Slimme verlichting nieuwbouw woning

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angriebirdie
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23-05 15:11
Hallo allemaal,

Begin 2024 krijgen wij de sleutel van onze nieuwbouw woning. Ik ben nu een beetje aan het oriënteren wat ik ga doen met de verlichting. Dit zal de eerste keer zijn dat wij smart verlichting zullen aanschaffen en gebruiken. Ik heb er wel het één en ander over gelezen, maar er lijken zó veel mogelijkheden dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Waarschijnlijk zijn mijn vragen vrij basic, maar ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen. Dit is wat wij in ieder geval willen bereiken:

- Wij hebben ons schakelmateriaal van Busch Jaeger Future linear. Dit willen wij als uiterlijk behouden.
- Wij willen naast dat we de lampen via de telefoon kunnen bedienen, ook de schakelaar kunnen blijven gebruiken, zonder dat dit het circuit onderbreekt waardoor het niet meer werkt via de telefoon.
- Het moet simpel/natuurlijk genoeg blijven, dat als iemand in ons huis verblijft weinig uitleg nodig gaat hebben.

Dit zijn een aantal situaties waar ik het wil gaan gebruiken:

- In de carport hebben wij 6 spotjes. Naast de voordeur hebben we een schakelaar met 1 wip die de spotjes bediend. Deze spotjes in de carport hoeven niet te kunnen dimmen. Wel wil ik dat ze automatisch aan- en uitgaan met zonsondergang en opkomst en dat de schakelaar te bedienen blijft. Wat zou je hiervoor aanschaffen om dit te bereiken (we hebben nog geen spotjes gekocht)?

- In de woonkamer hebben we een lamp boven het kookeiland en bij de eettafel. De schakelaars voor deze twee lampen zitten ieder op een schakelaar in een dubbele wip bij elkaar. Wij willen beide lampen via de telefoon en via de schakelaar kunnen bedienen. Ook willen we de lampen kunnen dimmen via de telefoon, en het liefst ook via de schakelwip.

Ik heb veel naar Philips Hue gekeken. Ook omdat ik interesse heb in 4x de Philips Hue Resonate muurlamp voor buiten. Het lijkt mij praktisch om zoveel mogelijk via het zelfde systeem te nemen. Of maakt dit niet uit?

Philips Hue lijkt wel wat prijziger over het algemeen. Dit vind ik op zich geen probleem, mits het ook echt beter is en het geld waard is. Wat is jullie ervaring hiermee?

Ik kwam ook de Philips Hue wandschakelaarmodule tegen. Ik denk dat ik dit zou kunnen gebruiken voor de bovenstaande situaties? Alleen ik zie dat er een batterij in moet. Ik vind dit nogal onhandig en voor mij zou dit een reden zijn om voor iets anders te gaan. Wat is jullie ervaring hiermee? Wat is jullie advies om te doen?

Ook zie ik nog Zigbee oplossingen op bijvoorbeeld ROBB shop. Hier weet ik ook weinig van af, zou dit eventueel iets voor onze situatie kunnen zijn?

Alvast heel erg bedankt :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-02 02:26

XOR

Je moet voor jezelf bepalen hoe afhankelijk je wilt zijn van een centrale controller server in je huis of buiten je huis. Als de software even niet meewerkt, werken je lampen dan nog wel? Hoe zit het met je data en je privacy? Verschillende mensen zullen daar verschillende voorkeuren hebben, maar het is cruciaal voor de architectuur van je opzet.

Voor mij is het belangrijk dat zaken 1) zonder bijzondere uitleg te gebruiken zijn voor willekeurige mensen en 2) altijd werken, ook als het netwerk eruit ligt en 3) mooi visueel, integreren met het reguliere schakelmateriaal. Kortom, het moet iets toevoegen, zonder dat het bestaande functionaliteit schaadt.

De door jou genoemde oplossingen van ROBBshop voldoen hier bijvoorbeeld aan. Je kunt de ontvanger achter een bestaande schakelaar wegwerken, en die behoudt dan ook zijn functionaliteit. Wellicht moet je de schakelaar vervangen door een pulsdrukker van dezelfde fabrikant van schakelmateriaal. Je kunt lampen zo lokaal schakelen, of via je server of hub. Je maakt hiermee dus eigenlijk je schakelaars slim, in plaats van je lampen. ROBBshop is overigens niet de enige die dit soort spul levert, maar dat ze Nederlands vindbaar en aansprakelijk zijn heeft voor sommigen wellicht meerwaarde.

Met iets als Philips Hue zijn de lampen zelf doorgaans slim, en zit je dus met extra afstandsbedieningen of apps en dergelijke, en werkt het spul niet of minder als de server of hub eruit ligt. Voordeel is dan weer dat de boel slim maken wat eenvoudiger is door er domweg een andere lamp in te schroeven.

De Philips wandschakelmodule lijkt de uitzondering op die regel, dat is inderdaad hetzelfde concept als de schakelaars van ROBBshop. Niet dus, zie de reactie van Gizz. Dat er een batterij in moet is dan wel weer erg onhandig.

