GC gunstig 5jr contract meenemen naar nieuwe woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:26
Hoi, heeft iemand ervaring met een verhuizing, tijdelijk twee adressen en een gunstig (oud) contract?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Algemene voorwaarden Greenchoice:
20.3 Wat doen wij als u verhuist?
- Dan informeren wij u schriftelijk of digitaal dat wij de levering voor het oude adres gaan beëindigen. Uw overeenkomst loopt door voor uw nieuwe huis.
- Denken wij dat u op uw nieuwe adres veel meer of veel minder elektriciteit en/of gas gaat gebruiken?
Dan mogen wij de overeenkomst wijzigen. Bent u het niet met deze wijzigingen eens? Dan mag u de overeenkomst beëindigen binnen de daarvoor geldende voorwaarden.

- Wij melden u aan bij de netbeheerder voor een nieuwe aansluit- en transportovereenkomst op uw nieuwe adres. Wij zeggen voor u de bestaande overeenkomst met uw netbeheerder op het oude adres op.
20.5 Heeft u tijdelijk twee adressen? Dan krijgt u tijdelijk gas en/of elektriciteit geleverd op beide adressen. Tenzij redelijkerwijs niet van ons verlangd kan worden dat wij ook nog ten behoeve van het oude perceel elektriciteit en/of gas tegen de overeengekomen voorwaarden blijven leveren. ....
Ik vraag mij enkele dingen af:
1. Zal Greenchoice van deze situatie gebruik maken om mijn contract niet mee te verhuizen? Hun argument kan gebaseerd zijn op een nieuw energielabel van mijn huidige huis. Dit zegt natuurlijk niets over het tijdstip van de isolatiestappen die zijn genomen en dus het historisch verbruik.
2. Hetzelfde vraag ik mij af bij het tijdelijk leveren op twee adressen ivm de huidige tarieven. Zullen ze hier moeilijk over doen? Ik had eigenlijk niet eens verwacht dat dit mogelijk is.
3. Jaarafrekening en saldering zonnepanelen. Heeft iemand ervaring met of dit per adres of contract is? Met andere woorden: spreidt ik mijn saldering uit over twee huizen?

Beste antwoord (via Kanoet op 22-12-2023 22:28)

Verwijderd

Het is toch duidelijk dat GC uiteindelijk gewoon een afweging kan en mag maken wat ze doen…. Zo steken de voorwaarden in elkaar.

Maar vraag het ze, zij kunnen je wel een zinvol antwoord geven. In de basis zal waarschijnlijk het historisch verbruik van beide huizen en je huidige tarief in hun afweziging meespelen, maar dat zal geen verrassing zijn.

Tijdelijk 2 adressen is geen enkel probleem, zo werkt het meestal bij een verhuizing. Saldering schat ik dat ze per locatie (meter) zullen doen, maar ook daar kunnen ze je zelf de echte waarheid over vertellen.

En natuurlijk sturen ze je een eindafrekening als jij aangeeft met welke meterstand je je eerste huis hebt overgedragen (in de praktijd horen ze dat meestal van de netbeheerder als de nieuwe bewoner zijn contract aanmeldt).

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2023 19:06 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:58
Bij een nieuwe woning is het verbruik onbekend dus er zal geen schatting bekend zijn de energieleverancier, alles wat je aangeeft zal geaccepteerd worden. De energieleverancier zal geen validatie doen van het energielabel.
Nee, je kan niet op twee adressen tegelijk leveren. Wel kan je het contract op je nieuwe adres later ingaan, dit is geen probleem. Ze zullen de stand aanpassen aan het moment dat je er in bent gekomen. Dit kan je doorgeven aan de netbeheerder. Standen worden digitaal uitgelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
@Termi volgens mij kan de energieleverancier wél een schatting maken adv het SVJ. Die heeft ze immers ook nodig om het capaciteitstarief in rekening te brengen. Toen ik mijn woning betrok kreeg ik iig een voorschot voorgesteld gebaseerd op het stookgedrag van de vorige bewoner.

Waarom zou je niet op twee adressen kunnen leveren als Greenchoice dat dus wél aangeeft in hun AV? Dit staat in mijn topicstart. Door geen argumenten te geven lijkt het net alsof je het niet gelezen hebt :o

[ Voor 12% gewijzigd door Kanoet op 10-12-2023 18:55 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is toch duidelijk dat GC uiteindelijk gewoon een afweging kan en mag maken wat ze doen…. Zo steken de voorwaarden in elkaar.

Maar vraag het ze, zij kunnen je wel een zinvol antwoord geven. In de basis zal waarschijnlijk het historisch verbruik van beide huizen en je huidige tarief in hun afweziging meespelen, maar dat zal geen verrassing zijn.

Tijdelijk 2 adressen is geen enkel probleem, zo werkt het meestal bij een verhuizing. Saldering schat ik dat ze per locatie (meter) zullen doen, maar ook daar kunnen ze je zelf de echte waarheid over vertellen.

