Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jdeluxe01
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-01 08:51
Op advies in het grote Mitsubishi Electric Ecodan Luct/Water Warmtepompen Topic en nieuw Topic specifiek voor mijn situatie geopend.

Sinds 29 maart 2022 eigenaar van een SUZ-SWM60VA en ERST20D-VM2DR1.UK in onze nieuwbouwwoning. Eigenlijk per direct sinds de oplevering ervaren we (in mijn ogen teveel) schommelingen in de temperatuur in alle ruimtes. Ingestelde temperatuur op de thermosstaat wordt nooit behaald (voorbeeld woonkamer 20,6 graden) en dalingen 's nachts zijn aan de orde (volgende ochtend om 07.00 uur is het 18,4 graden).
Warmtepomp is in opdracht van bouwer geinstalleerd door een lokale installateur en die heb ik al meerdere keren ingeschakeld, maar begin langzamerhand het idee te krijgen dat ze het simpelweg niet zo goed weten. Daarom hoop ik hier meer heil te vinden, want ik ben zelf op het gebied van warmtepompen een totale beginner.

Details:
- Ecodan SUZ-SWM60VA en ERST20D-VM2DR1.UK
- Buitenunit is ingebouwd op een schuindak met een open kast eromheen gebouwd
- Instellingen warmtepomp vanuit de bouw

Woning:
- Bouwjaar 2020
- Hoekwoning
- 139 m2 woonoppervlak
- Energielabel A+++ (alle isolatie tijdens bouw aangebracht)
- Ventilatie: natuurlijke toevoer met mechanise afzuiging (geen WTW) - Itho Daalderop CVE-S ECO
- Afgiftesysteem: vloerverwarming - 126 m2 over 3 verdiepingen
- Thermostaat Master-Master - merk onduidelijk, komt volgens mij van Provarmo (enige dat ik kan vinden is dat het een ruimtethermostaat 24V is - foto is bijgevoegd)
- Verdeler: SRV-Verdeler van Provarmo (groepen verschilt per verdieping - foto van begane grond bijgevoegd)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWDnm5tJ9GQnH7J4vc0yIk38xvA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9LyW6uhXr5Y0pvEJdXnGmtQm.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7RngKlFlit1nk8Q13Ma0xnfD2aE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sqRONjvm498slxe5SWtsh9AC.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UY6qhW9LgYTPp2LwyRAGS68OKUc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KFFbKedWROcFTZuLn2ekgpWT.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngdkbj2Bp3EldQHHxTUhG1RhcKo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MMwdRbPdgkGvD3XitnCzIV75.jpg?f=user_large

Instellingen warmtepomp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9d_JtCYSBb0PVM-glrWQO2ptCU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UuND0vfKPq4MYDeoHWbxQ7tq.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LUlDQIHRpFNQfGV3fWQaICSpIkA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/f7M6Ajc0PBCnuHfnQRp5WGQ1.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j070FCHlQhI_sXnoqm87fxIqNNU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3vhtPwDNfKL53ltDKH8oRguO.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QXlPgKLKWRmV0vApj6ThqKUJlZY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mmoTqC4a650GV2gzF2h4fwZi.jpg?f=user_large

Ik ben benieuwd naar meer professionele inzichten in waar verbetering te behalen is. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jdeluxe01
Ik probeerde net al een topic aan te maken, maar ik maakte een foutje tijdens het opstarten van het Topic. Excuses :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wil je een foto plaatsen van de kast om je buitenunit? Grote kans dat die problemen veroorzaakt.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Buitenunit is ingebouwd op een schuindak met een open kast eromheen gebouwd
Open kast of als schoorsteen look a like?

Edit: @DaWizza was me net voor.... :)

Verder draai je op stooklijn hoe is die ingesteld?

Nog een ander losstaand iets:
- SWW staat op 55 graden dat kan makkelijk lager (hogere COP)-> HWtemp 55 naar bv. 48 graden maar dat is even uitproberen of je dan nog genoeg warmwater hebt voor bad/douche.

- HWdrop 5 graden kan groter bv. naar 10 graden

[ Voor 82% gewijzigd door Suicide op 08-12-2023 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red_Baron
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-05 08:36
Wat is je flow? Service menu parameter 540

PUHZ-SHW80 YAA ERST30C-VM2ED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gfaes
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:57
Thermostaat en regeling waarschijnlijk ook is van möhlenhoff. Ik zou ook de data van de SD kaart bekijken: wij hebben een vergelijkbare regeling en dit zorgde voor heel schakelmomenten waardoor de pomp ieder keer maar heel kort werd aangestuurd.
Mocht de flow te laag zijn: je kan deze verdelers ook handmatig open zetten. Eerst aansturen door thermostaat hoog te zetten en daarna op manual zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jdeluxe01
Suicide schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:08:
[...]

Open kast of als schoorsteen look a like?

Edit: @DaWizza was me net voor.... :)

Verder draai je op stooklijn hoe is die ingesteld?

Nog een ander losstaand iets:
- SWW staat op 55 graden dat kan makkelijk lager (hogere COP)-> HWtemp 55 naar bv. 48 graden maar dat is even uitproberen of je dan nog genoeg warmwater hebt voor bad/douche.

- HWdrop 5 graden kan groter bv. naar 10 graden
Foto's van de kast bijgaand;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nNGmJpk1nWiKS20Tph3jJX-J-Sw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yc2xfsPiRVb8I2qPfX0mcPPR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ULasqqmZa1ff3Y2r3RZEWvGC1o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJALwSN7S4vM6wdMQZ20rh49.jpg?f=fotoalbum_tile

Voor en zijkant zijn open. Je kunt bij de buitenunit komen door een aluminium luik te openen via een speciaal luik in het dak. Geen ideale situatie, want warmte en kou condenseert, daardoor heet de aannemer al meerdere wijzigingen bij ongeveer 50 woningen moeten doorvoeren 8)7

Flow is 11.

