Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggtazz
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 02-05 08:37
Dag!

Zijn hier mensen met kennis van arbeidsrecht?

Mijn werkgever biedt de mogelijkheid om vanuit een maandelijkse reservering verlof uren bij te kopen.
Echter, zij geven aan dat dit hetzelfde jaar moet worden benut. Dit staat ook in een document dat zij bij de invoering hiervan meegestuurd hebben. Er staat niet bij wat er gebeurt als de gekochte verlofuren niet worden opgenomen.

Nu twijfel ik of dat zo kan; immers, voor bovenwettelijke verlofuren geldt een verjaringstermijn van 5 jaar.
Mijn vraag is dan ook of dit onderscheid tussen 'gekregen' en 'gekochte' (bovenwettelijke) verlofuren geoorloofd is. Waarbij bij gekochte uren opname in hetzelfde jaar wordt verplicht.

Alvast dank voor het meedenken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klimduiker
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 25-12-2024
Waarschijnlijk staat er in het personeelsbeleid expliciet beschreven dat extra aangekochte uren in hetzelfde boekjaar moeten worden opgenomen en anders aan het eind van het jaar worden uitbetaald.
Dit om te voorkomen dat er een stuwmeer aan vakantiedagen wordt opgebouwd wat een financiële reservering voor de werkgever inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Bijkopen is niet bovenwettelijk want er is niets hierover letterlijk vastgelegd in arbeidsrecht. Echter, dat is mijn afdronk van een recente discussie en Google-opdracht die ik voor iemand in dezelfde situatie heb geprobeerd te verduidelijken,

Elke werkgever mag de kosten per bijgekocht uur en/of de geldigheid daarvan zelf bepalen mits het geen belastingtechnische fraude wordt ten faveure van werkgever of werknemer. Al is jouw baas heel gul en mag je voor een Euro per dag bijkopen; dat is dan "zijn extra arbeidsvoorwaarde".

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:38
Waarom zou je bijkopen wanneer je er geen gebruik van maakt? :?

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Het komt wel vaker voor.

Je gekochte verlof dagen zijn in principe 5 jaar houdbaar. Echter een werkgever kan ook een maximum stellen aan bijgekocht uren die je mee kan nemen naar een volgens jaar.
Bij mijn werkgever stond dat jarenlang bijv op 80uur.
Bij jou staat die maximum blijkbaar op 0.

Bij ons werden toen die verlofdagen dan in januari uitgekeerd als je boven de 80 bijgekocht zat iig.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:20
SPee schreef op donderdag 7 december 2023 @ 23:27:
Veel mensen krijgen eind van het jaar loonsverhoging die dan m.i.v. januari volgende jaar ingaat. Als je nu dus veel vrije dagen inkoopt voor je 'oude' salaris, en je krijgt er bijv. 5% bij. Dan zijn die vrije uren dus ook 5% meer waard geworden. Dat is in ieder geval voor mij de reden om eind van het jaar nog in te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggtazz
Dank voor het meedenken! :)
SPee schreef op donderdag 7 december 2023 @ 23:27:
Om ze mee te nemen naar volgend jaar, waar ik dus al een idee heb van hoe ik ze ga uitgeven. Maar er zijn nog andere (fiscale) redenen te bedenken.
Klimduiker schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:09:
Waarschijnlijk staat er in het personeelsbeleid expliciet beschreven dat extra aangekochte uren in hetzelfde boekjaar moeten worden opgenomen en anders aan het eind van het jaar worden uitbetaald.
Dit om te voorkomen dat er een stuwmeer aan vakantiedagen wordt opgebouwd wat een financiële reservering voor de werkgever inhoud.
Vanuit bedrijfsoogpunt snap ik dat wel. Maar wat ik (voor mezelf) nog niet helder krijg is waarom gekochte vakantieuren een andere status zouden hebben dan gekregen vakantieuren. Waarom zou dit geen bovenwettelijk verlof zijn? Het zijn toch toegekende vakantiedagen boven het wettelijk verlof?
Overigens staat er in het document van mijn werkgever niet in wat er gebeurt wanneer je het niet opneemt.
YakuzA schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:28:
Het komt wel vaker voor.

Je gekochte verlof dagen zijn in principe 5 jaar houdbaar. Echter een werkgever kan ook een maximum stellen aan bijgekocht uren die je mee kan nemen naar een volgens jaar.
Bij mijn werkgever stond dat jarenlang bijv op 80uur.
Bij jou staat die maximum blijkbaar op 0.

