Overlast; iemand ervaring met het meten van trillingen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rockwell92
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-01 05:38
Hoi allen,

TLDR (want lang verhaal): heeft iemand ervaring met overlast van trillingen thuis, die nét voelbaar genoeg zijn dat ze 's nachts de slaap onderbreken, maar zo subtiel zijn dat niet iedereen ze opmerkt, niet met de oren waarneembaar zijn? Kent iemand een manier om zulke trillingen te kunnen meten om zo aan te kunnen tonen dat het probleem niet tussen de oren zit, of een bedrijf die zulke metingen bij particulieren uit kan voeren?

Ik zit al enkele maanden met een lastig probleem. Ik heb in 2021 een huis gekocht in Delft, vlak boven de 'nieuwe' spoortunnel (zo'n 30m afstand op google maps tussen mijn huis en het lijntje van de spoortunnel), voor wie Delft kent: rondom Molen de roos.

Toen ik er net woonde voelde je heel duidelijk wanneer een trein voorbij reed, je kon soms de opgestapelde borden een beetje horen rinkelen. In principe heb ik me hier nooit aan gestoord, een trein rijdt namelijk vrij vlot voorbij (veel langer dan 10 seconden duurde zoiets niet).

Afgelopen mei had ik voor het eerst een ander soort trillingen. Deze waren minder intens, de borden rinkelden er niet van, maar wel voelbaar. Ze waren veel langer aanwezig; minimaal 15-30 minuten maar soms wel uren achter elkaar of de hele dag/nacht. Ik hoorde geen bromtoon, geen gezoem, maar het voelde alsof ergens diep onder de vloer een wasmachine op volle toeren stond te draaien, of de draaiende motor van een stilstaande (vracht)wagen pal naast mijn huis (die zijn er overdag weleens en veroorzaken dezelfde soort trillingen). Ze waren er voornamelijk 's nachts. Na wat gegoogle zag ik op de website van Prorail dat er 's nachts aan het spoor in de tunnel werd gewerkt, dat dit trillingen konden veroorzaken, en de tijden kwamen precies overeen met wanneer ik wakker werd 'geschud'. Nadat de einddatum van de werkzaamheden (volgens de Prorail website) verstreken was, ging het echter nog dagenlang door. Ik heb toen gebeld met de Publieksvoorlichting van Prorail, maar zij gaven aan dat er 's nachts niet meer aan het spoor gewerkt werd en wezen naar andere bouwprojecten in de buurt als mogelijke bron. Dit terwijl ik duidelijk nog van dezelfde trillingen op dezelfde tijdstippen wakker werd als die op de Prorail website voor de week daarvoor aangekondigd werden. Dat vond ik erg opmerkelijk, maar aangezien het uiteindelijk wel stopte, stak ik er verder geen moeite meer in.

In de tussentijd wordt nog altijd aan de spoortunnel in Delft gewerkt, het station krijgt namelijk een 3e en 4e spoor. De intensere, kortere trillingen van voorbijrijdende treinen en rinkelende borden zijn de afgelopen maanden verdwenen. Als ik zou moeten gokken heeft dit te maken met de wandbekleding van de spoortunnel die ze de afgelopen maanden hebben aangebracht.

Helaas zijn de subtiele, langdurige trillingen sinds begin augustus weer terug, en sindsdien vrijwel dagelijks. Ik schrijf vrij consistent de tijden op dat ik 's nachts wakker wordt van trillingen. Gemiddeld zo'n 2-3 keer per nacht. De tijden wisselen nog weleens maar er zit soms wel een soort patroon in. Bijvoorbeeld: de afgelopen nachten rond 23:30, 02:25, 04:25, soms rond 06:00 ook nog. De laatste paar dagen voel ik ze ook overdag de hele dag door; voor de trillingen die overdag plaatsvinden heb ik geen goed overzicht omdat ik vaak op kantoor werk. Ik dacht nog, wellicht voel ik geen werkzaamheden, maar de treinen zelf. Echter als ik 's nachts kijk naar de dienstregeling zijn er nooit treinen rondom het tijdstip dat ik wakker wordt. Daarnaast is er een live webcam op het station van Delft (live maar met 30 minuten vertraging) en hiermee heb ik ook meerdere keren kunnen bevestigen dat er geen treinen rijden op de momenten dat ik wakker wordt geschud; ook geen goederentreinen. Ten slotte; treinen die hard rijden komen en gaan binnen zo'n 10 seconden; dus die zouden niet het constante getril van 15-30 minuten tot uren achter elkaar kunnen veroorzaken. Toch lijkt het soms wel alsof de trillingen beginnen kort nadat er een trein gereden heeft.

Ik nam weer contact op met Prorail maar die gaf weer aan dat er 's nachts niet in de spoortunnel gewerkt wordt. De gemeente Delft wilde wel met me meedenken over de trillingen mogelijk vandaan komen, maar geeft uiteindelijk aan dat er volgens Prorail niet 's nachts in de spoortunnel gewerkt wordt, dat het erg 'lastig' is om oorzaken van trillingen te achterhalen, dat ik de enige ben die deze overlast meldt. Als het echt een probleem voor me is, zou ik zelf een bedrijf moeten inschakelen om metingen uit te laten voeren, maar dan nog achten ze de kans groot dat de bron niet achterhaald wordt.

Ik voel de trillingen soms ook bij mijn moeder thuis die verderop op een vergelijkbare afstand van het spoor woont. Daarnaast sprak ik laatst een vriend die aangaf soms ook weleens 's nachts mysterieuze trillingen te voelen, ook redelijk dicht bij het spoor woont, terwijl zijn vriendin in hetzelfde huis juist niks merkt. Mijn moeder en mijn buurman voelen het ook niet al zegt ze soms als ze écht erop let dat ze het wel merkt. Mijn buurman zei dat hij de buren naast hem er ook weleens over heeft gehoord, echter heb ik ze zelf hier niet over gesproken. Niemand lijkt er in ieder geval evenveel last van te hebben als ik.

De eerste weken was ik nog heel vastberaden om de bron te achterhalen, maar ik loop bij Prorail vanaf het begin al tegen een muur aan. Ik heb meerdere keren contact opgenomen met Quattro Expertise, een bedrijf waar de gemeente Delft mee kwam, die hebben aanvankelijk telefonisch wel toegezegd een offerte te willen maken voor een meting van enkele dagen, dat dit echter duur kan zijn en dat ik via de mail contact moet opnemen, en vervolgens niet op mijn mails reageren. Ik heb ook meerdere meldingen gemaakt van overlast bij DCMR Milieudienst Rijnmond, maar ook zonder respons.

Ik merk dat ik na 4 maanden vrijwel dagelijks onderbroken slaap de motivatie ben verloren om nog na te bellen. Eigenlijk gaat al mijn energie op aan het wakker en aanwezig zijn op mijn nieuwe baan waar ik net een maand was begonnen toen de trillingen weer opspeelden. Mijn moeder en enkele vriend(inn)en bieden een luisterend oor maar weten ook niet wat ze ervan moeten denken. Ik denk zelf vaak dat de trillingen misschien wel uit mijzelf komen, en dit wellicht de start is van een neurologische aandoening. Mijn gevoel zegt echter dat het wel degelijk ergens vandaan komt, en het feit dat die ene vriend dit herkende (en dat zijn vriendin die naast hem ligt er niks van merkt) houdt me wel op de been; maar ik weet echt niet hoe nu verder. Ik geloof zelf dat het met die spoortunnel verband moet hebben, na het incident in mei geloof ik dat ze bij de publieksvoorlichting van Prorail niet goed in beeld hebben wanneer werkzaamheden precies uitgevoerd worden, maar weet gewoon niet hoe ik dit aan kan tonen.

Het liefst zou ik een onafhankelijke meting willen laten uitvoeren die eventueel aanwezige trillingen kan waarnemen; wellicht is aan de frequentie of de tijdstippen af te leiden wat een mogelijke bron zou kunnen zijn. Wellicht zijn er nog wel vaker trillingen waar ik niet wakker van wordt. Echter, als de trillingen echt zijn, zijn ze dus zo subtiel dat een smartphone app weinig uithaalt. Waar ik dus eigenlijk hoop te bereiken met het uittypen van dit hele verhaal op Tweakers is (naast dat ik benieuwd ben of er iemand is met een vergelijkbare ervaring) een tip voor een bedrijf dat precieze trillingsmetingen uitvoert, of wellicht een speciaal apparaat hiervoor dat ik zelf kan aanschaffen dat niet duizenden euro's kost?

Excuses voor het lange verhaal maar bedankt voor je aandacht iedereen die het helemaal gelezen heeft. Hopelijk klink ik niet gek want zo voel ik me soms wel doordat de trillingen bij mij door merg en bot gaan, terwijl anderen er geen last van lijken te hebben. |:(

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-06 12:52
Je zou kunnen kijken bij "van Geffen". Die hebben voor ons ook een hoop vibratieproblemen opgelost in het verleden op het werk. Wellicht is dit echter uitgebreider dan je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockwell92
MzKzM73 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 22:34:
Je zou kunnen kijken bij "van Geffen". Die hebben voor ons ook een hoop vibratieproblemen opgelost in het verleden op het werk. Wellicht is dit echter uitgebreider dan je zoekt.
Lijkt inderdaad vrij specifiek gericht op machines en roterende constructies maar ik ben alsnog dankbaar voor de tip; wellicht is dit het proberen waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:49
Volgens mij moet je dit zoeken in de hoek van seismografie. Mini-aardbevingen.

Je zou zelf een seismograaf kunnen maken, of wellicht is er iets te koop?

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:28
Om dingen uit te sluiten, heb je al een paar dagen ergens anders overnacht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je zou ook eens de TU kunnen bellen of bezoeken; er worden daar mensen opgeleid om de meest bizarre technieken in deze wereld onder de knie te krijgen; ik vermoed zomaar dat er kennisgroepen zijn die iets met trillingen of seismische activiteiten doen?

Maar zoals @B-lex zegt: een seismograaf. Die heb je in verschillende vormen, maten en kosten maar er zijn in ieder geval meerdere smartphone-apps die in ieder geval tot op 0.01m/s2 zeggen te kunnen meten. Een app als https://apps.apple.com/us...-seismograph/id1137580201 bijvoorbeeld lijkt veelvuldig langs te komen als optie.

Voor jou familie / vrienden en gezamenlijk onderzoek doen; probeer dan wel allen dezelfde app of dezelfde meetmethode te gebruiken. Dus niet de een een sensor ergens op een dikke stoffen bank leggen terwijl de ander de sensor direct op een betonnen ondervloer legt.

Wat me overigens wel interesseert; in je verhaal is er een gerede aanname dat het mogelijk iets rondom het spoor of de afstand daartoe lijkt te zijn. Maar heb je ook al eens geprobeerd om, bijvoorbeeld, 500m verderop of 1km verderop in Delft of zelfs nog verder een airbnb te huren voor een nacht ofzo?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

meten = weten.

enerzijds zou je ook aan moeten geven wanneer je persoonlijk overlast hebt (los van de seismograaf) anderzijds moet je er ook niet te extreem op gaan letten.

lekker op vakantie gaan (lees paar dagen weg) is dan ook wel handig.

maar als je er overal last van hebt, kan je beter verhuizen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Bij warmtepompen gebruikt men veerdempers en rubbertegels om trillingen van de warmtepomp te dempen. Zou je zoiets kunnen gebruiken om je bed te ontkoppelen van de (eventueel) trillende vloer?

