Deze discussie leidt tot helemaal niets. Jij geeft je eigen uitleg aan allerlei begrippen in de Nederlandse taal. Ik ga uit van het volgende setje, het lijkt me vrij algemeen aanvaard:
De volgende quotes komen uit :
van Dale
Groot woordenboek der Nederlandse taal
Dertiende herziene uitgave
Ik heb niet hele bladzijden overgenomen, maar alleen de toepasselijke stukken.
[vandale]
ethiek (de(v.);g.mv.) <Lat. ethica, van Gr. ethike, praktische wijsbegeerte die handelt over wat goed en kwaad is.
Niet echt een onbewuste handeling, dat filosoferen over goed en kwaad. Je beredeneert hier wat goed en kwaad zijn in jouw ogen.
feit (het; en) <Fr. fait 2wat werkelijk is of heeft plaatsgevonden.
Geen andere interpretatie mogelijk dus, het is een feit dat de aarde rond is, het is een feit dat JFR Kennedy dood is.
instinctief (bn.) [<Fr. instinctif] 1 uit instinct voortkomend, [i] syn. onwillekeurig, onbewust, onberedeneerd
Let hierboven vooral op het
onbewust en het
onberedeneerdobjectief <Fr. objectif, zich bepalend tot de feiten, niet beinvloed door eigen gevoel of door vooroordelen, niet-subjectief.
subjectief <Fr. subjectif II (bw.), op een wijze die uit eigen gevoel of opvatting voortspruit: subjectief gezien
universaliteit (de (v.); vgl, -iteit) <Fr. universalité 1 algemeenheid, alomvattendheid.
Het woord bestaat dus en omschrijft exact wat ik wil stellen.
vinden (overg.; vond, h gevonden)
.
.
.
7 oordelen, van mening zijn; ik vind haar lief
.
.
.
Een mening dus, geen feit.
[/vandale]
Nog even een paar korte laatste opmerkingen:
Je hebt het er over dat een baby
instinctief handelt. Zoals je hier boven kunt lezen is dat onberedeneerd. Dat ben ik helemaal met je eens, maar dan komt er een sprong waar ik het niet met je eens ben:
Jij noemt van dat de
ethiek van een baby? Een baby die over wijsbegeerte nadenkt? Want dat zeg je dus.
Nogmaals, van mij mag je dat allemaal
vinden Maar dat is dan wel jouw mening. En niet de mijne.
Het is dus per definitie
subjectief en niet
objectief het zijn geen
feiten.
En zelfs als je me een baby laat zien waar ik een goed gesprek mee over zedenleer of medische ethiek kan hebben, dan nog is dat geen bewijs voor de
universaliteit van jouw uitgangspunt. Alleen al het
feit dat ik het er niet mee eens bent is al voldoende om je redenering te torpederen. Blijkbaar zijn er mensen het niet met je eens.
Je kan bewijzen dat de aarde rond is, ook aan de mensen die nog denken dat hij plat is. Laat ze er maar omheen lopen. Maar je kunt niet bewijzen dat een bepaalde ethische norm de enige echte ware is. Dat laatste is echt subjectief. Je kan hooguit zeggen dat een bepaalde norm door veel mensen wordt aangehangen. Maar dat is geen bewijs.
En voorzover je opmerking dat ik de enige zou zijn? Weet je nog dat er nog iemand aan deze discussie mee deed? Die was het ook niet met je eens. En zo zijn er nog wel de nodige te vinden. Er zijn een paar stromingen in de wijsbegeerte die heten: objectivisme en subjectivisme. Ze staan lijnrecht tegen over elkaar. Dat de wijsgeren sinds Plato er nog steeds niet zijn uitgekomen lijkt me een aardig indicatie voor het onvereenigbaar zijn van de twee stromingen. En DAT is het enige wat ik zeg.
Ik zeg nergens dat de objectivisten gelijk hebben en ik zeg nergens dat de subjectivisten gelijk hebben. Ik zeg alleen dat er mensen zijn die er anders over denken dan jij. En dat jou mening dus NIET universeel aanvaard is.