Bij ons werden toen die verlofdagen dan in januari uitgekeerd als je boven de 80 bijgekocht zat iig.
Over zo'n 'anti-oppotbeding' bestaat ook wel wat discussie :) https://aspremontadvocaten.nl/vakantiedagen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Biggtazz schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:52:
Dank voor het meedenken! :)
[...]
Over zo'n 'anti-oppotbeding' bestaat ook wel wat discussie :) https://aspremontadvocaten.nl/vakantiedagen/
Ik vind het een beetje wazig slot van het artikel. :)
Ze melden dat het ‘discussie’ op kan leveren, bijv bij ‘einde dienstverband’.

Maar is dat dan een juridische geldigheid discussie? Of gewoon een reguliere discussie over de invulling?
Afhankelijk van de formulering van het beding in de arbeidsovereenkomst, de wijze van uitvoering van het beding en de toegepaste wettelijke regel(s), is de uitkomst uiteenlopend.
:p

[ Voor 28% gewijzigd door YakuzA op 08-12-2023 09:06 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Maar wat ik (voor mezelf) nog niet helder krijg is waarom gekochte vakantieuren een andere status zouden hebben dan gekregen vakantieuren. Waarom zou dit geen bovenwettelijk verlof zijn? Het zijn toch toegekende vakantiedagen boven het wettelijk verlof?
Het is ook bovenwettelijke verlof, maar voor al het bovenwettelijk verlof geldt dat het niet wettelijk verplicht is en dus tot stand moet komen door onderlinge afspraken tussen werkgever en werknemer. Als de werkgever het graag wil kan hij een regeling bedenken met verschillende soorten bovenwettelijk verlof met verschillende vervaltermijnen, en als werknemers het graag anders willen kunnen ze een andere regeling met hem afspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggtazz
asmi2 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:26:
[...]

Het is ook bovenwettelijke verlof, maar voor al het bovenwettelijk verlof geldt dat het niet wettelijk verplicht is en dus tot stand moet komen door onderling overleg tussen werkgever en werknemer. Als de werkgever het graag wil kan hij een regeling bedenken met verschillende soorten bovenwettelijk verlof met verschillende vervaltermijnen, en als werknemers het graag anders willen kunnen ze een andere regeling met hem afspreken.
Dit kan ik (juridisch) niet volgen.
Als het bovenwettelijk verlof is, dan valt het toch sowieso onder de reikwijdte van art. 7:642BW? En daardoor kan niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken (art. 7:645BW).

Tuurlijk zijn er andere verlofsoorten, maar in dit geval gaat het mi duidelijk om toekenning van vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi2
  • Niet online
Biggtazz schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:41:
Dit kan ik (juridisch) niet volgen.
Als het bovenwettelijk verlof is, dan valt het toch sowieso onder de reikwijdte van art. 7:642BW? En daardoor kan niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken (art. 7:645BW).

Tuurlijk zijn er andere verlofsoorten, maar in dit geval gaat het mi duidelijk om toekenning van vakantie.
Je spreekt met de werkgever een vervaltermijn af en art. 7:642BW gaat over de verjaringstermijn. Daar is een juridisch verschil tussen dat ik je niet precies kan uitleggen, maar misschien heb je hier iets aan: https://capra.nl/vervalle...nwettelijke-vakantie-uren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 19:31
NACrat schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:33:
Als je nu dus veel vrije dagen inkoopt voor je 'oude' salaris, en je krijgt er bijv. 5% bij. Dan zijn die vrije uren dus ook 5% meer waard geworden.
Trapt je werkgever daar in ja?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggtazz
asmi2 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:03:
[...]

Je spreekt met de werkgever een vervaltermijn af en art. 7:642BW gaat over de verjaringstermijn. Daar is een juridisch verschil tussen dat ik je niet precies kan uitleggen, maar misschien heb je hier iets aan: https://capra.nl/vervalle...nwettelijke-vakantie-uren
Het antwoord staat eigenlijk ook al in dit artikel; de vervaltermijn geldt voor wettelijk verlofdagen en de verjaringstermijn voor bovenwettelijk verlofdagen. Dit laatste is waar precies de discussie zit.