Zet je eigen groepenkast eens 's nachts helemaal uit. Koelkast kan wel een nachtje zonder stroom. Zo sluit je uit dat het niet uit je eigen huis komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Toeval? https://www.tno.nl/nl/new...eismologische-monitoring/ -> DHARA in Pijnacker (maar ja, sinds wanneer precies; ik kon mei 2023 niet vinden)?

Je zou ook eens contact kunnen leggen met het KNMI; die hebben tientallen / honderden seismische en akoestische stations door heel Nederland. Allicht dat zij bepaalde metingen / afwijkingen kennen maar die niet direct relateren aan atmosferische afwijkingen (en dus mogelijk negeren).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:12

Illusion

(the art of)

Gek genoeg zijn er geen wétten over trillingshinder. Er is wél een richtlijn, die in zoveel jurisprudentie voorkomt dat het praktisch een wet is.
Wat je wilt is een trillingsmeting conform “SBR-B”. Daarmee kan je aantonen of het trillingsniveau wordt overschreden. Hierbij wordt zowel naar kortdurende overschrijding als langdurig achtergrondniveau gekeken. En er wordt onderscheid gemaakt tussen dag en nacht.

Het volgende probleem is dan echter: aantonen wat de bron/oorzaak is.
Als prorail in meewerkmodus staat, dan kan je daar exacte treintijdstippen opvragen, die je dan aan het tijdstip van trillingen kan koppelen. Maar van werkzaamheden is dit veel moeilijker.

En dan is de volgende stap nog handhaven.

Anyway;
Er zijn meerdere bedrijven die deze meting kunnen doen (waaronder mijn werkgever), maar er zit een enorm verschil in de kwaliteit van de data die je eruit krijgt en hoe goed de verdere analyses zijn. Dat zie je helaas ook terug in de prijs.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:56
Kan het niet zijn dat er iemand in je buurt een warmtepomp of airco heeft draaien die nu met de kou ook ‘s nachts aan het verwarmen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockwell92
maxoss schreef op donderdag 7 december 2023 @ 23:16:
Om dingen uit te sluiten, heb je al een paar dagen ergens anders overnacht?
Nog niet meerdere dagen, enkel een nacht bij mijn moeder thuis waar ik het dus ook voel. Ik heb wel een nacht bij mijn zus in Amsterdam geslapen, ik kan me niet herinneren dat ik het daar ook voelde. Wellicht ga ik voor komend weekend eens kijken naar een goedkope airbnb ergens buiten Delft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockwell92
Illusion schreef op donderdag 7 december 2023 @ 23:37:
Gek genoeg zijn er geen wétten over trillingshinder. Er is wél een richtlijn, die in zoveel jurisprudentie voorkomt dat het praktisch een wet is.
Wat je wilt is een trillingsmeting conform “SBR-B”. Daarmee kan je aantonen of het trillingsniveau wordt overschreden. Hierbij wordt zowel naar kortdurende overschrijding als langdurig achtergrondniveau gekeken. En er wordt onderscheid gemaakt tussen dag en nacht.

Het volgende probleem is dan echter: aantonen wat de bron/oorzaak is.
Als prorail in meewerkmodus staat, dan kan je daar exacte treintijdstippen opvragen, die je dan aan het tijdstip van trillingen kan koppelen. Maar van werkzaamheden is dit veel moeilijker.

En dan is de volgende stap nog handhaven.

Anyway;
Er zijn meerdere bedrijven die deze meting kunnen doen (waaronder mijn werkgever), maar er zit een enorm verschil in de kwaliteit van de data die je eruit krijgt en hoe goed de verdere analyses zijn. Dat zie je helaas ook terug in de prijs.
Bedankt, je tip over SBR-B helpt onwijs, daarmee kan ik gerichter zoeken. En ja zoals je zegt, veel websites die ik heb gevonden via google zijn meer op zakelijke klanten gericht, niet het soort meting wat je even voor een paar tientjes uit laat voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockwell92
Dre schreef op donderdag 7 december 2023 @ 23:24:
Bij warmtepompen gebruikt men veerdempers en rubbertegels om trillingen van de warmtepomp te dempen. Zou je zoiets kunnen gebruiken om je bed te ontkoppelen van de (eventueel) trillende vloer?

Zet je eigen groepenkast eens 's nachts helemaal uit. Koelkast kan wel een nachtje zonder stroom. Zo sluit je uit dat het niet uit je eigen huis komt.
Goede punten. Ik ben lang ook op zoek geweest naar manieren om de trillingen te dempen. Veel blogs en Reddit posts gelezen van mensen met hetzelfde probleem, een aantal dingen geprobeerd: een hangmat, rubberen matten, houten kegels voor poten om het contact oppervlak met de vloer te verminderen, bed verlagen door poten eraf te halen, zwaarder matras, helaas helpt het allemaal niet of niet genoeg.

Mijn eigen groepenkast heb ik inderdaad ook al een paar keer volledig uitgeschakeld, dat maakt helaas geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockwell92
MAX3400 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 23:17:
Je zou ook eens de TU kunnen bellen of bezoeken; er worden daar mensen opgeleid om de meest bizarre technieken in deze wereld onder de knie te krijgen; ik vermoed zomaar dat er kennisgroepen zijn die iets met trillingen of seismische activiteiten doen?

Maar zoals @B-lex zegt: een seismograaf. Die heb je in verschillende vormen, maten en kosten maar er zijn in ieder geval meerdere smartphone-apps die in ieder geval tot op 0.01m/s2 zeggen te kunnen meten. Een app als https://apps.apple.com/us...-seismograph/id1137580201 bijvoorbeeld lijkt veelvuldig langs te komen als optie.

Voor jou familie / vrienden en gezamenlijk onderzoek doen; probeer dan wel allen dezelfde app of dezelfde meetmethode te gebruiken. Dus niet de een een sensor ergens op een dikke stoffen bank leggen terwijl de ander de sensor direct op een betonnen ondervloer legt.

Wat me overigens wel interesseert; in je verhaal is er een gerede aanname dat het mogelijk iets rondom het spoor of de afstand daartoe lijkt te zijn. Maar heb je ook al eens geprobeerd om, bijvoorbeeld, 500m verderop of 1km verderop in Delft of zelfs nog verder een airbnb te huren voor een nacht ofzo?
Dat is ook nog wel een goed idee inderdaad. Wellicht als ik eenmaal metingen heb die trillingen aantonen dat er dan TU studenten zijn die goede ideeën hebben over hoe deze te dempen of mitigeren. Overigens heb ik die app al eens geprobeerd maar die vangt het niet op. De trillingen zijn echt heel subtiel.

[ Voor 3% gewijzigd door Rockwell92 op 08-12-2023 03:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockwell92
olafmol schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 00:47:
Kan het niet zijn dat er iemand in je buurt een warmtepomp of airco heeft draaien die nu met de kou ook ‘s nachts aan het verwarmen is?
Zou kunnen. De medewerker van Gemeente Delft die ik sprak zei jaren geleden een vergelijkbaar geval te hebben meegemaakt waarbij een vrouw akoestische metingen uit had laten voeren en uit het onderzoek bleek dat het te maken had met de airco van een nabijgelegen restaurant (helaas wist hij niet meer welk bureau die metingen had uitgevoerd, en kon dit ook niet terugvinden omdat hij oude emails niet meer had). Het is echter al vrijwel dagelijks sinds augustus, dus ik vraag me af hoe groot die kans is gezien de verschillende temperaturen sinds die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockwell92
B-lex schreef op donderdag 7 december 2023 @ 23:03:

Je zou zelf een seismograaf kunnen maken, of wellicht is er iets te koop?
Geen verkeerd idee, maar dat soort engineering is wel echt boven mijn niveau, zelfs al om het te bedienen denk ik. Eerste voorkeur gaat wel uit naar een derde partij met een soort van gezag of expertise om zo'n meting uit te laten voeren, zodat indien nodig een gemeente of een Prorail de uitkomst van zo'n meting wel ook serieus kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrXzombie
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-03 18:05
Hier na lange tijd erachter gekomen dat de condenspomp van de airco zorgde voor trillingen tegen het houten geraamte van het huis.

Toevallig geen condenspomp op je CV of Airco zitten die los ergens tegenaan ligt ? Die van ons sloeg ook op de meest random momenten aan ondanks de airco volledig was uitgeschakeld.

Edit: Kom net dit online tegen, zou dit niet nauwkeurig genoeg kunnen zijn? Alleen een bevestiging van wat je voelt zal al prettig zijn. https://www.alternate.nl/...nsor/html/product/1740426

[ Voor 26% gewijzigd door MrXzombie op 08-12-2023 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Over wat voor soort woning praten we? Vrijstaand, appartement of rijtjes woning?

Zelf heb ik af toe raar brom in huis van de buren.

Denk ook aan pomp vloerverwarming, droger, wasmachine, cv ketel, warmte pomp, airco of ventilatie box.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je zit pal naast DSM dus?

Je weet dat ze daar bezig zijn met een omvangrijk project om grondwater op te pompen en in zee te lozen? Wellicht dat die pompen de oorzaak zijn?

https://www.delft.nl/grondwater-oppompen-delft-noord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:50

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

B-lex schreef op donderdag 7 december 2023 @ 23:03:
Daar zat ik ook aan te denken, op mijn werk gebruiken wij deze ook (zou niet eens weten waarvoor, zie ze staan in de productie ruimte, zal het eens vragen) al denk ik dat een vibratie/trillingsmeter daar meer geschikt voor is zoals https://www.hogetex.com/meten/vibratiemeters

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Laatst online: 21:31
Voor de zekerheid nog even de volgende opmerking: trillingen kunnen door grondlagen hele einden verplaatsen. Stel dat jouw huis onderheid is en je palen op een diepere zandlaag staan als verankering. Die zandlagen kunnen vele kilometers ver nog benut worden voor bouw, hei werkzaamheden etc. Heien kan je hierdoor in het ene gebouw nog van kilometers ver voelen als trilling. Terwijl een huis iets verderop wel eens op een andere laag kan stutten, waardoor je niets merkt.

En soms trillen gebouwen. Als je op station Utrecht Centraal bent, en je stilstaat midden in de stationshal en goed oplet, dan zal je merken dat je continu lichte trillingen voelt zonder direct een aanwijzing waar deze vandaan komen.

Het kan net zo goed zijn dat de wind die door de tunnels jaargt over de perrons van station Delft bij jou verantwoordelijk is voor de trillingen. Dus houd ook eens de weersomstandigheden in de gaten of je verschillen merkt.

En misschien ben jij wat gevoeliger voor trillingen.

Ooit werkte ik in een gebouw, waarbij ik in een lifthal trillingen voelde. Bij het maken van de melding werd dat afgedaan als onmogelijk. Binnen een half jaar verschenen de eerste scheuren in de muren. Na anderhalf jaar werden de gevoelde trillingen onderkend en bevestigd met metingen. Ik weet niet meer welk bedrijf dat was. Reden van onderzoek was dat de eerste lift van 3 liften ontzet was geraakt, waardoor deze afgesloten moest worden. Het bedrijf zou toch al vertrekken. Maar 3 jaar later is het pand gesloopt.

