenen waar het condensatiepunt in je isolatie schil is kun je het best ubakus.de gebruiken. Dat is een half uurtje klikken maar kan een hoop leed voorkomen.
Dat is precies waarom er hier een electrische kacheltje staat op vorstbeveiliging. Komt niet onder de 5 graden zo. Kost misschien wat aan electra, maar de spullen in de schuur laten verroesten kost me nog veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petech
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:52
Herken dit probleem ook.
Heb mijn garage nu geïsoleerd. Hou er wel rekening mee dat als er niets staat dat warme genereert je uiteindelijk toch condens problemen gaat krijgen. Je verliest namelijk altijd wat warmte. Zeker als het buiten warmer en vochtig is en binnen kouder blijft kan er condens ontstaan

Je kan dan twee dingen doen. Of toch iets bij warmen zodat je geen koude oppervlaktes hebt waar condens op kan ontstaan.
Of een ontvochtiger gebruiken. Zelf gebruik ik een absorptie droger. Deze kan je gebruiken tot 0 graden en geeft als extra bijkomende voordeel ook wat warmer (+-10 graden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:33
@ArtOfVinyl

De machines werken prima in de kou, maar je krijgt wel vliegroest op alle metalen oppervlakken.
Dat zou ik zelf enorm zonde vinden.

Zelf heb ik een houten schuur, dus niet helemaal vergelijkbaar.
Maar ik heb mijn schuur geisoleerd met glaswol, en ook OSB wanden.

Ik heb in de schuur een oliegevulde kachel hangen, en deze aangesloten op een stopcontact welke ik schakel met een thermostaat.

Ik heb deze thermostaat, die 220v kan schakelen.
https://www.warmteservice...ybrsigLCCdFMaAlN3EALw_wcB

Deze stel ik in op een aantal graden boven de buitentemperatuur.
Maar ik zak niet onder de 10 graden.
Zodra het buiten 10 graden word zet ik hem op 15.
En als het buiten 15 graden word laat ik hem gewoon op 15 staan.

Ik heb zo'n P1 meter dus ik hou mijn stroomverbruik bij.
En het valt me heel erg mee wat me dat aan stroom kost.

September stookte ik nog niet in de schuur.
Oktober had 46kw meer stroomverbruik, komt neer op 1.4kw per dag
November had 80kw meer stroomverbruik (dan september), komt op 2.6kw per dag.

Hierdoor geen vliegroest op gereedschap.
het is ook niet zo stervens koud als je wat gaat doen in de schuur, al zet ik dan alsnog de terrasverwarmer aan in de schuur (infra rood balk)
Maar ook de tuinkussens blijven lekker droog.

Overigens zou ik niet de platen nemen met OSB voor verlijmd.
Ik heb met de gipsplaten toch wel een aantal keer gehad dat de platen echt scheef erop zaten.
Maar het meeste zit niet 100% recht.
Met gips maakt het niet uit omdat de stukadoor nog komt.
Maar het maakt het wel extra moeilijk om kieren te dichten.

Ik zou dus PIR op latten op de muren bevestigen.
Alle naden aftapen, en de hoeken ook goed aftapen.
Met pur nog eventuele grotere naden dichten.
En dan OSB op maat zagen en deze met montagekit op de pir plaat plakken.
Zo kun je de osb platen veel strakker tegen elkaar krijgen.

Ook denk ik dat 50mm pir ruim voldoende is.
Je gaat de schuur toch niet op 20 graden houden.
Er is dus een relatief klein temperatuursverschil wat je wilt isoleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remysan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17-04 08:54
Buitenmuur impregneren zal al wat water buiten houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:24
remysan schreef op maandag 11 december 2023 @ 08:52:
Buitenmuur impregneren zal al wat water buiten houden.
Als je last hebt van overstromingen misschien. Voor condensatie helpt het geen moer natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:03
ArtOfVinyl schreef op zondag 10 december 2023 @ 19:51:
Dank voor de reacties.
Ik begin met het isoleren van het plafond met 15cm rockwool en miofol active.
Mocht iemand wat van het miofol active over hebben, dan koop ik het graag over, want de schuur is maar 2.5m x 2.5m.
Mocht je in de buurt van Gouda wonen mag je wel wat overnemen. Ik denk dat je 2 stroken van ongeveer 3x1.5m nodig hebt
Tussen de dak balken en de muur zit een kleine ruimte met piepschuim. Moet ik hier PUR schuim tussen doen?
Waarom niet gewoon rockwool zoals de rest van je platte dak? Bij het aanbrengen van steen/glas wol vallen er altijd wel wat stukjes af, die gebruik ik voor het dichten van grote kieren.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob vd Hoeven
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-05 14:31
Kurma schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:03:
[...]