De instellingen van de stooklijn durf ik werkelijk niet te zeggen, die zijn ingesteld tijdens de bouw en ik heb daar geen wijzigingen op aangebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jdeluxe01
gfaes schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:40:
Thermostaat en regeling waarschijnlijk ook is van möhlenhoff. Ik zou ook de data van de SD kaart bekijken: wij hebben een vergelijkbare regeling en dit zorgde voor heel schakelmomenten waardoor de pomp ieder keer maar heel kort werd aangestuurd.
Mocht de flow te laag zijn: je kan deze verdelers ook handmatig open zetten. Eerst aansturen door thermostaat hoog te zetten en daarna op manual zetten.
Daar dacht ik ook over na, maar omdat ik in de begin post van het algemene topic las dat de SD kaart dat het best complex is en mijn kennis van de warmtepomp nihil is durfde ik er nog niet aan te beginnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
Jdeluxe01 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:30:
[...]

Flow is 11.

De instellingen van de stooklijn durf ik werkelijk niet te zeggen, die zijn ingesteld tijdens de bouw en ik heb daar geen wijzigingen op aangebracht.
- Flow omhoog
- Kijk hoe de stooklijn is ingesteld en pas hem eventueel aan, of zet hem op vaste aanvoertemperatuur.
- Als de waarde van de buitentemperatuursensor flink daalt als de buitenunit aanspringt, dan weet je of de dakkap/ kast luchtkortsluiting veroorzaakt en kan je hier actie op ondernemen.

Al met al zal je je toch even moeten verdiepen in de de materie, vooral in het Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen topic staan heel veel handige tips.
Hier een handige van post van @Andrehj om mee te beginnen:
https://gathering.tweaker...message/70497396#70497396

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zie Hflow1 = 40 graden. Dat is de Ta toch?
Als dat zo is, dan is het erg hoog voor vloerverwarming met pomploze verdeler.
Dat kan dan de enorme temperatuursschommelingen verklaren?
De betonnen massa warmt sterk op en geeft de warmte vertraagd af, waardoor de temperatuur enorm doorschiet.
Oplossing: Ta verlagen.

Verder is recirculatie een belangrijk risico met de schoorsteenkappen. Zoek maar eens op “recirculatie” in het Mitsubishi ecodan topic.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WidgetTWW
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 20:08
Heel bekend verhaal dit, vooral de schommelingen in temperatuur. Na onderzoek het volgende gedaan en de oorzaak gevonden:

- Als ik de foto zo bekijk dan hebben jullie dezelfde vloerverwarmingsregeling als in ons huis, inclusief thermostaten. Merkloos/OEM van Mohlenhoff/Alpha Direct.
- Onze installateur heeft samen met ons gekeken wat de thermostaat en regeling doet. Dit is oneindig veel signalen naar de WP sturen. Aan/uit, Aan/uit, soms wel meerdere keren per minuut/uur.
- Warmtepomp werd zeer onrustig. Gigantisch aan het pendelen.
- Verdelers uitgezet, systeem losgekoppeld.
- Mitsubishi thermostaat als hoofdthermostaat ingesteld.
- Alle zones op de begane grond 'standaard' opengezet. Lekker veel flow. Boven staat dicht. Het is zeker niet koud boven, nieuwbouwwoning zeer goed geïsoleerd.
- Nu een paar maanden draaien we perfect. COP voor de tijd van het jaar zeer acceptabel.

Of ik het zonesysteem nog terug wil, nee voor nu niet. En anders laten we een Danfoss systeem plaatsen. De fabrikant/leverancier van Mohlenhoff/Alpha direct gaf gelijk na een belletje aan: dit systeem is niet geschikt. Dan heb je onze nieuwere types nodig, daar zit een switch in die de WP anders zouden aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jdeluxe01
Ik heb duidelijk een steile leercurve... Ik probeer het topic van @Andrehj door te nemen, maar met de intussen 300+ pagina's zie ik door de bomen het bos niet meer...

De reacties stellen met tot nu toe niet gerust.. recirculatie door de schoorsteenkap, zonesysteem dat niet geschikt is...

Ik heb de installateur meerdere keren laten langskomen, maar zonder al te veel veroordeling krijg ik van hen ook geen vertrouwen.. Maar ik moest wel een onderhoudscontract tekenen ;-)

- Flow aanpassen volg ik, ga ik morgen eens mee testen voor de komende dagen.
- Ik heb de stooklijn gechecked, Hoog staat deze op 35 graden bij een buitentemperatuur van -15. Laag staat deze op 20 graden bij een buitentemperatuur van 18.
- Kan iemand toelichten hoe ik de Ta verlaag? volgens de stooklijn zou de Ta nooit op 40 graden kunnen staan, toch?

EDIT: Ik kon het toch niet laten, net gecontroleerd op welke snelheid de pomp staat ingesteld om Flow te kunnen aanpassen, blijkt deze al op 5 te staan... Maw ik kan de pompsnelheid niet verder verhogen voor een hogere Flow. Iemand tips/gedachten?