Je weet nooit of de tunnel misschien toch iets teweeg brengt in het grondwater en wat beweegt. Al of niet in combinatie of onder invloed van de afwatering bij DSM.

[ Voor 28% gewijzigd door ucsdcom op 08-12-2023 09:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:06
zou je je bed niet op een tijdelijke dempende constructie kunnen zetten? net zoals dat met subwoofers wordt gedaan? aangezien je het ook bij familie in Amsterdam had. Wellicht kun je de trillingen net genoeg neutraliseren met een simpele oplossing en zo weer doorslapen?

uiteraard is dat geen oplossing voor het trillen overdag, maar dan slaap je in ieder geval weer

Edit, @hieronder verkeerd om gelezen inderdaad, idee blifjt wat mij betreft staan

[ Voor 10% gewijzigd door tritimee op 08-12-2023 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:30

Patriot

Fulltime #whatpulsert

tritimee schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:54:
zou je je bed niet op een tijdelijke dempende constructie kunnen zetten? net zoals dat met subwoofers wordt gedaan? aangezien je het ook bij familie in Amsterdam had. Wellicht kun je de trillingen net genoeg neutraliseren met een simpele oplossing en zo weer doorslapen?

uiteraard is dat geen oplossing voor het trillen overdag, maar dan slaap je in ieder geval weer
In Amsterdam had hij het voor zover hij zich kon herinneren juist niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
Buren die een wasmachine op timer 's nachts laten gaan?

Kan je ook niet een pan met water op de grond plaatsen, dan zou je moeten kunnen zien aan het water of er weldegelijk trillingen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockwell92
Xanthine schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:33:
Buren die een wasmachine op timer 's nachts laten gaan?

Kan je ook niet een pan met water op de grond plaatsen, dan zou je moeten kunnen zien aan het water of er weldegelijk trillingen zijn?
Dat zal het niet zijn denk ik, of diegene wasmachine moet echt de hele dag aan staan. Soms zoals de afgelopen dagen zijn de trillingen echt 24/7.

Ik heb inderdaad weleens heel aandachtig naar mijn glas met water naast het bed gekeken, soms leek ik een hele lichte trilling te zien maar zo subtiel dat ik er alsnog over twijfel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockwell92
tritimee schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:54:

Edit, @hieronder verkeerd om gelezen inderdaad, idee blifjt wat mij betreft staan
Zoals ik al zij heb ik al een aantal van zulke oplossingen geprobeerd; dempende rubberen matjes, houten kegels om het contactoppervlak te minimaliseren, dikker en zwaarder matras, maar het maakt allemaal heel weinig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockwell92
ucsdcom schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:45:
Voor de zekerheid nog even de volgende opmerking: trillingen kunnen door grondlagen hele einden verplaatsen. Stel dat jouw huis onderheid is en je palen op een diepere zandlaag staan als verankering. Die zandlagen kunnen vele kilometers ver nog benut worden voor bouw, hei werkzaamheden etc. Heien kan je hierdoor in het ene gebouw nog van kilometers ver voelen als trilling. Terwijl een huis iets verderop wel eens op een andere laag kan stutten, waardoor je niets merkt.

En soms trillen gebouwen. Als je op station Utrecht Centraal bent, en je stilstaat midden in de stationshal en goed oplet, dan zal je merken dat je continu lichte trillingen voelt zonder direct een aanwijzing waar deze vandaan komen.

Het kan net zo goed zijn dat de wind die door de tunnels jaargt over de perrons van station Delft bij jou verantwoordelijk is voor de trillingen. Dus houd ook eens de weersomstandigheden in de gaten of je verschillen merkt.

En misschien ben jij wat gevoeliger voor trillingen.

Ooit werkte ik in een gebouw, waarbij ik in een lifthal trillingen voelde. Bij het maken van de melding werd dat afgedaan als onmogelijk. Binnen een half jaar verschenen de eerste scheuren in de muren. Na anderhalf jaar werden de gevoelde trillingen onderkend en bevestigd met metingen. Ik weet niet meer welk bedrijf dat was. Reden van onderzoek was dat de eerste lift van 3 liften ontzet was geraakt, waardoor deze afgesloten moest worden. Het bedrijf zou toch al vertrekken. Maar 3 jaar later is het pand gesloopt.

Je weet nooit of de tunnel misschien toch iets teweeg brengt in het grondwater en wat beweegt. Al of niet in combinatie of onder invloed van de afwatering bij DSM.
Groot kans inderdaad dat mijn huis op houten palen staat (bouwjaar 1903). Het zou dus echt van alles kunnen zijn al lijkt me de spoortunnel erg voor de hand liggend.

Ik moet wel zeggen, die paar weken in november dat het zo ontzettend veel regende leek het wel minder te zijn. De dag dat het stopte met regenen leken de trillingen ineens wat intenser, maar de intensiteit schommelt nog al eens dus dat zou ook toeval kunnen zijn.

Ik was laatst met een vriend in de bibliotheek in Rotterdam, dat gebouw trilt ook (van de roltrappen). Die vriend gaf aan het niet te voelen, pas als hij op de roltrap zelf stond, terwijl ik die trillingen veel verder weg al voelde. Ik ben dus sowieso wel gevoeliger hiervoor dat de gemiddelde persoon, dat sowieso. Jij waarschijnlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 15-04 14:06
Rockwell92 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 03:28:
[...]

Goede punten. Ik ben lang ook op zoek geweest naar manieren om de trillingen te dempen. Veel blogs en Reddit posts gelezen van mensen met hetzelfde probleem, een aantal dingen geprobeerd: een hangmat, rubberen matten, houten kegels voor poten om het contact oppervlak met de vloer te verminderen, bed verlagen door poten eraf te halen, zwaarder matras, helaas helpt het allemaal niet of niet genoeg.

Mijn eigen groepenkast heb ik inderdaad ook al een paar keer volledig uitgeschakeld, dat maakt helaas geen verschil.
Een mogelijke oplossing die je op korte termijn kan proberen is je hele bed op veren plaatsen. Het zal niet een hele fraaie oplossing zijn maar het lijkt mij wel de enige manier om het bed volledig te ontkoppelen van de vloer. Extra gewicht helpt alleen als je rond een resonantiefrequentie zit, de kegels maken nog steeds contact met de vloer en rubberen matten worden al snel platgedrukt. De hangmat is wel opmerkelijk, de enige verklaring die ik zie is dat door de spankrachten in het touw icm. weinig rek de trillingen nog steeds kunnen propageren.

Inhakend op evt. onderzoek vanuit de TU Delft; Ik stuur je straks wel even een DM met mailadressen waar je eens navraag kunt doen. Er zijn bij de faculteit civiele techniek meerdere afdelingen die onderzoek doen naar de dynamics van gebouwen en trillingen veroorzaakt door transport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockwell92
Wolly schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:06:
Je zit pal naast DSM dus?

Je weet dat ze daar bezig zijn met een omvangrijk project om grondwater op te pompen en in zee te lozen? Wellicht dat die pompen de oorzaak zijn?

https://www.delft.nl/grondwater-oppompen-delft-noord
Ja hier heb ik ook veel over gelezen. Volgens mij is het eerder dat DSM in het verleden veel grondwater oppompte, maar dat de pompen enkele jaren geleden overgedragen zijn aan de gemeente Delft en dat zij dat nu langzaam aan het afbouwen zijn, om te voorkomen dat het grondwater in één keer heel snel stijgt. Wellicht dat de trillingen te maken hebben met een stijgende grondwaterstand? Ik zou niet weten hoe, maar als ik de gemeente nog een keer spreek ga ik dit zeker wel benoemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockwell92
Anoniem: 91634 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:55:
Over wat voor soort woning praten we? Vrijstaand, appartement of rijtjes woning?

Zelf heb ik af toe raar brom in huis van de buren.

Denk ook aan pomp vloerverwarming, droger, wasmachine, cv ketel, warmte pomp, airco of ventilatie box.
rijtjeshuis, 1903, houten vloeren, met een kleine uitbouw aan de achterkant met beton (het lijkt wel alsof de trillingen in het betonnen gedeelte iets beter voelbaar zijn, maar scheelt niet veel). Ik vraag me af of er mensen in de directe omgeving zijn met een warmtepomp gezien de leeftijd van de huizen hier, maar wellicht moet ik mezelf toch een schop onder de kont geven en aankloppen bij alle omwonenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockwell92
MrXzombie schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:44:
Hier na lange tijd erachter gekomen dat de condenspomp van de airco zorgde voor trillingen tegen het houten geraamte van het huis.

Toevallig geen condenspomp op je CV of Airco zitten die los ergens tegenaan ligt ? Die van ons sloeg ook op de meest random momenten aan ondanks de airco volledig was uitgeschakeld.

Edit: Kom net dit online tegen, zou dit niet nauwkeurig genoeg kunnen zijn? Alleen een bevestiging van wat je voelt zal al prettig zijn. https://www.alternate.nl/...nsor/html/product/1740426
Fijn dat jullie er achter kwamen. Ik heb geen condenspomp op CV, en geen airco. Ik zou wellicht toch moeten rondvragen bij buren wat voor apparatuur zij allemaal hebben die dit wellicht kunnen veroorzaken.

die vibratie sensor is wel de goedkoopste optie die ik tot nu heb gezien, alle andere trillingsmeters gaan al direct de honderden euro's in. Mijn eerste keus is nog steeds om de metingen te laten uitvoeren voor een stukje meer geloofwaardigheid naar buiten toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockwell92
TorxWorx schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:07:
[...]

Een mogelijke oplossing die je op korte termijn kan proberen is je hele bed op veren plaatsen. Het zal niet een hele fraaie oplossing zijn maar het lijkt mij wel de enige manier om het bed volledig te ontkoppelen van de vloer. Extra gewicht helpt alleen als je rond een resonantiefrequentie zit, de kegels maken nog steeds contact met de vloer en rubberen matten worden al snel platgedrukt. De hangmat is wel opmerkelijk, de enige verklaring die ik zie is dat door de spankrachten in het touw icm. weinig rek de trillingen nog steeds kunnen propageren.

Inhakend op evt. onderzoek vanuit de TU Delft; Ik stuur je straks wel even een DM met mailadressen waar je eens navraag kunt doen. Er zijn bij de faculteit civiele techniek meerdere afdelingen die onderzoek doen naar de dynamics van gebouwen en trillingen veroorzaakt door transport.
Eerlijk gezegd zijn die veren het enige wat ik nog wel zou willen proberen qua demping. Zoiets bijvoorbeeld:

https://www.klimate.nl/tr...O2zLeYDhJeHhoCdT0QAvD_BwE
of
https://www.wildkamp.nl/p...BJbZFfA7UgRBoCiSsQAvD_BwE

Hoeveel van die dingen zou jij bestellen? Zou het beter zijn om er zo min mogelijk te gebruiken (maximale belasting 1 veer is 50 kg, dus met 4 van die veren (of is meer beter?). Ik weeg ronde de 60kg en het bed + matras zal niet meer dan 100kg zijn samen.