Als je last hebt van overstromingen misschien. Voor condensatie helpt het geen moer natuurlijk.
Impregneren helpt wel degelijk. Niet geïmpregneerde muren kunnen zich volzuigen met water. Dit water verdampt weer als er bijvoorbeeld zon op de muur staat. Het werkt een beetje als die bakjes die je aan de verwarming hangt om de luchtvochtigheid in je huis te verhogen.

Impregneren is het eerste wat je moet doen, dan ventilatie en een iets hogere temperatuur t.o.v. de buitenlucht aanhouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vossie94
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:03
Vervelend. Het allereerste probleem wat je moet tegenhouden is het binnenkomen van vocht (isoleren helpt daar in principe niet bij, zorgt alleen dat er wat minder snel condenseert maar zonder stoken blijf je gewoon een vochtprobleem houden).
Ik heb exact hetzelfde probleem gehad. Ook een enkelsteens muurtje met bitumen dak en 5 cm beton als vloer. Heb er daarna een dikke 15cm kachelpijp met roterende schoorsteenkap opgezet en dat hielp maar een klein beetje. De allergrootste winst heb ik toen behaald met impregneren van muren en vloer van binnenuit (vanaf buiten was geen optie i.v.m. struiken tegen de schuur).
Dat moet je wel in de zomer doen aangezien je vloer en muren droog moeten zijn tijdens impregneren. Afgelopen maanden was het de grote vuurdoop (alles was natuurlijk ongelofelijk nat) en het klimaat in de schuur viel me alsnog alleszins mee. Het is er niet zo droog als in huis, maar goed genoeg om ervoor te zorgen dat er geen schimmellucht meer hangt en alles nat/week is van de condens. Tijdens normaal weer is het er gewoon lekker 'muffig droog' (weet niet hoe ik het beter moet omschrijven).

Zoek eens op hydrablock pro op Google en Tweakers voor recensies. Is een coating die ik ook gebruikt heb op de betonnen vloer in onze schuur. Scheelt ontzettend veel. Soortgelijke coatings wordt ook onder andere namen verkocht. Als het qua chemische samenstelling hetzelfde is, denk ik niet dat het heel veel verschilt. Hydrablock is namelijk wel redelijk aan de prijs als je het vergelijkt met andere coatings (alhoewel, voor een droge schuur heb ik met liefde wel 50-100 euro over).

[ Voor 15% gewijzigd door Vossie94 op 11-12-2023 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:24
Rob vd Hoeven schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:03:
[...]

Impregneren helpt wel degelijk. Niet geïmpregneerde muren kunnen zich volzuigen met water. Dit water verdampt weer als er bijvoorbeeld zon op de muur staat. Het werkt een beetje als die bakjes die je aan de verwarming hangt om de luchtvochtigheid in je huis te verhogen.

Impregneren is het eerste wat je moet doen, dan ventilatie en een iets hogere temperatuur t.o.v. de buitenlucht aanhouden.
Er zit in de gewone lucht al genoeg vocht, ook zonder volgezogen muren (als dat al het geval is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-05 21:11

icecreamfarmer

en het is

Kurma schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:29:
[...]

Er zit in de gewone lucht al genoeg vocht, ook zonder volgezogen muren (als dat al het geval is).
Jep enigste oplossing is isoleren en iets wat verwarmen.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-05 20:26
Ik heb er me het afgelopen jaar ook een beetje in ingelezen.

Dit ivm met een vakantiehuis die in de wintermaanden leeg staat.

Er zijn 2 soorten ontvochtigers : condens en adsorptie ontvochtigers.