[ Voor 12% gewijzigd door Jdeluxe01 op 08-12-2023 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:44
1. Je hebt toch garantie. Dit heeft niets met onderhoud te maken. Eerst goed werken
2. De aannemer en de installateur heeft net zoveel verstand van wp’s als jij
3. Die dakkast lijkt mij heel ruim. Dus probleem

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Niet op stooklijn verwarmen maar op vaste TA
Menu knopje links dan naar verwarming = huisje. Links kun je kiezen voor 3 instellingen
Huisje met druppel = kamerthermostaat
2 druppels = vaste TA. Daarna temp instellen
Schuine lijn = stooklijn
Flow: alle groepen open zetten
Master master werkt niet met wp bij een dergelijk klein huis. Is meer bedoeld voor grote villa met meer delen die apart wil regelen. Bijv. Kantoor apart
Weghalen dat spul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Ik heb ook problemen met mijn aannemer
Totaal geen kennis. Doet maar wat
Maar ik zit ook nog met een half systeem
SUZ60 buiten unit en binnen een zootje troep van factory zero (failliet). Wat niet gelijkwaardig is aan een hydrobox
300 pagina’s doornemen is mij ook nog niet gelukt. Ik zet nu een zoekterm bovenin. Dan is meestal niet zoveel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jdeluxe01
nessio schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:05:
Niet op stooklijn verwarmen maar op vaste TA
Menu knopje links dan naar verwarming = huisje. Links kun je kiezen voor 3 instellingen
Huisje met druppel = kamerthermostaat
2 druppels = vaste TA. Daarna temp instellen
Schuine lijn = stooklijn
Flow: alle groepen open zetten
Master master werkt niet met wp bij een dergelijk klein huis. Is meer bedoeld voor grote villa met meer delen die apart wil regelen. Bijv. Kantoor apart
Weghalen dat spul
Duidelijk, absoluut het proberen waard. Welke vaste Ta zou je adviseren?
Flow geeft je aan alle groepen open zetten, in het kader van durf te vragen, hoe weet ik zeker dat alle groepen openstaan?
Het klinkt zo mooi, jammer dat het dan niet werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jdeluxe01
nessio schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:11:
Ik heb ook problemen met mijn aannemer
Totaal geen kennis. Doet maar wat
Maar ik zit ook nog met een half systeem
SUZ60 buiten unit en binnen een zootje troep van factory zero (failliet). Wat niet gelijkwaardig is aan een hydrobox
300 pagina’s doornemen is mij ook nog niet gelukt. Ik zet nu een zoekterm bovenin. Dan is meestal niet zoveel
Ontzettend balen. Ik heb wel het idee dat er een hoop installeteurs en aannemers meeliften op de hype, maar nooit een fatsoenlijke training gevolgd hebben waardoor wij nu zelf moeten uitvogelen hoe dit het beste werkt... Zonde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Overigens hebben ze een verkeerd systeem geplaatst en moeten ze dit onder garantie aanpassen
Ik heb master / slave.
Beneden geen motortjes op de 9 groepen
Boven 12 groepen. Waarvan 10 met motortjes
Staan nu allemaal open
Maar ik heb een slechte flow doorFZ troep en kan niet veel inregelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Begin met TA 27
Je kunt voelen of de groep warm wordt
Ik weet niet hoe deze motortjes werken
Sommige moet open zetten met themostaten en dan met hand naar manual draaien
Maar andere kun je gewoon naar manual draaien en dan open zetten
Je krijgt wel advies van iemand die ook mohlenhoff heeft/had
Het is uitproberen en toch maar die bijna 400 pagina’s doorlezen. Dan weet je meer dan je aannemer en installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
Bij de zone regeling de stekker eruit en dan ze er gewoon af halen, dan staan ze allemaal open, die chrome ring onder de motor tegen de klok indraaien en klaar (Je kunt ze even markeren zodat je weet welke waar heeft gezeten).

En wat @nessio zegt een graad of 27, let wel op dat het even duurt voordat je resultaat hebt, dus niet na één uur de temperatuur omhoog zetten omdat het koud blijft.

[ Voor 27% gewijzigd door Suicide op 08-12-2023 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jdeluxe01
Suicide schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:29:
Bij de zone regeling de stekker eruit en dan ze er gewoon af halen, dan staan ze allemaal open, die chrome ring onder de motor tegen de klok indraaien en klaar (Je kunt ze even markeren zodat je weet welke waar heeft gezeten).

En wat @nessio zegt een graad of 27, let wel op dat het even duurt voordat je resultaat hebt, dus niet na één uur de temperatuur omhoog zetten omdat het koud blijft.
Bedankt! Je bedoeld die witte knoppen, die draai ik eraf? Wel even stekker eruit uiteraard en de warmtepomp aanpassen naar vaste Ta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gfaes
Zoals @Nessio schrijft: deze kan je open zetten door ze aan te sturen via thermostaten en dan met hand naar manual draaien. Dan blijft die daarna open staan. Is denk ik handiger dan ze demonteren.

(er moet dus eerst flow zijn voordat je ze handmatig open kan zetten)

[ Voor 15% gewijzigd door gfaes op 08-12-2023 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
Jdeluxe01 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:40:
[...]

