Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vassque
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-04 17:55
Heb een nieuwbouwwoning gekocht en over paar maanden ga ik verhuizen. De weken ervoor worden de keuken en badkamer geleverd en gaan de installateurs aan de slag. En de vloeren man, schilder etc. Zij willen betaald worden bij aflevering. Heb er voldoende geld voor maar dat komt pas vrij als ik naar de notaris ben geweest en dat is precies 1 maand te laat. Gaat wel om een flink bedrag.
Bouwdepot is op en ik heb al een overbruggingshypotheek ivm de dubbele lasten.
Vraag me af hoe anderen dat hebben opgelost, (denk niet dat ik de enige ben)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:53

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Ik heb alleen ervaring met kleine klussen maar naar mijn idee is communicatie heel belangrijk in deze situaties.

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben ze geen betalingstermijn waardoor je het net kunt opvangen?
Wat is de wettelijke betaaltermijn? Ze kunnen wel zoveel roepen...?

En anders wellicht een paar herinneringen om te betalen voor lief nemen?
Of gewoon open en eerlijk delen en afspraken met ze over maken?
Of elk bedrijf een x-percentage geven wat cumulatief kunt missen tot je de bulk krijgt?
Of tijdelijk lenen bij ouders/vrienden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:38
Die ervaring heb ik niet, maar je zou de situatie uit kunnen leggen. Al vrees ik dat ze daar niet zo happig op zijn, maar uitleggen lijkt me het beste. Je zou het geld ook tijdelijk van iemand anders kunnen lenen of simpelweg een maand niet betalen en wachten op de aanmaning. Die laatste zou ik niet doen, dan liever even lenen van iemand anders.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je wilt dus dat anderen maar wachten op hun geld totdat jij het beschikbaar hebt? Dat is toch niet hun probleem dat je niet goed gepland hebt?

Vraag familie om hulp. Ik heb mijn broertje via een lening geholpen dit soort problemen te overbruggen. En anders lenen. De suggesties om gewoon pas te betalen als het jou uitkomt? Dan hoop ik dat je dat veel extra gaat kosten. Gewoon niet doen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:58
Heb je de hypotheek verstrekker al gebeld en uitgelegd?

Kunnen ze niet de overbrugging verhogen?

Want je hebt blijkbaar je huis al verkocht en weet je zeker wat de opbrengsten zijn.

Kunnen ze dit geld jouw tijdelijk lenen?

Zij hebben er baat bij dat je goed in je nieuwe huis komt en niet in een situatie komt met gedwongen verkoop en boze aannemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tja, ik kan niet in je portomonnee kijken maar een kortlopend persoonlijk krediet afsluiten? Kan je over een maand weer aflossen als de notaris zijn werk gedaan heeft.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Munki
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-10 16:02
gambieter schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:59:
Je wilt dus dat anderen maar wachten op hun geld totdat jij het beschikbaar hebt? Dat is toch niet hun probleem dat je niet goed gepland hebt?
Waar geeft TS dit aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:12
gambieter schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:59:

Vraag familie om hulp. Ik heb mijn broertje via een lening geholpen dit soort problemen te overbruggen. En anders lenen. De suggesties om gewoon pas te betalen als het jou uitkomt? Dan hoop ik dat je dat veel extra gaat kosten. Gewoon niet doen.
Precies dit.

@Vassque je koopt toch geen dingen als je ze niet kan betalen? Liquiditeitsproblemen zijn de grootste oorzaak van faillisementen. Niet het feit dat bedrijven het niet kunnen veroorloven, maar op dat ene moment niet kunnen betalen.

Dus: regel een krediet, spreek een termijn af, leen geld bij familie….

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:48
Klus opschuiven in tijd
Onderhands geld lenen
Kortlopend krediet
Proactief betaaltermijn afspreken

Vooral niet onaangekondigd te laat betalen. Dan heb je kans dat bij de eerste die niet op tijd betaald wordt er niets meer gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:09
Vassque schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:52:
Heb een nieuwbouwwoning gekocht en over paar maanden ga ik verhuizen. De weken ervoor worden de keuken en badkamer geleverd en gaan de installateurs aan de slag. En de vloeren man, schilder etc. Zij willen betaald worden bij aflevering. Heb er voldoende geld voor maar dat komt pas vrij als ik naar de notaris ben geweest en dat is precies 1 maand te laat. Gaat wel om een flink bedrag.
Dit wist je toen je de woning gekocht toch al? Toen je de badkamer man schilder, vloeren man inschakelde heb je het niet met ze besproken?

