Fundering bouwwerk: plaat met vorstrand dimensionering

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:54
Ik ga een schuur bouwen van 4,3 x 4,4 meter en 3m hoog t.o.v. maaiveld. De constructie wordt HSB met een gemetselde buitengevel (wandopbouw tekening hieronder). De bouw is vergunningsvrij.

De fundering wil ik door een aannemer laten aanleggen. Een constructeur die ik sprak rekent zo'n 300 EUR voor het opstellen van een dimensioneren. Hij gaf aan dat aannemers voor die soort bouwwerken vaak gewoon doen wat ze altijd doen. Ik wil echter graag specificeren wat de aannemer moet maken, of in ieder geval in overleg treden over wat het moet worden, om problemen te voorkomen. De eerste aannemer die ik sprak zei dat ik moet zeggen hoe met moest worden omdat het om een constructie ging.

Ik denk dat ik wat boerenverstand ga toepassen en hoop wat praktijkervaring op te halen op dit forum. Willen jullie me helpen?

Fundering huidige schuur
De ondergrond is zand. Er staat al een stenen schuur (halfsteens wanden) met een zadeldak. Die schuur ga ik slopen en een grote terugbouwen. Het gewicht van de gevel zal 50% meer zijn, omdat de nieuwe gevel 3m hoog ipv 2m hoog zal zijn. De huidige fundering:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6TgdvNPUIlHuX8CRhCivUU2ld2A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5VNJmX97wNAsDzgbsWGCGP7W.png?f=user_large
De huidige fundering steekt 75cm onder het maaiveld (85cm onder vloerpeil) en is 44cm breed.

Nieuwe fundering
Optie/principe 1: schuine vorstrand
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZllYm8wgG2hrxfVo2du4HcefHRg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MTZt76IXsbV3HHKZCINISvfb.png?f=fotoalbum_large
Optie/principe 2: rechte vorstrand. Makkelijker maken. Zeker aangezien de ondergrond vrij los (duin)zand is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1OsYB2tLBwpKVv1ySruRWc8f6uU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JN0xvhY4umfaAk3UTTzfYMe3.png?f=user_large

Gehanteerde uitgangspunten fundering
  1. Even diep als huidige fundering
  2. Gegoten in één deel.
  3. Metselsponning voldoende voor 5 lagen gevelklinkers.
  4. Niet geïsoleerd, thermische schil zit aan binnenzijde constructie (kan geen kantplaten toepassen aangezien constructie op erfgrens komt.
Gevoelsmatig is deze constructie wat overdreven.

Mijn vragen aan jullie;
  1. Wat denken jullie van dit ontwerp kwa sterkte, uitvoerbaarheid etc.?
  2. Heeft iemand tips voor een aannemer in regio Noord-Holland voor de aanleg?
Achtergrond info: Wandopbouw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F0AHrjqupLaEGnWtKkwPDXhpIoE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C3GN5wNXOGiqx28rUju9RzKG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door MWDKing op 08-12-2023 13:16 . Reden: Twee principe toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Heeft er iemand verstand van funderingen? Misschien ga ik dan toch maar een constructeur raadplegen. Dat kost 300 EUR, maar ik heb nu een offerte voor de realisatie van 8000 EUR :X . Dan valt die 300 nog wel mee... _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik heb geen verstand van funderingen maar € 300 voor het advies van een constructeur (inclusief zijn aansprakelijkheid) is niet duur in mijn optiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05:49
Inderdaad 300 euro voor het werk van een constructeur is niet duur.

Ligt een beetje aan de ondergrond. Maar als je gewoon op staal kan funderen dan kunnen beide opties. Maar waarom de isolatie niet onder het beton? Zelf hier een schuur neergezet met isolatie 120mm, wapeningsnetje, 200mm beton. En een vorstrand. Het is wel een houten opbouw voor een betonplaat maakt dat gewicht niet veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Die bestaande fundering is een fundering op stroken en dat is een ander principe dan een plaat op zand. Dus het zou kunnen dat de draagkrachtige laag wat dieper zit en dat een vlakke plaat mogelijk wat instabiel is. Maar bij een schuur met HSB zal dat ook wel loslopen.