Bedankt! Je bedoeld die witte knoppen, die draai ik eraf? Wel even stekker eruit uiteraard en de warmtepomp aanpassen naar vaste Ta?
Ja die witte knoppen inderdaad, bovenkant (witte gedeelte) vasthouden en de chrome ring draaien.
Je kan ze ook manueel op open zetten zoals aangegeven, mits je weet hoe het werkt (en er moet flow zijn).
Eraf draaien is 2 minuten werk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gfaes
@nessio Wij hebben exact dezelfde schoorsteen: ik heb niet het idee dat ze last hebben van recirculatie: de temperatuur van de buitensensor geeft de buitentemperatuur aan en gaat niet omlaag als de warmtepomp een tijd staat te draaien. Ook geen pendelgedrag of id.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
Ja dat bedoelt suicide
Je hebt een kamer thermostaat als die goed aangesloten is stopt de wp als daar de wenstemp is bereikt
TA onder 25 werkt niet
Het mooiste is :
TA 27
TR 24
Vloer is dan 24
Flow 18/20
Dan heb je een hoge cop en comfort
En kun je kijken of je de pompsnelheid naar 4 kunt zetten (scheelt elektra)
Maar dan ben je wel een paar weken verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
gfaes schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:48:
@nessio Wij hebben exact dezelfde schoorsteen: ik heb niet het idee dat ze last hebben van recirculatie: de temperatuur van de buitensensor geeft de buitentemperatuur aan en gaat niet omlaag als de warmtepomp een tijd staat te draaien. Ook geen pendelgedrag of id.
Nou dan is dat in principe al uitgesloten, je kan het nog zelf even checken voor de zekerheid.
Maar zo kom je stapje voor stapje in de goede richting....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jdeluxe01
Begin met de basis.
Dus:
  1. Flow. Alle afgifte open. Stomme motortjes eraf. Check welke flow haalbaar is . Moet zeker iets van 17 lpm zijn.
  2. Blijkbaar is er verschil tussen dag en nacht. Dat zou door een regeling kunnen komen. Schakel die uit en zorg dat de WP altijd aan is.
  3. Zorg dat je het gedrag (minimaal een beetje) kunt monitoren:
    Schaf als de sodemieter een Melcloud module aan. En ja, dat kost geld. Maar je bespaart het gemakkelijk op je energierekening.
    Hang een kWh meter in je meterkast voor de groep van je WP. Systemen van Homewizard en Youless vereisen weinig IT-kennis.
  4. Zet je WP op een constante aanvoertemperatuur (Ta) en vogel uit op welke temperatuur je huis netjes warm blijft.
Pas als je WP in de basis goed werkt kun je gaan verfijnen en evt de zoneregeling deels terugplaatsen (wat overigens NIET aan te raden is) of (beter) een simpele thermostaat aanschaffen (zoek daarop in het Ecodan topic).

Ben trouwens benieuwd naar de binnenkant van je schoorsteen. Kun je daar wat foto's van posten?

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 08-12-2023 18:35 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@gfaes inderdaad ik zie ook bij mij met andere kast geen andere buitentemperatuur dan normaal
Dus kast is niet het probleem. Wel die fz zooi

[ Voor 9% gewijzigd door nessio op 09-12-2023 01:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gfaes
Hierbij een foto van binnenkant die van de week heb gemaakt (zelfde aannemer zelfde schoorsteen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wwsdnv1YuH7RnEUzAwYdI-kGKos=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gXJXX6F0IA6SC6doRZk8u2n1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
gfaes schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:24:
Hierbij een foto van binnenkant die van de week heb gemaakt (zelfde aannemer zelfde schoorsteen).

[Afbeelding]
WTF!! Hoeveel bussen met pur zijn daar ingegaan?
Komt de aannemer e.e.a. nog afwerken of ben je hiermee akkoord gegaan? Dit kan toch niet?

Het is mooi dat de unit van binnenuit bereikbaar is, maar die afwerking is ronduit schandalig.
En het toegangsluik moet je dat vastzetten met raamboompjes, aan de verstelbare sluitkommen te zien?

[ Voor 8% gewijzigd door Suicide op 08-12-2023 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gfaes
Het zijn 2 luiken. 1 aluminium luik en een geïsoleerd luik. Hierbij wat meer foto’s om situatie te verduidelijken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8PM9x_ddRubQxEgRN72Kk2eHks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ciP7lPZFrCPB7VpgTDaAzmOh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vwug9iQFLZ50LYa2AvkZtQuV8Q4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qM6PrJITE1H69yMeEEyVpWyA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
Dat aluminiumluik geeft natuurlijk condens, vandaar het 2e binnnenluik.
Dit is toch projectmatige bouw? Ik moet zeggen dat het eruit ziet alsof het ter plaatse bedacht is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
De schuinte van de schoorsteen is anders dan van het dak vandaar die pur. Staat die kast aan de achterzijde van jullie huis op het dak?

[ Voor 15% gewijzigd door nessio op 09-12-2023 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Welke leidingen zie ik boven de binnenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gfaes
Aan de achterzijde inderdaad. Welke leidingen bedoel je? Let niet op het relais van de Netatmo die ligt er los op om te testen of dit goed werkt. Moet nog keer netjes worden aangesloten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AWanF99x-6DVKDyLUEaKNL02zbk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6NznmnVArPG05MvPBfQhhqaK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jdeluxe01
Andrehj schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 18:33:
@Jdeluxe01
Begin met de basis.
Dus:
  1. Flow. Alle afgifte open. Stomme motortjes eraf. Check welke flow haalbaar is . Moet zeker iets van 17 lpm zijn.
  2. Blijkbaar is er verschil tussen dag en nacht. Dat zou door een regeling kunnen komen. Schakel die uit en zorg dat de WP altijd aan is.
  3. Zorg dat je het gedrag (minimaal een beetje) kunt monitoren:
    Schaf als de sodemieter een Melcloud module aan. En ja, dat kost geld. Maar je bespaart het gemakkelijk op je energierekening.
    Hang een kWh meter in je meterkast voor de groep van je WP. Systemen van Homewizard en Youless vereisen weinig IT-kennis.
  4. Zet je WP op een constante aanvoertemperatuur (Ta) en vogel uit op welke temperatuur je huis netjes warm blijft.
Pas als je WP in de basis goed werkt kun je gaan verfijnen en evt de zoneregeling deels terugplaatsen (wat overigens NIET aan te raden is) of (beter) een simpele thermostaat aanschaffen (zoek daarop in het Ecodan topic).

Ben trouwens benieuwd naar de binnenkant van je schoorsteen. Kun je daar wat foto's van posten?
@Andrehj dank voor het duidelijke overzicht. Ik ga er stapsgewijs mee aan de gang. Als stap 1 ga ik die melcloud adapter aanschaffen zodat ik meer inzicht heb in wat er gebeurd.

