Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/311FozmRFGfdIksEj5M2Ep7HhU8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Q2cE2zjFXwcYYeJmKeP5YPCf.jpg?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Circa 3,5 * 4,5 & 3,5 * 7
Ruimte voor 10 panelen op zuid dus.
Schaduw
In de ochtend van het huis
In de middag van een schijnbeuk die nu zo'n 5 meter hoog is (rode stip), platte dak is 3 meter hoog
In de namiddag van de bomen aan de westkant. Vanaf 3 uur komt de schaduw op het achterste platte dak, rond 5 uur zit alles wel in de schaduw.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25
Budget en doel
Budget; idealiter minder dan 5k (zelf uitvoeren)
Eventueel uit laten voeren voor minder dan 6k
Wie gaat het project uitvoeren
Bij voorkeur zelf
Bijhouden van data
Is leuk
Reeds verkregen offertes
In mei, 8k
Regio
Zwolle

Ik heb al een aantal maanden het plan om het platte dak ook te voorzien van wat zonnepanelen, m.n. uit duurzaamheidsoogpunt, want de huidige panelen zijn genoeg voor ons huidige verbruik (i.c.m. salderen). En aangezien niet iedereen in de positie zit om zomaar zonnepanelen aan te schaffen leggen wij er wat extra neer.
Wel komen er op korte termijn 2 of 3 airco's, dus ons huidige verbruik zal wel wat toenemen. Een elektrische (lease)auto staat binnen een paar jaar waarschijnlijk ook wel op de stoep.
In mei heb ik een offerte gekregen van 8k. € 260 per jinko paneel 8)7, ruim 2,5k voor de enphase oplossing, bijna 2k aan 'bevestigingsmateriaal' en 1k voor montage.
Waar heb ik hulp bij nodig:
1. De omvormer. We hebben dus behoorlijk wat schaduw, maar het maakt mij niet zo veel uit dat een heel paneel uitvalt als er op dat ene paneel schaduw zit, zolang de rest maar niet negatief beïnvloed wordt. Dan voldoet een SMA toch ook wel?
1b. Indien een gewone string omvormer voldoet; wat is dan de ideale verdeling? Beide daken een aparte string of juist voor/achter als aparte string? En aangezien aftopping in de zomer mij niet heel veel uit maakt, met welke omvormer kom ik weg
2. Het gaat mij m.n. om de opbrengst in voorjaar, najaar en winter. Idealiter dus een steile helling, of verlies je niet zo veel opbrengst als je voor 20 graden helling gaat? In de topic start wordt een efficiency verlies van 3% genoemd, maar ik kan mij voorstellen dat het verlies 's winters groter is.
Wat heb ik zelf bedacht:
Ik vond bij groothandelsolar.com een mooi Hyundai paneel voor € 84/stuk. I.c.m. een SMA, wat 20 graden betonschansen en wat bevestigingsmateriaal ben ik dan voor 4k klaar, dan komen er nog wat kabels en meterkastspulletjes bij + misschien wat fooi voor iemand die helpt met de meterkastwerkzaamheden en dan blijf ik mooi binnen budget van 5k.
Als ik naar Enphase ga komt er zo'n 1k bij, gevoelsmatig kan dat niet uit - tenzij het dus een must is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:31

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Mja, met zoveel wisselende schaduw neig ik dan toch wel naar Enphase.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:47
Yups dit is een dak dat roept om microomvormers. Maar juist daardoor moet je je zeer afvragen of het wel rendabel is.
Sowieso niet als je het laat aanleggen, dat wordt te duur.

Ps hoeveel panelen heb je nu al? Let op dat je niet teveel opwekt per fase.

Is dat schuine dak op west van jou? Ik denk dat daar boven tussen de ramen nog paar bij passen, dat levert misschien meer op (afhankelijk van wat er al ligt)

[ Voor 23% gewijzigd door 99ruud99 op 08-12-2023 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
99ruud99 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:07:
Yups dit is een dak dat roept om microomvormers. Maar juist daardoor moet je je zeer afvragen of het wel rendabel is.
Sowieso niet als je het laat aanleggen, dat wordt te duur.

Ps hoeveel panelen heb je nu al? Let op dat je niet teveel opwekt per fase.