Condens-ontvochtigers (zoals airco's) werken idd maar tot een 15°C. Adsorptie ontvochtigers werken ook bij lagere temperaturen (tot 5°C, en ze verwarmen de ruimte ook een klein beetje).

Adsorptie-ontvochtigers worden bijvoorbeeld ook bij boten gebruikt.

Vorige winter heb ik in het huis een adsorptie-ontvochtiger geplaatst met als gevolg dat ik deze lente voor het eerst niet overal ben moeten gaan schilderen.

Ik ben voor deze gegaan : https://www.meaco.be/adsorptiedroger-meaco-dd8l-ion/
Verbruik is 600W (maar hij moet natuurlijk niet altijd aan staan).
Heeft een functie die hem elke half uur doet aanslaan, waarna hij de vochtigheid meet en beslist of hij moet ontvochtigen of niet. (3 standen afhankelijk van hoe droog je het wil).

Dit natuurlijk los van aanpassingen die je kan doen zodat er minder vocht in de ruitme geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArtOfVinyl
Dank voor alle reacties en het aanbod van isolatie materiaal.

Ik ben momenteel elke avond eventjes in de schuur met de elektrische heater een half uurtje aan. Met een laser temperatuurmeter meet ik de machines en zolang ze boven het dauwpunt blijven ten opzichte van de buitenlucht moet het goed gaan.

Voor het plafond heb ik miofol active besteld. daar boven komt 15cm steenwol.
Op de website van de aanbieder zag ik dat deze folie ook met kit tegen de muur aan gemaakt moet worden.
Denken jullie dat het verstandig is om dit ook over de stootvoegen aan de bovenkant van de muur heen te doen?
Dan houd ik enkel nog een paar stootvoegen onderaan de muur over en een ventilatierooster boven de deur.

In de zomer wil ik de muren en de vloer aanpakken. Eerst de vloer waterdicht maken, vervolgens egaliseren en epoxy er overheen. Dat zal ook helpen met koelsmeermiddel en spanen van de vloer te halen.
Ik heb een inductie vochtmeter waarmee ik de vochtigheid in de betonnen gietvloer in de gaten zal houden in de winter.

Daarna wil ik de muur aanpakken met geïmpregneerde ventilatielatten, PIR en los OSB daarop tegen de muren maken.
Dit losse OSB wil ik van 18 mm maken, zodat ik er ook plankhouder rails aan kan hangen voor gereedschappen.

Daarnaast zal ik er vrede mee moeten hebben dat alle kale metalen oppervlakken van mijn machines altijd goed in de olie moeten staan.
Ook wil ik een klein kacheltje van lager wattage installeren en met een pi pico de heater aan laten gaan. Met de pico wil ik twee thermokoppels plaatsen (een op de draaibank en een op de freesmachine) en een luchtvochtigheid en temperatuur sensor aan de buitenkant van de schuur maken.
Met een simpele dew point calculatie en een relais kan ik dan de heater aan laten gaan om de machines boven het dew point te houden.

Voortgang zal ik blijven posten in dit topic als referentie voor mensen met hetzelfde issue.

[ Voor 15% gewijzigd door ArtOfVinyl op 11-12-2023 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArtOfVinyl
Dus als ik het goed heb is de opbouw van buiten naar binnen voor het dak als volgt:
- bitumen dak
- houten platen
- draagbalken
- steenwol
- miofol active
- rachelwerk
- gips of OSB platen

[ Voor 19% gewijzigd door ArtOfVinyl op 12-12-2023 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjnieboon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-05 15:49
ArtOfVinyl schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:47:
Dus als ik het goed heb is de opbouw van buiten naar binnen voor het dak als volgt:
- bitumen dak
- houten platen
- draagbalken
- steenwol
- miofol active
- rachelwerk
- gips of OSB platen
Correct

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArtOfVinyl
Beste Tweakers,

Na vele goede adviezen heb ik besloten eerst het dak van mijn schuurtje te isoleren.
Ik heb voor miofol active folie gekozen in combinatie met 14cm dikke steenwol platen.
De miofol heb ik ongeveer 40cm langer gelaten, zodat het 20cm over de muren heen komt.
Het laatste dat mij rest te doen voor de dakisolatie is het afkitten van de miofol tegen de muur met Illbruck OT301. Ik doe verder geen afwerking tegen de folie aan, omdat het mij esthetisch niet uitmaakt.