Voor dat bedrag zou ik even die constructeur raadplegen. 120mm vind ik wat dat betreft wat krap voor zo'n plaat met vorstrand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
D-e-n schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:47:
Die bestaande fundering is een fundering op stroken en dat is een ander principe dan een plaat op zand. Dus het zou kunnen dat de draagkrachtige laag wat dieper zit en dat een vlakke plaat mogelijk wat instabiel is. Maar bij een schuur met HSB zal dat ook wel loslopen.

Voor dat bedrag zou ik even die constructeur raadplegen. 120mm vind ik wat dat betreft wat krap voor zo'n plaat met vorstrand
Opzich is de vorstrand van 350mm breed toch eigenlijk ook een soort 'strook' rondom die draagkrachtig is. De plaat in het midden is puur om een vloer te kunnen maken. Alleen nu zit de boel in één storting aan elkaar vast ipv dat (in de oude situatie) de betonvloer op de gemetselde fundering ligt én op het zand.
RonnieKo schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:18:
Inderdaad 300 euro voor het werk van een constructeur is niet duur.

Ligt een beetje aan de ondergrond. Maar als je gewoon op staal kan funderen dan kunnen beide opties. Maar waarom de isolatie niet onder het beton? Zelf hier een schuur neergezet met isolatie 120mm, wapeningsnetje, 200mm beton. En een vorstrand. Het is wel een houten opbouw voor een betonplaat maakt dat gewicht niet veel uit.
Thx! De ondergrond is duinzand. Heien is hier nergens nodig en verzakkingen komen niet voor.

Als ik een EPS bekisting voor de vorstrand, dan steekt die uit over de erfgrens. Als ik hem weglaat op de erfgrens (2 zijden, schuur komt in de hoek van de tuin) heb ik een enorme koudebrug. Dan heeft isoleren onder de betonvloer veel minder effect en moet er toch isolatie op de vloer. Bovendien kan ik aan de binnenzijde vrij eenvoudig een doorlopende geïsoleerde schil realiseren. Dat de meeste massa vervolgens aan de buitenzijde van de geïsoleerde schil zit, is voor mij vooral een voordeel omdat ik dan de schuur voor een korte tijd snel kan opwarmen als ik erin werk. Dus weloverwogen zou gekozen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mlmYNvEiJsjViZkm8m4X_QHjgyo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tHZNCKu5OiArqmTMNE320yIy.png?f=fotoalbum_large
synoniem schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:20:
Ik heb geen verstand van funderingen maar € 300 voor het advies van een constructeur (inclusief zijn aansprakelijkheid) is niet duur in mijn optiek.
Ik zit nog even te twijfelen om het berekenen van de fundering, aanleg fundering en uitvoeren metselwerk, bij één aannemer neer te leggen. Als er dan iets fout is, hoef ik geen bemiddelaar te spelen. Maar ik 'vrees' dat de meeste aannemer maar gewoon doen wat ze altijd doen (maar na 10j komt natuurlijk zelden iemand meer terug bij ze met klachten).

[ Voor 6% gewijzigd door MWDKing op 11-12-2023 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
MWDKing schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:52:
[...]

Opzich is de vorstrand van 350mm breed toch eigenlijk ook een soort 'strook' rondom die draagkrachtig is. De plaat in het midden is puur om een vloer te kunnen maken. Alleen nu zit de boel in één storting aan elkaar vast ipv dat (in de oude situatie) de betonvloer op de gemetselde fundering ligt én op het zand.
Maar even technisch bekeken: als de betonrand dragend is het dus geen vorstrand meer maar een betonstrook. En dan is de breedte maatgevend (in de oude situatie was dat dus 440mm) en die wordt met name bepaald door de grond. Je kunt je voorstellen dat een hele smalle vorstrand (optie 1) als het ware het een scherp potlood in je grond drukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
D-e-n schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:49:
[...]

Maar even technisch bekeken: als de betonrand dragend is het dus geen vorstrand meer maar een betonstrook. En dan is de breedte maatgevend (in de oude situatie was dat dus 440mm) en die wordt met name bepaald door de grond. Je kunt je voorstellen dat een hele smalle vorstrand (optie 1) als het ware het een scherp potlood in je grond drukt.
Ik kan je redenatie goed volgen.

En dan is het ook nog eens zo dat die vorstrandpunt een soort 'wig' vormt en de vorstrand naar buiten duwt, waardoor de aansluiting belast.