Houd jullie op de hoogte.

@gfaes bedankt voor het posten van extra foto’s buurman 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Leidingen zijn blijkbaar van de verwarming
En oef, het barst van de knieen (slecht voor de flow). Moeten in principe bochten zijn
Witte pijp = 28mm? Precies achter de hydrobox zie ik een stukje 32mm
2 aparte stijg en daalleidingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Ik ga die melcloud ook aanschaffen
Maar denk om als de aanemer / installateur je netatmo en melcloud ziet roepen ze meteen je hebt er aan geknoeid: garantie vervallen
Ik heb ook van alles liggen maar doe nog niets
We hebben al met tig honderd woning fz failliet gekregen. De aannemer probeert met hap en snap werk de boel te redden voor een deskundige rapport uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Ik kan m ook niet zomaar aansluiten daar ik dan de procon midi moet afkoppelen
En dat zien ze. Alleen ze mogen er op afstand niet in van mij. Dus in september 2021 sim kaart er uit getrokken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
nessio schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:32:
Ik ga die melcloud ook aanschaffen
Maar denk om als de aanemer / installateur je netatmo en melcloud ziet roepen ze meteen je hebt er aan geknoeid: garantie vervallen
Ik heb ook van alles liggen maar die nog niets
We hebben al met tig honderd woning fz failliet gekregen. De aannemer probeert met hap en snap werk de boel te redden voor een deskundige rapport komt.
Melcoud is van ME zelf en er is een aansluitpunt op de unit voor een losse thermostaat.
Zolang alles netjes is aangesloten gaat de garantie echt niet vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Ok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Jdeluxe01 aha jouw installateur is niet ver van mij gevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gfaes
nessio schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:27:
Leidingen zijn blijkbaar van de verwarming
En oef, het barst van de knieen (slecht voor de flow). Moeten in principe bochten zijn
Witte pijp = 28mm? Precies achter de hydrobox zie ik een stukje 32mm
2 aparte stijg en daalleidingen?
Ja inderdaad veel haakse bochten, zal ik nog eens voorleggen aan de installateur.
Flow is 16 l/min is volgens mij nog acceptabel.
Met een vaste Ta van 27 gr.C kunnen we het tot nu prima warm houden hier.

40 mm gaat naar verdeler op bgg en 1e, 32 mm die je ziet gaat naar de verdeler op de 2e.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
1. 16 mm is net aan acceptabel
Zie tabel 17,2 l/m is de nominale waarde
Voor de suz60 om zijn nom. vermogen van
6,0 kwh helemaal kwijt te kunnen
Bij pomp stand 5
2. Hoofdleidingen van 40/32 zijn prima
Alleen alle knieen en vernauwingen zouden
anders moeten. Voor de cop maar jullie
krijgen het wel warm

Ik heb maar 11l/m flow. Het barst van de knieen en vernauwingen. Te kleine pomp en driewegklep. 26mm hoofdleidingen en 200m2 vloer
Dus onder 0gr krijgen wij het niet warm
Voorlopig val ik de aannemer lastig en probeer ik hem van alles te laten vervangen.
Ook komt er nog een deskundige rapport
Maar volgend jaar komt er sowieso een hydrobox en probeer ik zoveel mogelijk de knieen, etc te vervangen

[ Voor 6% gewijzigd door nessio op 11-12-2023 11:41 ]

• Jdeluxe01
UPDATE: Ik heb de WP SD-kaart uitgelezen en heb ondervonden dat ook hier de thermostaat de WP op een interessante manier aanstuurd. Installateur gebeld en na een stevige discussie komt morgenochtend een gecertificeerd monteur de situatie op locatie nog eens beoordelen. Ben benieuwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YFNkuopj6qAchy8xcvnAXPMNd3U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YEBGklKIYfQsBqxRTwOQMya9.png?f=fotoalbum_large
Ik snap de schaal van bovenstaande grafiek niet helemaal (wat is de Y-as?), betekent die grillige gele lijn dat je thermostaat je WP vier keer per uur aan en uit zet?
Dit is de ideale manier om een zeer slechte COP en zeer lage levensduur van je WP te behalen...
Die Provarmo regeling van jou is lekker bezig om de compressor van je WP te vermoorden.
Het wordt niet voor niets steeds benadrukt dat je een WP niet met PWM moet aansturen.

Advies aan jou is en blijft:
- Hele zoneregeling eruit.
- VVW eenmalig inregelen (alles open, alleen knijpen daar waar het te warm wordt).
- De temperatuur laten regelen met een thermostaat ergens op een centrale plek in huis (bij voorkeur daar waar de zon niet veel invloed heeft, zodat je WP overdag niet bij een straaltje zon direct uit gaat).

Maar dit had ik allemaal vorige week ook al getypt. Zie Andrehj in "Advies Mitsubishi Ecodan Lucht/Water Warmtepomp gevraagd"
Misschien wordt het tijd dat je wat met die adviezen gaat doen.

[ Voor 57% gewijzigd door Andrehj op 14-12-2023 19:45 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:30
En als je bovenstaand niet gelooft, er staat nog een buitenunit met kapotte compressor in de tuin hier... 2 jaar gedraaid.

Zeg je installateur ook dat hij garantieclaims kan verwachten als hij dit niet aanpakt. Zet het op de mail zodat je een papertrail maakt en ze aansprakelijk kunt stellen.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jdeluxe01
@Andrehj Zo lees ik hem ook.. Het punt is dat ik nog binnen de garantieperiode van de WP zit. Die wil ik niet verliezen (en wijzigingen zouden ook geen invloed moeten hebben op garantie), maar ik wil voorkomen dat ik straks in een discussie terecht kom over wijzigingen die ik gedaan heb en zij de vinger naar mij wijzen. Geloof me, ik heb al je adviezen meermaals doorgelezen en deze worden zo direct gebruikt als de installateur over de vloer is.