Over twee van de muren (achterwand en wand links van de deur) komt ook nog isolatie op de volgende manier:
- ventilatielatten
- daarop PIR platen van 6cm
- 18mm OSB

Ik zit momenteel echter in dubio of ik de kitrand voor het afsluiten van de folie van de dakisolatie tegen de muur boven of onder de stootvoegen wil plaatsen.
Ik merk dat het momenteel onder de folie door waait in de schuur (dat lijkt mij goed voor de ventilatie van de steenwol om houtrot te voorkomen?). Als ik de kitranden er boven zou plaatsen is het weer beter ventilerend voor de PIR platen.

Heeft iemand hier ideeën over?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9xO0E_V9Nf3umY3g3YVo3eR1Aw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fA0Qi0gHbQEWy4o8GcsVyHjM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JmWRXSIQceEp3EO13QL4fT70dww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yEdENvijOmrC9tBIZ5Mj6FZu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X9e_Nzm0BSAljiuT4vGEoEVjmXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UYgLpXnu5W28k84xIQagTXFu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michel8704
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-05 17:21
@TS, hoe is het verder afgelopen met je schuur?

Ik sta voor een vergelijkbare operatie in mijn schuur. Mijn plafond is echtere een betonnen plaat zonder ook maar iets erop die ik deel met de buurvrouw (huur) waar ik koop heb. Ben dus in twijfel wat nu het handigst is qua isoleren van het plafond.

Ben voornemens om mijn muren met PIR en OSB te isoleren. Er ligt nu een betonvloer met tegels erop, het liefst laat ik dat zo. er zitten welgeteld op 4 plekken isolatieopeningen(2 boven elkaar op de zijmuren) in het midden van de muur.

Mijn probleem zit met name in dat mijn houten werkbank en gereedschap planken in 6 maanden tijd helemaal voorzien zijn van schimmelplekken en op sommige plekken groene schimmel.

De afmetingen bij mij zijn 2,98m bij 2,19m en ook enkelsteens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probydoby
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-05 20:23
Michel8704 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:19:
@TS, hoe is het verder afgelopen met je schuur?

Ik sta voor een vergelijkbare operatie in mijn schuur. Mijn plafond is echtere een betonnen plaat zonder ook maar iets erop die ik deel met de buurvrouw (huur) waar ik koop heb. Ben dus in twijfel wat nu het handigst is qua isoleren van het plafond.

Ben voornemens om mijn muren met PIR en OSB te isoleren. Er ligt nu een betonvloer met tegels erop, het liefst laat ik dat zo. er zitten welgeteld op 4 plekken isolatieopeningen(2 boven elkaar op de zijmuren) in het midden van de muur.

Mijn probleem zit met name in dat mijn houten werkbank en gereedschap planken in 6 maanden tijd helemaal voorzien zijn van schimmelplekken en op sommige plekken groene schimmel.

De afmetingen bij mij zijn 2,98m bij 2,19m en ook enkelsteens.
Ik heb ook het probleem van schimmel op de planken (geperste houtvezel), niet op het normale hout gelukkig.

Mijn afmetingen zijn 5x2.5m, onverwarmd en losstaand. Het heeft een ventilatie opening op het dak en genoeg kieren Ik zit zelf na te denken om te impregneren, maar ik ben bang dat door het grondwater en de sloot waar de garage aan grenst het water zich omhoog werkt en juist door het impregneren niet wegkan. Misschien zou ik dan juist alleen aan de binnenkant moeten impregneren?