Het lijkt mij dat ook 'gekochte' vakantieuren onder de reikwijdte van art. 7:642BW valt, het gaat immers om het toekennen van (bovenwettelijke) vakantie.
En daarmee een verjaringstermijn heeft van 5 jaar en hiervan niet ten nadele kan worden afgeweken (art. 7:645BW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi2
  • Niet online
Biggtazz schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:21:
Het antwoord staat eigenlijk ook al in dit artikel; de vervaltermijn geldt voor wettelijk verlofdagen en de verjaringstermijn voor bovenwettelijk verlofdagen.
Dan denk ik dat je het artikel niet goed leest. Behalve als je regeling het heeft over verjaren in plaats van vervallen, maar dat lijkt me dan niet zo slim van de werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggtazz
asmi2 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:32:
[...]

Dan denk ik dat je het artikel niet goed leest. Behalve als je regeling het heeft over verjaren in plaats van vervallen, maar dat lijkt me dan niet zo slim van de werkgever.
Dan ben ik benieuwd hoe jij het leest, quote; "In artikel 7:640a BW is door de wetgever een zogenaamde ‘vervaltermijn’ van 6 maanden geïntroduceerd voor wettelijke vakantie-uren van werknemers; het gaat daarbij dus om die minimumaanspraak. Eventuele extra uren die een medewerker krijgt op grond van zijn arbeidsovereenkomst of cao, worden ‘bovenwettelijke’ (boven het minimale wettelijke) vakantie-uren genoemd. Voor bovenwettelijke’ vakantie-uren geldt geen vervaltermijn, maar een verjaringstermijn van 5 jaren (artikel 7:642 BW)."

Het gaat in mijn geval om de mogelijkheid meer verlof te kopen dan wettelijk is verplicht, dus gaat het om bovenwettelijk verlof.

Overigens zegt het document van mijn werkgever niets over het vervallen of verjaren. Het zegt alleen dat het moet worden opgenomen in hetzelfde kalenderjaar, niet wat er gebeurt als je dat niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie39
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-04 14:08
Biggtazz schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:39:
[...]

Eventuele extra uren die een medewerker krijgt op grond van zijn arbeidsovereenkomst of cao, worden ‘bovenwettelijke’ (boven het minimale wettelijke) vakantie-uren genoemd
Misschien zit het verschil in het kopen,ipv krijgen.

De bovenwettelijke uren ‘krijg’ je, koop-uren koop je

[ Voor 3% gewijzigd door appie39 op 08-12-2023 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi2
  • Niet online
Biggtazz schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:39:
Dan ben ik benieuwd hoe jij het leest
Volgens mij lees je het hier alsof de woorden "vervaltermijn" en "verjaringstermijn" door deze wetsartikelen worden gedefinieerd, maar zo is het niet. De lezer wordt hier geacht te weten is dat er een verschil is tussen de woorden "vervaltermijn" en "verjaringstermijn" en het artikel gaat erover hoe interessant het is dat deze twee verschillende woorden in de wet worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggtazz
appie39 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:50:
[...]

Misschien zit het verschil in het kopen,ipv krijgen.

De bovenwettelijke uren ‘krijg’ je, koop-uren koop je
De wet spreekt van 'toekennen van verlof' en 'aanspraak maken op verlof'. Dit definieert niet hoe de toekenning/aanspraak is ontstaan.
asmi2 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:53:
[...]

Volgens mij lees je het hier alsof de woorden "vervaltermijn" en "verjaringstermijn" door deze wetsartikelen worden gedefinieerd, maar zo is het niet. De lezer wordt hier geacht te weten is dat er een verschil is tussen de woorden "vervaltermijn" en "verjaringstermijn" en het artikel gaat erover hoe interessant het is dat deze twee verschillende woorden in de wet worden gebruikt.
Nee, volgens mij moet je het lezen als wanneer een verval-/verjaringstermijn van toepassing is. Vervaltermijn geldt bij wettelijk verlof en verjaring bij bovenwettelijk verlof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

MAX3400 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:14:
Bijkopen is niet bovenwettelijk want er is niets hierover letterlijk vastgelegd in arbeidsrecht. Echter, dat is mijn afdronk van een recente discussie en Google-opdracht die ik voor iemand in dezelfde situatie heb geprobeerd te verduidelijken,