@P5ycho Goede tip, dank daarvoor.

Houdt jullie op de hoogte! Verwacht de installateur binnen nu en een uurtje op locatie. Kijk al uit naar het gesprek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Wie wilde IAC inschakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Jdeluxe01 hoe afgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jdeluxe01
Het bleek dat de warmtepomp al ruim een jaar primair op het elektrisch element draaide... Verder zijn er flink wat aanpassingen gedaan en sinds dat moment is de temperatuur een stuk stabieler. Ik wilde 'm morgenochtend opnieuw uitlezen via de SD kaart zodat ie een aantal dagen heeft kunnen draaien om te zien hoe hij nu draait. Tot nu toe positieve ervaring, maar dat zal ook op een langere termijn duidelijk moeten gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Wat hebben ze gedaan voor aanpassingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
zie ook: problemen met warmtepompen van factory zero
De posts zijn uit het "gewone" topic verplaatst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jdeluxe01
Goedenavond allemaal, excuus, laatste dagen was het nogal hectisch op het werk waardoor ik nog geen kans gehad heb om jullie van een fatsoenlijke update te voorzien.
De installateur heeft dus geconstateerd dat de WP al langere tijd op het elektrisch element draaide. Belangrijkste aanpassing is dat de warmtepomp niet langer op compensatiecurve, maar op doelkamertemperatuur draait. Ingestelde doelkamertemperatuur door installateur was 30 graden (maximum). Situatie in huis is verbeterd, de ingestelde set point van 20,6 graden wordt nu bereikt, maar ik vraag me af waar de temperatuur nu gemeten wordt, want hij overschrijdt op regelmatige basis de set point ruim (in sommige ruimtes zelfs met 1,5 graad). Zojuist ook nog even de SD-kaart uitgelezen, maar de signaalingangen op de kamerthermostaat zijn nog net zo onstuimig als daarvoor (wel iets verbetering, maar niet noemenswaardig).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QzzhtP7A2tUGYhziaYsb7UDgNaY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u6GGGKATvTLkiiDeix1oLMEe.png?f=fotoalbum_large

Overigens ontving ik gisteren wel netjes een factuur van ruim 160 euro voor de gedane werkzaamheden, terwijl zij de warmtepomp dus niet juist ingesteld hebben en ik al bijna 2 winters in een koud aanvoelende woning gezeten heb... Dat gesprek ga ik morgenochtend nog eens aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jdeluxe01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hgoKa6rq0slkn0aOEr5UlWyLvgc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/za4PoR5MWVo4zuemSPzK6jLZ.png?f=fotoalbum_large

Ook nog wat input over Ta en Tr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jdeluxe01 Hoe vaak blijf je in dit topic nou klagen?

De oplossing voor je problemen is je al meerdere keren aangedragen, maar ik heb het idee dat je die gewoon niet wilt horen. Zie:
Andrehj in "Advies Mitsubishi Ecodan Lucht/Water Warmtepomp gevraagd"
Andrehj in "Advies Mitsubishi Ecodan Lucht/Water Warmtepomp gevraagd"

Als je niets aanpast, veranderen de problemen ook niet.

Mocht ik je nog niet overtuigd hebben, zoek in het ecodan topic even op PWM.
En check even de ervaringen van @gfaes, die wél iets met de gegeven tips heeft gedaan, en nu een goed draaiende WP heeft. Zie gfaes in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

En dat was het laatste wat ik hierover wil zeggen.

[ Voor 17% gewijzigd door Andrehj op 19-12-2023 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gfaes
Het klopt dat de WP bij ons nu veel beter draait maar ik begrijp @Jdeluxe01 dat hij wil dat de installateur voor een goede en degelijke oplossing zorgt en door zelf al te veel te gaan aanpassen, zal de installateur mogelijk zeggen dat ze niet in de gelegenheid zijn gesteld om het op te lossen. Het is immers een nieuwe installatie.

Ik heb nu een draadloze thermostaat aangesloten omdat er geen buis vanaf de huidige thermostaat in de woonkamer naar boven gaat (maar via de na-regeling) en daarnaast hangen er nu in alle kamers ongebruikte thermostaten. De draadloze Netatmo is af en toe verbinding kwijt met relais, ook niet ideaal dus.

Deze installatie is bij ca. 60 huizen zo opgeleverd en als we hard kunnen maken dat ze iets hebben geleverd wat nooit goed kan functioneren dan kunnen we gezamenlijk optrekken en een oplossing afdwingen. Ik ben in die zin dus ook nog op zoek naar bewijs dat bijvoorbeeld de Mölhenhoff alleen geschikt is voor PWM regeling en dus niet voor de warmtepompen etc. Bij voorkeur zou ik dit willen laten vaststellen door een een onafhankelijk expert. Maar waar vind je zo iemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
@Jdeluxe01 leuke poging via de installateur, maar zo kom je er niet.
Vraag je installateur expliciet of hij via Alklima wil bevestigen dat de gekozen naregeling geschikt is voor de warmtepomp. Stuur je grafieken van PWMende kamerthermostaat mee. Vraag expliciet om bevestiging van Aklima. Geef ze daarna wel tijd om het op te lossen.
Dat is waarschijnlijk de enige manier om je installateur te laten bewegen. Wat ze nu doen is pappen en nathouden. Het geld is al binnen en aanpassen kost klauwen geld, dus ze zullen niet meer willen doen dan dit.

