Thermische bonprinter: pinout achterhalen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:47
Ik heb hier een Sanei SP1-21 thermische bonprinter.
Het lijkt mij leuk om deze met bijv. een ESP8266 o.i.d. aan te sturen.

Er zit een proprietary connector aan (3M 10326), hiermee zat hij aan het apparaat (mij onbekend) wat hem aanstuurde. Heb de printer open gemaakt en de printplaat bevat diverse connectoren/headers/plekken voor connectoren dus dat gaf mij al hoop. Na enig puzzelen heb ik de header voor de voedingsspanning gevonden. Op het label stond dat er 9V op moest. Dat erop gezet en ik hoorde een motortje kort 'bzzzt' doen. Nice.... 8)

Na nog wat Googlen de 'Technical Guide' (Japans, download hem even en zet hem in Google Translate) gevonden. Hier stonden de dipswitches beschreven en nadat ik DP1 had omgezet om een testpagina te laten printen en de spanning er weer op zetten, rolde er zowaar een kassabonnetje (net als op pg. 32 van de guide) uit met de settings :D _/-\o_

Alleen, hij geeft aan dat hij via parallelle interface werkt. Bummer, want dat is niet heel makkelijk aan te sturen met een ESP. Ik had gehoopt op serial, dan is het RXD, TXD, GND erop en gaan.

In de technical guide staat keurig de pinout beschreven, dus via parallel is hij vast wel werkend te krijgen. Maar ik heb niet eens meer een PC met zo'n LPT aansluiting :+

De pinout van serial en USB staat ook in de technical guide beschreven, maar matched niet helemaal met mijn PCB. Mijn hoop is eigenlijk dat ik kan inhaken op een printgaatje en hem via serial (of USB) kan aansturen.

Ik heb de pins doorgepiept t.o.v. GND en daarna de printer stroom gegeven en t.o.v. GND de spanning van elke pin gemeten.

Ik wordt er nog niet echt wijs uit, iemand die hier logica in ziet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A68LoX-lan6UJs06ThiKYbOc2J4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RlAUORkkqTPWyRYxWSJYkVdV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57aNiyD-XRMNHCjfPi5e1VDCtDU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/YHN5cSIed5HH9wf5AI8bqbhR.png?f=fotoalbum_tile

Zou CN6 wellicht voor USB zijn? Alleen lijkt Q4 te missen, dus ik betwijfel of ik daar zo een USB kabel aan kan hangen.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 07-12-2023 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kabeltje kopen? https://www.allekabels.nl...-naar-parallel-kabel.html . Ook vaak zat een USB naar serieel kabel gebruikt voor laboratorium apparatuur. Komt gewoon als een virtual device in Windows te staan.

[ Voor 37% gewijzigd door njitter op 07-12-2023 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:17
Op welke manier komt je pinout van serial niet overeen met je PCB? Heb je geen behuizing erbij? Geen kabel naar je PCB?

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
Volgens het modelnummer heb je alléén parallel denk ik?
Pagina 9, SP1-21PJ
S: Serial + USB
P: Parallel

Nou kan dat natuurlijk voornamelijk extern zitten, en dat ze wel de interne onderdelen er voor hebben. CN6 zou mijn eerste vermoeden zijn voor Serial. en CN7 voor USB. Maar d'r mist daar ook een onderdeel? (Q4) vermoedelijk voor power distributie?

[ Voor 50% gewijzigd door OnTracK op 07-12-2023 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
njitter schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:04:
Kabeltje kopen? https://www.allekabels.nl...-naar-parallel-kabel.html . Ook vaak zat een USB naar serieel kabel gebruikt voor laboratorium apparatuur. Komt gewoon als een virtual device in Windows te staan.
Ik ken het principe, maar ik sluit hem liever aan op een ESP8266 zodat ik vanuit Home Assistant er wat leuks mee kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@OnTracK Ja vergeten te zeggen, die uitsplitsing van het typenummer had ik al gevonden. Hij lijkt alleen parallel te hebben inderdaad (staat ook op de testprint aangegeven, "Interface: parallel", maar precies zoals je zegt hoop ik dat hij op de PCB gewoon een header heeft voor serial :9 De huidige kabel (met aan het uiteinde de proprietary connector) zit op CN11 > CN1.

USB betwijfel ik of dat gaat lukken, ik had dan ook iets van een FT232/CH340 verwacht, al is daar ook niet een lege plek voor op de PCB. Misschien dat de CPLD cpu dat in de code afhandelt.

[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 07-12-2023 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
Zijn die ringterminals helemaal rechts power of ground of iets anders?
Vanwege de footprint zou ik verwachten dat Q4 een SMD voltage regulator zou zijn. Maar dan snap ik nog niet helemaal hoe dat zou relateren aan CN6 qua verbindingen.

Jij zegt dat de huidige kabel (parallelle kabel?) aan CN11 zit. Bedoel je CN1? Want CN11 is toch helemaal niet gepopulate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-09 22:08

Bolletje

Moderator Harde Waren
Hier nog de pinout van de parallel kabel gevonden:

https://www.sanei-elec.co.jp/en/products/cb-sp1-p1/

Afbeeldingslocatie: https://www.sanei-elec.co.jp/wp/wp-content/uploads/2022/06/e_cbsp1p1.jpg
OnTracK schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:54:

Jij zegt dat de huidige kabel (parallelle kabel?) aan CN11 zit. Bedoel je CN1? Want CN11 is toch helemaal niet gepopulate?
Moet CN1 zijn denk ik ja.

