Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:28
Hi,

Ik heb een MSI Z790 Carbon moederbord met daarop 4 sticks DDR5 G.SKILL Trident Z5 van 32GB per stuk totaal 128GB.
https://www.amazon.com/gp...n_title_s00?ie=UTF8&psc=1

Volgens het BIOS draait het geheugen op 4000MHz.
Ik heb geprobeerd XMP in te schakelen en de klok in te stellen op 6400 maar telkens als ik dat doe krijg ik een "memory overclock settings" error en worden de BIOS instellingen weer gereset.

Welke opties zijn juist voor dit geheugen?

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiebas
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-12-2024
Willen 2 sticks wel op 6400 lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:46
Kijk even naar https://www.msi.com/Mothe...0-CARBON-WIFI/support#mem voor een overzicht. Bij gebruik van 4 modules ligt de maximale snelheid vermoedelijk lager.

[ Voor 24% gewijzigd door EdwinW op 08-12-2023 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
4 modules staat niet in het overzicht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLDUcrOFEPP4z7PVRBv4NnAjLNI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MHsjKYwO2Db0ieWlBGHs8pbs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-09 18:05

RvL

Vier geheugenmodules betekent vaak dat je moet inleveren qua geheugensnelheid. Officieel wordt 4 (van deze) modules dus ook niet ondersteunt volgens de QVL. Wat niet wil zeggen dat het niet werkt overigens.

Ik denk wel dat 6400MT/s te hoog gegrepen is. In principe ondersteunt Intel niet hoger dan 5600MT/s, alles daarboven is eigenlijk overclocken. In de praktijk kan het vaak wel hoger, als er (max) 2 modules gebruikt worden. Bij 4 modules kan de memory controller in de processor die hogere snelheden vaak niet meer bieden.

Hebben deze modules maar 1 XMP profiel? Vaak zijn er 2 profielen, waarbij er 1 wat langzamer draait. Die zou je nog kunnen proberen. Anders wordt het zelf op zoek gaan naar de maximale snelheden door het geheugen handmatig in te stellen in BIOS. Dat kost wel een hoop tijd en testwerk om er zeker van te zijn dat het stabiel is.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Je hebt kans dat je met 4 DIMM's niet hoger komt dan 4800MT/s zelfs met de overvolt van het XMP profiel.
6400 met 4 sticks is buiten specificatie, dus je zult middels trial en error moeten uitvinden wat stabiel is.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ScuL schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 02:51:
Hi,

Ik heb een MSI Z790 Carbon moederbord met daarop 4 sticks DDR5 G.SKILL Trident Z5 van 32GB per stuk totaal 128GB.
https://www.amazon.com/gp...n_title_s00?ie=UTF8&psc=1

Volgens het BIOS draait het geheugen op 4000MHz.
Ik heb geprobeerd XMP in te schakelen en de klok in te stellen op 6400 maar telkens als ik dat doe krijg ik een "memory overclock settings" error en worden de BIOS instellingen weer gereset.

Welke opties zijn juist voor dit geheugen?
Voltage moet je ook verhogen en bij G-Skill vaak iets hoger dan normaal(1.41v). verder zijn 4 modules van 32gb niet altijd geschikt voor maximale clock speed

uitvoering: G.Skill Trident Z5 RGB F5-6400J3239G32GX2-TZ5RK

[ Voor 10% gewijzigd door Hackus op 08-12-2023 15:01 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:59

Dark

who tweaked the light?

Deze modules zijn waarschijnlijk dual rank hynix, we hebben het dus over 2dimms per channel, 2 ranks.
Op de MSI pagina van het moederbord staat: 2DPC 2R Max speed up to 5600+ MHz.

Op de intel specificatie pagina van 13th en 14th gen processors staat als officiele niet OC snelheid: 2 DIMMs 2R - 3600
https://edc.intel.com/con...essor-sku-support-matrix/

UIt het feit dat je moederbord ze standaard op 4000 zet, zou je misschien kunnen opmaken dat het single rank dimms betreft, daarbij is de officiele snelheid wel 4000, of het moederbord is gewoon optimistich dat 4000 wel moet lukken.

Kortom: waarschijnlijk ga je 6400 nooit halen met deze 4 dimms, 6000 met 4x2R staat bekend als erg lastig, 5600 is misschien mogelijk, maar waarschijnlijk ga je ergens tussen de 4000 en 5600 landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

gewoon in stapjes verhogen en kijken tot hoever je komt

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
Ik heb eindelijk van G.Skill tech support een antwoord:
Due to the limitation of current generation DDR5 platforms, if 4 memory modules are installed, then the memory speed would likely be limited to a lower memory speed, such as DDR5-4800 or below. We would not recommend installing 4 memory modules.

To reach 128GB, the memory speed would be limited to DDR5-4800 or below. Your results may vary, depending on the platform.
Dus men denkt dat 4800 moet kunnen lukken. Dit ga ik ook eens proberen, iets beter dan de huidige 4000 in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

je hebt 2 profielen on XMP en je hebt er ook twee in iEXPO

zoals ik zei kun je in stapjes verhogen en zelf de snelheid en voltage instellen, vaak moet G-Skill iets hoger voltage dan standaard 1.4V

Pagina: 1