Persoonlijk zou ik ook vragen om een uitdraai van start/stops van de buitenunit en door Alklima de gevolgen op de levensduur laten beoordelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jdeluxe01
gfaes schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:03:
Het klopt dat de WP bij ons nu veel beter draait maar ik begrijp @Jdeluxe01 dat hij wil dat de installateur voor een goede en degelijke oplossing zorgt en door zelf al te veel te gaan aanpassen, zal de installateur mogelijk zeggen dat ze niet in de gelegenheid zijn gesteld om het op te lossen. Het is immers een nieuwe installatie.

Ik heb nu een draadloze thermostaat aangesloten omdat er geen buis vanaf de huidige thermostaat in de woonkamer naar boven gaat (maar via de na-regeling) en daarnaast hangen er nu in alle kamers ongebruikte thermostaten. De draadloze Netatmo is af en toe verbinding kwijt met relais, ook niet ideaal dus.

Deze installatie is bij ca. 60 huizen zo opgeleverd en als we hard kunnen maken dat ze iets hebben geleverd wat nooit goed kan functioneren dan kunnen we gezamenlijk optrekken en een oplossing afdwingen. Ik ben in die zin dus ook nog op zoek naar bewijs dat bijvoorbeeld de Mölhenhoff alleen geschikt is voor PWM regeling en dus niet voor de warmtepompen etc. Bij voorkeur zou ik dit willen laten vaststellen door een een onafhankelijk expert. Maar waar vind je zo iemand?
@Andrehj Ik begrijp en ben het eens met alles wat je zegt, maar ik vind het van de zotte dat een installateur een installatie plaatst die niet kan functioneren. Ik als consument en leek ben nu genoodzaakt me te verdiepen in de materie om ze te overtuigen dat de installatie niet werkt. Vandaar dat ik het eerst via deze route probeer. Overigens mijn excuses als mijn updates als klagen overkomen, dat is absoluut niet de bedoeling. Ik waardeer je tips en hulp enorm en neem deze mee in de gesprekken met de installateur. Als ik er met hen niet uitkom ga ik direct aan de slag met jouw tips, maar ik wil het eerst een kans geven. Hopelijk begrijp je dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jdeluxe01
P5ycho schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:17:
@Jdeluxe01 leuke poging via de installateur, maar zo kom je er niet.
Vraag je installateur expliciet of hij via Alklima wil bevestigen dat de gekozen naregeling geschikt is voor de warmtepomp. Stuur je grafieken van PWMende kamerthermostaat mee. Vraag expliciet om bevestiging van Aklima. Geef ze daarna wel tijd om het op te lossen.
Dat is waarschijnlijk de enige manier om je installateur te laten bewegen. Wat ze nu doen is pappen en nathouden. Het geld is al binnen en aanpassen kost klauwen geld, dus ze zullen niet meer willen doen dan dit.

Persoonlijk zou ik ook vragen om een uitdraai van start/stops van de buitenunit en door Alklima de gevolgen op de levensduur laten beoordelen.
@P5ycho Goede tips, ga ik meenemen in mijn gesprekken. Bedankt!

• nessio
Heeft die installateur wel verstand van warmtepompen en die mohlenhof regeling?
Due mohlenhof club heeft toch al gemeld dat die regeling ongeschikt is voor een wp
De hele cv branche leeft nog in het gas tijdperk. Dat is het probleem.
Probeer al die 60 bewoners te verenigen
Dat zal heel moeizaam gaan
Lukt dat niet dan sta je machteloos tegenover die installateur. Want die zegt 59 andere hebben geen probleem
Je kunt ook nog je rechtsbijstandverzekering inschakelen als je die hebt
Maar zorg dan voor bewijs dat die pwm regeling knudde is

[ Voor 7% gewijzigd door nessio op 21-12-2023 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nessio schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:28:
Due mohlenhof club heeft toch al gemeld dat die regeling ongeschikt is voor een wp
Heb je daar een bron van? Is dat wellicht ergens in een email gemeld? Met zo'n verklaring staan de slachtoffers van die meuk een stuk sterker tegenover hun aannemer of installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Denk via een dm of mailtje Zal eens gaan zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jdeluxe01
nessio schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 23:34:
Dat zou heel fijn zijn. @gfaes en ik zijn praktisch buren van elkaar en zijn van plan om begin het nieuwe jaar samen een brief op te stellen richting de bouwer. Een verklaring dat de Mohlenhoff apparatuur niet geschikt is zou daar enorm bij helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gfaes
@nessio Ik verwacht dat we een groot aantal bewoners wel meekrijgen eigenlijk. De meeste bewoners hebben mogelijk geen probleem met het systeem maar ik denk dat niet niemand zit te wachten op een versleten compressor na bijv. 8 jaar. Ik las dat er bepaalde normen zijn met betrekking tot het aantal start en stops per uur en dat een compressor min. 10 minuten achter elkaar moet draaien, dat is nu duidelijk niet het geval.

Omdat er vanuit het bouwbesluit een verplichting geldt om de temperatuur per vertrek te kunnen regelen zal de oplossing (helaas) zijn dat er een naregeling blijft. Ik heb contact gehad met een andere installateur en die stelde voor om een groot buffervat met pomp (parallel) te installeren en de naregeling dus alleen nog te gebruiken voor het openzetten van de zones. Zoiets zou een acceptabele oplossing kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Dit zijn de momenten om het bouwbesluit te laten voor wat het is. Je gaat toch niet de slechte aansturing van je warmtepomp inruilen voor een slecht afgiftesysteem met buffervat en extra pomp?

