Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agricolaivxlcdm
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-11-2024
Mijn meterkast is verouderd en ik wil graag een laadpaal aansluiten (installateur geeft aan dat hij hem niet wil aansluiten zonder dat de stoppen kast vervangen wordt)

Nu is mijn vraag waar kan ik vinden wat ik zelf wel en niet mag doen?
Ik weet dat ik een hoofdschakelaar moet laten plaatsen door een installateur met zegelrecht.
Mag ik daarna zelf mij groepenkast samenstellen en plaatsen?
Ik heb namelijk ook interesse om Shelly pro's te gaan gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EpmyOEAhOuqQ5hcm0O-I-Tp34qY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pI0CIRqxRUF8nOrMxjicVS8J.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:foto meterkast toegevoegd

[ Voor 31% gewijzigd door agricolaivxlcdm op 08-12-2023 14:21 ]

Beste antwoord (via agricolaivxlcdm op 09-12-2023 16:55)

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-04 14:56
Precies wat @fsfikke zegt, 3-fasen aanvragen, laadt je auto ook sneller van op. Dan krijg je in het gunstigste geval inderdaad 3 automaten die je zelf zonder zegels te knippen kunt uitschakelen. Alleen zie ik dat je een kunststof doorzichtige bak hebt en dan zullen ze waarschijnlijk 2 zekeringen erbij draaien zonder iets te hoeven vervangen.

Op het moment als de netbeheerder komt gelijktijdig groepenkast vervangen kan natuurlijk ook.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:38
Vanaf de meter mag je alles zelf doen (vanaf het verzegelde dus). Hoofdschakelaar mag je ook zelf doen.
Misschien een foto plaatsen van je huidige groepenkast? Altijd interessant om een groepenkast te zien waar een elektricien niet aan wil werken.

[ Voor 41% gewijzigd door Bushie op 08-12-2023 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:48
Bushie schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:16:
Vanaf de meter mag je alles zelf doen (vanaf het verzegelde dus). Hoofdschakelaar mag je ook zelf doen.
Misschien een foto plaatsen van je huidige groepenkast? Altijd interessant om een groepenkast te zien waar een elektricien niet aan wil werken.
Maar: als je hoofdzekering niet automatisch is, gaat dat niet, want:
  1. Of je moet de hoofdzekering er uit draaien. Dat mag officieel niet. Is meestal ook verzegeld.
  2. Of je moet onder spanning werken. Als je daarvoor opgeleid bent, is dat een optie, maar dat is de TS waarschijnlijk niet.
@agricolaivxlcdm:
Het is het handigst om een voorbedrade groepenkast te kopen. Een hoofdschakelaar laten plaatsen, en daarna de kast er omheen vervangen, is niet heel praktisch. De voorbedrade groepenkast zou je kunnen laten plaatsen door iemand die zegelrecht heeft, of onder spanning mag werken. Als je iemand kan vinden die dat wil doen. Als je 't zelf koopt, maken ze natuurlijk geen winst op de onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:48
Trouwens: je zou wel een hoofdschakelaar in een los kastje kunnen laten plaatsen, zoals deze. Daar kan je dan zelf boven doen wat je wil. Maar het is alsnog het beste als je de nieuwe groepenkast al compleet hebt voorbereid, zodat je snel weer stroom hebt thuis.

En je moet natuurlijk wel een nette deugdelijke installatie maken. Zelf aan elektra knutselen mag gelukkig in Nederland, maar onveilige installaties maken mag niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Zo te zien heb je al een hoofdschakelaar in een 'eigen' kastje.

Als je het jezelf makkelijk wilt houden, bovenste kastje in zijn geheel vervangen met wat je wilt, onderste kastje de aardlek (en evt. beltrafo) weghalen, afdekplaatjes plaatsen en de hoofdschakelaar doorverbinden met de nieuwe kast erboven.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:36
@DukeBox
Volgens mij is dat kastje is geen hoofdschakelaar maar gewoon een extra groep.

@agricolaivxlcdm
Heb je ook gevraagd waarom die installateur die kast met smeltzekeringen wil vervangen?
Smeltzekeringen worden tegenwoordig niet meer gebruikt, maar zijn wel gewoon toegestaan.