En natuurlijk sturen ze je een eindafrekening als jij aangeeft met welke meterstand je je eerste huis hebt overgedragen (in de praktijd horen ze dat meestal van de netbeheerder als de nieuwe bewoner zijn contract aanmeldt).

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2023 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:29

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Even een gewetensvraag, maar waarom vind je dit een gunstig contract?

Je hebt het over € 0,85 per km3 gas, en € 0,23 per Kwh stroom.

Als ik even kijk wat de tarieven vandaag (in één van de duurste periodes qua energiekosten) zijn, dan kom ik op € 0,40 per m3 gas en € 0,05 (gemiddeld over de dag) per Kwh stroom bij een dynamisch energiecontract.

Je hebt zonnepanelen, dus een dynamisch stroomcontract is dan niet handig, maar ik zou zeker eens kijken of het niet veel voordeliger is om gas op dynamisch te zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Question Mark op 22-12-2023 15:07 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Question Mark schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:57:

Als ik even kijk wat de tarieven vandaag (in één van de duurste periodes qua energiekosten) zijn, dan kom ik op € 0,40 per m3 gas en € 0,05 (gemiddeld over de dag) per Kwh stroom.

Je hebt zonnepanelen, dus een dynamisch stroomcontract is dan niet handig, maar ik zou zeker eens kijken of het niet veel voordeliger is om gas op dynamisch te zetten.
Altijd goed om verder te kijken, maar ik denk dat de TS in dat geval eerst maar moet uitzoeken of een dynamisch contract uberhaupt wat voor hem is. Voor veel mensen is het onvoordelig en/of hebben geen zin om continue bezig te zijn met wanneer het handig is om electriciteit te gebruiken en wanneer niet.

Maar als je het over gunstige prijzen hebt, zou ik het wel even bij appels-appels houden en dat vergelijkt met vaste prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hann1BaL schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:00:
[...]

Altijd goed om verder te kijken, maar ik denk dat de TS in dat geval eerst maar moet uitzoeken of een dynamisch contract uberhaupt wat voor hem is. Voor veel mensen is het onvoordelig en/of hebben geen zin om continue bezig te zijn met wanneer het handig is om electriciteit te gebruiken en wanneer niet.
TS heeft zonnepanelen, dan is dynamisch stroomcontract ivm salderen helemaal niet intressant.
Maar als je het over gunstige prijzen hebt, zou ik het wel even bij appels-appels houden en dat vergelijkt met vaste prijzen.
Waarom? Ik probeer voor TS een zo gunstig mogelijke oplossing aan te dragen en daarbij alle opties aan te dragen die er zijn. Dynamisch gas is momenteel meer dan een keer zo goedkoop als wat TS nu afneemt (en dat in een relatief dure periode). Het zou dan erg zonde zijn om die mogelijkheid niet mee te nemen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:21

Als ik even kijk wat de tarieven vandaag (in één van de duurste periodes qua energiekosten) zijn, dan kom ik op € 0,40 per m3 gas en € 0,05 (gemiddeld over de dag) per Kwh stroom bij een dynamisch energiecontract.
Is dat laatste niet de kale prijs zonder belastingen?
Die moet je er voor de vergelijking nog bij optellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disbehave
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
D-dark schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:44:
[...]

Precies dat is zonder belastingen. Ook is deze week vrij goedkoop qua dynamisch, maar was begin december een stuk hoger. De tarieven die TS heeft zijn prima als vaste tarieven en de moeite waard om mee te nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

D-dark schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:44:
[...]

It depends. Het is idd. de kale prijs, en dat is in de regel ook wat in prijscontracten staat. Ik ga er dan ook eigenlijk vanuit dat de in de TS genoemde prijzen dat ook zijn. Een energieleverancier heeft immers geen invloed op energiebelastingen en kan deze dan ook niet voor meerdere jaren noemen in zijn prijzen. Vandaar dat prijzen in de regel zonder belasting e.d geadverteerd worden.
disbehave schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:46:
[...]
Ook is deze week vrij goedkoop qua dynamisch, maar was begin december een stuk hoger.
Max € 0,51 in december, da's nog steeds fors goedkoper dan wat TS nu betaald.