Elke werkgever mag de kosten per bijgekocht uur en/of de geldigheid daarvan zelf bepalen mits het geen belastingtechnische fraude wordt ten faveure van werkgever of werknemer. Al is jouw baas heel gul en mag je voor een Euro per dag bijkopen; dat is dan "zijn extra arbeidsvoorwaarde".
Er is wettelijk vastgelegd dat je minimaal 4x het aantal uur dat je per week werkt als verlof krijgt. Dus 160 uur bij 40 uur werken, 100 uur verlof bij 25 uur werken. Het kopen van verlofuren is dan dus wel degelijk bovenwettelijk. De Wet schrijft immers voor hoeveel verlof je minimaal hebt, met bijkopen kom je dus hoger uit.

https://www.rijksoverheid...akantiedagen-heb-ik-recht

EDIT:
@Biggtazz Heb je een CAO? Dan kan het zijn dat daarin ook afspraken staan. Die dient de werkgever dan te respecteren.

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 08-12-2023 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACrat
Paul schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:04:
[...]
Trapt je werkgever daar in ja?
Wat valt daar aan in te trappen? Er zit wel een max op het aantal dat je kan kopen.

@Biggtazz Wellicht dit eens doorlezen: https://www.people-paymen...rkopen-van-vakantiedagen/

Ik vind het een vrij helder stuk. Conclusie: werkgever mag voorwaarden stellen aan het kopen van vakantiedagen zoals termijn waarin ze vervallen. Als ze dat niet doen dan worden ze hetzelfde behandelt als bovenwettelijke dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi2
  • Niet online
Biggtazz schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:27:
Nee, volgens mij moet je het lezen als wanneer een verval-/verjaringstermijn van toepassing is. Vervaltermijn geldt bij wettelijk verlof en verjaring bij bovenwettelijk verlof.
Ik heb het me net eens door ChatGPT laten uitleggen :)
"Vervallen" en "verjaren" zijn juridische termen die verschillende concepten aanduiden. "Vervallen" wordt vaak gebruikt om aan te geven dat een recht of een overeenkomst niet langer geldig is vanwege het verstrijken van een bepaalde termijn, het niet nakomen van voorwaarden, of andere specifieke omstandigheden.

Aan de andere kant verwijst "verjaren" naar het verstrijken van een bepaalde periode waarbinnen een recht moet worden uitgeoefend of een juridische actie moet worden ondernomen. Als deze termijn verstrijkt, kan de betreffende aanspraak niet langer worden afgedwongen.

In het kort: "vervallen" betekent vaak het verlies van geldigheid, terwijl "verjaren" verwijst naar het verstrijken van een termijn voor het uitoefenen van een recht of het ondernemen van een juridische actie.
In dit verband: bovenwettelijk verlof heeft een vervaltermijn én een verjaringstermijn.
De vervaltermijn slaat op de termijn die je met de werkgever afspreekt. De verjaringstermijn slaat op wat er in de wet staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17:07
NACrat schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:01:
[...]

Wat valt daar aan in te trappen? Er zit wel een max op het aantal dat je kan kopen.

@Biggtazz Wellicht dit eens doorlezen: https://www.people-paymen...rkopen-van-vakantiedagen/

Ik vind het een vrij helder stuk. Conclusie: werkgever mag voorwaarden stellen aan het kopen van vakantiedagen zoals termijn waarin ze vervallen. Als ze dat niet doen dan worden ze hetzelfde behandelt als bovenwettelijke dagen.
Ik weet niet hoe het elders gaat, maar hier staat er een potje (boekhoudkundige) euro's klaar voor je bovenwettelijk verlof (bijvoorbeeld PBL of opgespaarde ATV). Indien jij meer gaat verdienen worden die uren gewoon naar rato aangepast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:57
Domino schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:12:
[...]

Ik weet niet hoe het elders gaat, maar hier staat er een potje (boekhoudkundige) euro's klaar voor je bovenwettelijk verlof (bijvoorbeeld PBL of opgespaarde ATV). Indien jij meer gaat verdienen worden die uren gewoon naar rato aangepast.
Zolang je het geld in het potje blijft zitten wordt het idd naar rato aangepast. Als een uur mij in 2023 8 euro kost op basis van mijn loon in 2023 en ik ga in 2024 10% meer verdienen dan zal ik in 2024 8.80 moeten betalen voor een uur. Maar dat geldt op het moment dat je de uren daadwerkelijk aanschaft. Als ik in december 2023 in het HR portaal aangeef 20 uur te willen kopen voor 160 euro dan wordt er dan afgerekend en zijn die uren in januari 2024 nogsteeds 20 uur waard.
Bij ons op de zaak koopt dus ook bijna iedereen in december uren in voor het jaar er op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17:07
Mania-92 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:18:
[...]