Daarentegen had ik aanvankelijk een boxspring met veren waar mijn matras op lag, en het leek er op dat die juist de trillingen versterkten, want toen ik de binnenveringskern eruit haalde en op een lattenbodem verder ging leken de trillingen wat minder voelbaar. Daardoor was ik sceptisch over veren, maar nu de laatste dagen heb ik er zo'n last van dat ik er wel voor open sta om dit te proberen.

[ Voor 6% gewijzigd door Rockwell92 op 08-12-2023 11:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10-06 11:01
MAX3400 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 23:17:
Dit is een goede tip. Contact de faculteit aardwetenschappen (Earth Sciences), afdeling geofysica (Ik heb het zelf gestudeerd). Google op de docent die het vak "AESB1440: Introduction to Geophysics & Remote Sensing" geeft, hij kan je vast verder helpen en ik vermoed dat hij het stiekem wel leuk vindt om deze vraag te krijgen en in ieder geval mee te denken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaaHeeb
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-03 22:48
Uit persoonlijke beweging ben ik blij om te horen dat je ook andere mensen hebt gevonden die de trilling opmerken; iemand in mijn familie klaagde vorig jaar ook dat het huis trilde en niemand anders merkte dit op. Dreef hem gek en uiteindelijk bij de dokter zijn ze erachter gekomen dat hij MS heeft en dit in een voorstadium hele lichte spierspasmes veroorzaakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 15-04 14:06
Rockwell92 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:33:
[...]

Eerlijk gezegd zijn die veren het enige wat ik nog wel zou willen proberen qua demping. Zoiets bijvoorbeeld:

of

Hoeveel van die dingen zou jij bestellen? Zou het beter zijn om er zo min mogelijk te gebruiken (maximale belasting 1 veer is 50 kg, dus met 4 van die veren (of is meer beter?). Ik weeg ronde de 60kg en het bed + matras zal niet meer dan 100kg zijn samen.

Daarentegen had ik aanvankelijk een boxspring met veren waar mijn matras op lag, en het leek er op dat die juist de trillingen versterkten, want toen ik de binnenveringskern eruit haalde en op een lattenbodem verder ging leken de trillingen wat minder voelbaar. Daardoor was ik sceptisch over veren, maar nu de laatste dagen heb ik er zo'n last van dat ik er wel voor open sta om dit te proberen.
Bij het ontwerpen van een veersysteem kun je de respons beter voorspellen als je weet welke frequenties er opgelegd worden. In eerste instantie zou ik het eens proberen met 4 veren. De constructie hiervoor is makkelijker te maken dan voor 3 veren. De twee webshops geven verder weinig info, als ik naar de bijgevoegde afbeeldingen kijk zou ik gaan voor de eerste link. Die veren lijken mij minder stug en ze zijn transparanter over de prijs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik zou je bed ook even 90 graden draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-06 12:21
Zouden dit soort trillingen ook niet slecht voor je huis zijn?

Ik woon naast een spoor en voel regelmatig ook trillingen, maar dat is maar vaak 10-20sec per 10-15 minuten.
Maar de hele nacht door....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Dit is een betaalbare (zelfbouw) seismometer: https://raspberryshake.org/

Dan kan je in ieder geval de trillingen daadwerkelijk meetbaar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
trillings-meter/recorder op android telefoon: phyphox

[ Voor 10% gewijzigd door PetervdM op 08-12-2023 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Rockwell92 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:06:
[...]

Ik was laatst met een vriend in de bibliotheek in Rotterdam, dat gebouw trilt ook (van de roltrappen). Die vriend gaf aan het niet te voelen, pas als hij op de roltrap zelf stond,
Maar als het jou dus ook in Rotterdam voor doet, dan is het (bot gezegd) toch ook een fysiek iets en niet specifek geografisch (huis-adres) iets.

Andere vraag: ben je al bij de huisarts geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
PetervdM schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:13:
trillings-meter/recorder op android telefoon: phyphox
Uiteraard te proberen, maar een accelerometer in je telefoon acht ik niet gevoelig genoeg voor zulke zwakke trillingen.

Edit: bij nader inzien is dit best te proberen waard, al is de gevoeligheid bij lage frequenties wel wat slechter. Voor @Rockwell92: je kan de modus Accelegration (with or without g) proberen om een trilling in tijdsdomein te zien, maar interessanter is helemaal onderaan in het menu bij tools -> Acceleration spectrum. Hiermee kan je achterhalen welke frequentie(s) de trillingen hebben. Een mooie weergave hiervoor is gebruik van de 'history' optie, die het verloop van het spectrum in de tijd weergeeft. Een trilling moet dan verschijnen als witte streep in het scherm. Voor betere resolutie kan je bij settings het aantal samples opschroeven, maar daarmee wordt het ook een stuk trager. Iets ophogen naar 256 is misschien wel fijn.

[ Voor 77% gewijzigd door frennek op 08-12-2023 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Rockwell92 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:18:
[...]

Fijn dat jullie er achter kwamen. Ik heb geen condenspomp op CV, en geen airco. Ik zou wellicht toch moeten rondvragen bij buren wat voor apparatuur zij allemaal hebben die dit wellicht kunnen veroorzaken.

die vibratie sensor is wel de goedkoopste optie die ik tot nu heb gezien, alle andere trillingsmeters gaan al direct de honderden euro's in. Mijn eerste keus is nog steeds om de metingen te laten uitvoeren voor een stukje meer geloofwaardigheid naar buiten toe.
Ik denk niet dat zulke vibratiesensoren gevoelig genoeg zijn voor het type trilling wat jij wilt monitoren/meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
[...]

of

Een massa/veer combinatie kan erg effectief zijn in het dempen van trillingen, maar dan moeten de frequentie van de trillingen die je wilt dempen wel boven de eigenfrequentie/resonantiefrequentie van je massa/veer systeem liggen. Dus eerst achterhalen welke frequentie(s) de trillingen hebben, daarna de geschikte veren kiezen. Je kan hierin ook volledig de mist mee in gaan als de trillingen die je wilt dempen overeen komen met de resonantiefrequentie van je massa/veer systeem, want dan kan je ze juist versterken.

Helaas vermoed ik dat de trillingen vrij laag frequent zijn, wat het dempen een stuk lastiger maakt. Je hebt dan enorm 'slappe' veren nodig, waardoor jezelf omdraaien in bed de boel al doet schommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:46
Kun je niet van die wasmachine dempers onder de poten van je bed doen?
Die kunnen wel wat gewicht hebben.
Desnoods ook nog een laagje van die granulaat pads.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
3dmazter schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:51:
Kun je niet van die wasmachine dempers onder de poten van je bed doen?
Die kunnen wel wat gewicht hebben.
Desnoods ook nog een laagje van die granulaat pads.
Dat heeft alleen zin als de trillingen die je wilt wegdempen hoger in frequentie zijn dan de resonantiefrequentie van deze wasmachine dempers in combinatie met het gewicht van je bed (+ jezelf). Als de trillingen een lagere frequentie hebben dan de resonantiefrequentie van deze demper/bed combinatie zullen ze helemaal niets doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:36
Ze zijn een stukje verderop (Beatrixlaan) al een lange tijd onder de grond bezig, voor dat nieuwe warmtenet. Misschien dat dat een bron kan zijn?

(Wij wonen daar ook vlakbij en merken niks, maar wel nieuwbouw woning).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Ga naar je huisarts serieus dit kan gewoon een voorteken van een ziekte zijn zoals bijvoorbeeld MS, je voelt trillingen als je stil ligt die vrijwel niemand anders voelt, komt gewoon uit je eigen spieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Randfiguur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:03
Eerste waar ik aan moest denken: het grootschalige ventilatiesysteem dat ongetwijfeld in de spoortunnel aanwezig is. Ventilatoren, buizen en snel stromende lucht kunnen allerlei rare trillingen en resonanties veroorzaken. Je geeft ook aan dat de intensiteit varieert, dat zou bijvoorbeeld kunnen komen door een samenspel van windkracht en -richting en temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teunijff
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-01-2024
Heb met je te doen, vooral omdat er mensen zijn die het niet voelen.
De ene persoon is veel sensitiever dan de andere.
Ik woon in een zeer gehorig huis. Mijn buren hebben vloerverwarming laten frezen in een al slappe betonvloer.
Ipv dat ze het versterkt hebben met een laag cement en daarna de buizen er in, hebben ze direct in de betonnenvloer laten frezen. Sindsdien hoor ik het buurmeisje ( weegt 140 kilo ) die op haar hielen loopt stampen. Het zijn vooral de trillingen waar ik last van heb. Ik ben ziek en probeer af en toe op de bank wat bij te slapen, of overdag een uurtje boven in bed. Maar los zij thuis is, dan kan ik niet slapen door de trillingen.
En hier ook, vele mensen voelen de trillingen niet. Ik word er gek van. Van alles geprobeerd, zoals wasmachinerubbers onder het bed. Op 2 matrassen slapen…. Niets helpt.
Na tips in jou topic heb ik bij de akoestiek winkel trillingsdempers besteld, paarse kunststof .
Ik weet dus waar het vandaan komt. Want toen ze een normale laminaat vloer hadden met onderlaag, had ik geen last van trillingen. Ze hadden een polyester achtingen vloer gedeelte in de keuken, die hebben ze weg laten halen, en toen zaten de werklui al snel door de vloer heen. Je kon zo de kruipruimte in kijken.
Nu ze heel veel geulen hebben laten frezen, komt de betonvloer veel sneller in trilling.
Je begint soms aan jezelf te twijfelen…als andere mensen de trillingen niet voelen
Precies het gevoel wat jij soms hebt. Maar ga er maar vanuit dat je deze trillingen echt voelt !
Ik blijf je topic volgen en hoop dat je een oplossing kunt vinden. Ik ben benieuwd of die veren dempers zullen helpen tegen de trillingen. Heel veel sterkte !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:46

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Hier (Hilversum) ook een tijd last van gehad, inmiddels lijkt het doorgaans weg.

Kwam destijds de volgende site tegen. Kan je een beeld geven of meer mensen in je omgeving hier last van hebben: https://laagfrequentgeluid.nl/

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
[...]

of

Als ik zoek op vibratiedemper 75 kg, kom ik deze nog tegen:
https://www.loodgietshop....r-metalen-veervoet-am-75/

(75 kg, omdat ik dacht dat een bed met 2 personen maximaal zo'n 200-300 kg zal wegen. en 4 poten heeft...)

Er staat alleen niet bij wat de montagematen zijn, maar als de hoogte van de veer 8 cm is, schat ik de breedte op 3-4 cm. Als het te groot is voor de poten van je bed, zou je altijd nog kunnen kijken of je een metalen plaatje onder je poten monteert, waar je de dempers dan weer op vastschroeft.

8 cm is ook best wel hoog, maar als het tijdelijk in ieder geval helpt om je slaapprobleem op te lossen, scheelt dat denk ik een hoop.

