Boxen aansturen vanaf TV.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 00:41
Dag allemaal!

Ik wil kijken of er een betere oplossing te verzinnen is voor mijn huidige setup. Ik heb een LG OLED55C35LA die via optische kabel aangesloten is op een HEOS AMP HS2. Het werkt op zich prima en het geluid is fantastisch maar er is 1 kleine maar: ik kan de boxen niet harder of zachter zetten via de afstandsbediening van de TV, alleen via de HEOS app.

Ik vraag mijn af of er een handige workaround is waardoor ik toch de boxen met de afstandsbediening harder of zachter kan zetten. Ik moest hier opeens aan denken doordat ik in de gift guide deze mini streamer zag staan. Wellicht is dat wat? https://www.amazon.nl/-/e...-Streaming/dp/B09HC5GRKY/

HEOS HS2 lijkt geen CEC te ondersteunen (want geen HDMI aansluiting) en een LG Sound Sync lijkt ook niet te werken.

Heeft iemand de gouden tip?

Ps. Ik heb ook nog een Apple TV 4k aangesloten. Misschien niet relevant, maar wilde het wel even delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:13
Misschien ligt het aan mij, maar voor TV geluid is de HEOS AMP HS2 toch eigenlijk niet bedoeld? Daarvoor zou je normaal gewoon een Denon/Marantz receiver voor nemen. Dan heb je ook HDMI ARC.

Een andere oplossing is een 3.5mm line/aux kabel te gebruiken. Maar dat wordt volgens mij niet door de tv ondersteund... Of bluetooth vanaf de tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:18
Ik heb hier een Onkyo receiver en TV met HDMI ARC staan. Die zet je receiver automatisch aan en uit obv de tv en ik kan geluid bedienen via mijn afstandsbediening, zowel met de receiver aan als uit.. Is dat niet wat je zoekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 00:41
Ik heb geen ruimte voor zo'n grote receiver. Ik heb bewust voor dit formaat gekozen destijds, maar nu lijkt dat wat minder goed te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-10 18:13

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Die HEOS heeft dus ook geen 'ouderwetse' IR afstandbediening? Dan houdt het denk ik snel op qua opties om het volume daarvan te beïnvloeden via een andere methode dan de app?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:13
Muncher schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:35:
Ik heb geen ruimte voor zo'n grote receiver. Ik heb bewust voor dit formaat gekozen destijds, maar nu lijkt dat wat minder goed te passen.
Je hebt een apparaat gekocht met een ander doel dan wat je nu wilt. Een Fiat 500 en een Ford F150 hebben allebei vier willen en een stuur, maar zijn toch hele andere auto's.

Marantz heeft ook slanke AV-receivers, maar die zijn pittig geprijsd. Je zou bluetooth nog kunnen proberen vanaf de televisie naar de HEOS. Maar andere opties heb je denk ik niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 12:04

FeaR

In GoT we trust

ID-College schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:30:
Ik heb hier een Onkyo receiver en TV met HDMI ARC staan. Die zet je receiver automatisch aan en uit obv de tv en ik kan geluid bedienen via mijn afstandsbediening, zowel met de receiver aan als uit.. Is dat niet wat je zoekt?
In- dan wel uitschakelen gebeurt over HDMI CEC (idem met andere opties waardoor één remote nodig is), ARC is puur Audio Return Channel (dus audio retour vanaf de TV). Dit is wel de optie die TS zoekt, alles via één kabel. Echter moet er wel bij worden gezegd dat HDMI CEC geen vast protocol is, elke fabrikant mag dit implementeren zoals men wil waardoor er nul garantie is dat de combinatie TV en andere apparatuur werkt.
alex3305 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:02:
[...]
Marantz heeft ook slanke AV-receivers, maar die zijn pittig geprijsd. Je zou bluetooth nog kunnen proberen vanaf de televisie naar de HEOS. Maar andere opties heb je denk ik niet.
Voordeel van slechts 2.0 aan hoeven te sturen is dat je terug kan vallen op de oudere standaard, HDMI ARC en niet naar relatief nieuwe devices met HDMI eARC hoeft te kijken. In theorie kan je terug naar meer dan tien jaar oud, als er maar HDMI 1.4 (met ARC) (HDMI CEC is vanaf HDMI 1.3) op het device zit. Nadeel is dat slim line altijd minder aanwezig is geweest in het totale aanbod dus de keuze door oudere apparatuur toe te voegen wordt er niet extreem veel groter op.

Ontopic:
Puur naar connecties kijkende, zoals gezegd is de HEOS AMP niet bedoelt voor dit gebruik en daardoor mis je HDMI ARC. S/PDIF heeft geen gedeeld volume/volume control zoals HDMI CEC dat kan(!) bieden. Een DAC achter de TV gaat niet werken omdat je als begin dan nog steeds met S/PDIF werkt en aangezien LG vanaf de C2 geen Headphone Out meer heeft zie ik maar één oplossing: nieuw device met HDMI ARC kopen. Hierboven genoemde slim line receivers zijn een optie maar vergeleken met de HEOS AMP nog relatief groot/breed Er zijn wel opties die beide delen, neem een NAD D3045 of BlueSound Power Node om er twee te noemen Ga je wel naar een ander budget toe...