Is dat schuine dak op west van jou? Ik denk dat daar boven tussen de ramen nog paar bij passen, dat levert misschien meer op (afhankelijk van wat er al ligt)
Puur voor het rendement doen we het niet. Zie het als een uit de hand gelopen hobby, of een aflaat voor mijn co2 uitstoot, of als middelvinger richting die Russische gasgozer met landhonger.

We hebben nu 12 panelen op één fase.

En ja, dat schuine dak is van mij. En ja, daar hadden echt heeeel mooi drie panelen bij gekund... Maar achteraf drie panelen bij plaatsen op een schuin dak is met de nieuwe regels rondom werken op hoogte net zo duur als de aanleg van een complete plat dak installatie.

Is er een manier om te berekenen/ inschatten hoeveel % micro omvormers meer opwekken? De meerprijs van micro t.o.v. SMA is ongeveer 1k, en daarvoor moet ik +/- 10.000 kWh extra terugleveren met deze installatie (bij 11 ct tlv). Dus zelfs bij 20% extra opbrengst kan het niet binnen 10 jaar uit...
Enphase lijkt wel een makkelijker aan te leggen installatie, dat is voor deze hobby ook wat waard. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Een boom zo dicht bij je huis is niet echt een puik langetermijnplan?

Als je puur voor de winter gaat is steiler beter. De zon komt deze tijd niet veel hoger dan 20 graden. Nou heb je juist ‘s winters veel diffuus licht, dus dat maakt dat het optimum niet bij 70 graden ligt, maar zeker wel 30 graden of meer. Dat maakt alleen dat je ook veel afstand tussen de rijen nodig hebt (ivm die lage stand van de zon), dus daarom wellicht beter om 1 rij in portret te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:47
Je kan natuurlijk met een schaduw calculator kunnen werken, maar dan moet je vrij nauwkeurig de maten van je daken, en afstanden + maten van bomen weten.

Als het enkel "ongeveer 5 meter, op enige afstand" is, dan gaat je berekening er gauw 10% naast zitten, dus valt het verschil snel in de foutmarge.

Dit is niet om jouw post af te kraken maar om zwak punt van schaduw model aan te tonen. Weet dat microomvormers in harde schaduw niet ineens zon kunnen genereren.

[ Voor 21% gewijzigd door 99ruud99 op 08-12-2023 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Plat dak is gewoon prut in december…

Een waardevolle simulatie van een string systeem tegen een micro systeem bestaat niet. Elke software heeft eigen algoritme dus nooit geschikt voor vergelijken.

Je moet echt grof met zachte schaduw zitten in de warme helft van het jaar zitten wil je een 10% extra halen. Lastig dus om een casus voor of tegen micro’s te maken…
dus beetje natte vinger. Zelf doen en micro’s.
Dan kun je overwegen om het met hoymiles of APSystems te doen. Voordeliger dan Enphase

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Paul C schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 22:33:
Een boom zo dicht bij je huis is niet echt een puik langetermijnplan?

Als je puur voor de winter gaat is steiler beter. De zon komt deze tijd niet veel hoger dan 20 graden. Nou heb je juist ‘s winters veel diffuus licht, dus dat maakt dat het optimum niet bij 70 graden ligt, maar zeker wel 30 graden of meer. Dat maakt alleen dat je ook veel afstand tussen de rijen nodig hebt (ivm die lage stand van de zon), dus daarom wellicht beter om 1 rij in portret te doen.
Formeel is het een struik volgens mij. Het is een schijnbeuk; Nothofagus Antarctica. Niet bepaald een stevige kruin zoals een plataan/ eik ofzo.

Portrait op 35 graden is qua schans nog lastiger dan landscape omdat je dan ook fors de hoogte in gaat natuurlijk. Oost/west heb ik ook wel naar gekeken, maar dan passen er max 8 panelen op en mis ik juist die winter opwek. Maar misschien moet ik dat maar loslaten. Bij 8x Oost/West past er nog wel mooi wat sedum naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Een schans is zeker ook een optie. Met 3,5 diepte zou je er misschien een schans op kunnen krijgen met 3 panelen boven elkaar. Dan ga je van 12 naar 18 panelen. Meer panelen geeft meer profijt dan optimaliseren van de hellingshoek.

