Foto's
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Q2cE2zjFXwcYYeJmKeP5YPCf.jpg?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Circa 3,5 * 4,5 & 3,5 * 7Ruimte voor 10 panelen op zuid dus.
Schaduw
In de ochtend van het huisIn de middag van een schijnbeuk die nu zo'n 5 meter hoog is (rode stip), platte dak is 3 meter hoog
In de namiddag van de bomen aan de westkant. Vanaf 3 uur komt de schaduw op het achterste platte dak, rond 5 uur zit alles wel in de schaduw.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25Budget en doel
Budget; idealiter minder dan 5k (zelf uitvoeren)Eventueel uit laten voeren voor minder dan 6k
Wie gaat het project uitvoeren
Bij voorkeur zelfBijhouden van data
Is leukReeds verkregen offertes
In mei, 8kRegio
ZwolleIk heb al een aantal maanden het plan om het platte dak ook te voorzien van wat zonnepanelen, m.n. uit duurzaamheidsoogpunt, want de huidige panelen zijn genoeg voor ons huidige verbruik (i.c.m. salderen). En aangezien niet iedereen in de positie zit om zomaar zonnepanelen aan te schaffen leggen wij er wat extra neer.
Wel komen er op korte termijn 2 of 3 airco's, dus ons huidige verbruik zal wel wat toenemen. Een elektrische (lease)auto staat binnen een paar jaar waarschijnlijk ook wel op de stoep.
In mei heb ik een offerte gekregen van 8k. € 260 per jinko paneel

Waar heb ik hulp bij nodig:
1. De omvormer. We hebben dus behoorlijk wat schaduw, maar het maakt mij niet zo veel uit dat een heel paneel uitvalt als er op dat ene paneel schaduw zit, zolang de rest maar niet negatief beïnvloed wordt. Dan voldoet een SMA toch ook wel?1b. Indien een gewone string omvormer voldoet; wat is dan de ideale verdeling? Beide daken een aparte string of juist voor/achter als aparte string? En aangezien aftopping in de zomer mij niet heel veel uit maakt, met welke omvormer kom ik weg
2. Het gaat mij m.n. om de opbrengst in voorjaar, najaar en winter. Idealiter dus een steile helling, of verlies je niet zo veel opbrengst als je voor 20 graden helling gaat? In de topic start wordt een efficiency verlies van 3% genoemd, maar ik kan mij voorstellen dat het verlies 's winters groter is.
Wat heb ik zelf bedacht:
Ik vond bij groothandelsolar.com een mooi Hyundai paneel voor € 84/stuk. I.c.m. een SMA, wat 20 graden betonschansen en wat bevestigingsmateriaal ben ik dan voor 4k klaar, dan komen er nog wat kabels en meterkastspulletjes bij + misschien wat fooi voor iemand die helpt met de meterkastwerkzaamheden en dan blijf ik mooi binnen budget van 5k.Als ik naar Enphase ga komt er zo'n 1k bij, gevoelsmatig kan dat niet uit - tenzij het dus een must is.