Ik ga een schuur bouwen van 4,3 x 4,4 meter en 3m hoog t.o.v. maaiveld. De constructie wordt HSB met een gemetselde buitengevel (wandopbouw tekening hieronder). De bouw is vergunningsvrij.
De fundering wil ik door een aannemer laten aanleggen. Een constructeur die ik sprak rekent zo'n 300 EUR voor het opstellen van een dimensioneren. Hij gaf aan dat aannemers voor die soort bouwwerken vaak gewoon doen wat ze altijd doen. Ik wil echter graag specificeren wat de aannemer moet maken, of in ieder geval in overleg treden over wat het moet worden, om problemen te voorkomen. De eerste aannemer die ik sprak zei dat ik moet zeggen hoe met moest worden omdat het om een constructie ging.
Ik denk dat ik wat boerenverstand ga toepassen en hoop wat praktijkervaring op te halen op dit forum. Willen jullie me helpen?
Fundering huidige schuur
De ondergrond is zand. Er staat al een stenen schuur (halfsteens wanden) met een zadeldak. Die schuur ga ik slopen en een grote terugbouwen. Het gewicht van de gevel zal 50% meer zijn, omdat de nieuwe gevel 3m hoog ipv 2m hoog zal zijn. De huidige fundering:
:fill(white):strip_exif()/f/image/5VNJmX97wNAsDzgbsWGCGP7W.png?f=user_large)
De huidige fundering steekt 75cm onder het maaiveld (85cm onder vloerpeil) en is 44cm breed.
Nieuwe fundering
Optie/principe 1: schuine vorstrand
/f/image/MTZt76IXsbV3HHKZCINISvfb.png?f=fotoalbum_large)
Optie/principe 2: rechte vorstrand. Makkelijker maken. Zeker aangezien de ondergrond vrij los (duin)zand is.
:fill(white):strip_exif()/f/image/JN0xvhY4umfaAk3UTTzfYMe3.png?f=user_large)
Gehanteerde uitgangspunten fundering
Mijn vragen aan jullie;
De fundering wil ik door een aannemer laten aanleggen. Een constructeur die ik sprak rekent zo'n 300 EUR voor het opstellen van een dimensioneren. Hij gaf aan dat aannemers voor die soort bouwwerken vaak gewoon doen wat ze altijd doen. Ik wil echter graag specificeren wat de aannemer moet maken, of in ieder geval in overleg treden over wat het moet worden, om problemen te voorkomen. De eerste aannemer die ik sprak zei dat ik moet zeggen hoe met moest worden omdat het om een constructie ging.
Ik denk dat ik wat boerenverstand ga toepassen en hoop wat praktijkervaring op te halen op dit forum. Willen jullie me helpen?
Fundering huidige schuur
De ondergrond is zand. Er staat al een stenen schuur (halfsteens wanden) met een zadeldak. Die schuur ga ik slopen en een grote terugbouwen. Het gewicht van de gevel zal 50% meer zijn, omdat de nieuwe gevel 3m hoog ipv 2m hoog zal zijn. De huidige fundering:
:fill(white):strip_exif()/f/image/5VNJmX97wNAsDzgbsWGCGP7W.png?f=user_large)
De huidige fundering steekt 75cm onder het maaiveld (85cm onder vloerpeil) en is 44cm breed.
Nieuwe fundering
Optie/principe 1: schuine vorstrand
/f/image/MTZt76IXsbV3HHKZCINISvfb.png?f=fotoalbum_large)
Optie/principe 2: rechte vorstrand. Makkelijker maken. Zeker aangezien de ondergrond vrij los (duin)zand is.
:fill(white):strip_exif()/f/image/JN0xvhY4umfaAk3UTTzfYMe3.png?f=user_large)
Gehanteerde uitgangspunten fundering
- Even diep als huidige fundering
- Gegoten in één deel.
- Metselsponning voldoende voor 5 lagen gevelklinkers.
- Niet geïsoleerd, thermische schil zit aan binnenzijde constructie (kan geen kantplaten toepassen aangezien constructie op erfgrens komt.
Mijn vragen aan jullie;
- Wat denken jullie van dit ontwerp kwa sterkte, uitvoerbaarheid etc.?
- Heeft iemand tips voor een aannemer in regio Noord-Holland voor de aanleg?
/f/image/C3GN5wNXOGiqx28rUju9RzKG.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door MWDKing op 08-12-2023 13:16 . Reden: Twee principe toegevoegd ]