Usb-C Dock aansluiten met een usb-c naar usb-a kabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koninghertog
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 19-01-2024
Mijn vraag

Ik heb een prachtig mooi docking station geïnstalleerd (Lenovo Thinkpad Universal USB-C Dock) waar mijn vriendin en ik vaak op thuiswerken. Hieraan zitten vervolgens 2 beeldschermen + muis en toetsenbord gekoppeld. Onze werk PC's hebben allebei Usb-c ingangen waardoor het een kwestie van 1 kabeltje inpluggen is om alles te gebruiken.

Echter heb ik voor privé gebruik ook nog een desktop zonder USB-c poorten en mijn vriendin een oudere Lenovo laptop eveneens zonder USB-c ingangen. Graag zoek ik een oplossing om alsnog ook deze Pc's aan te sluiten op de docking.

Zou ik eventueel via een USB-C naar USB-A kabel alsnog de docking kunnen gebruiken? Dat de oplaadfunctie dan niet meegaat is echt geen probleem, het gaat mij vooral om de beeldschermen. Ook zie ik dergelijke USB c naar usb A koppelstukjes. Is dat een eventuele oplossing?

Alvast super bedankt voor de hulp!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simson0606
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-05 15:56
Ik denk niet dat dit dock via USB-A gaat werken, het dock heeft functies van USB-C nodig om de schermen aan te sturen. Deze ontbreken bij USB-A.

Als je een dock zou hebben met DisplayLink dan zou het wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:22

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Volgens de specs op https://support.lenovo.co...verview-and-service-parts is het DP Alt-Mode en dat gaat alleen via USB-C:
Lenovo USB-C & Thunderbolt Docks function with notebooks that support industry standard USB-C Alt-Mode or Thunderbolt protocols through their Type C port.
De USB-C poort moet dat ook ondersteunen uiteraard. De USB-C front header van een pc behuizing doet dat bijvoorbeeld niet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-05 20:22

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Voor een desktop computer kan je een insteekkaart kopen die USB met DP van je videokaart combineert naar een USB-C aansluiting die je op een dock kunt aansluiten.

Ik heb zelf een tweedehands laptop met USB-C aansluiting gekocht, juist zodat ik dezelfde dock kan gebruiken als voor de laptop van het werk. De desktop gebruik ik sindsdien niet meer.

Wat trouwens ook nog zou kunnen, is dat je een monitor hebt die automatisch kan omschakelen tussen 2 ingangen. De andere ingang sluit je dan vast aan op je desktop en via een klein (passief) verloopstekkertje kan je de USB-C van het docking station aansluiten op USB-A van de desktop om op die manier toetsenbord en muis te delen.

[ Voor 35% gewijzigd door aawe mwan op 09-12-2023 09:57 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”