Bij speakers heb ik weleens gelezen (op een forum) dat de ideale setup om de trillingen niet via de vloer door te geven (en kwijt te raken in je geluid...) zou zijn, vanaf de vloer gezien:
rubber mat (die heb ik niet onder mijn speakers)
steen/tegel (ik heb marmer, maar dat is vooral omdat dat beter smoelt dan een stoeptegel :+ )
Spikes (daar werd dan nog over gediscussieerd punten naar beneden of boven, ik heb ze naar beneden, dus op de steen. Al was het maar om ze niet in mijn speakers te laten prikken...)

Er zijn volgens mij ook vrij grote spikes voor speakers, die zou ik ook nog durven proberen. (Alles voor een betere nachtrust).

Om iets te zeggen over wat spikes onder mijn speakers aan effect hebben, wat ik redelijk objectief denk te kunnen vaststellen:
Zonder spikes heb ik minder snel het idee dat de HiFi "erg hard" staat. Maar als ik dan de kamer uitloop en de tussendoor dichtdoe, denk ik "zo, hij staat toch wel hard".
Met spikes heb ik in de woonkamer eerder het idee dat hij "erg hard" staat, maar is dat juist een stuk minder zodra ik met de tussendeur dicht in de hal sta. Er wordt dus kennelijk veel minder geluid doorgegeven via de vloer...

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rockwell92
Goudvis schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:49:
Hier (Hilversum) ook een tijd last van gehad, inmiddels lijkt het doorgaans weg.

Kwam destijds de volgende site tegen. Kan je een beeld geven of meer mensen in je omgeving hier last van hebben: https://laagfrequentgeluid.nl/
Bedankt voor de tip. Onderstaande melding vond ik wel saillant. Dit is namelijk dezelfde wijk en ook rond de tijd dat het voor mij begon (begin augustus dit jaar). Ik hoop dat ik via deze website met haar contact op kan nemen.
Delft (2611), 15-08-2023, Vrouw, 45 - 54 jaar. overlast: Aanzienlijk, 's Nachts;
Bromtoon, Trillingen
Ik heb lang gedacht dat ik gek was, omdat mijn gezinsleden het geluid niet horen en de trilling niet voelen. Mede door de informatie op jullie website weet ik nu dat het echt bestaat en dit een serieus probleem is voor een deel van de mensen. Ik ga er nu werk van maken. Dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockwell92
teunijff schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:20:
Heb met je te doen, vooral omdat er mensen zijn die het niet voelen.
De ene persoon is veel sensitiever dan de andere.
Ik woon in een zeer gehorig huis. Mijn buren hebben vloerverwarming laten frezen in een al slappe betonvloer.
Ipv dat ze het versterkt hebben met een laag cement en daarna de buizen er in, hebben ze direct in de betonnenvloer laten frezen. Sindsdien hoor ik het buurmeisje ( weegt 140 kilo ) die op haar hielen loopt stampen. Het zijn vooral de trillingen waar ik last van heb. Ik ben ziek en probeer af en toe op de bank wat bij te slapen, of overdag een uurtje boven in bed. Maar los zij thuis is, dan kan ik niet slapen door de trillingen.
En hier ook, vele mensen voelen de trillingen niet. Ik word er gek van. Van alles geprobeerd, zoals wasmachinerubbers onder het bed. Op 2 matrassen slapen…. Niets helpt.
Na tips in jou topic heb ik bij de akoestiek winkel trillingsdempers besteld, paarse kunststof .
Ik weet dus waar het vandaan komt. Want toen ze een normale laminaat vloer hadden met onderlaag, had ik geen last van trillingen. Ze hadden een polyester achtingen vloer gedeelte in de keuken, die hebben ze weg laten halen, en toen zaten de werklui al snel door de vloer heen. Je kon zo de kruipruimte in kijken.
Nu ze heel veel geulen hebben laten frezen, komt de betonvloer veel sneller in trilling.
Je begint soms aan jezelf te twijfelen…als andere mensen de trillingen niet horen.
Precies het gevoel wat jij soms hebt. Maar ga er maar vanuit dat je deze trillingen echt voelt !
Ik blijf je topic volgen en hoop dat je een oplossing kunt vinden. Ik ben benieuwd of die veren dempers zullen helpen tegen de trillingen. Heel veel sterkte !
Bedankt voor het delen van je ervaring! Ik ga de komende tijd zeker wat dingen proberen, ik heb 4 van die veren besteld en ik overweeg morgen een nachtje in een natuurhuisje te gaan slapen ofwel een hotel ergens ofwel gewoon vaker bij mijn zus in Amsterdam logeren om zo te kijken of ik dan ook 's nachts wakker word geschud. Ik ga ook weer een poging doen om trillingen te laten meten. Ik zal mijn voortgang hier zeker gaan bijhouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WoLFjuh
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-06 20:34
Mijn advies zou zijn, buiten de website van Stichting Laagfrequentgeluid, ook eens te kijken op de site van het NSG (Nederlandse Stichting Geluidshinder, nsg.nl). Trillingen en geluid zijn in deze tak van sport vaak overlappende bezigheden.

De NSG bied ook tegen redelijke tarieven advies en onderzoek aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockwell92
Wild Chocolate schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 21:15:
[...]

Als ik zoek op vibratiedemper 75 kg, kom ik deze nog tegen:
https://www.loodgietshop....r-metalen-veervoet-am-75/

(75 kg, omdat ik dacht dat een bed met 2 personen maximaal zo'n 200-300 kg zal wegen. en 4 poten heeft...)

Er staat alleen niet bij wat de montagematen zijn, maar als de hoogte van de veer 8 cm is, schat ik de breedte op 3-4 cm. Als het te groot is voor de poten van je bed, zou je altijd nog kunnen kijken of je een metalen plaatje onder je poten monteert, waar je de dempers dan weer op vastschroeft.

8 cm is ook best wel hoog, maar als het tijdelijk in ieder geval helpt om je slaapprobleem op te lossen, scheelt dat denk ik een hoop.

Bij speakers heb ik weleens gelezen (op een forum) dat de ideale setup om de trillingen niet via de vloer door te geven (en kwijt te raken in je geluid...) zou zijn, vanaf de vloer gezien:
rubber mat (die heb ik niet onder mijn speakers)
steen/tegel (ik heb marmer, maar dat is vooral omdat dat beter smoelt dan een stoeptegel :+ )
Spikes (daar werd dan nog over gediscussieerd punten naar beneden of boven, ik heb ze naar beneden, dus op de steen. Al was het maar om ze niet in mijn speakers te laten prikken...)

Er zijn volgens mij ook vrij grote spikes voor speakers, die zou ik ook nog durven proberen. (Alles voor een betere nachtrust).

Om iets te zeggen over wat spikes onder mijn speakers aan effect hebben, wat ik redelijk objectief denk te kunnen vaststellen:
Zonder spikes heb ik minder snel het idee dat de HiFi "erg hard" staat. Maar als ik dan de kamer uitloop en de tussendoor dichtdoe, denk ik "zo, hij staat toch wel hard".
Met spikes heb ik in de woonkamer eerder het idee dat hij "erg hard" staat, maar is dat juist een stuk minder zodra ik met de tussendeur dicht in de hal sta. Er wordt dus kennelijk veel minder geluid doorgegeven via de vloer...
Ik heb gebaseerd op dat principe inderdaad houten kegels geprobeerd (ofwel spikes zoals jij ze noemt maar dan van hout), dat gaf geen verlichting. Ik zou het eigenlijk nog wel eens willen proberen om ze te gebruiken als vervanging voor mijn bedpoten, i.p.v. onder de bedpoten, omdat ik recentelijk heb gelezen dat hoe hoger van de grond, hoe intenser de vibraties beleefd kunnen worden (denk aan een skyscraper die vast zit op de grond maar aan de top wel (centi)meters heen en weer kan schudden. Maar ben bang dat ik ze al heb weggegooid. Ik ga ze nog eens zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockwell92
WoLFjuh schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 22:47:
Mijn advies zou zijn, buiten de website van Stichting Laagfrequentgeluid, ook eens te kijken op de site van het NSG (Nederlandse Stichting Geluidshinder, nsg.nl). Trillingen en geluid zijn in deze tak van sport vaak overlappende bezigheden.

De NSG bied ook tegen redelijke tarieven advies en onderzoek aan.
Bedankt, goede tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockwell92
Randfiguur schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:35:
Eerste waar ik aan moest denken: het grootschalige ventilatiesysteem dat ongetwijfeld in de spoortunnel aanwezig is. Ventilatoren, buizen en snel stromende lucht kunnen allerlei rare trillingen en resonanties veroorzaken. Je geeft ook aan dat de intensiteit varieert, dat zou bijvoorbeeld kunnen komen door een samenspel van windkracht en -richting en temperatuur.
Bedankt dit is zeker een goede. Ik heb in een van mijn gesprekken met Prorail al gevraagd of er misschien apparatuur aanwezig is in de tunnel die de trillingen kan veroorzaken, aangezien ze hadden aangegeven dat er 's nachts verder niet gewerkt werd, maar die werd snel afgewezen. Het zou heel goed kunnen dat het zoiets is. Ik zou bijna met een bivakmuts op de tunnel in willen lopen om eens een kijkje te nemen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Nu online
Rockwell92 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 22:49:
[...]

Ik heb gebaseerd op dat principe inderdaad houten kegels geprobeerd (ofwel spikes zoals jij ze noemt maar dan van hout), dat gaf geen verlichting. Ik zou het eigenlijk nog wel eens willen proberen om ze te gebruiken als vervanging voor mijn bedpoten, i.p.v. onder de bedpoten, omdat ik recentelijk heb gelezen dat hoe hoger van de grond, hoe intenser de vibraties beleefd kunnen worden (denk aan een skyscraper die vast zit op de grond maar aan de top wel (centi)meters heen en weer kan schudden. Maar ben bang dat ik ze al heb weggegooid. Ik ga ze nog eens zoeken.
Volgens mij is een deel van het principe ook juist om verschillende materialen te gebruiken, mede omdat die totaal verschillende trillingseigenschappen hebben, en daardoor trillingen minder van elkaar overnemen.

Daarnaast zijn spikes gebaseerd op een zo klein mogelijk contactvlak, de punt kan bij metaal gewoon véél kleiner/scherper zijn dan bij hout. Daarmee wordt de druk(per vierkant cm (eerder micrometer)) op het contactvlak ook een veelvoud van dat van houten spikes. Als ik geen steen eronder zou leggen, zouden de spikes zich ook in de laminaat vloer (of andersom in de speakers) drukken. Wat dus ook het contactvlak weer vergroot! Metalen spikes vervormen daarnaast ook niet bij dit soort gewichten.

Het zijn ook niet de duurste dingen om te proberen, hè...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockwell92
Wild Chocolate schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 23:07:
[...]

Volgens mij is een deel van het principe ook juist om verschillende materialen te gebruiken, mede omdat die totaal verschillende trillingseigenschappen hebben, en daardoor trillingen minder van elkaar overnemen.

Daarnaast zijn spikes gebaseerd op een zo klein mogelijk contactvlak, de punt kan bij metaal gewoon véél kleiner/scherper zijn dan bij hout. Daarmee wordt de druk(per vierkant cm (eerder micrometer)) op het contactvlak ook een veelvoud van dat van houten spikes. Als ik geen steen eronder zou leggen, zouden de spikes zich ook in de laminaat vloer (of andersom in de speakers) drukken. Wat dus ook het contactvlak weer vergroot! Metalen spikes vervormen daarnaast ook niet bij dit soort gewichten.

