Achteraf platdak van binnen isoleren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennuske1983
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-06 14:31
Wij hebben een jaren 30 woning en hebben deze reeds volledig verbouwd. Het enige wat nog moet gebeuren is dat er zo'n 50m2 plat dak vervangen en geïsoleerd moet worden. Er is nu op deze platte daken zowel binnen als buitenzijde geen isolatie aanwezig.

Nu is het oorspronkelijke plan om vanaf de buitenzijde te isoleren met 70mm PIR platen en daar nieuwe dakbedekking op. Nadeel hiervan is dat ik al mijn boeidelen ook moet gaan vervangen omdat het dak al minimaal 70mm hoger komt. Op zich geen probleem, maar ik zat ineens te denken, is er geen optie 2?

Dus toen dacht ik aan de binnenzijde isoleren. Nu is dit allemaal al netjes gestuct en geschilderd enz. Wel zitten er inbouwspotjes in. Dus toen dacht ik, kunnen we niet vanaf de binnenzijde iets van vlokkenisolatie toepassen? Of iets anders wat erin geblazen wordt via verschillende gaten in het plafond? Zie hieronder een foto uit 2017 toen de verbouwing net ondereg was. Zoals je kunt zien zijn de platte daken uitgetimmerd en daartegen gips. Is dit een goed idee of zie ik iets over het hoofd (vochtproblemen enz). Nogmaals de buitenzijde van dit dak is nu NIET geïsoleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SiVX1nd1iZoKr8_PHZjq0TvTyZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3TUl0ICXji6y2CJsAVzvyLs4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennuske1983
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-06 14:31
Hmm zit effe verder te lezen maar zoals ik het nu begrijp is dat inblazen geen optie daar ik geen dampremmende folie kan plaatsen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:20
Er zijn manieren om aan de buitenzijde te isoleren zonder de boeidelen te verhogen. Betekent alleen dat er rondom een minder geïsoleerde rand overblijft maar afhankelijk van je dakconstructie hoeft dat geen probleem te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:59
inblaas is geen optie omdat er geen KLIMAATfolie is. Met damremmende folie zou het helemaal niet kunnen.

Van buiten isoleren is het beste, bij voorkeur met een harde houtvezelplaat oid. Die hebben een veel hogere faseverschuiving dan PIR zodat ook in de zomer je hoofd koel blijft en niet alleen in de winter warm.
Platte daken isoleren zonder je boeidelen te vervangen zijn verschillende opties voor, goten/schuine randen/etc.Dus schrijf dit niet direct af.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-06 23:14

The_Scarabial

MTB for life!

Ik zou altijd van buitenaf doen, dit is voor een platdak de beste manier, ondanks dat het kostenverhogend werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Buitenaf is echt de enige juiste optie. Als je een goot constructie toepast in de isolatie kan je met minder dan 70mm aan de rand wegkomen. Als je het buitenaf gaat doen zou ik wel het maximale mogelijk doen. 70mm is nog vrij mager volgens de moderne standaarden, zeker als het een verwarmde leefruimte is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 07:47
Als je even zoekt op:"dubbel boeideel in twee delen", zie je dat de boeidelen eenvoudig verhoogd kunnen worden met een extra deel overlappend op de oude boeidelen. Zo heb ik het ook bij mijn garage opgelost met een dubbel keralit boeideel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:59

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

frennek schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:11:
Buitenaf is echt de enige juiste optie. Als je een goot constructie toepast in de isolatie kan je met minder dan 70mm aan de rand wegkomen. Als je het buitenaf gaat doen zou ik wel het maximale mogelijk doen. 70mm is nog vrij mager volgens de moderne standaarden, zeker als het een verwarmde leefruimte is.
Ja deze wilde ik ook even aanstippen. Bouwbesluit bij nieuwbouw voor een dak is R=6, das ongeveer 150mm PIR. Je haalt amper de helft. Als je toch zo'n ingrijpende beslissing moet nemen op 50m2, zou ik het meteen goed doen. Verdient zich vanzelf terug.
Pagina: 1