[ Voor 40% gewijzigd door Bolletje op 07-12-2023 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
Ik zou je CN1 connector even hetzelfde nummeren als in de handleiding.
En dan tussen CN1 en CN11 testen om te kijken of je daar pinnen naampjes kunt geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Excuus, ik bedoel inderdaad CN1 waar nu de kabel met proprietary connector op zit aangesloten.
Die kabel is ook de enige die eruit komt. Daar gaat zowel voeding als data doorheen vanaf het originele apparaat, want verder zitten er in de behuizing geen aansluitingen.

@Bolletje Ik had de pinout idd ook al gevonden in de datasheet, maar dat is de pinout voor de parallele verbinding. Dan heb ik zo te zien nog steeds geen serial ertussen zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f3iUYoWp_Er-NSONkLFa0SE7ISQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NeffEiIikmO8fg8pcD6rJq4Z.png?f=fotoalbum_large
OnTracK schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:54:
Zijn die ringterminals helemaal rechts power of ground of iets anders?
[...]
Dat is GND (doorgepiept met de schroefterminal links).
Daaronder zitten nog printsporen voor een DC-jack.
OnTracK schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:57:
Ik zou je CN1 connector even hetzelfde nummeren als in de handleiding.
En dan tussen CN1 en CN11 testen om te kijken of je daar pinnen naampjes kunt geven
Dit ga ik even doen, wordt vervolgd.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 07-12-2023 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OnTracK
Merk even op dat sommige signal-names een regel versprongen zijn in je Google Translate

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Der Rudi
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Kun je geen Arduino lib gebruiken die parallel printers ondersteunt? Zover ik weet zou de ESP32 meer dan genoeg io-pins hebben om dat te kunnen, maar ligt er ook aan wat je er verder nog mee doet.

Bv. deze https://github.com/RobTillaart/ParallelPrinter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
OnTracK schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:57:
Hier zitten (afgezien van de GND) geen verbindingen met elkaar.

Ook nog even een foto van de achterkant van de PCB:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ygq_bTSxbdSrJi0j7vNdgr20sQA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mgI8JZZefOUonf0WS5S0HkXI.jpg?f=fotoalbum_large

CN6 zit hier linksonder en loopt naar de 4 weerstanden. Ik ben idd erg geneigd te zeggen dat dit serial/USB is.

De grote ronde gaten (in m'n Excel noemde ik deze FL10 maar het is dus J2) zitten 3 printsporen aan op de onderkant en 3 op de bovenkant. Plus nog een aantal keren GND. Het zou ook kunnen dat hier serial/USB op zit. Maarja hoe kom je daar achter?

@Der Rudi Ja dat zou kunnen, maar is wel vrij hardcore en voorbij mijn skillset vrees ik.

[ Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 07-12-2023 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
Ik vond deze nog:
https://www.sanei-elec.co.jp/en/products/cb-sp1-s1/
Serial cable for Printer model SP1-21
Connector at printer MOLEX 51021-0500 (datasheet)
1.25mm pitch, 5pins connector dus voor serial
en effectief een pinout

[ Voor 3% gewijzigd door OnTracK op 07-12-2023 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
OnTracK schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:38:
Ik vond deze nog:
https://www.sanei-elec.co.jp/en/products/cb-sp1-s1/
Serial cable for Printer model SP1-21
Connector at printer MOLEX 51021-0500 (datasheet)
1.25mm pitch, 5pins connector dus voor serial
en effectief een pinout
Nice find (y) Ik hoop er vanmiddag/dit weekend even tijd voor te hebben om te proberen. Heb nog een USB-DB9 serial converter liggen, hopelijk is er op CN6 dan een serial aansluiting te vinden. Je zou CN7 verwachten (dat is ook zo'n Molex connector), maar daar zit dus de voeding op (2x -, 2x +).

Op hun website zijn ook gewoon Windows drivers te vinden, dus via de PC is het niet zo moeilijk waarschijnlijk, mits de serial aansluiting dus wordt aangeboden via de PCB.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 08-12-2023 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@OnTracK Vanmiddag draadjes aan CN6 gesoldeerd, verbonden met een USB-Serial (PL2303) conform de pinout van jouw link (inclusief draadbrugje 4-6 aan de PC kant). Driver geïnstalleerd (SP1-21 was geen driver voor te vinden dus heb SP2-21 gepakt) en...... niks als ik vanuit kladblok iets print of een testpagina laat printen -O-

Baudrate nog aangepast van 9600 > 115200 maar ik krijg geen enkele reactie van het printertje. Ook nog getest met een serial monitor en dan de stroom eraf en weer erop (misschien toont hij diagnostic data over de seriële poort?) maar ook daar geen enkele output. Ik vermoed toch dat hij echt álleen parallel spreekt.

De pinout zoals beschreven bij serial komt ook niet overeen met CN6. Op pin 5 zou GND moeten zitten, maar bij doorpiepen is er geen verbinding met GND. Wel op pin 4... Maar ook met 5 & 7 aan de PC zijde omgedraaid (om de GND van de printer (pin 4) aan de GND van PC (pin 5) te hebben) geen reactie.

[ Voor 66% gewijzigd door ThinkPad op 08-12-2023 14:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rmenkveld
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:35
Ik neem aan dat je deze handleiding ook gevonden hebt? https://www.sanei-elec.co.../SP1-21_manual_Rev12E.pdf

Daar staat in dat er een HEX dump mode is, dan zou hij alles moeten printen wat er op zijn interface binnen komt. Dan weet je zeker ongeacht of de data juist is of er wat binnen komt bij de printer.

3.4 HEX dump printing
① Set the DIP switch to “Hex dump mode” and turn
ON the power.
② After printing the title of “Hex Dump Mode”, starts
hexadecimal code.
③ Prints hexadecimal numbers and characters
entered from the host system.
④ To cancel the Hex dump mode, set the DIP switch
off and turn ON the power.
Pagina: 1