[Philips 245E] Wazig beeld vanuit werklaptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAnarchyBaS
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-09 14:13
Ik heb al een tijdje het Philips 245E scherm.
Ik gebruikte 'm in combinatie met mijn pc (DP) en via een docking met mijn werklaptop (HDMI).
Dit werkte prima, en had een goede beeldkwaliteit.

Sinds kort heb ik een extra monitor vanuit mijn werk gekregen, een Philips 242B. Met een 1080p scherm.
Als ik alles aansluit op de docking wordt mijn 245E scherm opeens wazig.
Nu blijkt dat de docking maximaal 2x 1080p kan uitsturen.

Ik ben aan het kijken naar een andere docking, maar ik ben bang dat de werklaptop (HP Elitebook 840 G7 met i5) ook maximaal 2x 1080p kan uitsturen.
Volgens Tweakers: Video uit (via Thunderbolt) USB type-c naar DP 1.2/HDMI 2.0

Hoe kan ik ervoor zorgen dat het beeld op mijn 1440p monitor niet zo wazig wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:40
Welke docking station heb je precies?

Die bepaald volgens mij namelijk wat voor een resoluties je externe monitoren aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-09 18:00
Welke resoluties geeft Windows aan dat de schermen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAnarchyBaS
Rolfie schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:33:
Welke docking station heb je precies?

Die bepaald volgens mij namelijk wat voor een resoluties je externe monitoren aankunnen.
ARTICONA 4K 100W USB-C Dock

Het dock dat ik op het werk gebruik is een
HP USB-C dock G5 (5TW10AA)
Deze wil ik komende week eens meenemen om uit te testen wat die doet.
alex3305 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:33:
Welke resoluties geeft Windows aan dat de schermen hebben?
Beide 1080p hoog

[ Voor 35% gewijzigd door xAnarchyBaS op 08-12-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:40
Dockingstation Limitatie dus.....

2 monitors can be simultaneously connected with a resolution of 1080p at 60 Hz (regardless of the combination)

Er staan in VA nu 2 Dell dockingstations:
uitvoering: Dell D6000 Universeel Dockingstation

How many external monitors does the Dell Universal Dock D6000 support?
Up to 3 displays via USB Type-C connection: 1 x 5K; 2 x 4K; 3 x 4K.
Up to 2 displays via USB Type-A connection.
5120 x 2880 @60Hz (2 DP cables required to be plugged in) / 3840 x 2160 @60Hz (single DP/HDMI cable required)
Three display out only available via USB Type-C connection. Maximum two display out for USB 3.0 Type-A connection.

Eventueel HP (werkt ook gemakkelijk met aan/uit zetten)
v&a aangeboden: HP USB-C dock G5 (5TW10AA) ongebruit

Die zou dit ook moeten ondersteunen.

[ Voor 6% gewijzigd door Rolfie op 08-12-2023 10:46 . Reden: verkeerde VA HP ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xAnarchyBaS
Ik denk dat ik eerst eens het grotere HP dock ga proberen, die kan ik toch even lenen van werk.

De kleine hp dock gaat 'm niet worden, deze heeft maar 1 video output (vga niet meegerekend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-09 21:12

M2M

medicijnman

Let wel even op met die DELL docks. Die hebben een displaylink chip erin zitten. Dat is naadje ruk aangezien de beeldrendering via je CPU loopt ipv de grafische chip in je laptop. Laptop wordt dan heet, ventilator gaat constant blazen en je mag blij zijn als je 30FPS haalt met bewegende beelden.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
M2M schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:56:
Let wel even op met die DELL docks. Die hebben een displaylink chip erin zitten. Dat is naadje ruk aangezien de beeldrendering via je CPU loopt ipv de grafische chip in je laptop. Laptop wordt dan heet, ventilator gaat constant blazen en je mag blij zijn als je 30FPS haalt met bewegende beelden.
Maar je bent niet afhankelijk van wat je laptop aan kan meer. Dat is voordeel van D6000, je USB poort beperkt het niet. Dat gezegd hebbende, TS schrijft dat zijn laptop thunderbolt heeft. Dat moet probleemloos veel meer kunnen aansturen, en dan is een D6000 imo geen logische keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAnarchyBaS
Helaas, ook met het HP dock geeft hij maximaal 2x 1080p door. Dus mijn QHD scherm blijft wazig.