Zolang je het geld in het potje blijft zitten wordt het idd naar rato aangepast. Als een uur mij in 2023 8 euro kost op basis van mijn loon in 2023 en ik ga in 2024 10% meer verdienen dan zal ik in 2024 8.80 moeten betalen voor een uur. Maar dat geldt op het moment dat je de uren daadwerkelijk aanschaft. Als ik in december 2023 in het HR portaal aangeef 20 uur te willen kopen voor 160 euro dan wordt er dan afgerekend en zijn die uren in januari 2024 nogsteeds 20 uur waard.
Bij ons op de zaak koopt dus ook bijna iedereen in december uren in voor het jaar er op.
Dan gaat het bij ons in het bedrijf daadwerkelijk anders:
Indien ik nu 10 uur koop tegen een uurloon van EUR10 staat er EUR100 verlofrecht in de boeken.
Ga ik in januari EUR20 p/u verdienen rekent dat zich om naar 5 uur verlofrecht.

Geen idee of dat een branche specifiek iets is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:12

Om ze mee te nemen naar volgend jaar, waar ik dus al een idee heb van hoe ik ze ga uitgeven. Maar er zijn nog andere (fiscale) redenen te bedenken.
Hoe groot is het bedrijf waar je werkt? (/ Hoe formeel is de administratie?)

Bij een van mijn eerdere bedrijven waar ik heb gewerkt hadden we ook dit soort regels, en werd er ook (op de gedachte erachter: opbouw van stuwmeer/ zorgen dat je genoeg rust krijgt) op gestuurd. Maar het was ook flexibel, dus als je aangaf dat je x extra dagen wou meenemen, want in februari kreeg je je nieuwe woning opgeleverd en wilde je extra vrij nemen voor een verbouwing ofzo was dat geen probleem.

Bij mijn huidige werkgever (grote multinational) is het waarschijnlijk 'computer says no' en komt er waarschijnlijk niet eens een mens aan te pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:57

Tazzios

..

Biggtazz schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:00:
Dag!

Zijn hier mensen met kennis van arbeidsrecht?

Mijn werkgever biedt de mogelijkheid om vanuit een maandelijkse reservering verlof uren bij te kopen.
Echter, zij geven aan dat dit hetzelfde jaar moet worden benut. Dit staat ook in een document dat zij bij de invoering hiervan meegestuurd hebben. Er staat niet bij wat er gebeurt als de gekochte verlofuren niet worden opgenomen.

Nu twijfel ik of dat zo kan; immers, voor bovenwettelijke verlofuren geldt een verjaringstermijn van 5 jaar.
Mijn vraag is dan ook of dit onderscheid tussen 'gekregen' en 'gekochte' (bovenwettelijke) verlofuren geoorloofd is. Waarbij bij gekochte uren opname in hetzelfde jaar wordt verplicht.