Het zijn ook niet de duurste dingen om te proberen, hè...
ok nu snap ik hem. Ik ga dit ook proberen. Zou wel bang zijn dat het volledige gewicht van mijn bed op die spikes met de punt naar beneden het marmer zouden doen splijten. Of ik moet dan vrij dikke marmeren blokken regelen. Als de veren niet helpen dan is dit het eerstvolgende dat ik probeer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Nu online
Rockwell92 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 23:19:
[...]

ok nu snap ik hem. Ik ga dit ook proberen. Zou wel bang zijn dat het volledige gewicht van mijn bed op die spikes met de punt naar beneden het marmer zouden doen splijten. Of ik moet dan vrij dikke marmeren blokken regelen. Als de veren niet helpen dan is dit het eerstvolgende dat ik probeer!
Het hoeft geen marmer te zijn. Elke soort steen lijkt me prima, als het maar hard is. Het ligt denk ik ook aan de ondergrond, of je bijvoorbeeld dunne tegels kan gebruiken, of een dikker stuk steen (of een stoeptegel...)

Op een harde vloer zal dunner denk ik geen probleem zijn. Op tapijt zal dikker nodig zijn, omdat er buigkracht op de tegel zal ontstaan. Voor een testje zou ik kijken wat er nog ergens op te scharrelen valt, ik had toevallig al eens een grote marmeren plaat gescoord, die ik ook voor wat anders wilde gebruiken en in stukken gezaagd heb. Afhankelijk van de vloer eronder en hoe ruw de steen is, uiteraard wel ff kijken hoe je zorgt dat je geen krassen maakt op je vloer.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockwell92
Wild Chocolate schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 23:28:
[...]

Het hoeft geen marmer te zijn. Elke soort steen lijkt me prima, als het maar hard is. Het ligt denk ik ook aan de ondergrond, of je bijvoorbeeld dunne tegels kan gebruiken, of een dikker stuk steen (of een stoeptegel...)

Op een harde vloer zal dunner denk ik geen probleem zijn. Op tapijt zal dikker nodig zijn, omdat er buigkracht op de tegel zal ontstaan. Voor een testje zou ik kijken wat er nog ergens op te scharrelen valt, ik had toevallig al eens een grote marmeren plaat gescoord, die ik ook voor wat anders wilde gebruiken en in stukken gezaagd heb. Afhankelijk van de vloer eronder en hoe ruw de steen is, uiteraard wel ff kijken hoe je zorgt dat je geen krassen maakt op je vloer.
In principe als ik 8x deze bestel, die komen met een metalen onderzetter ook, dus dat helpt wellicht:

https://www.allekabels.nl...Y8U5xVVD2fKRoCbyMQAvD_BwE

Ik heb overigens nog marmeren tegels over van mijn badkamer renovatie, die zullen zo'n 10mm dik zijn denk ik. Ondervloer is vlak parket dus in principe zou dat moeten kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:30

FreakNL

Well do ya punk?

Rockwell92 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 22:11:
[...]

Bedankt voor de tip. Onderstaande melding vond ik wel saillant. Dit is namelijk dezelfde wijk en ook rond de tijd dat het voor mij begon (begin augustus dit jaar). Ik hoop dat ik via deze website met haar contact op kan nemen.

[...]
Zet er zelf ook zo’n melding op dan hè! (Desnoods met je spam - email erbij….)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-06 06:45
Trillingen zijn altijd moeilijk te vinden. Ben zelf trillings expert en heb heel wat metingen gedaan. (Industrieel, geen infra) Stap1 is frequentie en tijdstip vast te leggen. De systemen waar ik mee werk zijn onbetaalbaar voor particulieren. Maar er zijn ook goedkope goede alternatieven. Heb paar jaar terug met een slamstick gewerkt. Kost iets van een paar honderd euro en geeft prima resultaat.
(Edit: ok, die zijn duur geworden. Zit ik er even goed naast. Wellicht een arduino systeempje ofzo?)
Sensor op een massieve vlakke plaat leggen en laten loggen. Stap 2 zou zijn om lokaal eens in de nacht rond te rijden en verdachte bronnen opzoeken. Je kan wellicht op een moment dat je zeker weet dat de trilling er is buiten op de stoep gaan meten. Voel je hem daar ook? Zo nee dan heb je of een lokale resonantie, en of een lokale bron. Het zal een hoop werk zijn met geen garantie op een uitkomst. Maar daar zijn we tweakers voor, doen omdat we het leuk vinden. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door HanM op 09-12-2023 07:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Anoniem: 361276 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:12:
Ga naar je huisarts serieus dit kan gewoon een voorteken van een ziekte zijn zoals bijvoorbeeld MS, je voelt trillingen als je stil ligt die vrijwel niemand anders voelt, komt gewoon uit je eigen spieren.
In MAX3400 in "Overlast; iemand ervaring met het meten van trillingen?" adviseer ik ook huisarts maar er wordt nogal overheen gelezen en niet beantwoord.

Zal niet ontkennen dat bepaalde mensen gevoeliger zijn maar als je het ook in andere steden / plekker waarneemt, ligt het dus niet / enkel aan iets in Delft in de betreffende wijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockwell92
MAX3400 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 09:34:
[...]

In MAX3400 in "Overlast; iemand ervaring met het meten van trillingen?" adviseer ik ook huisarts maar er wordt nogal overheen gelezen en niet beantwoord.

Zal niet ontkennen dat bepaalde mensen gevoeliger zijn maar als je het ook in andere steden / plekker waarneemt, ligt het dus niet / enkel aan iets in Delft in de betreffende wijk.
Ik weet nog even niet zo goed wat ik daarop moet zeggen. Het is niet dat ik overal precies hetzelfde voelt, maar zoals je aan de suggesties ziet: alle bewegende machines (Airco, roltrap, motor) veroorzaken trillingen die zijn gewoon voelbaar. Ik denk dat daar gewoon gevoelig voor ben, en er zijn tot nu toe nog genoeg aanwijzingen voor mij dat ik het me niet inbeeld. Daarom wil juist eerst die meting hebben. Als er dan niks uit komt ga ik naar de huisarts. Maar ik denk momenteel niet dat het uit mezelf komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Rockwell92 het is niet of/of. Het is en/en. Ik ontken niet dat je trillingen voelt. Maar jij hebt er meeeer last van dan anderen dus allicht dat een arts oooook kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
-

[ Voor 98% gewijzigd door gebruiker op 09-12-2023 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canon23
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-06 20:33

Canon23

>>MY<< world

Woon jij in een flat en hoog of eengezinswoning?

1..2 Freddy's coming for you, 3..4 Knocking at ya door, 5..6 Grab your crusifix, 7..8 Better stay up late, 9..10 Never sleep again|| SPECS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Nu online
Rockwell92 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 23:32:
[...]

In principe als ik 8x deze bestel, die komen met een metalen onderzetter ook, dus dat helpt wellicht:

https://www.allekabels.nl...Y8U5xVVD2fKRoCbyMQAvD_BwE

Ik heb overigens nog marmeren tegels over van mijn badkamer renovatie, die zullen zo'n 10mm dik zijn denk ik. Ondervloer is vlak parket dus in principe zou dat moeten kunnen.
Ja, lijkt me niet gek, mits je bed niet veel zwaarder is dan 160 kg incl. inhoud. Met die metalen voetjes zou ik eerst proberen, kan je altijd nog kijken of steen eronder nog wat uitmaakt. Je hebt dan in ieder geval een harde ondergrond onder je spikes.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockwell92
Canon23 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:14:
Woon jij in een flat en hoog of eengezinswoning?
rijtjeshuis met een begane grond, een 1e verdieping en een vliering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnBa
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 24-01-2024
Dempers onder het bed hebben enkel zin als de trillingen vanuit de bodem komen, deze trillingen zijn door iedereen voelbaar.
Dit is dan ook te meten met een app die trillingen kan meten op de telefoon
Als meerdere mensen geen trillingen voelen zijn het hoogstwaarschijnlijk trillingen door laagfrequent geluid, deze trillingen zijn veelal niet hoorbaar maar wel voelbaar. Zijn het geen trillingen door laagfrequent dan komt het uit het lichaam zelf.

[ Voor 46% gewijzigd door johnBa op 13-12-2023 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:23
Het kan ook flinke generator set zijn in die tunnel of ventilatie kasten die de bron zijn, dat er geen treinen doorheen gaan wil niet alles zeggen. Of een waterpomp of rioolgemaal.
Stap 1 zou zijn om thuis te gaan meten met goede apparatuur en zo te proberen een verband te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnBa
Lollercopter schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:25:
Het kan ook flinke generator set zijn in die tunnel of ventilatie kasten die de bron zijn, dat er geen treinen doorheen gaan wil niet alles zeggen. Of een waterpomp of rioolgemaal.
Stap 1 zou zijn om thuis te gaan meten met goede apparatuur en zo te proberen een verband te zoeken.
En wat zou goede apparatuur zijn volgens jou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:23
johnBa schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:42:
[...]

En wat zou goede apparatuur zijn volgens jou
Daar durf ik niks over te zeggen. Ik zou een professionele partij inhuren die een professionele meter ergens installeerd.
Geluiden en trillingen zijn gewoon lastig te meten.
Als je zelf in huis blijft en gaat rondlopen ga je de meting ook weer vervuilen natuurlijk. Maar in princiepe lijkt me dat een zeer gevoelige geluids of trillingsmeter monteren en alleen bijvoorbeeld snachts meten als je slaapt of niet thuis bent als iets meer info moet kunnen geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Ik zou vaststellen of het in het huis zit of niet. zo ja: verhuizen. Zo nee: medisch of psychisch traject.
De bron aanpakken, als je dit ooit vindt, lijkt mij gewoon niet realistisch.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockwell92
Kleine update:

Vannacht voor het eerst op die veren geslapen die ik had besteld. Helaas werd ik nog steeds wakker van trillingen, dus als het verschil maakt is het niet genoeg.

Vanochtend tijdens het ontbijt waren de trillingen ineens zo heftig dat ik met een glas water toch heb kunnen vastleggen dat ze er zijn. Het is geen storm in een glas water, maar als je de reflectie van het spotje in het plafond bekijkt zie je duidelijk beweging.

Ik ga morgen ook naar mijn huisarts omdat ik de trillingen toch ook wel voelde bij mij zus in Amsterdam. Ik heb nog e.e.a. Gegoogled en kwam op reddit enkele posts tegen over ‘phantom earthquakes’, waarbij mensen na afloop van een aardbeving nog weken/maanden lang her gevoel hebben dat de grond trilt terwijl er geen seismische activiteit gemeten wordt. Ik denk dat zoiets bij mij het geval is, dat ik zo lang en vaak getril voel dat mijn lichaam zich op een of andere manier daarop heeft aangepast. Of wellicht juist extra gevoelig ervoor ben geworden waardoor ik de miniscuulste beweging registreer.