Mits de prijzen van TS ook zonder belasting e.d zijn. Daar ben ik wel van uitgegaan. :)

[ Voor 43% gewijzigd door Question Mark op 22-12-2023 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Question Mark schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:10:
[...]
TS heeft zonnepanelen, dan is dynamisch stroomcontract ivm salderen helemaal niet intressant.
[...]
Waarom? Ik probeer voor TS een zo gunstig mogelijke oplossing aan te dragen en daarbij alle opties aan te dragen die er zijn. Dynamisch gas is momenteel meer dan een keer zo goedkoop als wat TS nu afneemt (en dat in een relatief dure periode). Het zou dan erg zonde zijn om die mogelijkheid niet mee te nemen.
Ik vind het wel mooi dat je zelf al aangeeft waarom het niet interessant is voor de TS maar het dan wel als optie aandraagt 😊

Daarbij: De prijzen die je noemt gelden dan op een specifiek moment en jij kunt niet inschatten of je daarmee een goedkoop/gunstig alternatief biedt. Ik denk dat je reactie iets beter was geweest als je de haken en ogen ook zou hebben aangegeven :)

Conclusie: geen echte optie voor de TS, maar daar waren we samen al uit.
En nogmaals: ja ik vind het altijd goed om de opties op tafel te leggen dus dat heeft zeker meerwaarde.

Ik denk trouwens dat de prijzen van de TS gewoon de totale prijs incl belasting is. Dat is namelijk geen vreemde prijs, voor 2020, wanneer het contract is afgesloten.

[ Voor 29% gewijzigd door Hann1BaL op 22-12-2023 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hann1BaL schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:44:
[...]

Ik vind het wel mooi dat je zelf al aangeeft waarom het niet interessant is voor de TS maar het dan wel als optie aandraagt 😊
*** Kuch ***
Ik geef hier letterlijk aan dat dynamisch stroom niet intressant is, alléén dynamisch gas afnemen kan ene prima keuze zijn.
Daarbij: De prijzen die je noemt gelden dan op een specifiek moment en jij kunt niet inschatten of je daarmee een goedkoop/gunstig alternatief biedt. Ik denk dat je reactie iets beter was geweest als je de haken en ogen ook zou hebben aangegeven :)
Het enige wat ik aangeef is dat dynamisch gas op dit relatief dure moment nog steeds goedkoper is dan wat TS nu afneemt. Mits de prijzen die hij aangeeft ook daadwerkelijk de kale gasprijzen zijn.

Volgens mij geef ik daarmee een prima advies. :) TS moet zelf de overweging maken, maar er is niks met het advies om ook alternatieven te overwegen.

[ Voor 3% gewijzigd door Question Mark op 22-12-2023 17:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Question Mark schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:41:
[...]
Het enige wat ik aangeef is dat dynamisch gas op dit relatief dure moment nog steeds goedkoper is dan wat TS nu afneemt. Mits de prijzen die hij aangeeft ook daadwerkelijk de kale gasprijzen zijn.

Volgens mij geef ik daarmee een prima advies. :)
Zoek de historische gasprijzen op: Hij heeft de prijs INCL belasting, want anders had hij dat contract in 2020 nooit afgesloten.

Of heb ik een brain fart? Zo ja, niet verder lezen en ben ik toe aan weekend 😂

En als ik dan de variabele gasprijs bij bijv NextEnergy bekijk, die zo rond de 35-38 ct varieert, maar dan nog 59 ct er bovenop krijg kom ik tot de conclusie dat ik dat advies prima zou negeren :)

Is het aannemelijk dat de TS de komende tijd veel meer gaat betalen en de prijzen van gas dus hard moeten dalen om het interessant te maken? Dat is speculeren, maar volgens mij geen conclusie waardig dat het goedkoper is voor de TS.

Agree to disagree en een fijne kerst.

[ Voor 17% gewijzigd door Hann1BaL op 22-12-2023 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hann1BaL schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:49:
[...]

Zoek de historische gasprijzen op: Hij heeft de prijs INCL belasting, want anders had hij dat contract in 2020 nooit afgesloten.
Als de genoemde prijs van TS inderdaad een inclusief prijs is, is die veel voordeliger dan dynamisch. In dat geval heb je 100% gelijk. Dat is vrij simpel… :)

Misschien kan de TS dat nog even verduidelijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanoet
Jongens we dwalen een beetje af, zeker omdat die prijzen inclusief alle kosten zijn. Dit is bij Greenchoice gebruikelijk, maar ik merk dat dit verschilt.

Verder bedankt voor het meedenken. Mocht GC idd moeilijk doen ga ik voor dynamische gastarieven.

Ik zal binnenkort een update geven als ik merk hoe GC met deze tarieven en verhuizingen om gaat.

[ Voor 16% gewijzigd door Kanoet op 22-12-2023 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19:42
Ik had een 2020
contract 3 jaar greenchoice met vergelijkbare tarieven en kon dat in 21 prima meenemen.
totdat ik plotslaps in 22 na de inval ukraine ik opeens een nieuw contract kreeg omdat het JAARCONTRACT afgelopen zou zijn. Van het verhuizen hadden ze dus een puinhoop gemaakt. Let dus even heel goed op ook als je denkt dat het goed gaat, ze hebben bij GC niet de beste administratieve organisatie.
Ze waten wel zou coulant het oorspronkelijke contract te honoreren.
Pagina: 1