Probleem met wisselschakeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Slynexter
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-11 12:38
Beste tweakers,

Ik ben een wisselschakeling aan het aanleggen in mijn woning en loop tegen een probleem aan.
Slechts een van de twee schakelaars werkt, hiermee kan ik de lamp aan en uit zetten maar de andere schakelaar doet niets. Wanneer ik de lamp aanzet met de "werkende" schakelaar doet de andere schakelaar niets. Ik kan de lamp ook maar bedienen met een van de twee schakelaars.

Nu heb ik al geprobeerd om de twee schakeldraden om te wisselen maar dat heeft geen effect.
Hebben jullie enig idee wat er verder nog verkeerd kan zitten.

Ik heb foto's toegevoegd van de aansluiting zodat jullie kunnen zien hoe het nu aangesloten zit. De zwarte draad met de paarse tape komt van de lamp af.

Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8OwdF5DjiB7Lqv6Qc9u-ay6erq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0BTABekKERTQDkcwqKcu1UjQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvYBtKLDIUdFUbj5zfG5rUw3qAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ljis0v0eCG2gxIWZL5A2PPeF.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Slynexter op 09-12-2023 15:41)

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:34
Weet je zeker dat de draad met het paarse tape naar de lamp gaat?

Anders: meten. bij de schakelaar met de 3 zwarte alle draden los halen en met een spanningszoeker kijken op welke draad je spanning krijg als je de schakelaar met de bruine draad omschakelt Die zou dan afwisselend op de zwarte zonder tape moeten zijn.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• KNed
Weet je zeker dat de draad met het paarse tape naar de lamp gaat?

Anders: meten. bij de schakelaar met de 3 zwarte alle draden los halen en met een spanningszoeker kijken op welke draad je spanning krijg als je de schakelaar met de bruine draad omschakelt Die zou dan afwisselend op de zwarte zonder tape moeten zijn.

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-12 13:17
Zijn de schakeldraden nog ergens opgelast onderweg ? Anders zit daar wellicht de fout. En weet je zeker dat je schakelaars wisselschakelaars zijn ? Even door meten , een foutje is zomaar gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://www.solyd.be/media/blog/Schema_wisselschakelaar.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door Galaxis op 07-12-2023 16:34 ]

• Slynexter
De schakelaar met de paarse tape is de schakelaar die werkt. Die met de bruine draad doet niets.
Dus ik ging er daarom van uit dat de schakelaar met de 3 zwarte draden correct is aangesloten.

Heb ook nog gekeken wat er gebeurt wanneer ik de bruine draad los gooi en dan werkt er niets meer in de schakeling.

Betreffende de schakelaars zelf, in de winkel werdt mij verzekerd dat deze schakelaars gebuikt konden worden als enkelpolige schakelaar en als wisselschaklaar.

• Slynexter
Galaxis schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:32:
Zijn de schakeldraden nog ergens opgelast onderweg ? Anders zit daar wellicht de fout. En weet je zeker dat je schakelaars wisselschakelaars zijn ? Even door meten , een foutje is zomaar gemaakt.

[Afbeelding]
Alle draden lopen rechtstreeks vanuit de centraaldoos of van schakelaar naar schakelaar. Ze zijn nergens doogelust of opgelost.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Heb je de schakelaars al eens doorgemeten om te zien of die doen wat je verwacht?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• KNed
Schakelaar zijn inderdaad normale schakelaars die gewoon in een wisselschakeling moeten werken.

Dus schakelaars even doormeten om te zien of er niet toevallig eentje kapot is.

• Slynexter
Ik zal morgen de schakelaar wel even doormeten en omwisselen met een waarvan ik zeker weet dat hij werkt.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Slynexter

Ik lees in de OP dat er meerdere LAMPEN geschakeld dienen te worden middels de opgestelde hotelschakeling. Is dat woordje 'lampen' een synoniem voor één lichtpunt (met meerdere fittingen en dus ook lampen) óf zijn het daadwerkelijk meerdere lichtpunten in je huis welke je gelijktijdig aan wenst te gaan sturen?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Slynexter
Bedankt alsvast voor de tips en het meedenken

• Slynexter
Mijn excuses voor de typfout in de OP.

Het gaat hier om 1 lamp die bediend wordt met de 2 schakelaars uit de foto's.

• Slynexter
Ik heb het nu ook aangepast in de OP.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dan is het in principe nu alleen nog even achterhalen of alle draden bij de zelfde centraaldoos horen (en dus de verbindingen tussen de schakelaars onderling ook op orde zijn qua 'zwart').

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Slynexter
Ik zal morgen de lamp wel eens los halen om te kijken of het allemaal goed zit aangesloten in de centraaldoos.
Dan kan ik ook meteen zien of ik gelijk heb met dat alles uit dezelfde centraaldoos komt

• Eddie001
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-09 22:19
De kans lijkt mij zeer groot, dat de paars getapte zwarte draad geen 'lampen'draad maar een wissel draad is. Dit is de meest gemaakte fout wanneer een wissel schakeling niet correct werkt.

De wisseldraden zijn het makkelijkst te achterhalen door ze los te halen en te meten welke 2 draden wisselend spanning hebben middels het schakelen van de schakelaar met bruine draad. Centraaldoos openmaken kan dan altijd nog. Mijn ervaring zijn dat niet de meest fijne dozen om uit te pluizen, gezien ze vaak dicht gemaakt zijn doormiddel met aanstampen met de steel van de hamer. Of ouder situaties met draai lasdoppen.

• SMSfreakie
  • Niet online
Eddie001 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:04:
De kans lijkt mij zeer groot, dat de paars getapte zwarte draad geen 'lampen'draad maar een wissel draad is. Dit is de meest gemaakte fout wanneer een wissel schakeling niet correct werkt.

De wisseldraden zijn het makkelijkst te achterhalen door ze los te halen en te meten welke 2 draden wisselend spanning hebben middels het schakelen van de schakelaar met bruine draad. Centraaldoos openmaken kan dan altijd nog. Mijn ervaring zijn dat niet de meest fijne dozen om uit te pluizen, gezien ze vaak dicht gemaakt zijn doormiddel met aanstampen met de steel van de hamer. Of ouder situaties met draai lasdoppen.
als je ze moet stampen met een hamer zit er gewoon teveel in.. of de draden te lang / kort waardoor het er niet meer lekker ingevouwen kan worden

404 Signature not found

• Slynexter
Ik heb het probleem kunnen oplossen.
Het was blijkbaar toch een kapotte schakelaar en het omwisselen van de zwarte schakeldraden.

Bedankt allemaal voor de hulp!

• Slynexter
Kan ik dit topic zelf sluiten of moet ik dat doorgeven aan een mod?

We doen alleen aan sluiten als het uit de klauwen loopt, niet als iets is opgelost. Daarvoor mag je het beste antwoord selecteren.

[ Voor 53% gewijzigd door Septillion op 08-12-2023 18:20 ]

Pagina: 1