Toch is optie 1 een veel voorkomend detail. Waarschijnlijk is de breedte 440mm niet nodig en draagt de vloer ook een deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
MWDKing schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:47:
Ik ga een schuur bouwen van 4,3 x 4,4 meter en 3m hoog t.o.v. maaiveld. De constructie wordt HSB met een gemetselde buitengevel (wandopbouw tekening hieronder). De bouw is vergunningsvrij.

De fundering wil ik door een aannemer laten aanleggen. Een constructeur die ik sprak rekent zo'n 300 EUR voor het opstellen van een dimensioneren. Hij gaf aan dat aannemers voor die soort bouwwerken vaak gewoon doen wat ze altijd doen. Ik wil echter graag specificeren wat de aannemer moet maken, of in ieder geval in overleg treden over wat het moet worden, om problemen te voorkomen. De eerste aannemer die ik sprak zei dat ik moet zeggen hoe met moest worden omdat het om een constructie ging.

Ik denk dat ik wat boerenverstand ga toepassen en hoop wat praktijkervaring op te halen op dit forum. Willen jullie me helpen?

Fundering huidige schuur
De ondergrond is zand. Er staat al een stenen schuur (halfsteens wanden) met een zadeldak. Die schuur ga ik slopen en een grote terugbouwen. Het gewicht van de gevel zal 50% meer zijn, omdat de nieuwe gevel 3m hoog ipv 2m hoog zal zijn. De huidige fundering:
[Afbeelding]
De huidige fundering steekt 75cm onder het maaiveld (85cm onder vloerpeil) en is 44cm breed.

Nieuwe fundering
Optie/principe 1: schuine vorstrand
[Afbeelding]
Optie/principe 2: rechte vorstrand. Makkelijker maken. Zeker aangezien de ondergrond vrij los (duin)zand is.
[Afbeelding]

Gehanteerde uitgangspunten fundering
  1. Even diep als huidige fundering
  2. Gegoten in één deel.
  3. Metselsponning voldoende voor 5 lagen gevelklinkers.
  4. Niet geïsoleerd, thermische schil zit aan binnenzijde constructie (kan geen kantplaten toepassen aangezien constructie op erfgrens komt.
Gevoelsmatig is deze constructie wat overdreven.

Mijn vragen aan jullie;
  1. Wat denken jullie van dit ontwerp kwa sterkte, uitvoerbaarheid etc.?
  2. Heeft iemand tips voor een aannemer in regio Noord-Holland voor de aanleg?
Achtergrond info: Wandopbouw:
[Afbeelding]
Een constructie met vorstrand is bedoeld voor lichte constructies op het zand. Denk erom dat het om ongeroerde grond gaat.

Maar waarom eigenlijk nu een vorstrand en afwijken van de oorspronkelijke tekening?
Bij betonstorten moet je namelijk een bekisting plaatsen en wapening aanleggen. Dat is bij een vorstrand wat kritischer.

Als je een luxe schuur met een echt trasraam bouwt moet je niet zeuren over de constructeur maar gewoon doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
MWDKing schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:55:
[...]

Toch is optie 1 een veel voorkomend detail. Waarschijnlijk is de breedte 440mm niet nodig en draagt de vloer ook een deel.
Bij optie 1 draagt de vloer in principe volledig op de zandgrond er direct onder. Die moet dan voldoende draagkrachtig en ongeroerd zijn.

De vorstrand is dan puur voor hetgeen de naam geeft: tegengaan dat er vorst (en ongedierte) onder de vloer komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
D-e-n schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:17:
[...]

Bij optie 1 draagt de vloer in principe volledig op de zandgrond er direct onder. Die moet dan voldoende draagkrachtig en ongeroerd zijn.

De vorstrand is dan puur voor hetgeen de naam geeft: tegengaan dat er vorst (en ongedierte) onder de vloer komt.
Ah ok, maar kan je daar dan wel een muur op metselen?
Sowieso zal de bodem niet volledig ongeroerd zijn, want ik zal de oude strookfundering moeten verwijderen van de huidige schuur. De nieuwe fundering loop voor een deel over dezelfde lijn. Als ik de oude fundering zou behouden, loop ik tegen het probleem dat ik oude fundering aan nieuwe zou moeten aanhelen oid. Dat durf ik niet aan en is waarschijnlijk weer meer werk dan alles nieuw. Toch?

Ik graaf natuurlijk wel bijna dezelfde diepte uit voor de nieuwe stroken, dus de bodem onder de stroken zal wel redelijk onberoerd zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
MWDKing schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:27:
[...]

