Veroordeel niet, verwonder u slechts
Is overigens allemaal wel redelijk eenvoudig te vinden. Zie ook hier:
Ventilatieberekening maken
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Zelf heb ik dat ook; 1 grote paste echt niet, 2 kleine net, daarbij was het leidingwerk met 2 units een stuk minder werk én mooier daar anders betimmering voor luchtkanalen veel te veel in zicht kwam, heb ik gelijk aparte bediening voor ventilatie onder en boven.
Zorg er voor dat de luchtkanalen geluid-dempend, geïsoleerd en niet te klein zijn (waar nodig)
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Maar zijn er dan voor of nadelen als ik een 450 zou gebruiken? Draait die minder hard om evenveel lucht te verplaatsen? Er moeten ook kanalen met een grotere diameter gebruikt worden zie ik.
Inmiddels heb ik mijn 300m³ WTW voor de woon-keuken ruimte een aantal dagen aan het draaien, bij 300m³ is het geluid van de 4 inblaas roosters zelf irriterend (fluitend geluid) daarbij is de luchtstroom bij die stand duidelijk waarneembaar, dat zou bij de 400 m³ versie van deze wtw alleen maar erger worden, gelukkig heb ik die niet besteld.
Ik draai echter via CO2 sensor en is het debiet veelal niet meer dan 60m³/ uur (1 persoon huishouden), tijdens koken ofzo stel ik de wtw handmatig in op 200m³
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Maar die 450 hoeft minder hard te draaien om de 347 te verplaatsen die ik wil verplaatsen. Dus dat zou dan toch juist minder geluid van het apparaat zijn?natural colour schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:43:
Het kan zijn dat 450 versie bij 450m³ meer toeren maakt dan een verder identieke 350 versie... is meer geluid.
Ja, ik heb begrepen dat dat heel belangrijk is maar daarvoor neem je dus meerdere ventielen of een lijnventiel/rooster. Dan hoeft er per rooster minder lucht doorheen = minder kans op geluid.luuk66 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:03:
Het gaat erom dat je rekening houd met de inblaas snelheid aan het rooster/ventiel. Deze moet lager zijn om geen geluidsproblemen te krijgen. Kun je wat meer duidelijkheid geven no hands? Wat is de situatie welke ruimtes met m3 wil je gaan aansluiten?
In mijn vorige woning ergerde ik me rot aan dat geluid dus ik wil het in deze woning beter doen
hangt van de fabrikant en de modellen af. Heeft de 450 een grotere fan of laten ze hem gewoon weg harder draaien. zonder model nummers die je op het oog hebt valt er weinig over te zeggen.No Hands schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:24:
[...]
Maar die 450 hoeft minder hard te draaien om de 347 te verplaatsen die ik wil verplaatsen. Dus dat zou dan toch juist minder geluid van het apparaat zijn?
Ik kijk naar de Zehnder Comfoair q350 en q450. Ik heb de vraag overigens ook al aan Zehnder zelf gesteld maar nog geen antwoord.Tazzios schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:38:
[...]
hangt van de fabrikant en de modellen af. Heeft de 450 een grotere fan of laten ze hem gewoon weg harder draaien. zonder model nummers die je op het oog hebt valt er weinig over te zeggen.
Je hebt toch een aparte afzuiging voor je afzuigkap? Dat gaat toch niet via de WTW?natural colour schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:43:
Ik draai echter via CO2 sensor en is het debiet veelal niet meer dan 60m³/ uur (1 persoon huishouden), tijdens koken ofzo stel ik de wtw handmatig in op 200m³
Euhm... \n ...
In dit document staan de specificaties:No Hands schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:40:
[...]
Ik kijk naar de Zehnder Comfoair q350 en q450. Ik heb de vraag overigens ook al aan Zehnder zelf gesteld maar nog geen antwoord.
https://www.zehnder.nl/do...ac79948e08b3c2fcabca999d1
https://www.zehnder.nl/do...df60f4584a108e2cea50320f2
pagina 5 en 6
Hoe je die precies moet lezen laat ik graag aan andere over.
edit:Toch een poging
wat ik er uithaal maakt het geluid niet zo veel verschil maar is de grote wel zuiniger wat duid op een grotere fan. Dat het lucht geluid weinig verschilt is op zich logisch: indien je met beide dezelfde hoeveelheid lucht verplaats is het geluid van de lucht verplaatsing vrijwel identiek.
[ Voor 30% gewijzigd door Tazzios op 03-01-2024 14:13 ]
Dat document is maar 1 pagina?Tazzios schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:06:
[...]
In dit document staan de specificaties:
https://www.zehnder.nl/do...ac79948e08b3c2fcabca999d1
pagina 5 en 6
Hoe je die precies moet lezen laat ik graag aan andere over.
edit:Toch een poging![]()
wat ik er uithaal maakt het geluid niet zo veel verschil maar is de grote wel zuiniger wat duid op een grotere fan. Dat het lucht geluid weinig verschil is opzich logisch: indien je met beide dezelfde hoeveelheid lucht verplaats is het geluid van de lucht verplaatsing vrijwel indentiek.
Comfoair Q350 350 m3/h druk van 100 Pa geeft een toevoer geluid van 63 dBa en 0,29 Wh/m3
Comfoair Q450 350 m3/h druk van 100 Pa geeft een toevoer geluid van 61 dBa en 0,26 Wh/m3
Dus de Q450 heeft een beter rendement en een lagere geluidsproductie.
Vervolgens ga je dit geluid weg moeten dempen. Dit ligt aan je aansluitingen/ventielen en demping hiervan en in het kanaal er naar toe.
Vergeet niet dat de 450 een grotere kanaaldiameter gebruikt dan een 350. Om dezelfde hoeveelheid lucht te verplaatsen kan dat dan met een lagere snelheid, dus minder lawaai.luuk66 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:33:
Vergelijking
Comfoair Q350 350 m3/h druk van 100 Pa geeft een toevoer geluid van 63 dBa en 0,29 Wh/m3
Comfoair Q450 350 m3/h druk van 100 Pa geeft een toevoer geluid van 61 dBa en 0,26 Wh/m3
Dus de Q450 heeft een beter rendement en een lagere geluidsproductie.
Overigens is het veel intressanter om het lawaai te vergelijken bij normaal gebruik. Ik stuur mijn (stokoude) WTW aan op basis van CO2 en luchtvochtigheid en heb nooit de maximale capaciteit nodig. Overdag draait hij meestal rond de 30% capaciteit, en dat is meer dan voldoende.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Maar dat is niet over het gehele traject, die grotere kanaaldiameter komt niet op je ventielen uit.Question Mark schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:04:
[...]
Vergeet niet dat de 450 een grotere kanaaldiameter gebruikt dan een 350. Om dezelfde hoeveelheid lucht te verplaatsen kan dat dan met een lagere snelheid, dus minder lawaai.
Overigens is het veel intressanter om het lawaai te vergelijken bij normaal gebruik. Ik stuur mijn (stokoude) WTW aan op basis van CO2 en luchtvochtigheid en heb nooit de maximale capaciteit nodig. Overdag draait hij meestal rond de 30% capaciteit, en dat is meer dan voldoende.
Ik kook niet veel zeg maar weinig, dat beetje vocht kan er wel bij, het is hier nu gemiddeld 50% vocht (geen enthalpie wisselaar).Nickname55 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:46:
[...]
Je hebt toch een aparte afzuiging voor je afzuigkap? Dat gaat toch niet via de WTW?
Motorloze wasemkap doet ongeveer 1/3 deel van de afzuiging, rest door de gewone afvoerventielen die recht boven de wasemkap zit.