drassige grond... hoe stelpijp mast waterpas houden?

Pagina: 1
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:44
Ik heb een drassige voortuin... het is ook gewoon nat weer natuurlijk.
Nu 'moet' ik onze Twinkly lampjes mast weer optuigen (6m hoog).
Twinkly levert daar een plastic pijp bij van ca 120cm lang die je in de grond moet plaatsen. De mast zelf steek je daar gewoon in (aluminium) en dan moet in wezen alles blijven staan. Die plastic pijp druk je bij wijzen van spreken zo de grond in. Veel moeite het ding een meter de grond in te duwen kost het in elk geval niet.
Gek genoeg vangt het ding nog best wat wind, en de combinatie met de drassig grond is geen hele goeie :+

Zonder met snelbeton aan de gang te gaan (ik wil de plastic pijp gewoon eruit kunnen halen) is er iets wat ik kan doen waardoor die pijp beter op zijn plek blijft, en niet door de wind (en momentum van de mast) losgewrikt wordt?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:28
Scheerlijnen gebruiken?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• paQ
Ja die zitten er uiteraard ook aan, maar die dienen meer voor de vorm van de 'boom'.
Dat net met die lampjes weegt best wel wat. En ook die lijnen moest ik vorig jaar regelmatig opnieuw vastprikken in de grond. Dezelfde natte grond :+

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Gebruik de juiste haringen voor je net/scheerlijn, en dan moet het wel goedkomen.

https://www.campingzoeker.nl/nieuws/haringen-en-grondpennen/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rlYdxCJcY2669uvFv01iAqJKwU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PHMb7NuLiEu0fNmJWGwhPyfP.jpg?f=fotoalbum_large

Invoegen doe je zo!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:55
Een buis er omheen die net iets groter is en die vastzetten in het beton.
Mast eruit, dop er op om afval/rotzooi in de buis te voorkomen.
Het jaar er op is het de dop er afhalen en je steekt de mast er weer in.

edit; Oeps, zie nu dat er inderdaad een buis bijgeleverd word maar dat je juist díe uit de grond wil halen.
Verkeerd gelezen.

[ Voor 24% gewijzigd door Rensjuh op 08-12-2023 14:15 ]

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
10 meter diep heien!!

• paQ
Rensjuh schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:13:
Een buis er omheen die net iets groter is en die vastzetten in het beton.
Mast eruit, dop er op om afval/rotzooi in de buis te voorkomen.
Het jaar er op is het de dop er afhalen en je steekt de mast er weer in.

edit; Oeps, zie nu dat er inderdaad een buis bijgeleverd word maar dat je juist díe uit de grond wil halen.
Verkeerd gelezen.
misschien iets voor de zomer om te doen dan. Zie me met dit weer nog niet scheppen en beton aanmaken in het zijknatte

Had meer gehoopt dat er een slimmigheidje is door er paaltjes rondom in te meppen bijv waarmee je het geheel wat 'dichter' maakt. But that is not a thing?

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:44

mrc4nl

Procrastinatie expert

paQ schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:22:
[...]

misschien iets voor de zomer om te doen dan. Zie me met dit weer nog niet scheppen en beton aanmaken in het zijknatte

Had meer gehoopt dat er een slimmigheidje is door er paaltjes rondom in te meppen bijv waarmee je het geheel wat 'dichter' maakt. But that is not a thing?
tja je zou een vierkante koker kunnen kopen (staal/alu/rvs) waar die plastic pijpjes netjes inpassen.
en dan sla je die kokers gewoon met een hamer de grond in.Zou stevig genoeg moeten zijn.

ora et labora

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:29
Buis een stukje uit de grond laten steken en dat eind opsluiten met een stel zware betontegels?

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• paQ
JukeboxBill schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:34:
Buis een stukje uit de grond laten steken en dat eind opsluiten met een stel zware betontegels?
Dat lijkt op zich een goed plan. Maar 6m hoog geeft behoorlijk wat momentum natuurlijk.

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:49
Kan je de pijp niet verlengen met bijv stuk pvc pijp.
Druk je 'm verder de grond in.

En zoals @JukeboxBill zegt maar dan net anders, een tegelvoet zoeken waar die pijp in kan

Afbeeldingslocatie: https://www.bgb.nl/files/product/723-2276b.jpg

• paQ
FitTiv schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:49:
Kan je de pijp niet verlengen met bijv stuk pvc pijp.
Druk je 'm verder de grond in.

En zoals @JukeboxBill zegt maar dan net anders, een tegelvoet zoeken waar die pijp in kan

[Afbeelding]
Voortuin is niet vlak. Maar prijzige oplossing ook wel.

Ik heb even een nieuw gat gemaakt met de plastic houderpijp zelf. Die gaat er nu dus zuigend in. Als ik met goeie haringen kan zorgen dat de piek niet in de wind gaat wiebelen, dan blijft de boel wel staan gok ik.

Houten tentharingen dus :)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:31:
[...]
Houten tentharingen dus :)
Of stukken panlat met een puntje er aan gezaagd. Als het maar oppervlakte heeft zodat het niet al te makkelijk uit de grond wordt getrokken.

Uiteraard moet je er voor zorgen dat de scheerlijn haaks (of daar in de buurt) aan je haring trekt, dat geeft de meeste weerstand.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:28
Outside the box: zet er een nette vlaggenmast neer. Heb je het hele jaar plezier van.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• paQ
Joris748 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:49:
Outside the box: zet er een nette vlaggenmast neer. Heb je het hele jaar plezier van.
someday... als heel die tuin eens is platgegooid en opnieuw is gedaan

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:11
ik gebruik de stalen parasolvoet, die heeft in de winter toch niks te doen. en de paal zelf evt met scheerlijnen vastzetten
Pagina: 1