Ben benieuwd of er nog ervaringsdeskundige zijn met wat advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArtOfVinyl
Een korte update van het project:
Na het isoleren van het dak had ik iets minder last van condens.
Een probleem was wel dat de folie voor de stootvoegen hangt (zie foto). Hierdoor is de luchtstroom minder. Dit heeft mijn doen besluiten om de folie boven de stootvoeg te lijmen met de folie lijm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1F7qqnFvABsyMvYuvWv0u3nZcY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cih9G3Af63lRpqoDREIFqsEA.jpg?f=fotoalbum_large

Het probleem van de condens bleef echter wel aanwezig. Ik heb inderdaad ook schimmel op pershout en ongeïmpregneerd hout.
Ik zie dat de schimmel het ergst is bij dingen die direct tegen de muur aan staan, en de muur voelt nat aan als het er op geregend heeft en er is een witte uitslag op de binnenzijde van de meest natte muur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0IIDqxmqwwKnl6Kn3vVswoxAbW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J9QPZFfFqK2VL0nbOAyvst6e.jpg?f=fotoalbum_large

Ook blijven de kale metalen oppervlakken een klein beetje roesten (zie foto). Ik heb al verschillende manieren geprobeerd om de oppervlakken beter te beschermen, waaronder Ballistol, WD40 en Boeshield eb dit werkt prima voor dingen die niet heel veel gebruikt worden. Voor de loop oppervlakken gebruik ik ISO68 leibaanolie. Dit werkt ook wel. Het grootste probleem is de bovenkant van het frees bed en de drieklauw op de draaibank.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wDaaqKDbgORjpUBVE9RE6FVWMl4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oEbkg2cUWW9J1K3fCnrxPjyf.jpg?f=fotoalbum_large

Daardoor heb ik besloten een kachel te installeren met een slimme stekker.
Ik zat te twijfelen tussen meerdere opties, waaronder een Raspberry Pi met sensoren op de machines, een DHT sensor om temperatuur en luchtvochtigheid te meten (binnen en buiten de schuur) en een relais voor de stekker.
De andere (makkelijkere) optie was om een slimme thermometer en luchtvochtigheidsmeter binnen en buiten de schuur op te hangen. Ik had al wat TP-link producten, dus ik heb daar een P110 stekker en een T315 voor binnen en een T310 voor buiten van gekocht.
Ik had gehoopt dat ik een uitgebreid “algoritme” kon instellen om de kachel alleen aan te laten slaan bij bepaalde luchtvochtigheidsverschillen of temperatuur verschillen binnen en buiten de schuur.
Dit was helaas niet mogelijk, dus ik heb het zo ingesteld dat de kachel aan gaat tussen 10 en 12 graden. Dit loste voor even het probleem op, maar nu het buiten warmer wordt, moet de range weer bijgesteld worden. Niet optimaal dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_lhuJidnAO2utlrrdDNFv2kPgLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CMV0AgImUPWE8IMf80nuLPN2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06eJ8dsU1lVXbfhEdyjf_adoPKc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/INisHK7mQEu8xthe4BMv5yul.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Ffe4k1zxNxmIROpMIZd8Lp5STQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wwL1W1Vvzc1pUOTgNVzTm8Un.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nu een aantal ideeën die het probleem op zouden kunnen lossen:
1: een adsorptiedroger kopen (dit is echter redelijk duur)
2: een ventilator kopen voor het rooster boven de schuurdeur met een slimme stekker die aanslaat boven een bepaalde luchtvochtigheid (dit zal een deel van het probleem verder oplossen, maar niet compleet verhelpen.
3: toch voor de optie van een Raspberry pi gaan en eventueel siliconen heater pads op de machines installeren, om stroomverbruik te besparen (dit is echter redelijk wat werk en ik ben altijd huiverig om een Raspberry met 230V te gebruiken)
4: de muur aan de buitenkant impregneren om doortrekkend vocht te weren (deze optie lijkt mij hetgeen dat ik als eerst wil proberen)
5: PIR platen van 6cm met 18mm OSB tegen twee wanden aan maken met ventilatielatten tussen het PIR en de muur(dit kost veel tijd, geld en ruimte in de schuur).

Ik ben benieuwd over jullie mening.
Als ik een optie heb gekozen zal ik t.z.t. wel weer een update plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YW7g92gHij3voFHO4RpnnT1VjPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uGjfLyzuo8KyjhyzdZgOVWUx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door ArtOfVinyl op 01-04-2024 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08:20
3. Ik heb in domoticz dit met een scriptje gedaan.

Binnensensor (zigbee temperatuur/humidity sensor) meet situatie binnen.
Buitensensor van buienradar.
Slimme zigbee stekker op de kachel.
Pagina: 1