Hoe kan je bouwdepot op zijn? Heb je enkel geld geleend voor de casco woning? Niet voor de rest? Dat is namelijk meestal hoe anderen het doen.

Wij hebben grotendeels het uit eigen zak betaald. Maar niet iedereen heeft die luxe uiteraard.

Ik zou zeggen sluit een lening af voor een maand? Of als je hypotheek hoger ingeschreven is extra lenen?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vassque
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-04 17:55
Dank allereerst voor jullie reacties! Heb al overlegd met de ‘werklui’ maar daar is geen ruimte. En ik zal ze zeker niet laten wachten op hun centen; ze werken er hard voor. Dat impliceer ik ook niet idd, dus dank Munki. Huis is idd verkocht en de opbrengsten zijn zeker. Timing had anders gekund maar ik heb ervoor gekozen niet in de rotzooi te wonen. En idd…sommige dingen zijn duurder uitgevallen dan 2 jaar geleden begroot. Er is eea gebeurd in de markt.
De opties zijn zoals ik ze lees: mss valt er inderdaad nog iets te doen met de hypotheek, ga ik achteraan. Familie zal zeker kunnen helpen, maar dat heeft niet mijn voorkeur.
Dank zover!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danny_H
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-09 11:47
2 jaar oude bedragen? dan snap ik dat je bouwdepot op is. Je gaat snel naar 30 - 40% hogere kosten in 2 jaar tijd.

Ik heb zelf preventief deze vragen gesteld aan de bank (zit nu midden in een verbouwing), mocht ik tekort komen tijdens de verbouwing (want niet alle offertes waren op tijd binnen).

Je opties zijn inderdaad al een paar keer genoemd hier, maar je komt uit bij:

- Onderhandse lening
- Consumptief krediet bij de bank
- Particuliere lening externe partij

Onderhands is meestal de goedkoopste omdat je het voor een kortere periode doet en mogelijk het rente bedrag kan laten schenken, als die goodwill er is.
Consumptief is naar mijn weten met een markt conform rente percentage bij de bank, midden oplossing.
Particuliere lening loopt aardig in de papieren, ik zou dat alleen als uiterste nood oplossing inzetten.

Gezien je al een bouwdepot heb, ga ik er even vanuit dat al het papier werk al rond is met de bank, dan heeft extern lenen geen impact meer op de aanvraag, maar wel op je maandelijks cashflow.

Ik wens je succes!

PS.
Heb er voldoende geld voor maar dat komt pas vrij als ik naar de notaris ben geweest en dat is precies 1 maand te laat.

Deze zin impliceert dat je het geld niet heb, want het ligt nog ergens bij een bank / notaris. Dit is een denk fout die ik meer mensen in mijn omgeving zie maken.

The only source of knowledge is experience...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
Ik kom uit de bouwwereld, het plannen van werknemers is erg lastig zeker nu overal tekorten zijn. Zeker met onderaannemers is dat erg moeizaam. Tegelijkertijd zijn dit wel veelal "simpele" en schappelijke mensen. Natuurlijk iedereen ziet graag zijn centjes op tijd maar ik vermoed als je slechts een deel weet weet op te hoesten ze ook er wel begrip voor hebben, dit is uiteindelijk ook voor hun niet voor het eerst. Probeer op z'n minst 50% te betalen omdat typisch een opdracht 50% product, 50% tijd is. Dus leg de situatie uit, begin met 30% op tijd betalen want niet iedereen zal meegaan.