Alvast dank voor het meedenken :)
Dat kan hun intentie zijn maar staat het ook in je CAO(zoals eerder al gezegd) of personeelreglement? Wat daar in staat geldt. Arbeidsrecht hebben we pas weer nodig indien in het CAO of personeelreglement wat ongeldigs staat of indien je werkgever zich niet aan de CAO houd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 19:31
Wat valt daar aan in te trappen?
Als ik ergens iets koop voor bedrag X en ik retourneer het later weer, dan krijg ik bedrag X terug, ook als hetgeen ik gekocht heb ondertussen duurder of goedkoper is geworden. Als dat niet zo zou zijn dan kocht een allemaal TV's in de aanbieding om ze een week later terug te brengen :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Wij hebben een soortgelijke regeling. Vanuit de CAO Bouw en Infra is er een paar jaar geleden voor gekozen om een aantal vrije dagen te verplaatsen naar het "individueel budget". In plaats van standaard 43 vrije dagen, zijn dit er 30 geworden en worden de overige 13 dagen in het individueel budget gestopt. Dit wordt iedere maand voor een gedeelte uitbetaald (5% van het maandsalaris), waardoor je eind van het jaar gewoon die 13 dagen uitbetaald hebt gekregen. Neem je de uren niet op, is er dus niks aan de hand en heb je deze periodiek uitbetaald gekregen.
Wil je gedurende het jaar wel (een deel van) de dagen opnemen, dan worden de dagen in mindering gebracht op individueel budget en krijg je een negatief bedrag in rekening gebracht (wanneer je meer dan 1 dag opneemt in een periode). De inzet van die dagen moet je ook boeken in het urensysteem, waardoor ze dus alleen in rekening worden gebracht als je ook het verlof gepland hebt. Wij kunnen (en ik heb bij meerdere aannemers gewerkt) dus niet de dagen terugkopen en opsparen. Pas als ze je opneemt, worden ze in rekening gebracht. Dit is ook in lijn met de CAO Bouw en Infra conform artikel 4.14.5 Verdere regels, eerste bullet:
De werknemer heeft het recht de dagen waarvan het loon of salaris via het individueel budget wordt betaald, vóór het eind van het kalenderjaar op te nemen. De werkgever maakt dit mogelijk.
Ik heb wel eens de vraag gesteld, of ik niet begin van het jaar een keuze kan / mag maken om de dagen op te nemen i.p.v. uit te laten betalen. Helaas zijn ze in de aannemerij redelijk "terughoudend" hierin en staan ze het niet toe. Hierdoor wordt je helaas dus geconfronteerd dat als je de dagen wilt opnemen in een bepaalde periode, je simpelweg een (stuk) minder salaris krijgt. Wil je bijv. rondom de zomer die 13 dagen opnemen, dan krijg je 10 (dagen) x 5% (wat je iedere periode uitbetaald krijgt) = 50% maandsalaris in rekening gebracht :/ Dat ontmoedigt (in de bouw) enorm om deze op te nemen, omdat je eigenlijk financieel gestraft wordt om de dagen aaneengesloten op te nemen. De reactie van de werkgevers is dan: Je krijgt ze standaard uitbetaald, dus maak een potje aan om jezelf uit te betalen als je ze nodig hebt... Alsof de gemiddelde bouwvakker (no offense, ben er zelf ook een) dat doet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NACrat
Paul schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:02:
[...]
Als ik ergens iets koop voor bedrag X en ik retourneer het later weer, dan krijg ik bedrag X terug, ook als hetgeen ik gekocht heb ondertussen duurder of goedkoper is geworden. Als dat niet zo zou zijn dan kocht een allemaal TV's in de aanbieding om ze een week later terug te brengen :)
Ik snap je beredenatie wel. Maar ik zie het toch anders. Ik zou het eerder vergelijken met de koop van een aandeel (mijn vrije tijd) en dat aandeel later weer verkoop voor meer geld, want mijn aandeel (tijd) is door de loonsverhoging meer waard geworden. Al loopt die vergelijking een beetje scheef omdat je normaal gesproken geen loonsvermindering krijgt. En je dus geen risico loopt dat het aandeel minder waard wordt, hoogstens dat de waarde gelijk blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggtazz
Tazzios schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:37:
[...]

Dat kan hun intentie zijn maar staat het ook in je CAO(zoals eerder al gezegd) of personeelreglement? Wat daar in staat geldt. Arbeidsrecht hebben we pas weer nodig indien in het CAO of personeelreglement wat ongeldigs staat of indien je werkgever zich niet aan de CAO houd.
Er staat niets over in de CAO, ook niet in het personeelsreglement/handboek. Het enige dat in een document is opgeschreven is dat het gekochte verlof hetzelfde jaar moet worden opgenomen. Er staat verder ook niets over wat er gebeurt als de uren niet worden opgenomen.
Naar wat ik nu begrijp is dat de werkgever de uren alsnog wil laten uitbetalen.

Het hele punt is dus of de werkgever zich hier moet houden aan het gestelde in boek 7BW art. 642. Of dat voor gekochte uren een apart regime mag gelden.
[...]

Het staat hier inderdaad wel vrij stellig. Maar er wordt niet verwezen naar hoe deze redenatie tot stand komt conform boek 7 BW.
Aan de ander kant van de medaille lees ik namelijk dit; https://www.lxa.nl/nl/ons...verval-van-vakantiedagen/
Pagina: 1