Probleem met verdiepingen warm krijgen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:02
Mijn vraag:
Sinds augustus dit jaar heb ik een huis gekocht uit '89.
Dit huis bestaat uit drie woonlagen. Begane grond, 1e etage en 2e etage.

De vorige eigenaren hebben op de begane grond complementaire vloerverwarming in laten bouwen.
Dit betekend dat het aanvullend is op de radiatoren die hangen.
Als ik de verwarming op 20,5 graden aanzet gaat zowel de vloerverwarming aan als de radiatoren.
Helaas had de vorige eigenaar weinig verstand van de vloerverwarming, en zei tegen mij, "set it and forget it".
De draaiknop voor de vloerverwarming staat op 37 graden en bij het eerste keer opstarten van de verwarming stonden alle radiatoren wagenwijd open. Het was binnen no time 20,5 graden in de woonkamer. (De vloerverwarming bleef wat achter, maar ja het was ook een steenkoude vloer)

Echter nu komt het, de rest van het huis, behalve de designradiator op de eerste etage in de badkamer, blijft alles lauw. Als ik deze iets terugdraai, word de radiator in de kamer ernaast wel wat warmer.

De radiator op de tweede etage blijft lauw.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb een Nest laten installeren.
Het is een Intergas ketel uit 2015, vorige eigenaar verzekerde me dat deze stevig genoeg was voor de radiatoren en de vloer verwarming.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- Verwarmingen op de BG helemaal dicht gedraaid en alleen de vloerverwarming laten draaien zowel op de 37 graden als vol open, op 50 graden. Er komt na een tijdje wel warmer water terug en de vloer voelt warm aan. Maar de 1e en 2e blijven lauw.

- Ontlucht, op het hoogste punt, er kwam meteen water uit, dus geen lucht meer.

- Ik kan wel een punt vinden waar ik de boel kan bijvullen, echter heb ik in heel het huis nergens een drukmeter gevonden, ja eentje helemaal beneden bij de vloerverwarming. Die geeft aan dat er genoeg bar staat op dat systeem.

Iemand een idee hoe ik de radiatoren op de 1e en de 2e week warm of heet krijg?

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Alle reacties

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:40
Mogelijk staan de voetventielen van de radiator te ver dicht. Zie ook: https://regionaalenergiel.../cv-waterzijdig-inregelen

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:02
Ik heb wel nu twee dingen boven water.
De druk is erg laag 1.1 bar. (Het blijkt als je de ketel uit zet de bar op het display wordt weergegeven)
En de vorige eigenaar had de watertemperatuur van de verwarming op.... 61 graden gezet.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-01 00:30
@Dj Neo Ziggy waarom staat de ketel zo hoog/laag. normaal mag de maximaal temperatuur op 65 graden. aanvoer temp laten bepalen door de modulerende thermostaat. of instelingen in de ketel starten op 50 graden.
dit is eigenlijk vooral het systeem proberen in te regelen en anders moet je een kijken naar tado systeempje.

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:45
Wat voor type radiatoren (https://www.radiatoraanbiedingen.nl/uitleg-type-radiatoren) hangen er in huis? Met een 10 of een 11 (dus enkele plaat) heb je warmer water nodig dan met bijvoorbeeld 21 of 22. In mijn huis uit 1986 hangt in de kamers op de eerste verdieping type 22, op de zolderkamers type 21. Beneden hebben we vloerverwarming (hoofdverwarming, < 8 m2/groep, aanvoertemperatuur nu op 30 graden). Mijn cv water is maximaal 50 graden, en de thermostaat vraagt vaak zelfs maar 35-40 van de ketel. Hiermee is mijn hele huis goed warm te krijgen.

Heb je enig beeld van de feitelijke watertemperatuur die uit de ketel komt? Want ook een nest kan met opentherm zeker kouder water vragen dan de op de ketel ingestelde temperatuur.

En controleer inderdaad eens of de voetventielen open staan, en de radiatorknoppen natuurlijk. En je kan het beste met je ontluchtingssleutel even alle radiatoren langs lopen (ik had hier tijdje terug een radiator helemaal vol lucht na aanpassingen aan cv circuit tijdens verbouwing, dan doet een radiator echt niets meer). En als er veel lucht uit komt natuurlijk ook daarna weet water bijvullen.

[ Voor 3% gewijzigd door Eupeodes op 08-12-2023 11:28 ]