Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vloerverwarming laten draaien zonder aansluiting cv

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DeBron
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-06 19:52
Middag Tweakers!

Ik ben thuis druk aan t verbouwen en had ineens een schrik wakker moment vandaag.

Voor het gieten van de dekvloer heb ik de nieuwe vloerverwarming gevuld met water, om te testen of alles dicht was. Dit was het geval en de vloer is gegoten.

Nu zal deze tot zeker de kerst niet aangesloten zitten op warm water. De temp op de verdeler is inmiddels gezakt naar 10 graden. (Hopelijk is dit niet lager geweest vorige week toen het kouder was)

Nu ben ik dus enorm paranoide dat de leidingen gaan bevriezen. (Het kan in theorie en de schade is niet te repareren)

De vraag, kan ik de pomp al in het stopcontact doen zodat het water gaat circuleren, ondanks dat deze dus nog niet aan de cv is aangesloten?

Systeem leeg laten lopen zou ook kunnen maar een beetje zonde van de tijd en energie met het ontluchten e.d.

Alle reacties

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:31
Is je huis zelf redelijk geisoleerd en luchtdicht? (alsin: zitten er nog ramen in enzo)?

Dan zal dat niet zo snel een probleem worden tenzij het langere tijd echt 10 graden gaat vriezen, met ook temperaturen overdag onder nul of zo.
Binnen in huis, zelfs zonder verwarming, vriest het echt niet zomaar.

Bovendien geven de weersvoorspellingen aan dat het vanaf nu tot aan de kerst zowiezo al bijna niet meer gaat vriezen (komend weekend wordt het 11+ graden!).

Anders kun je altijd ook nog een elektisch werkplaatskacheltje in de ruimte zetten waar de vloerverwarmingsverdeler zit..

Oh, en de pomp aanzetten kan vaak inderdaad wel gewoon als de VV leidingen gevuld zijn, ontlucht en op druk, terwijl de CV aanvoerleidingen afgedopt zijn. Zou geen probleem moeten zijn.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• DeBron
Het huis is niet fantastisch geisoleerd (enkel dak en verd. Vloer, gevels niet)

De thermostaat heb ik niet onder de 5 graden zien gaan beneden en staat nu alweer op 10.

De pomp kan dus wel draaien? Misschien toch eens proberen dan.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:45
gebeurt niks mee, In je huis vriest het niet ik ga er vanuit dat je huis isolatie heeft.
(overgens onverstandig om vloerverwarming te nemen als er slechte vloerisolatie is).

[ Voor 32% gewijzigd door mr_evil08 op 07-12-2023 17:46 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• DeBron
Ja vergeten te vermelden onder de vloer zitten dikke eps blokken met een rc van 4!