Zo'n vorstrand brengt de belasting van de de buitenmuur uiteindelijk over naar de plaat. Dat is op zich een normale constructie
Sowieso zal de bodem niet volledig ongeroerd zijn, want ik zal de oude strookfundering moeten verwijderen van de huidige schuur.
Bij een plaat met vorstrand moet je de zandlaag dus goed verdichten en wellicht aanvullen met zand. Maar dat hangt af van de grond.
De nieuwe fundering loop voor een deel over dezelfde lijn. Als ik de oude fundering zou behouden, loop ik tegen het probleem dat ik oude fundering aan nieuwe zou moeten aanhelen oid. Dat durf ik niet aan en is waarschijnlijk weer meer werk dan alles nieuw. Toch?

Ik graaf natuurlijk wel bijna dezelfde diepte uit voor de nieuwe stroken, dus de bodem onder de stroken zal wel redelijk onberoerd zijn.
Als je op het oude niveau nieuwe stroken maakt zou je goed moeten zitten qua draagkracht. Maar voor wat duurder of goedkoper is zou je toch echt de aannemer moeten hebben. Als er echt goede zandgrond direct onder je vloer zit kan het nog best voordelig zijn om te verdichten en een plaat met vorstrand te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05:49
[...]
Geen probleem. Een muurtje is niet zo spannend. De meeste schuurtjes / garages staan op een betonplaatje. En dan vaak zonder vorstrand. Wat al aangegeven is: De vorstrand zorgt ervoor dat er geen vorst onder de betonplaat komt. Als er vorst onder de plaat komt kan het zijn dat deze ongelijkmatig omhoog komt e.d.
Sowieso zal de bodem niet volledig ongeroerd zijn, want ik zal de oude strookfundering moeten verwijderen van de huidige schuur. De nieuwe fundering loop voor een deel over dezelfde lijn. Als ik de oude fundering zou behouden, loop ik tegen het probleem dat ik oude fundering aan nieuwe zou moeten aanhelen oid. Dat durf ik niet aan en is waarschijnlijk weer meer werk dan alles nieuw. Toch?
Alles nieuw is mogelijk wel makkelijker. Gewoon goed verdichten en dan is er niets aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-08 22:01
Hou er rekening mee dat een aannemer vaak zo zijn eigen bouwmethodes heeft, en afwijken daarvan wellicht iets meer kost. Als jij met systemen komt waarmee een aannemer geen ervaring heeft, rekent hij vaak meer uren. Dus ik zou het vooral in overleg doen met de aannemer, en op basis van diens feedback bepalen of je de aannemer vertrouwt. Je kunt het nog zo mooi uitwerken, een beun de beun kan het alsnog prima verpesten voor je. Hetzij in resultaat, tijd, of proces in het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Fornoo schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 08:33:
Hou er rekening mee dat een aannemer vaak zo zijn eigen bouwmethodes heeft, en afwijken daarvan wellicht iets meer kost. Als jij met systemen komt waarmee een aannemer geen ervaring heeft, rekent hij vaak meer uren. Dus ik zou het vooral in overleg doen met de aannemer, en op basis van diens feedback bepalen of je de aannemer vertrouwt. Je kunt het nog zo mooi uitwerken, een beun de beun kan het alsnog prima verpesten voor je. Hetzij in resultaat, tijd, of proces in het algemeen.
Helaas is mijn ervaring tot nu toe dat ze heel weinig verstand hebben van bouwfysica (dampschermen, luchtdichting, welke materialen vochtbestendig zijn, koudebrugonderbrekingen, ventileren met buitenlucht aan de warmte kant van de isolatie |:( , etc.). Maar ik ga op zoek naar een goede aannemer en geef aan dat het een startpunt is en dat we in overleg andere methoden kunnen toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-08 22:01
Hou het vooral simpel en communiceer duidelijk, het gaat om een schuurtje. Koudeburg onderbrekingen zijn niet gebruikelijk in een schuurtje. Geef aan dat je het schuurtje wilt gebruiken als potentieel huisje, dat tilt het te verwachten niveau al flink omhoog. Dus maak voor jezelf ook duidelijk een keuze wat er nu precies gebouwd moet worden. Een schuurtje waar het niet zo nauw komt, of een leefbaar tuinhuisje met alle toeters en bellen.
Pagina: 1