Edit:
Simpelste oplossing van bediening via eventueel Bluetooth dan wel universele remote gemist :$

[ Voor 9% gewijzigd door FeaR op 08-12-2023 14:20 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Muncher schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:23:
Dag allemaal!

Ik wil kijken of er een betere oplossing te verzinnen is voor mijn huidige setup. Ik heb een LG OLED55C35LA die via optische kabel aangesloten is op een HEOS AMP HS2. Het werkt op zich prima en het geluid is fantastisch maar er is 1 kleine maar: ik kan de boxen niet harder of zachter zetten via de afstandsbediening van de TV, alleen via de HEOS app.

Ik vraag mijn af of er een handige workaround is waardoor ik toch de boxen met de afstandsbediening harder of zachter kan zetten. Ik moest hier opeens aan denken doordat ik in de gift guide deze mini streamer zag staan. Wellicht is dat wat? https://www.amazon.nl/-/e...-Streaming/dp/B09HC5GRKY/

HEOS HS2 lijkt geen CEC te ondersteunen (want geen HDMI aansluiting) en een LG Sound Sync lijkt ook niet te werken.

Heeft iemand de gouden tip?

Ps. Ik heb ook nog een Apple TV 4k aangesloten. Misschien niet relevant, maar wilde het wel even delen.
Of het de gouden tip is weet ik niet maar zo op het eerste gezicht heeft volgens de documentatie de HEOS een IR aansluiting en je TV mogelijk ook. Wellicht kan je die met elkaar verbinden om zo de HEOS aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 15:11
Waarom doe je niet aansluiten met optical en een simpele universele afstandsbediening om beide te bedienen met 1 afstandsbediening? Sofabaton heeft makkelijke afstandsbedieningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Cave_Boy schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:34:
Waarom doe je niet aansluiten met optical en een simpele universele afstandsbediening om beide te bedienen met 1 afstandsbediening? Sofabaton heeft makkelijke afstandsbedieningen.
Omdat die HEOS geen afstandbediening heeft / ondersteunt?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

synoniem schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:30:
[...]

Of het de gouden tip is weet ik niet maar zo op het eerste gezicht heeft volgens de documentatie de HEOS een IR aansluiting en je TV mogelijk ook. Wellicht kan je die met elkaar verbinden om zo de HEOS aan te sturen.
Volgens het plaatje is dat een IR out. Dus vermoedelijk juist om via een IR diode signalen aan een receiver of zo te geven op basis van input vanuit de app. Maar kan geen kwaad om dat even goed uit te zoeken inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:18
FeaR schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:12:
[...]

In- dan wel uitschakelen gebeurt over HDMI CEC (idem met andere opties waardoor één remote nodig is), ARC is puur Audio Return Channel (dus audio retour vanaf de TV). Dit is wel de optie die TS zoekt. Echter moet er wel bij worden gezegd dat HDMI CEC geen vast protocol is, elke fabrikant mag dit implementeren zoals men wil waardoor er nul garantie is dat de combinatie TV en andere apparatuur werkt.
Kijk dat wist ik dan weer niet. Kan het ook niet zo zijn dat e receiver zelf een signaal detecteert en dus aangaat? Als ik mijn tv pauzeer, gaat na een minuut of 15 ook het display knipperen. Als ik dan niets doe gaat de reveiver uit. Maw: kan het ook zo zijn dat de receiver "slim" genoeg is en dat het niets met CEC te maken heeft? Beetje offtopic wellicht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 15:11
Orion84 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:36:
[...]

Omdat die HEOS geen afstandsbediening heeft / ondersteunt?
Als ik in de specs kijk en de handleiding ondersteunt hij keurig afstandsbediening via bluetooth of heb ik het mis?

Ik heb thuis ook normale "IR" en bluetooth afstandsbedieningen keurig werkend op 1 apparaat. Werkt juist simpel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 12:04

FeaR

In GoT we trust

ID-College schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:03:
[...]
Kijk dat wist ik dan weer niet. Kan het ook niet zo zijn dat e receiver zelf een signaal detecteert en dus aangaat? Als ik mijn tv pauzeer, gaat na een minuut of 15 ook het display knipperen. Als ik dan niets doe gaat de reveiver uit. Maw: kan het ook zo zijn dat de receiver "slim" genoeg is en dat het niets met CEC te maken heeft? Beetje offtopic wellicht...
Inschakelen van de receiver tezamen met (bijvoorbeeld) de TV gaat over HDMI CEC. Als de receiver geen input detecteert en uit gaat is voor mijn gevoel eerder een functie van de receiver die geen input detecteert en daarop reageert, niet HDMI CEC. Dat de TV dan weer samen uit gaat met de receiver is dan wel weer HDMI CEC.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1