Als je wel moet voldoen, dan is deze text van toepassing:
Het naregelen per verblijfsruimte betekent niet dat elke kamer in een woning een naregeling behoeft. Zo worden slaapvertrekken als één verblijfsruimte gezien. De regelvoorziening hoeft ook niet perse een thermostaat te zijn. Zo wordt een kraan of voetventiel ook al als een naregeling gezien.
Volgens mij is de eis dus alleen dat er op de verdiepingsvloer ook een thermostaat aanwezig is. De makkelijkste oplossing is dan:
1. Instructies van @Andrehj opvolgen. Weg met die meuk.
2. Zet een thermostaat parallel met de woonkamerthermostaat en stel de temperatuur in op 15C. In de praktijk gaat die dus nooit iets doen, en dat is ook helemaal niet nodig.

Resultaat: maximaal rendement, altijd warm, en voldoet aan het bouwbesluit.

Zal je installateur ook aantrekkelijker vinden, minder extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gfaes
Dat zou een mooie escape kunnen zijn hoewel het volgens mij inmiddels alweer verder is gedefinieerd:
https://zoneregeling.nl/zoneregeling/nieuwe-bouwbesluit/
"Voorbeelden van apparatuur die aan de voorwaarden voldoen zijn een thermostatische radiatorknop, een kamerthermostaat, een thermostaat van een ventilatorconvector en gebouwautomatisering en -controlesystemen die de temperatuur kunnen reguleren per kamer of zone."
Bovendien liggen de slaapvertrekken bij ons op de 1e en 2e verdieping. Dus dan zouden we nog een "fake" thermostaat erbij moeten plaatsen.

Voor ons zou dit prima zijn (doen we feitelijk nu al omdat ik alles al heb losgekoppeld) maar een aantal bewoners heeft bijvoorbeeld een werkkamer in de garage laten maken. Ik weet van onze buurman dat daar de doeltemperatuur nu al niet gehaald wordt op wat koudere dagen. Je kan natuurlijk iets spelen met de flow maar of dat voldoende gaat zijn als je deze alleen laat meelopen op het moment dat de woonkamer thermostaat "alles" regelt...

Ik heb ook liever geen extra buffervat op zolder maar denk wel dat we voor 1 oplossing moeten gaan als we kans willen maken op een aanpassing door de aannemer/installateur. Hoe die we dan precies uit moet zien, daar ben ik ook nog niet uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
De bron die jij aanhaalt verkoopt je graag het spul dat je opnoemt. Pas daar mee op. Wij van wceend raden wceend aan...

De vraag is even wat je als zone wilt en mag definieren. Is het zo dat verdiepingen meteen zones zijn? 2 Verdiepingen met slaapkamers kunnen waarschijnlijk wel 1 zone zijn met 1 thermostaat, technisch gezien. Genoeg geleidend beton tussen de kamers im dezelfde temperatuur te mogen verwachten.

In de praktijk boeit het allemaal niets als je een huis hebt met goede isolatieschil en goed (waterzijdig ingeregeld) afgiftesysteem. Het is dan eerder te warm dan te koud op de slaapkamers ivm goed geleidende betonvloeren.

Deze maatregelen zijn dus vooral gericht op renovatieprojecten als je het mij vraagt, maar ook daar is goed isoleren veel belangrijker dan regelen per ruimte.

Deze toevoeging op het bouwbesluit komt dus juist op het moment dat je deze regelingen echt overbodig zijn geworden. Triest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gfaes schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:16:
Voor ons zou dit prima zijn (doen we feitelijk nu al omdat ik alles al heb losgekoppeld) maar een aantal bewoners heeft bijvoorbeeld een werkkamer in de garage laten maken. Ik weet van onze buurman dat daar de doeltemperatuur nu al niet gehaald wordt op wat koudere dagen. Je kan natuurlijk iets spelen met de flow maar of dat voldoende gaat zijn als je deze alleen laat meelopen op het moment dat de woonkamer thermostaat "alles" regelt...
Die werkkamer in de garage zal wel te slecht geïsoleerd zijn en daardoor zijn temperatuur niet halen. Dat krijg je zo toch niet rechtgebreid zonder met je Ta enorm omhoog te gaan.
Op zo'n garage zal wel een plat dak met weinig isolatie zitten en wellicht een nauwelijks geïsoleerde garagedeur (waardoor er extra warmteverlies is).
Dat betekent automatisch ook dat het er in de zomer veel te warm wordt.
De oplossing is dus ook eenvoudig: Installeer in die garage een L/L WP (airco), waarmee je beide problemen efficiënt oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gfaes
@Andrehj Dak en deuren zijn goed geïsoleerd maar ik denk inderdaad dat een airco een goede optie is om deze ruimte extra te verwarmen.
Stel dat we voor de optie gaan om de hele naregeling er defintief uit te gooien, wat te doen met het 40L buffervat in de retour. Is er een reden om die te laten zitten, nee toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met 126 m² vvw-oppervlak voegt dat vat in de retour nauwelijks meer wat toe (reken maar eens uit hoeveel warmtecapaciteit het beton rondom je VVW-buizen heeft en wat de warmtecapaciteit van die 40 liter water is), maar last heb je er ook niet van. Je mag het dus zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gfaes
Oké helder. Wij hebben wat meer vvw-opp, ander huis. Maar dat maakt effect alleen nog maar kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
nessio schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 23:34:
En, nog gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Nee, ik heb alle berichten / forums doorzocht maar nog niet gevonden.
Ik heb beslist gelezen dat iemand dat melden\
Ik zoek ook op basis van zoekgegevens, maar nog niet gelukt

[ Voor 21% gewijzigd door nessio op 16-01-2024 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
@Jdeluxe01
Kwam dit topic tegen tijdens een zoekopdracht en was eigenlijk wel benieuwd hoe je de winter doorgekomen bent?

Pagina: 1