Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Camper met dak zonnepaneel uitbreiden met los zonnepaneel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Merti Sperti
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 24-10 09:08
Beste mensen,

Dit is mijn eerste post en elektrisch schema ooit en daarom heb ik jullie hulp nodig. Mijn situatie is de volgende:

Camper met zonnepaneel 110W en een 110/30A MPPT + Lithium Accu 100 ah

Omdat de hoek van het klapdak niet altijd optimaal is en dat we ook vaak met de camper onder een boom staan wil ik de capaciteit uitbreiden met een vouw zonnepaneel waarschijnlijk 160W.

Nu wil ik MC4 kabels samenstellen en het 2de paneel (parallel) direct op de MPPT erbij zetten.

Ik heb 3 vragen

1. Kloppen de kabels en de connectoren?
2. Klopt het stroomschema?
3. Kunnen de 2 verschillende merken panelen gezamenlijk op de 30A MPPT?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZnqk0XQ2FdeeR2QCQOUTlEAH0g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NalZAtpvJXGLMhZcuYQYuRhk.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb je hier iets aan: https://aartjan.nl/blog/zonnelader/ :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Merti Sperti
Ik heb juist dit soort sites bekeken en ben uitgekomen op bovenstaand schema en nu vraag ik de kenners of ik het goed gedaan heb.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:39
@Merti Sperti Nee je kunt niet zomaar twee verschillende panelen op 1 MPPT zetten. Die hebben namelijk niet dezelfde karakteristiek voor spanning en stroom. Het is waarschijnlijk niet perse schadelijk, maar het zal niet optimaal werken.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:16
die MPPT heeft straks geen idee meer wat er gebeurt als je twee panelen met verschillende karakteristieken met verschillende zoninstraling op die ene aansluiting hebt.
Beter een tweede setje apart op de accu aansluiten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@Merti Sperti tussen je huidige MPPT en accu zit toch wel een BMS / Accu lader ?

Daartussen zou ik je mppt van je 160W panneel erbij aansluiten, ps de dikte van je kabel + lengte word bepaald door 12/24/36v systeem .. en daar zit vaak het meeste gevaar in (te dunne kabels = hitte)

maar let wel op wat de uitgang(en) van de MPPT is in beide gevallen, en lees de handleiding of je bv een diode ertusen nodig hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door vso op 10-12-2023 10:40 ]

Tja vanalles

• Merti Sperti
@vso Dus een 2de MPPT en een BMS.
zijn de uitgangen van de 2 MPPT wel direct(gezamenlijk) op de BMS te zetten?
Zijn 6MM kabels a 10M voldoende dik?

Moet ik voor een BMS nog met bepaalde zaken rekening houden?

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Merti Sperti schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:46:
@vso Dus een 2de MPPT en een BMS.
zijn de uitgangen van de 2 MPPT wel direct(gezamenlijk) op de BMS te zetten?
Zijn 6MM kabels a 10M voldoende dik?

Moet ik voor een BMS nog met bepaalde zaken rekening houden?
Belangrijkste 12v/24v/36v mis ik nog, bij 12v kom je wellicht 200mm te kort en bij hogere voltage kan dat lager liggen.

https://www.elektramat.nl/kennisbank/aderdikte/

vergeet niet je busbar en andere dingen .. en een slag dikker kan nooit kwaad (wees zeker dat het een kopere kern vs aluminium .. zelfde issue waarom je soms 2 startkabels nodig hebt om via een benzine auto een dieselauto moet wil opladen..

zoek het erg goed uit en dan nog een keer vragen met betere tekening (nieuw topic) waarbij je specifiek richt op Ampere

[ Voor 26% gewijzigd door vso op 14-12-2023 11:05 ]

Tja vanalles

Pagina: 1