Wachten op een SUW 4K of is SUW 2K voldoende?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-06 13:48
De laatste jaren wil het maar niet vlotten met de Super Ultra Wide 4K monitoren, die tevens minimaal IPS zijn, G-sync hebben en 144hz halen. (corrigeer me aub als ik het fout heb, graag zelfs) ;)

Dit zijn monitoren met een resolutie van 7680x2160.

Er zijn wel monitoren met een maatje kleiner, namelijk de 5120x1440 varianten, waarbij deze monitor momenteel wel erg mijn aandacht trekt. Voldoet volledig aan wat wil, alleen hij is geen 4K.

Echter, ik ben ietwat huiverig aangezien er een zelfde situatie kan ontstaan als een jaar geleden met mijn toen gekochte videokaart. Dat is een MSI RTX 3090Ti, en kort daarna verschenen ineens de 4090's.

Niet alleen dat maar ik werk ook veel met 4K materiaal en ik vraag me dan ook af of 4K video's, opgenomen op mijn telefoon afspeelbaar zijn op een 2K monitor. Verder zal als het gaat om gameplay opnames voor mijn YT kanaal 4K ook van de baan zijn. Maar, daar staat dan weer tegenover, als je kijkt naar diverse bronnen over gebruikte resoluties dan is 1920x1080 nog altijd de meest gebruikte resolutie. Dus, tja, moet ik me daar dan druk over maken mbt YouTube? (Bijeffect : videobewerking in 2K gaat stukken vlotter dan in 4K).

Momenteel heb ik een standaard 32" Samsung VA 4K paneel op 60hz, zonder G-sync en zonder HDR ondersteuning. En soms merk ik ook gewoon een tekort aan beeld om items (tijdelijk) op te plaatsen, of even naast elkaar te zetten. Mijn favoriete games zijn Cities Skylines 1 en 2, GTA 5, Battlefield 1, Battlefield Bad Company 2 en ik zit nog te denken aan misschien Call of Duty Modern Warfare II (de variant waarin ze ook in Amsterdam zitten). Gameplay op zo'n super ultra wide is natuurlijk gigantisch 'immersive'.

Zou de LG monitor een 'verademing' zijn voor wat ik er mee wil doen, zo op basis van wat hier beschreven is?

Mijn YouTube Channel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raphire
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08-06 17:10
Een ultrawide scherm met een hoge resolutie en hoge refreshrate is erg zeldzaam en erg duur. Dat komt omdat de afzet markt heel klein is en je hele specifieke hardware nodig hebt om ze aan te sturen, een 7680x2160 scherm met hoge refreshrate heeft displayport 2.1 nodig, en de enige consumenten videokaarten die dat hebben zijn de 7900XT en 7900XTX.

Ik zit zelf niet in de wereld van content creatie/video editing, maar heb je echt een ultrawide nodig met zo'n hoge resolutie? Heb je bijvoorbeeld al overwogen om meerdere monitors aan te schaffen? Die zijn een stuk goedkoper en je hebt veel meer keuze. Je zit dan wel met bezels tussen je scherm maar die zijn (vergeleken met gaming) niet zo'n groot probleem voor video editing lijkt mij.

[ Voor 29% gewijzigd door Raphire op 08-12-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Er zijn wel schermen met een dergelijk beeldformaat en hoge refresh rate, maar niet IPS.
Nog niet tenminste en of dit snel zou komen op een toch wel redelijke niche markt lijkt me niet snel het geval.

Als je perse een dergelijk formaat wil dan ontkom je op dit moment nog niet aan het doen van enige concessies.

Wil je Ultrawide dan zijn er genoeg opties in het 5120x1440 vlak

Binnen de 7680x2160 komt eigenlijk alleen de samsung odyssey neo g95nc enigzins in de buurt (en toch zo bver weg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik vraag me af of 32:9 niet erg breed is tov de hoogte voor gaming. Daarnaast hij heeft 3800R kromming: Heel weinig. Een collega van mij heeft eenzelfde formaat scherm met diezelfde kromming ook: Wat mij betreft is dat niet genoeg. Het ligt natuurlijk ook aan de afstand waarvan je er zit enzo, maar het betekend dat je heel schuin naar de randen kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Je loopt hier lang genoeg rond om te weten dat aankoopadviesvragen in de koopadviesfora thuishoren.

Move VB -> CKA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobmall
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16-12-2023
Ik gebruik ook een 32-inch Samsung VA 4K-paneel op 60 Hz, zonder G-sync en zonder HDR-ondersteuning. Is het goed om die te hebben?

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-06 13:48
jacobmall schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 06:52:
Ik gebruik ook een 32-inch Samsung VA 4K-paneel op 60 Hz, zonder G-sync en zonder HDR-ondersteuning. Is het goed om die te hebben?
Het valt mij heel erg op, vooral op YouTube, als ik opnames maak van gameplay (met Bandicam) en ik gebruik HVENC van Nvidia (en laat mijn RTX 3090Ti het werk maar doen) en dan uiteindelijk na video editing codeer op 60,000Kbit/s voor 4K/60Fps dat naar mijn mening de kwaliteit van deze video's minder lijken dan sommige 1080p video's op YouTube. En dan denk ik wel eens, is dat nu mijn monitor die gewoon relatief beroerd 4K weergeeft, of ligt het aan de gamecapture (screencapture), waarbij ik soms mezelf afvraag; wat is precies wat Bandicam opneemt? Letterlijk wat getoond wordt op het scherm, of toch rechtstreeks van de bron van de videokaart? Het is een 'screenrecorder', dus soms denk ik dat doordat mijn monitor relatief lage specs heeft dat de opnames daar ook naar zijn. Maar er zijn ook mensen die zeggen, "nee, opnames die je maakt van games met een screenrecorder staan helemaal los van de monitor". Dat maakt het één en het ander toch wat onduidelijk.

Maar ik zie wel verschillen als ik de computerwinkel binnenloop en zie daar ultra wide screens op 1440p maar dan IPS of OLED draaiend op 144hz of meer. Dat beeld wat ik daar zie ziet er tig keer scherper uit dan mijn 3840x2160 resolutie op 60hz max.

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1