Sowieso kun je de stroom straks het best gebruiken op momenten zonder directe zon, maar met diffuse straling. Voor diffuus licht is juist heel vlak weer het best omdat je panelen dan het grootste deel van lucht “zien”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Ik heb een lijstje bij elkaar geklikt
  1. 10x Hyundai HiE-S439HG 430WP
  2. 10x Enphase IQ8+
  3. 12x Enphase Q Cable 2m (12x omdat ik 2 dakvlakken heb wat ik moet overbruggen)
  4. Enphase IQ Gateway-S Standard
  5. Enphase Externe Q Relais 3 fase
  6. Div, afsluitstukken, lasdozen etc
  7. 14x betonvoet 20 graden
Alles bij elkaar zo'n € 3.500,-
Met deze setup gaat hij wat aftoppen in de zomer, maar dat vind ik prima.

Hoymiles is ook interessant. Ik kwam ergens een filmpje tegen waarin gezegd werd dat je voor de inbedrijfstelling nog wel een installateur nodig had om iets te activeren, is dat nog steeds zo?
  2. 2x Hoymiles HMT-2250 3 fase
  3. 2x Hoymile AC trunkcable 3 fase
  4. Hoymiles DTU PRO-S
  5. 14x betonvoet 20 graden
Alles bij elkaar zo'n € 2.500,-
Dat scheelt fors, of mis ik nog belangrijke Hoymiles onderdelen? Bij enphase vinden ze een relais verplicht, hoymiles niet? Nadeel vind ik wel dat het Chinees is.
Met 3 fase ben ik bij AP systems niet veel goedkoper uit in vergelijking met enphase, of ik moet 8 panelen nemen i.p.v. 10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:06
Hoymiles heeft dat idd ingebouwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Na het kijken van veel filmpjes en het lezen van wat blogs over de werking van enphase, bypass diodes etc heb ik nog een alternatief bedacht:
  2. 1x Goodwe 1500-XS + 1x Goodwe 2000-XS)!
  3. 14x betonvoet 20 graden
Dan kom ik op zo'n € 2.000,- uit en dan heb ik effectief een 3 fase systeem aangezien ik dan 3 omvormers heb. Die goodwe's hebben IP65 classificering, dus die kunnen gebroederlijk naast elkaar aan de noordgevel hangen.
Top idee of te waardeloos voor woorden? :D

Oh en ik dacht dus altijd dat Hyundai ergens buiten China gemaakt werd, maar dat wordt dus gewoon in China gemaakt kwam ik vanmiddag achter. Dan kan ik er nog wat af schaven door voor bijv. Canadian Solar te gaan, die zijn voor iets meer dan € 60 per 395WP paneel te krijgen. Scheelt toch weer €200 t.o.v. de Hyundai's die € 84 per paneel zijn.

Zijn die Hyundais de meerprijs waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Tehh schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:11:
Ik heb een lijstje bij elkaar geklikt
  2. 10x Enphase IQ8+
  3. 12x Enphase Q Cable 2m (12x omdat ik 2 dakvlakken heb wat ik moet overbruggen)
  4. Enphase IQ Gateway-S Standard
  5. Enphase Externe Q Relais 3 fase
  6. Div, afsluitstukken, lasdozen etc
  7. 14x betonvoet 20 graden
Alles bij elkaar zo'n € 3.500,-
Met deze setup gaat hij wat aftoppen in de zomer, maar dat vind ik prima.

Hoymiles is ook interessant. Ik kwam ergens een filmpje tegen waarin gezegd werd dat je voor de inbedrijfstelling nog wel een installateur nodig had om iets te activeren, is dat nog steeds zo?
  2. 2x Hoymiles HMT-2250 3 fase
  3. 2x Hoymile AC trunkcable 3 fase
  4. Hoymiles DTU PRO-S
  5. 14x betonvoet 20 graden
Alles bij elkaar zo'n € 2.500,-
Dat scheelt fors, of mis ik nog belangrijke Hoymiles onderdelen? Bij enphase vinden ze een relais verplicht, hoymiles niet? Nadeel vind ik wel dat het Chinees is.
Met 3 fase ben ik bij AP systems niet veel goedkoper uit in vergelijking met enphase, of ik moet 8 panelen nemen i.p.v. 10.
Je kunt met APSystems de omvormers ook gewoon verdelen over de 3 fases. Heb ik ook gedaan. Ik betaalde in de zomer € 150 per DS3 omvormer en daar sluit je 2 panelen op aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
orf schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:25:
[...]