Verder ja natuurlijk had je anders kunnen plannen maar achteraf is dat makkelijk gezegd. Er zijn weinig mensen die dit traject meermaals meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:32
Als je de werklui gewoon op tijd wilt betalen én geen beroep wilt doen op familie/vrienden én zeker weet dat je het geld over een maand gewoon hebt dan kun je natuurlijk ook bij je eigen bank nog aankloppen voor een kortlopend consumptief krediet (lening). Dat zal even slikken zijn qua rentepercentages maar met maar één maand lenen valt het wellicht mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Vassque schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:52:
Hoe wij dat hebben opgelost: De keuken laten plaatsen in de week nadat we de sleutel hebben gekregen, evenals een paar duizend euro aan loodgieterswerk en andere werkzaamheden. Je had er natuurlijk prima een paar weken kunnen wonen met een geïmproviseerde campingkeuken en geïmproviseerde badkamer.

Helaas heb je hier nu niets meer aan want schuiven in de bouw is nog altijd erg lastig. Ik zou kijken of je ergens onderhands een maandje kan lenen.

[ Voor 7% gewijzigd door pagani op 11-12-2023 08:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Vassque schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:30:
Dank allereerst voor jullie reacties! Heb al overlegd met de ‘werklui’ maar daar is geen ruimte. En ik zal ze zeker niet laten wachten op hun centen; ze werken er hard voor. Dat impliceer ik ook niet idd, dus dank Munki. Huis is idd verkocht en de opbrengsten zijn zeker. Timing had anders gekund maar ik heb ervoor gekozen niet in de rotzooi te wonen. En idd…sommige dingen zijn duurder uitgevallen dan 2 jaar geleden begroot. Er is eea gebeurd in de markt.
De opties zijn zoals ik ze lees: mss valt er inderdaad nog iets te doen met de hypotheek, ga ik achteraan. Familie zal zeker kunnen helpen, maar dat heeft niet mijn voorkeur.
Dank zover!
Zolang je je kredietruimte nu niet tot de max ingezet hebt voor de aankoop en overbrugging, kun je mogelijk wat lenen bij de bank. Maar volgens mij zit een bank absoluut niet te springen om krediet te verstrekken aan iemand die qua financieringslasten al op z'n max zit.

Onderhands is verreweg het makkelijkst.

Pas wel een beetje op met uitspraken als "ik heb ervoor gekozen om....", want in hindsight heb je dus een keuze gemaakt die niet lijkt te passen in het huidige plaatje. Helemaal prima dat jij ervoor kiest om niet in de rotzooi te gaan wonen, maar dat komt dan ook voor jouw rekening natuurlijk.

Een hypotheek "even nog wat aanpassen" klinkt heel makkelijk, maar dat hoeft het niet te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 17:32
Je kan ook onderhands lenen en een 'nette rente' voorstellen. Dan hebben zowel jij als de uitlenende familielid/vriend er iets aan. Denk bijvoorbeeld aan 10% rente op jaarbasis. Als je dan 50K leent dan kost dat je 400 euro voor die ene maand en houdt de andere partij er ook nog iets aan over. Dan voelt het misschien ook minder bezwaarlijk om bij iemand aan te kloppen, je hebt dan immers niet alleen een vraag maar ook iets te bieden ;)

PS: En natuurlijk kun je hele topics volschrijven over het wel/niet onderhands lenen en waar dat toe kan leiden. Bovenstaande is dan ook geen advies óm onderhands te gaan lenen, maar wel een optie voor áls je dat gaat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:07
Je kan natuurlijk aan de werklui ook uitleggen dat het geld er gewoon niet is doordat de prijzen in de afgelopen 2 jaar ( en die van hun wss ook ) hoger zijn geworden. Hierop hebben ze, als er echt geen andere optie zoals een lening beschikbaar is, 2 keuzes. Ze stellen de werkzaamheden een maand uit, of ze wachten een maand op hun geld.

Als het bedrijf niet op omvallen staat kunnen ze dit makkelijk accepteren. Wellicht kan je ook afspreken om 25 of 50% direct over te maken als de werkzaamheden klaar zijn ( mocht dit het toelaten ) en de rest zodra het geld van de verkoop beschikbaar komt. Wees vooral gewoon heel duidelijk en vertel ze gewoon hoe het zit.