Dus wil die installateur gewoon meer verdienen of heeft hij een echte reden?

Misschien te weinig ruimte maar dan moet je dat grijze ding links ergens anders onderbrengen.
Zoiets mag eigenlijk ook niet in de meterkast staan.

[ Voor 23% gewijzigd door Ben(V) op 08-12-2023 15:44 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Wat voor een laadpaal wil je aansluiten/wat voor een auto wil je gaan laden?

Op dit moment heeft je stoppenkast (een woord) maar 1 fase aangesloten. Misschien sowieso verstandig een upgrade naar een 3-fase aansluiting via mijnaansluiting.nl aanvragen. Grote kans dat je dan 3 automaten als hoofdzekeringen krijgt die je wel zelf uit kan zetten.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Die dingen heten smeltveiligheden en geen stoppen en het is dan ook geen stoppenkast (zelfs niet aan elkaar).

En een 3 fasen aansluiting vereist een enkele hoofdschakelaar die alle fasen gelijktijdig afschakelt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-04 14:56
Precies wat @fsfikke zegt, 3-fasen aanvragen, laadt je auto ook sneller van op. Dan krijg je in het gunstigste geval inderdaad 3 automaten die je zelf zonder zegels te knippen kunt uitschakelen. Alleen zie ik dat je een kunststof doorzichtige bak hebt en dan zullen ze waarschijnlijk 2 zekeringen erbij draaien zonder iets te hoeven vervangen.

Op het moment als de netbeheerder komt gelijktijdig groepenkast vervangen kan natuurlijk ook.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ben(V) schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:41:
@DukeBox
Volgens mij is dat kastje is geen hoofdschakelaar maar gewoon een extra groep.
Ik heb het niet over dat kastje links naast de andere 4 groepen maar er onder al zouden dat ook 2x aardlek kunnen zijn voor de witte en groene groepen, door de flits kan ik de middelste niet goed zien.

[ Voor 20% gewijzigd door DukeBox op 08-12-2023 17:21 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:37
DukeBox schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:18:
[...]

Ik heb het niet over dat kastje links naast de andere 4 groepen maar er onder al zouden dat ook 2x aardlek kunnen zijn voor de witte en groene groepen, door de flits kan ik de middelste niet goed zien.
Dat zijn 2 aardlekschakelaars. Ondanks de flits is de testknop prima zichtbaar, net zoals de tekst "FI-Schutzschalter". ;)

Wel bijzonder: De linker is een 4-polige aardlekschakelaar, de rechter een 2-polige. Ik heb nog nooit zo'n brede 2-polige aardlekschakelaar gezien.

Een hoofdschakelaar zit er in ieder geval niet.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ja zijn twee aardlek schakelaars.

Als hij de boel laat overzetten naar drie fasen (wat wel verstandig is) dan zal de netbeheerder automatisch die onderste smeltveiligheid vervangen door een drie fasen hoofdschakelaar.

En hij mag rustig die kast met smeltveiligheden zelf vervangen zolang het maar aan de normen voldoet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:37
Ben(V) schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 18:18:
Als hij de boel laat overzetten naar drie fasen (wat wel verstandig is) dan zal de netbeheerder automatisch die onderste smeltveiligheid vervangen door een drie fasen hoofdschakelaar.
Helaas, gebeurt nog vaak zat dat ze er gewoon 2 zekeringen bij draaien als er verder geen noodzaak is om de huisaansluitkast te vervangen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:37
@agricolaivxlcdm
Even kort door de bocht, enkel wat afgezegeld is mag je niet zelf doen. De rest mag je allemaal zelf doen. Of het verstandig is, blijft altijd de vraag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
Even een correctie.
Een hoofdschakelaar is tegenwoordig verplicht en bij driefasen is een driefasen hoofdschakelaar verplicht.
De situatie zoals op de foto is niet meer toegestaan en simpelweg twee smeltveiligheden bij plaatsen dus ook niet.

En in tegensstelling wat ik eerst schreef moet je die zelf (laten) plaatsen.

Zie:
https://www.liander.nl/co...ing%20die%20u%20aanvraagt.

Pagina: 1