Ik heb toch ergens het gevoel dat mijn laptop niet sterk genoeg is om meer uit te sturen.

Als ik kijk naar de prijs van die D6000, ben ik eerder aan het overwegen om een Ultrawide QHD monitor aan te schaffen, dat moet ie wel kunnen trekken, en heb ik toch meer werkruimte zonder een naad in het midden.

Mocht iemand nog een andere tip hebben, hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09 12:08

Pieroman

/me

Ik kan niet helemaal achterhalen uit de HP dock specs hoe de HDMI poort nou wordt aangestuurd. Ze spreken zelf alleen over diverse Displayport types.
Je zou nog kunnen proberen om beide schermen op DP aan te sluiten op de HP dock middels een DP naar HDMI adapter zodat het uitgaande signaal in ieder geval over de benodigde bandbreedte kan beschikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAnarchyBaS
Ik heb ze ook beide met DP aangesloten, dit gaf geen verbetering.

Aangesloten op mijn PC werken de beide DP aansluitingen perfect.
Alleen is het een beetje raar om 2 verschillende DPI's naast elkaar te hebben, ook weer een argument voor een nieuwe monitor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-09 20:21
Je laptop stuurt Displayport 1.2 uit.

De meest gebruikte usb-configuratie bij het aansluiten van een laptop op een dock is een deel usb en een deel video-signaal.

Er zijn namelijk 4 pinnen en die kunnen per 2 voor USB of Video gebruikt worden.

Normaliter worden er bij de aansluiting op een dock 2 voor USB en 2 voor video gebruikt. Dat betekent dat er maar de helft van de DisplayPort 1.2-bandbreedte beschikbaar.

Displayport 1.2 kan 1 x 4k aan, of 4x Full-HD (even simpel geredeneerd).

Neem je daar de helft van, dan kom je dus op die 2 Full-HD schermen.

Oplossingen:
- Displayport 1.4 uitsturen en dus zorgen dat zowel je dock als laptop dat kunnen.

-Je laptop zonder dock gebruiken en dan een usb-C naar Displayport-kabel kopen. Dan is het volledige DisplayPort-signaal beschikbaar. Werkt zo prima met 1 monitor, als je er meer wilt, zou je het signaal moeten spitsen en dat is weer relatief prijzig.

- Genoegen nemen met USB 2.0-snelheden op je dock en hopen dat zowel de dock als laptop ondersteuning hebben voor “high resolution video”. Gezien het specs van het dock gaat het daar i.i.g. mis.

- Een Thunderbolt-dock kopen, dan kunnen er 2 Displayport 1.2-signalen van de laptop naar de dock en heeft het dock dus genoeg bandbreedte voor zelfs 2 4K-monitoren

- Koop een dock met een Displaylink-chipset.
Ik heb een Dell D6000, die 1 4K en 1 QHD aanstuurt.

Dat werkt prima, zowel met desktop als met video. Je moet er niet op gaan gamen, dat gaat niet lekker werken. Maar een 4K film kijken werkt bv ook prima. En het werkt bij iedere laptop.

Gewoon te koop via V&A.

Aanvulling: Dat HP dock moet het gewoon kunnen (mits je binnen de bandbreedte limiet van Displayport 1.2 blijft. En 1 FHD en 1 QHD bij elkaar doen dat.

Je moet alleen je laptop op “High Resolution mode” zetten in de bios.

https://support.hp.com/us-en/document/c06575423

[ Voor 11% gewijzigd door White Feather op 15-12-2023 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAnarchyBaS
Ik heb geprobeerd in bios te komen, maar omdat het een werklaptop is, lukt dat helaas niet.
En ik denk niet dat ik de admin zover krijg om dit aan te passen voor me.

Ik ga er nog eens een nachtje op slapen wat ik ga doen, bedankt voor de tips!
Pagina: 1