Beste is natuurlijk als je ergens tijdelijk geld vandaan weet te toveren. Maar anders zie ik maar 2 opties, waarvan 1 optie is dat je zelf een maand langer moet wachten

-edit
De keuken overigens kan je makkelijk een maand laten uitstellen. Zeker met de overpriced bedragen die ze vragen en de marges die ze maken. Een maandje geïmproviseerd koken is goed te doen. Zo houd je meer geld over voor de badkamer die je bijvoorbeeld gelijk 50% kan betalen ( ivm materiaal kosten e.d. ) en kan je vast afspreken de rest na 1 maand te voldoen

[ Voor 18% gewijzigd door hollandnick op 11-12-2023 08:59 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hollandnick schreef op maandag 11 december 2023 @ 08:53:
Je kan natuurlijk aan de werklui ook uitleggen dat het geld er gewoon niet is doordat de prijzen in de afgelopen 2 jaar ( en die van hun wss ook ) hoger zijn geworden. Hierop hebben ze, als er echt geen andere optie zoals een lening beschikbaar is, 2 keuzes. Ze stellen de werkzaamheden een maand uit, of ze wachten een maand op hun geld.

Als het bedrijf niet op omvallen staat kunnen ze dit makkelijk accepteren. Wellicht kan je ook afspreken om 25 of 50% direct over te maken als de werkzaamheden klaar zijn ( mocht dit het toelaten ) en de rest zodra het geld van de verkoop beschikbaar komt. Wees vooral gewoon heel duidelijk en vertel ze gewoon hoe het zit.

Beste is natuurlijk als je ergens tijdelijk geld vandaan weet te toveren. Maar anders zie ik maar 2 opties, waarvan 1 optie is dat je zelf een maand langer moet wachten
Grote klussen schuif je echt niet zomaar "even" een maandje op. Volgens mij begint de druk er bij de aannemers langzaam wel wat af te gaan, maar ik heb hier thuis al eens dingen zelf gedaan omdat de aannemer "over een halfjaartje" wel tijd had. En dat was echt geen mega-klus. Agenda zat gewoon vol.

Je factuur iets de laat betalen, daar kom je wel mee weg. Maar een maand..... Kan me voorstellen dat een aannemer ook geen zin heeft om bankje te gaan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyco
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 03-10 13:49
Ik zat in een soortgelijke situatie. Daar heb ik ook aangegeven bij bepaalde leveranciers dat het krap ging worden en of ik een maand later kon betalen. Daar dachten ze gelukkig goed in mee en uiteindelijk ging het met al het spaargeld en een paar die later konden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:07
Verwijderd schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:01:
[...]

Grote klussen schuif je echt niet zomaar "even" een maandje op. Volgens mij begint de druk er bij de aannemers langzaam wel wat af te gaan, maar ik heb hier thuis al eens dingen zelf gedaan omdat de aannemer "over een halfjaartje" wel tijd had. En dat was echt geen mega-klus. Agenda zat gewoon vol.

Je factuur iets de laat betalen, daar kom je wel mee weg. Maar een maand..... Kan me voorstellen dat een aannemer ook geen zin heeft om bankje te gaan spelen.
Niemand die zegt dat ze bank moeten gaan spelen. Maar het kan voorkomen, TS heeft er (zoals die zelf zegt dan) ook niet zelf voor gekozen. De aannemers kunnen meedenken en aanbetalingen vast wel accepteren. Waarbij de rest van het geld gelijk overgemaakt wordt zodra het geld beschikbaar is uit de verkoop.

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hollandnick schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:18:
[...]

Niemand die zegt dat ze bank moeten gaan spelen. Maar het kan voorkomen, TS heeft er (zoals die zelf zegt dan) ook niet zelf voor gekozen. De aannemers kunnen meedenken en aanbetalingen vast wel accepteren. Waarbij de rest van het geld gelijk overgemaakt wordt zodra het geld beschikbaar is uit de verkoop.
Als ik kijk naar de bedragen die ik in 2021 naar mijn aannemers moest overmaken voor wat grotere klussen, wordt het vanzelf bankje spelen. Dan gaat het snel om 10-duizenden euro's. In overleg zal er best wat mogelijk zijn, maar de vraag is dan of dat genoeg zal zijn. Dat weet ik niet. Ik heb ook geen idee wat de betaaltermijn is voor TS. Bij mij was dat 30 dagen. Dus ik kreeg een factuur na afronding van een klus en dan had ik 30 dagen om te betalen. Een aannemer komt ook gewoon in liquiditeitsproblemen als hij grote bedragen ineens veel later ontvangt. Die levert op leverancierskrediet en krijgt de maand daarna ook gewoon de rekening van zijn leverancier.