Ik heb daarnaast opnieuw offertes aangevraagd voor meting volgens die sbr-b richtlijnen. Eén partij kwam al direct terug met een schatting van 2000 euro voor een week lang meten. Hopelijk valt de tweede offerte iets lager uit. Als ik er serieus werk van wil maken richting de gemeente of prorail moet ik toch wel echt zo’n meting hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrXzombie
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-03 18:05
Ik kan niet anders zeggen dan dat dit echt een hele vervelende situatie is voor jou. Wellicht een geruststelling dat je de trillingen nu hebt waargenomen in een glas water, toch een bevestiging dat je niet gek bent geworden haha.

Gister een behoorlijke wind door het land heen. Zelfs een huis zal miniscuul bewegen door wind en temperatuurschommelingen, wellicht toch een overgevoeligheid voor de bewegingen en toevallig een extreme windvlaag op het moment dat je bevestiging zag in het glas water? Ik zou het verhaal gewoon duidelijk met een huisarts bespreken en een doorverwijzing naar een neuroloog bespreken. Niet dat er iets aan de hand hoeft te zijn maar die kan wellicht aangeven wat er exact aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Trouwens er bestaat een gratis app (vibrometer), misschien kan je daar iets mee?
Weet niet of hij accuraat genoeg is maar hij lijkt vrij lichte trillingen goed te registreren. iig weet je dan direct of het intern of extern zit.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunijff
Goed dat je het hebt kunnen vastleggen met het glas water. Ik ben benieuwd wat je huisarts zegt.
Want ik geloof dat er verschillen zijn in wat mensen kunnen waarnemen. Natuurlijk, als je er last van hebt, ga je er ook meer op letten. Ik herken het. Maar ik geloof dat jij ze ook echt voelt. En echt een mooie bevestiging dat je het in het water hebt kunnen zien. Heb je er een filmpje van ?
Bedankt dat je verteld dat de veren niets uitmaken, dus bestel ik ze niet.
Als het goed is krijg ik van de akoestiek winkel bepaalde kunstfotografie plaatjes wat ik wil proberen onder de poten van mijn bed te zetten. Ik hou je op de hoogte of het bij mij helpt.

Oeffff….2000 euro voor een week metingen. Das best aan de prijs. Is voor die prijs geen seismograaf te kopen ?

[ Voor 8% gewijzigd door teunijff op 12-12-2023 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockwell92
teunijff schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:26:
Goed dat je het hebt kunnen vastleggen met het glas water. Ik ben benieuwd wat je huisarts zegt.
Want ik geloof dat er verschillen zijn in wat mensen kunnen waarnemen. Natuurlijk, als je er last van hebt, ga je er ook meer op letten. Ik herken het. Maar ik geloof dat jij ze ook echt voelt. En echt een mooie bevestiging dat je het in het water hebt kunnen zien. Heb je er een filmpje van ?
Bedankt dat je verteld dat de veren niets uitmaken, dus bestel ik ze niet.
Als het goed is krijg ik van de akoestiek winkel bepaalde kunstfotografie plaatjes wat ik wil proberen onder de poten van mijn bed te zetten. Ik hou je op de hoogte of het bij mij helpt.

Oeffff….2000 euro voor een week metingen. Das best aan de prijs. Is voor die prijs geen seismograaf te kopen ?
https://imgur.com/a/GxLHK5i

In het echt is het denk ik net iets beter te zien omdat je met je ogen scherp kunt stellen op de reflectie van het spotje. Met de camera van mijn telefoon lukt dat niet. Dan kan je ook echt kleine waterrimpels waarnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johndoe_1975
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09-06 22:35
Rockwell92 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 08:31:
Kleine update:
.....

Ik ga morgen ook naar mijn huisarts omdat ik de trillingen toch ook wel voelde bij mij zus in Amsterdam. Ik heb nog e.e.a. Gegoogled en kwam op reddit enkele posts tegen over ‘phantom earthquakes’, waarbij mensen na afloop van een aardbeving nog weken/maanden lang her gevoel hebben dat de grond trilt terwijl er geen seismische activiteit gemeten wordt. Ik denk dat zoiets bij mij het geval is, dat ik zo lang en vaak getril voel dat mijn lichaam zich op een of andere manier daarop heeft aangepast. Of wellicht juist extra gevoelig ervoor ben geworden waardoor ik de miniscuulste beweging registreer.

....
Dit herken ik wel. Toen ik vaak in aardbevingsgebied (San Andreasbreuk) kwam voelde ik aanvankelijk de kleine bevingen niet. Na eentje van 5 op de schaal van Richter werd ik ineens wakker bij ieder (voorheen onvoelbaar) miniscuul bevinkje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockwell92
johndoe_1975 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:03:
[...]

Dit herken ik wel. Toen ik vaak in aardbevingsgebied (San Andreasbreuk) kwam voelde ik aanvankelijk de kleine bevingen niet. Na eentje van 5 op de schaal van Richter werd ik ineens wakker bij ieder (voorheen onvoelbaar) miniscuul bevinkje.
Interessant. Ik vind deze theorie zelf de meest aannemelijke verklaring voor mijn ervaring. De enige vraag is dan hoe kom ik er van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-06 17:33
Nog een optie om vast te stellen of je eigen lichaam wel/niet invloed heeft op het ervaren van de trillingen is misschien om een paar nachten te slapen in een hangmat. Installeer die in je slaapkamer.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:28
Cobb schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:14:
Nog een optie om vast te stellen of je eigen lichaam wel/niet invloed heeft op het ervaren van de trillingen is misschien om een paar nachten te slapen in een hangmat. Installeer die in je slaapkamer.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77439188

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-06 17:33
Overheen gelezen. Anyway trilling/resonantie kunnen via bizarre wegen tot je komen. Onze CV ketel is bijvoorbeeld bijna onhoorbaar als je ernaast slaapt en in de aangrenzende slaapkamers, in onze slaapkamer is hij echter wel (goed) hoorbaar als hij aanslaat. In de douchecabine hoor je niets, tot je bukt lager is de resonantie wel weer (echt goed) hoorbaar.
Ook hoor ik via de muren de klok van onze buurvrouw iedere uur slaan. De klok hangt bij haar beneden aan de muur die niet grenst aan onze woning, ik slaap boven in de kamer die er het verst van verwijderd is.
Maar goed je bent je al bewust van dit fenomeen.

Zoals eerder gezegd het kan ook medisch verklaarbaar zijn door een vorm van vertigo. Misschien ook al geopperd maar je kunt het eens proberen met een reisziekte pilletje (er zijn twee varianten).

[ Voor 13% gewijzigd door Cobb op 13-12-2023 09:28 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockwell92
Cobb schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:24:
Overheen gelezen. Anyway trilling/resonantie kunnen via bizarre wegen tot je komen. Onze CV ketel is bijvoorbeeld bijna onhoorbaar als je ernaast slaapt en in de aangrenzende slaapkamers, in onze slaapkamer is hij echter wel (goed) hoorbaar als hij aanslaat. In de douchecabine hoor je niets, tot je bukt lager is de resonantie wel weer (echt goed) hoorbaar.
Ook hoor ik via de muren de klok van onze buurvrouw iedere uur slaan. De klok hangt bij haar beneden aan de muur die niet grenst aan onze woning, ik slaap boven in de kamer die er het verst van verwijderd is.
Maar goed je bent je al bewust van dit fenomeen.

Zoals eerder gezegd het kan ook medisch verklaarbaar zijn door een vorm van vertigo. Misschien ook al geopperd maar je kunt het eens proberen met een reisziekte pilletje (er zijn twee varianten).
Dat van het reisziekte pilletje is wel een interessante suggestie, zal het eens proberen,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:54

sapphire

Die-hard pruts0r

Interessant topic.

Zou me ook gewoon niets verbazen als je gewoon heel gevoelig bent voor dit soort dingen. Ikzelf heb iets vergelijkbaars in een aantal panden van werk waar ik om die reden niet graag kom. Als ik daar ben word ik helemaal naar van de trilling die de lift veroorzaakt in het pand.
De eerste paar keer toen ik vroeg of niemand anders last had van die trillingen werd ik voor gek verklaard tot ik in de gezamenlijke hal aan het werk was en de trillingen voelde als ik de lift hoorde en dat verband kon leggen. Ik kan dus aan de andere kant van een appartementencomplex voelen als de lift gebruikt word :+
Idem in het pand waar ik werk, als ik slechte migraine dagen heb staan sommige zintuigen op 200% gevoeligheid lijkt het voel/hoor/zie ik dingen die ik niet zou moeten kunnen waarnemen volgens de installateur/onderhouds mensen. Het is dat ik een collega heb die daar open voor staat en we konden checken of ik gelijk had als ik zei dat de klimaatbeheersing aansloeg in een ruimte waar we zaten en dat spot-on klopte.

Je hebt hier niets aan maar bedoel het vooral om je een hart onder de riem te steken dat je soms op je zintuigen kan vertrouwen ookal voelen weinig of geen mensen iets. :)

Edit: over reisziekte, ik ben daar ook super gevoelig voor :(

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teunijff
Reispilletjes hebben te maken met het evenwichtsorgaan in het slakkenhuis in j3 oor en hebben niets te maken met gehoor en of waarnemen van trillingen. Dus zo een pilletje doet niets. ( cinnarizine ).
Ga er maar vanuit dat je veel gevoeliger bent dan anderen en de trillingen ook echt waarneemt.
Je mankeert niks. Natuurlijk raak je wel gefocust op trillingen en zal ze ook daardoor eerder opmerken dan een ander. Ik heb precies hetzelfde. Ben benieuwd wat de arts zegt als je bij hem binnen komt.
Het is gewoon heel vervelend als je er gevoelig voor bent.
Ik heb het niet alleen met waarnemen van trillingen, maar mijn gehoor is ook veel beter dan anderen.
Ik hoor vaker hoge tonen van muizen en andere kleine dieren. Zelfs vleermuizen kan ik horen die onder mijn dakbeschot wonen.
En ook is mijn zicht beter dan anderen. Na jaren door de natuur wandelen valt het mensen ( en mijzelf ) op dat ik veel meer zie en opmerk dan anderen als zij met mij meelopen in de natuur ( handig voor fotografie ).
Ik heb van dat paarse kunststof tegen trillingen onder de poten van mijn bed gedaan, van de akoestiek winkel, maar 1e indruk is dat het niet helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phantomic
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-06 11:40
De SBR-B gaat inderdaad over trillingen, of het nou enkelvoudig, continue of repetief voorkomt. Vanuit de aardbeving en grondtrillingsproblematiek in Groningen zag ik vaak de Omnidot Swarm tegen. Geen idee wat voor kosten hiervoor aan verbonden zou zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door Phantomic op 13-12-2023 16:54 ]

I've been praying for somebody to save me, but no one's heroic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnBa
Rockwell92 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 08:31:
Kleine update:

Ik heb daarnaast opnieuw offertes aangevraagd voor meting volgens die sbr-b richtlijnen. Eén partij kwam al direct terug met een schatting van 2000 euro voor een week lang meten. Hopelijk valt de tweede offerte iets lager uit. Als ik er serieus werk van wil maken richting de gemeente of prorail moet ik toch wel echt zo’n meting hebben.
Ik verricht ook trillingsmetingen voor hinder, als andere mensen geen trillingen voelen is een hindermeting weggegooid geld. De waarden zijn dan zo laag dat er geen spraken is van hinder. Dit neemt niet weg dat personen in een gebouw de trillingen toch kunnen voel.
Persoonlijk zou ik mijn geld inzetten op laagfrequent geluid. Het probleem daarvan is dat het moeilijk te bepalen is waar het vandaan komt.
Ik las laatst een onderzoek om de trillingen te absorberen door open gesneden pingpong ballen.
Een hindermeting bij ons zou €750 kosten met apparatuur welke voldoet aan de SBR richtlijn B (hinder voor mensen in gebouwen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnBa
Gevonden absorbtie geluid door pingpong ballen.

https://www.soestnu.nl/we...gpongballen-sciencealert/

Helaas is het zo dat sommige mensen gevoeliger voor trillingen zijn dan andere. Misschien een reset van het lichaam door blootstelling aan zware trillingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnBa
Phantomic schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:54:
De SBR-B gaat inderdaad over trillingen, of het nou enkelvoudig, continue of repetief voorkomt. Vanuit de aardbeving en grondtrillingsproblematiek in Groningen zag ik vaak de Omnidot Swarm tegen. Geen idee wat voor kosten hiervoor aan verbonden zou zitten.
Kosten voor een meetsysteem die de trillingen meter volgens de SBR lichtlijn liggen tussen de 3500 en 9000 euro. Nederlandse merken zij frog, axilog, omnidots en profound en zijn alle vier geschikt voor het meten volgens de SBR richtlijnen (A, B en C). Voor hinder meting (B) wordt met name gekeken naar herhaald kortdurende trilling(heien, verkeer) en continue trillingen (trilblokken, roterende machines) en er wordt gekeken of het een bestaande bron is of een nieuwe situatie.
Maar zoals ik al eerder heb geschreven als niet iedereen de trillingen duidelijk voelt dan zal er geen sprake van zijn dat de grenswaarde voor een hindermeting wordt overschreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnBa
Hierbij een stuk van de NOS over Laag Frequent Geluid

https://nos.nl/artikel/23...ren-willen-meer-onderzoek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ien
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13-01-2024

Ien

Beste Rockwell, je hebt geen idee hoe blij ik ben te lezen dat iemand anders er ook last van heeft. Ik ervaar het al lange tijd precies zo als jij het omschrijft. Het is de laatste tijd bijna continue aanwezig en ik word er 's nachts ook vaak wakker van. Mijn blaas trouwens ook door de trillingen. Ik woon een paar straten achter het station. Bij mij begon het rond 2011. Ik ervoer vaak 's avonds als ik in bed lag een resonantie alsof er om de hoek een grote vrachtwagen stationair stond te draaien. Vroeg dan aan mijn (inmiddels overleden) man of hij het ook voelde maar dat was niet het geval. Wel dacht hij al snel dat het waterpompen moesten zijn waar ik last van had. In 2013 hadden we toevallig een keer burgemeester Bas Verkerk op bezoek en heb ik hem ernaar gevraagd. Het zei hem niks. Een aantal jaar geleden hadden we hier in de wijk buurtoverleg met mensen van de gemeente i.v.m. vervanging van het riool, waarbij ook hoog grondwaterproblemen waren. Daar e.e.a. aangestipt maar wederom niemand anders die er last van had. Wel werd mij verteld dat er waterpompen zijn bij de brandweerkazerne en aan de Ruys de Beerenbrouckstraat. Van iemand anders hoorde ik dat die resonantie ver kan reiken. In de loop der jaren is het steeds vaker voor gaan komen en is het geluid naar mijn gevoel veranderd van die vrachtwagen in een wasmachine bij de buren naar het pompende geluid en gevoel dat de laatste tijd dus praktisch continue aanwezig is. Gek word je er van. Zo af en toe doet het me ook aan een roltrap denken. Ik probeer me eraan over te geven maar krijg er ook wel stress van. Ik heb een lage hartslag maar word 's nachts weleens wakker dat het lijkt alsof mijn hart de snelheid van de pompen overgenomen heeft. Een paar jaar geleden hoorde ik van een buurvrouw dat iemand om de hoek op de Buitenwatersloot zijn huis binnen 6 maanden weer verkocht had omdat hij er ook niet tegen kon. Zijn vrouw had nergens last van. Ik denk dat het een wisselwerking is tussen je lijf en de resonantie. Ik heb de laatste tijd gemerkt dat als ik in een hotel in de buurt van het zwembad verblijf ik die pomp ook nadrukkelijker ervaar dan mijn reisgenoot. Maar normaal gesproken heb ik buitenshuis geen last. Ik ervaar het meestal gelijk als ik mijn huis binnen stap, alsof het als klankkast dient. Heb geen idee van de fundering van mijn huis maar heb een betonnenvloer. Op mijn slaapkamer op de eerste hout. Op de zolder ervaar ik het net iets minder. Heb al zeker 100 keer verhuizen overwogen maar ik woon verder erg naar mijn zin en mis de financiële middelen om zo maar iets anders te gaan proberen. Een flat zal ik zeker niet durven. Sluit niet uit dat ik in de loop der jaren een beetje overgevoelig voor geluid en trillingen geworden ben. Maar ik heb de indruk dat jij niet zo oud bent. Ik vind het fijn dit nu te delen met iemand die het snapt. Gisteren werd me nog door een vriend voorgesteld dat ik misschien eens met een psycholoog moest gaan praten, haha. Zijn vrouw geloofde me gelukkig wel. Daarom keek ik gisteren nog eens op internet of er al meer over te vinden was en kwam ik jouw relaas tegen. Ik ben bang dat je er net als met tinnitus gewoon mee moet leren leven of ver van de spoorzone moet gaan wonen. Ik begreep eerder al dat er inderdaad flink gepompt moest worden om de tunnel niet te laten drijven en daarom het oppompen van het water bij de DSM niet eerder afgebouwd kon worden.Nu dat wel is gebeurd zullen andere pompen weer harder hun best moeten doen denk ik zo. Ik zal dit graag blijven volgen. Voel me nu minder een roepende in de woestijn. Succes met de zoektocht naar de precieze reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeckJ
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-08-2024
Ik ben zo blij dat ik dit lees.
Ik heb sinds een aantal jaren, als ik 's zomers in de tent buiten slaap, dat ik trillingen/ geluid hoorde en voelde, 's nachts. Ik kon het niet lokaliseren, maar het leek op een generator die aansloeg.
Sinds 1,5 jaar voelde ik lichte trilling in de slaapkamer. Ik had het alleen als ik thuis sliep.
Sinds 3 maanden (ca. Maart) voel ik heftige trillingen in het huis.
Het lijkt alsof ik boven een centrifugerende wasmachine woon. Soms voelt het alsof het een machinekamer van een schip is. Het is een op hol slaand geluid/gevoel.
Toen het op z'n ergst was in het begin was er iemand bij ons op visite die het niet voelde, maar wel hoorde.

We wonen in een vrijstaand huis op zandgrond op de grens van klei en veen, aan de rand van het Groningse gasveld.
Door de verschillende mijnbouw in ons gebied hebben we sowieso fikse gronddaling.
Om ons heen wordt gas gewonnen (waar ik tot de aardbevingen vanaf 2012 nooit eerder last van had), er wordt zout gewonnen, er wordt gasopslag gepleegd in lege zoutcavernes en 'lege' gasvelden, en een stikstof fabriek.
Bij deze werkzaamheden wordt gas naar binnen gepompt en er weer uitgelaten,
Verder wonen we midden tussen ca 35 Windturbines van 250 meter hoog en heeft de boer aan de overkant een kleinere windmolen geplaatst (ca 25 meter hoog).

Toen de turbines werden geplaatst had ik geen geluidsoverlast (of trillingsgevoel), alleen de draaiende lichten, 's avonds zijn storend. Het verstoord het weidse landschap wel..

Maar nu wet ik niet waar ik het zoeken moet. Het geluid is in huis en in de grote tuin voelbaar.
Een gejaagde trilling, alsof de wasmachine verkeerd verdeeld is en licht uit het lood draait.
Soms is het ineen een dag stil, totaal afwezig. Ik kan geen patroon ontdekken.

Ik ben behoorlijk gevoelig voor elektrische velden en straling van mobiel en tablet. Ook geluiden van sommige apparaten (lichtbakken of tv's op spaar) en geuren bemerk ik snel.
Maar dat is kwestie van registreren en loslaten of afstand nemen.

Dit geluid/deze trilling is echter van een, alles penetrerende, intensiteit. Dit is echt verstorend.
Maar waar komt het vandaan, met zoveel kandidaten als boosdoeners.
(Er zijn ook boringen voor allerlei gaande en het kan natuurlijk ook een of andere pomp bij buren zijn.)

Ik ga nu op zoek naar een geluidspecialist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:19
Als je @Rockwell92 tagt dan weet hij dat iemand reageert mocht hij nog een actieve account hebben. Ook @Ien kan je misschien verder updaten

[ Voor 42% gewijzigd door President op 31-07-2024 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

@BeckJ Ik heb het een tijdje gevoeld, mijn vrouw dacht dat het tussen mijn oren zat maar ik had het alleen thuis 24/7 en na een paar weken/maanden stopte het. Daarna kwam het weer terug en stopte het weer. Wat het was, geen idee, ik denk waterpompen die het grondwater wegpompen al zou het ook een windmolen kunnen zijn geweest (ze hebben allemaal windmolens in het industriegebied gezet naast onze wijk). In ieder geval is het weer weg.

Het is inderdaad zwaar storend omdat het 24/7 doorklinkt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Laatst online: 21:31
@Rockwell92 Nog een suggestie: heb je wel eens met je oor aan zo'n spiraal vormige schelp geluisterd? Waarvan men zegt dat je dan de zee hoort ruisen in de schelp?

Dat je ruisen hoort aanzwellen en weer afnemen wat klinkt als de zee klopt. Maar je hoort niet de zee, maar je hoort je eigen bloed stromen. Wat rond gepompt wordt door je hart in een drukgolf die toeneemt en afneemt. Soms horen mensen hun eigen bloed stromen zonder een schelp als geluids spiegel te hoeven gebruiken. Soms komt dit ook voor als er bijvoorbeeld een vernauwing aan het ontstaan is in de hals slagaders. Ruisen door turbulentie rondom de plaque. Je kan altijd eens aan je huisarts vragen om een echo van je halsvaten.

Niet dat dit het moet zijn, maar om je te laten weten dat wat je hoort vermoedelijk klopt. Maar dat het trekken van een conclusie wat het zou kunnen zijn je misschien wel afleidt bij het zoeken naar de oorzaak.

Sterkte met deze lang lopende zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IFM
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-06 16:29

IFM

Kende Lies Jonkman van stichting laagfrequent geluid. Zij heeft zelfmoord gepleegt, oktober 2022. Persoonlijk vind ik dat dit ook wel op het nieuws mag, juist om deze reden. In kranten werd een vervomt beeld ban jaar geschetst, alsof zij een zwaar labiel mens was. Dat was zij bepaald niet.
Pagina: 1