Hoe en wat: spectral TV-meubel met ingebouwde speakers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_eerstift
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 27-04 14:13
Mijn vraag:

Beste Tweakers, ik zit met een een vraagstuk, en hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

Mijn vriendin heeft recentelijk een tweedehands Spectral TV-meubel gekocht uit 2008. Hierin blijken twee grote speakers te zijn ingebouwd. Deze moeten echter wel versterkt worden, en laat ik daar nou echt 0 ervaring mee hebben. Ik zit in ieder geval met best wat vragen!

Het gaat om een Spectral Closed TV-meubel. Over de speakers is zeer weinig informatie te vinden. Ik weet in ieder geval dat het gaat om twee Canton speakers, Canton CLP 1-E. Beide speakers hebben twee woofers en een tweeter. Verder hebben de speakers een vermogen van 150Watt, en weerstand van 4...8 ohm. Het zijn passieve speakers. Als je Canton CLP 1-e intypt op google zie je de precieze specificaties van deze speaker op een duitse site. Het TV-meubel heeft verder dus geen andere aansluitingen.

Mijn eerste vraag is: Zijn deze speakers uberhaupt de moeite waard om aan te sluiten:
We hebben momenteel al een Bose Smart Soundbar 900. Gezien ik weinig tot geen informatie kan vinden over de kwaliteit van de speakers, is het voor mij moeilijk in te schatten of het aanschaffen van een versterker het waard is. Op basis van het formaat en vermogen lijkt het mij wel, maar ik ben hierin een leek. Hopelijk kan iemand met verstand hiervan toelichten of zij zelf de stap zouden zetten om een versterker voor deze speakers aan te schaffen.

Verder ook handig om te weten: De speakers waren niet aangesloten ten tijde van de aankoop, ze zijn dus ongetest. Of ze het uberhaupt doen is dus ook nog onduidelijk. Ze zien er in ieder geval onbeschadigd uit, maar ik neem aan dat er geen manier is om dit te testen zonder versterker.

Dan verder naar de aanschaf van een eventuele versterker (of AV Receiver?), daar gaat mijn hoofd een beetje van draaien.
Het idee is dus een kastje die de speakers aan kan drijven, aangesloten kan worden op de TV en PS5, surround sound aanlevert waar de speakers iets mee kunnen, en het liefste ook bluetooth en/of airplay heeft.

De speakers hebben beiden een rode en zwarte audio jack. Mijn eerste vraag is het vermogen van de versterker, mik ik daar op een versterker van 150watt, of moet ik juist kijken naar 300 watt, gezien het twee speakers zijn?
Verder vind ik het ook lastig om te bepalen wat voor mogelijkheden ik naar moet kijken voor de output van de versterker qua output mogelijkheden / Surround sound. Ik weet namelijk niet waar de speakers op gebouwd zijn, of compatible mee zijn. Een antwoord op hoe ik deze kwestie kan aanpakken zou ik in het bijzonder erg waarderen.

Als laatste is budget een grote kwestie. We zijn namelijk net verhuist, dus een versterker van 1000 euro zit er voorlopig niet in. Ik hoopte op marktplaats op zoek te kunnen gaan naar een tweedehandsje in de richting van 100 à 200 euro, met een max van 300. Maar mochten jullie nou zeggen: "Dit zijn echt prachtspeakers, en je kunt écht beter sparen voor een high-end versterker", dan hoor ik dat ook graag.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Samsung Smart TV met HDMI ARC en een Optische Audio aansluiting.
PlayStation 5.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb contact opgenomen met de verkoop van Spectral zelf, die konden mij behalve het vermogen van de speakers niet veel vertellen, zij raadden zelf de Sonos Amp aan, maar die is wel erg duur.
De verkoper van het meubel via marktplaats kon zelf niets vertellen.

[ Voor 5% gewijzigd door mark_eerstift op 08-12-2023 14:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:00
Dat lijkt de CLP1 Stereo (passive) optie:

Afbeeldingslocatie: https://www.grobi.tv/seiten/image/SpectralxtechnischexZeichnungen.jpg

Die 150W die je ziet staan moet je negeren, je kunt er prima een goedkope versterker of AV-receiver aan hangen die b.v. 60~70W per kanaal doet.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_eerstift
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 27-04 14:13
Bedankt! Ik ga dadelijk een Denon AVR (x540bt) ophalen van Marktplaats. Heb jij verder nog meer info of recensies kunnen vinden over deze speakers? Ik namelijk niet, zelfde niet met bovenstaande informatie erbij.