Slecht internet op 1 pc in huis

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stestr
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 08-12-2023
Dag allen,

Ik zit met het probleem dat ik op 1 pc in mijn huis waardeloos internet heb (in verhouding).
Hoe kan het dat als ik mijn laptop naast mijn pc zet en deze met dezelfde utp kabel aansluit waar mijn pc op aangesloten zit dat ik op mijn laptop een down en upload heb van 800down en 900up maar als ik dan diezelfde aansluiting op mijn pc heb ik een snelheid heb van 60down en 2up?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik

ik heb KPN internet en heb 1000 down en up maar heb er een cat 5e kabel tussen zitten dus ik snap dat daar verlies in zit. Maar de waardes die ik op de laptop krijg zijn geloofwaardig en zou ik heel blij mee zijn.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb als eerste gekeken of mijn netwerkdrivers up to date zijn op mijn pc. Deze zijn up to date.
Verder gekeken naar virussen en spyware etc (zover ik kan zien heb ik hier geen problemen mee :p)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Om je OS, drivers, virussen en andere zaken uit te sluiten; kan je eens kijken of je de "trage machine" zou willen booten met een Linux Live distro en kijken hoe daar de upload & download is?

Ik weet niet hoe je precies test maar het is eerlijk(er) als je ook even een groot bestand probeert te downloaden zoals van https://ash-speed.hetzner.com/ of https://proof.ovh.net/files/

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
Er zit nauwelijks verlies in CAT5E. Ik denk eerder dat je je netwerkkaart gewoon stuk is. Je zou eens een bootable linux distributie kunnen maken om te zien of het onder een ander OS ook verkeerd gaat.

Indien ja moet je het eerder in de hardware zoeken, indien nee moet je het eerder in je OS zoeken.

Edit: Reactie tegelijk gepost met hierboven :D

[ Voor 7% gewijzigd door Korvaag op 08-12-2023 10:23 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:50

_Apache_

For life.

Een zelfgemaakte kabel? Al eens een andere kabel geprobeerd? Zelfs verschillende netwerkkaarten kunnen daar anders op reageren.

Hier had ik ook een kabel die een kabelbreuk had waar ie onder een deurdorpel door ging.. Het internet viel even weg als iemand door de gang liep en op de dorpel drukte. Duurde echt een paar weken voor ik dat doorhad. 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door _Apache_ op 08-12-2023 10:28 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 20:18
stestr schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:02:
Dag allen,

een snelheid heb van 60down en 2up?
Eerste wat in mij opkomt is een netwerkkaart die op half duplex 100mbit staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11-08 11:23
Banshee schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:32:
[...]

Eerste wat in mij opkomt is een netwerkkaart die op half duplex 100mbit staat.
Of een VPN die actief is op de computer. In sommige antivirus software (zoals bvb Norton) zit er ook een Secure VPN, die tankt je internetsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stestr
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 08-12-2023
Dag allen,

Het zou idd de hardware kunnen zijn en zal kijken of ik het kan testen zoals jullie dit aangaven.
Wat betreft de kabel, hier kan het niet in zitten aangezien ik met dezelfde kabel dus op de laptop de goede waarde kreeg. (trouwens standaard kabel niet zelf in elkaar gezet).

de netwerkkaart staat ook op volledig en niet op in halve duplex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterg
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 09:12
Toen ik laatst een dergelijk probleem had toen bleek de standaard geïnstalleerde “killer” software te zorgen voor een bizar trage verbinding. Heb je toevallig software geïnstalleerd die iets van traffic shaping doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 20:18
Vreemde dns / proxy ingesteld staan bij ip settings binnen Windows?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:45
Om OS en drivers snel uit te sluiten, start die pc eens op met een bootable Linux schijf/USBstick oid en test het dan. Werkt dat goed dan is je probleem software, blijft het probleem bestaan dan heb je waarschijnlijk probleem met utp kabel of netwerkkaart. Kabel kun je eenvoudig uitsluiten door een andere te proberen. Andere kabel te kort? Pc verplaatsen voor test ;) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Wat hierboven met linux booten wordt getipt zeg ik ook altijd. (Zie @Andros
Boot USB maken en klaar.
Als het dan werkt weet je dat het OS/Drivers is.
Als het niet werkt.. weet je het niet en moet je verder. Stond niets in eventlog?

Sowieso moet heb ik een boot USB met een OS waar je op zijn minst iets mee kunt downloaden :P
Zelf heb ik daarvoor een USB stick met Ventoy. Maar je kunt ook dedicated USB stick maken met 1 OS. Ubuntu live ofzo. Altijd handig. Maar als je meer dan 1 systeem hebt is het niet zo'n noodzaak om altijd klaar te hebben liggen

[ Voor 12% gewijzigd door MrMonkE op 08-12-2023 10:52 ]

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:57
stestr schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:35:
Dag allen,

Het zou idd de hardware kunnen zijn en zal kijken of ik het kan testen zoals jullie dit aangaven.
Wat betreft de kabel, hier kan het niet in zitten aangezien ik met dezelfde kabel dus op de laptop de goede waarde kreeg. (trouwens standaard kabel niet zelf in elkaar gezet).

de netwerkkaart staat ook op volledig en niet op in halve duplex
Om de fysieke interface uit te sluiten zou ik het volgende doen:
- packetloss bekijken van de betreffende interface in het OS
- toch testen met een andere kabel om de kabel compleet uit te sluiten

stukje achtergrond over 'verlies': cat5e is prima voor gigabit ethernet connecties tot 100 meter. Je packetloss zou nul of nagenoeg nul moeten zijn. Volgens de standaard moet de BER (Bit Error Rate) <1E-10 zijn (minder dan 1 op de 10,000,000,000 bits mag omvallen). Dat betekent dat je >1GB aan data kunt verplaatsen zonder errors. Een packet met een error wordt opnieuw verstuurd en dat gaat zo snel dat je er in de praktijk niets van merkt, behalve als je de statistieken van je netwerkinterface checkt op errors.
Als het wel mis gaat dan merk je dat wel snel: als 10% van de packets niet overkomt moeten die opnieuw verstuurd worden. Daarvan faalt weer 10%, die moeten ook weer opnieuw. etc etc. Dat merk je snel omdat alles traag wordt. Latency gaat omhoog en datarate omlaag.

Om de software uit te sluiten kun je zoals hierboven gezegd even van een live linux
starten en even kijken of de performance dan beter is.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11:16
Misschien moet je Receive Side Scaling uitzetten in je NIC advanced properties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

grasmanek94 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:19:
Misschien moet je Receive Side Scaling uitzetten in je NIC advanced properties.
Kan dat in DOS?

we hebben nog steeds geen enkel idee welk OS er draait of op welke hardware

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11:16
MAX3400 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:22:
[...]

Kan dat in DOS?

we hebben nog steeds geen enkel idee welk OS er draait of op welke hardware
Gezien het niet genoemd wordt is de aanname Windows, anders hoop ik dat de TS het echt wel had vermeld...
Tenzij het een chromebook is :+

Mac had ie nog misschien gemeld.

En met de juiste drivers kan alles op elk OS ;) (dus ze hoeven niet.. officieel te zijn).

[ Voor 21% gewijzigd door grasmanek94 op 08-12-2023 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:17
IK heb het zelfde probleem gehad. Bleek dat mijn pc al 12 jaar oud was en de snelheid niet kon verwerken.
Pagina: 1