Bij het sanitair en de keuken moest het materiaal overigens bij levering betaald worden. Achteraf kreeg ik een factuur voor werk en meerkosten.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2023 10:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-10 06:47
Tja het geld heb je nog niet, de verkoop kan waarschijnlijk nog steeds afgeblazen worden. Je hebt een risico genomen. Geen geld uitgeven wat je nog niet hebt

[ Voor 14% gewijzigd door GrooV op 11-12-2023 10:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ik vind dat er nog al makkelijk gezegd wordt dat @Vassque maar later moet betalen en de betalingstermijnen maar moet oprekken/opzoeken...
Hoe zou jij het vinden als je werkgever een maandje later betaald, omdat het hem even niet goed uitkomt om je salaris te betalen!?
Precies, dat zou je ook niet pikken! Dus waarom zou je het iemand adviseren wel te doen?!
En bij iedere offerte loopt iedereen te klagen dat er een opslag op zit.

@Vassque Je hebt in principe dus niet genoeg geld (gereserveerd), want op het moment dat je moet betalen, heb je het geld nog niet in bezit...
Om hoeveel partijen en welke bedragen gaat het? Wellicht dat je inderdaad een kortlopend krediet ergens kan afsluiten. Zeker omdat het een korte periode is, doet de rente ook niet ontzettend veel pijn. Houd er wel rekening mee dat je tussentijds boetevrij kan aflossen en dat er niet allerlei clausules zijn die zeggen dat je maar een bepaald percentage extra mag aflossen.
En anders toch met de billen bloot gaan en bij de partijen tekst en uitleg geven en navragen wat er wel mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-09 16:17
Afhankelijk van je werkgever kun je wellicht daar ook iets regelen. Misschien een voorschot voor een paar maanden op je loon. Of opgebouwde overuren uitbetalen. Of vakantiegeld alvast uitkeren. Of vakantiedagen uitkeren. Een aanstaande bonus of 13de maand naar voren halen. Samen met andere suggesties kan je dat wellicht net genoeg helpen.

Je kunt eventueel ook je voorlopige teruggaaf alvast aanpassen (en dan later in het jaar weer terugzetten indien nodig). Omdat je met twee hypotheken, een overbrugging en wat aftrekbare kosten zit is daar wellicht ook al een paar duizend te halen. Moet je uiteraard wel zeker weten dat je het geld dan wel hebt om de belasting alsnog te betalen volgend jaar als je aangifte moet doen, mocht het toch hoger uitvallen. Je kunt beter ruzie met een vloerenzaak hebben dan de belastingdienst.

[ Voor 43% gewijzigd door barbarbar op 11-12-2023 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Naast alle adviezen die al gegeven zijn:
Werklui die je volledig vooraf (of bij aanvang van de klus) moet betalen? Ik zou daarvoor bedanken. Want als er ergens iets mis gaat of beschadigd wordt tijdens de klus mag jij achter hun aan gaan om het opgelost te krijgen. Genoeg topics op fora over klusjesmannen die hun werk niet afmaken.
Dus zeker 10% achterhouden tot dat alles naar wens is opgeleverd, dat geeft ook meteen wat financiële ruimte.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Pietervs schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:59:
Naast alle adviezen die al gegeven zijn:
Werklui die je volledig vooraf (of bij aanvang van de klus) moet betalen? Ik zou daarvoor bedanken. Want als er ergens iets mis gaat of beschadigd wordt tijdens de klus mag jij achter hun aan gaan om het opgelost te krijgen. Genoeg topics op fora over klusjesmannen die hun werk niet afmaken.
Dus zeker 10% achterhouden tot dat alles naar wens is opgeleverd, dat geeft ook meteen wat financiële ruimte.
Je tekent voor betalingsvoorwaarden, daar kan je niet zo eventjes van afwijken. En aan de OP te zien zijn installateurs niet dezelfde als de leveranciers.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1