Ruis na het installeren van een DSP versterker in de auto

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donib
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-06 11:45
Een goede dag,

voor mijn audi a4 ben ik een projectje begonnen om het geluid van het muziek een beetje op te waarderen. Het standaard geluid is voor sommige muziek genres niet slecht, maar voor andere wel.

Achtergrond.(Optioneel)
Ik heb mij verdiept in de fabrieksystemen die er zijn en welke mogelijkheden er zijn. Voor de A4 8K zijn er uit de fabriek 3 systemen, de standaard 4 kanaals audio met 4 woofers in de deuren en 4 tweeters. De audi ASS 6 kanaals, deze heeft een subwoofer in de kofferbak en een center tweeter in de dash. Tot slot het BnO systeem 16 kanaals met een DSP amp.

Ik heb het standaard systeem. Het retrofitten van andere systeem is relatief duur en krijgt er weinig voor terug. De huidige radio amp pusht volgens mij enkel 20w per kanaal, dus een speaker upgrade zal niet veel verschil maken. Wat meeste auto hifi winkels aanbieden is in basis een toevoeging van een dsp amp combo en een losse subwoofer.

Het idee is om zo de lage frequenties uit de deuren te halen en naar de sub te sturen en om de speakers een time delay te geven voor een betere geluidsweergave voor de luisteraar. Tot slot kan de geluidsweergave met een meetmicrofoon gekalibreerd worden.

Schijnbaar is het grootste voordeel dat je voor relatief weinig kosten een best goede audio upgrade kan uitvoeren. Je kan dit laten doen door een professional, maar dit kost best wel veel geld. Als ik het zelf doe denk ik het wel voor de helft van de prijs te kunnen doen en bovendien vind ik het leuk om te doen en leer ik weer eens wat anders.

Uitvoering
Ik heb een versterker met DSP van Audiotech Fischer gevonden, merk Match type PP62DSP, 4 kanaals invoer en 8 kanaal dsp uitvoer. Het idee is dat dit systeem redelijk plug n play met op maat gemaakte stekkers dat je in de radio en de versterker steekt. Match biedt ook subwoofers aan die je kan aansluiten. Vervolgens download je een audio profiel die je in de dsp laadt en het systeem werkt. De kabels heb ik gekocht en de versterker heb ik voor een goede prijs van marktplaats.

De kabel is aangesloten aan de radio en naar de bagageruim doorgevoerd waar de amp is geplaatst. De amp haalt stroom van de accu. Het inladen van de geluidsprofiel via microSD werkte helaas niet, maar je kan ook de dsp instellen met je laptop. Ik heb de handleiding gevolgd en de speakers ingesteld. Time delays en dergelijke heb ik nog niet gedaan.

Mijn vraag
Het probleem is dat het geluid stoort, hieronder is een filmpje ervan te vinden. Het geluid stoort ook al is de volume op de radio op nul, ongeacht of enkel de radio aanstaat of dat de auto op contact staat. De storing wordt minder op het moment dat de motor ook aanstaat, echter is dan wel een geluid dat lijkt op een coil whine.

Wat veroorzaakt dit en hoe verhelp ik het?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Wat ik zeker weet is dat er geen storingen zijn zonder de amp en dat mijn default geluidsysteem goed werkt. Ik heb ook met mijn OBD tool de auto naar fouten gecontroleerd en heb geen kortsluitingen gevonden.
Met de dsp tool heb ik geprobeerd kanalen uit te schakelen. Wanneer alle speakers uit staan is de storing er wel, maar klinkt veel minder hard.

Ik snap dat dit systeem nu twee keer het signaal versterkt, een keer door de (pre)amp van de radio en een keer door de losse versterker. Ik snap dus dat een versterker het signaal en alle bijkomende ruis dat aanwezig is kan versterken. Je kan met de gain spelen in de amp maar dit verhelpt het niet.

Is de versterker kapot? Het zou kunnen, maar waarom is er een verschil tussen auto aan en uit? Ik snap dat als de motor draait de werkelijk spanning eerder tussen 14 en 15 V zit. Daar zou de versterker gewoon op gemaakt moeten zijn.

Is er dan toch sprake van een aardlus? Ik heb echt geen idee waar ik moet beginnen. Behuizing van de amp en de radio aarden naar de massa?