Je kunt met APSystems de omvormers ook gewoon verdelen over de 3 fases. Heb ik ook gedaan. Ik betaalde in de zomer € 150 per DS3 omvormer en daar sluit je 2 panelen op aan.
Dat kan ook nog, met APSystems DS3 omvormers zou ik voor zo'n € 850 klaar zijn, maar met twee Goodwe omvormers ben ik dan nog steeds goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Tehh schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:19:
Na het kijken van veel filmpjes en het lezen van wat blogs over de werking van enphase, bypass diodes etc heb ik nog een alternatief bedacht:
  2. 1x Goodwe 1500-XS + 1x Goodwe 2000-XS)!
  3. 14x betonvoet 20 graden
Dan kom ik op zo'n € 2.000,- uit en dan heb ik effectief een 3 fase systeem aangezien ik dan 3 omvormers heb. Die goodwe's hebben IP65 classificering, dus die kunnen gebroederlijk naast elkaar aan de noordgevel hangen.
Top idee of te waardeloos voor woorden? :D

Oh en ik dacht dus altijd dat Hyundai ergens buiten China gemaakt werd, maar dat wordt dus gewoon in China gemaakt kwam ik vanmiddag achter. Dan kan ik er nog wat af schaven door voor bijv. Canadian Solar te gaan, die zijn voor iets meer dan € 60 per 395WP paneel te krijgen. Scheelt toch weer €200 t.o.v. de Hyundai's die € 84 per paneel zijn.

Zijn die Hyundais de meerprijs waard?
Iemand nog een mening over de Hyundai vs andere panelen? Is mijn voorkeur voor Hyundai terecht?

Wellicht nog nadelen m.b.t. 2 GoodWe omvormers t.o.v. 1 string omvormer of micro's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:29
Tehh schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:51:
[...]
Iemand nog een mening over de Hyundai vs andere panelen? Is mijn voorkeur voor Hyundai terecht?
Ik heb ze ook, vind het hele mooie panelen om te zien(shingled 405 Wp). Voor mijn nieuwe uitbreiding heb ik afgelopen weekend 30 Jinko 420 panelen gekocht a 60 euro per stuk. Overweging was prijs, stuk goedkoper dan de Hyundai, en N type ipv P. Dus iets meer opbrengst op de lange termijn(0,4% degradatie t.o.v. 0,65% per jaar). Ook schijnt N het iets beter te doen bij diffuus licht. Wat ik een voordeel vind, aangezien ik als de zon schijnt wel genoeg opwek ga hebben.

Ik zag gisteren op marktplaats Longi 405 voor 40 euro per stuk. Schijnbaar kan de prijs nog lager… met de huidige paneelprijzen zijn de micro omvormers wel een heel groot deel van je kosten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
jeeedeee schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:43:
[...]

Ik heb ze ook, vind het hele mooie panelen om te zien(shingled 405 Wp). Voor mijn nieuwe uitbreiding heb ik afgelopen weekend 30 Jinko 420 panelen gekocht a 60 euro per stuk. Overweging was prijs, stuk goedkoper dan de Hyundai, en N type ipv P. Dus iets meer opbrengst op de lange termijn(0,4% degradatie t.o.v. 0,65% per jaar). Ook schijnt N het iets beter te doen bij diffuus licht. Wat ik een voordeel vind, aangezien ik als de zon schijnt wel genoeg opwek ga hebben.

Ik zag gisteren op marktplaats Longi 405 voor 40 euro per stuk. Schijnbaar kan de prijs nog lager… met de huidige paneelprijzen zijn de micro omvormers wel een heel groot deel van je kosten…
Ah ik vind dit echt een super waardevolle reactie!!

Ik heb om 18:35 tien Hyundai HiE-S430HG 430Wp besteld.. Nou ja, ik ga er maar gewoon van genieten t.z.t.

Het zal nog wel even duren voordat ze aangesloten zijn. Ik heb nog een dakdoorvoer nodig om bij de meterkast te komen en die zou de airco-boer aanleggen (i.v.m. stroomvoorziening airco's), ik moet alleen nog een nieuwe offerte hebben en dan nog ingepland worden...
Of ik moet een loze leiding naar mijn schuur zien te krijgen, dat is voor de toekomst ook wel handig alleen loopt de kruipruimte niet tot vlak bij de schuur. De laatste 2,5 - 3 meter van de uitbouw is net als de schuur op zand gebouwd.
Pagina: 1