Let ook op dat je tegenwoordig verplicht een account moet hebben voor Philips Hue.

https://smarthomefans.nl/philips-hue-account-verplicht/

[ Voor 19% gewijzigd door XOR op 07-12-2023 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:30

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wat vaak vergeten wordt (dankzij alle Hue-marketing) is dat vaak je lampen zelf niet slim hoeven te zijn. In veel gevallen is een slimme schakelaar of slimme dimmer met daarachter domme lampen een logische en economische keus.
Ik kwam ook de Philips Hue wandschakelaarmodule tegen. Ik denk dat ik dit zou kunnen gebruiken voor de bovenstaande situaties?
Die wandschakelaarmodule is eigenlijk niets anders dan een afstandsbediening die je achter een knop verstopt. Daarmee kun je Hue-lampen aansturen.
XOR schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:04:
De Philips wandschakelmodule lijkt de uitzondering op die regel, dat is inderdaad hetzelfde concept als de schakelaars van ROBBshop. Dat er een batterij in moet is dan wel weer erg onhandig.
Nee, niet hetzelfde concept.

De producten die je kunt terugvinden in de ROBBshop zijn vaak meer dan een veredelde afstandsbediening; je schakelt of dimt direct de stroomtoevoer naar lampen. Met bijvoorbeeld deze module kun je direct dimbare domme lampen dimmen. De Hue wandschakelaar stuurt geen voeding richting lampen aan, hij geeft alleen een seintje via Zigbee (vandaar mijn vergelijking met een afstandsbediening).
Let ook op dat je tegenwoordig verplicht een account moet hebben voor Philips Hue.
Om de Hue-bridge te kunnen gebruiken. Hue-lampen en accessoires werken prima zonder account in combinatie met andere zigbee-oplossingen die geen account vereisen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR

XOR

Gizz schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:35:
De Hue wandschakelaar stuurt geen voeding richting lampen aan, hij geeft alleen een seintje via Zigbee (vandaar mijn vergelijking met een afstandsbediening).
Zelfs als je de tekst op de website leest is dat niet erg duidelijk, pas nu ik de installatiehandleiding erbij pak zie ik inderdaad dat de draden van de lamp domweg doorgelust worden en deze wandschakelaar los van de elektrische installatie bestaat. Wat een onzinnig product. 8)7 Ik heb mijn vorige reactie aangepast.

Waarom klanten één Hue product verkopen als je ze er twee kunt verkopen, zullen ze gedacht hebben.
Om de Hue-bridge te kunnen gebruiken. Hue-lampen en accessoires werken prima zonder account in combinatie met andere zigbee-oplossingen die geen account vereisen.
De aanname is dat mensen die Hue-lampen kopen dat vanwege Hue doen. Als generieke Zigbee-apparaten zijn ze nogal aan de prijs, al kan het (voorlopig nog) wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-05 21:22
Er zijn twee stromingen: Slim schakelmateriaal of slimme lampen.

Ik heb in mijn huis slim schakelmateriaal. Dat betekend dat ik ofwel inbouwmodules achter de schakelaar (of bij de lamp in de buurt) ofwel een daadwerkelijke slimme schakelaar heb aangesloten. Veruit de meeste verlichting is dom.

Met deze wijze schakelt niet de schakelaar rechtstreeks de lamp meer aan, maar doet de inbouwmodule(/slimme schakelaar) dat. De schakelaar is bedraad aangesloten op de module

Het voordeel hierbij is dat je hierbij in tegenstelling tot slimme verlichting de lichtschakelaars behoud. Zonder Zigbee/Internet of whatever eventuele modules precies nodig hebben, doen die modules het als de schakelaar omgezet wordt. Wel is zo'n oplossing iets beperkter in wat mogelijk is. Doorgaans is het aan/uit en als je met dimmer modules werkt kun je dimmen. RGB en wit-tinten kun je vergeten in dit soort opstellingen. Maar elke lamp, die je wilt ophangen kun je gebruiken.

De andere optie is inderdaad om slimme verlichting als Hue te nemen. In dat geval wil je dat de verlichting altijd stroom krijgt, zodat je de verlichting altijd aan kunt zetten. Daarom zie je soms dan wel eens dat mensen dan niet meer de schakelaars gebruiken. Als je de schakelaars dan wel wilt gebruiken, dan heb je alsnog een module achter de schakelaar nodig, zodat deze als "afstandbediening" kan fungeren.

Het voordeel is dat je meer flexibiliteit hebt, want je kunt per lamp dingen gaan doen. RGB en wit-tinten/kleurtemperatuur is mogelijk, maar de aansturing van de lamp gaat altijd met een "afstandbediening". Dat is kan meer storingsgevoelig zijn.

Ik moet er persoonlijk niet aan denken dat ik periodiek (elke 5 jaar) alle schakelaar weer van de muur af te moeten schroeven om een batterij in de Philips Hue wandschakelaarmodule te moeten wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR

XOR

Groentjuh schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:02:
Het voordeel is dat je meer flexibiliteit hebt, want je kunt per lamp dingen gaan doen. RGB en wit-tinten/kleurtemperatuur is mogelijk, maar de aansturing van de lamp gaat altijd met een "afstandbediening". Dat is kan meer storingsgevoelig zijn.
Dit kan ook met slim schakelmateriaal, bijvoorbeeld door dim-to-warm spots te gebruiken achter een dimmende slimme schakelaar. De keuzes zijn hierbij wel wat beperkter, dus je moet even goed uitzoeken of wat je wil te krijgen is. Veel spul dat dimbaar is of waarbij de kleurtemperatuur in te stellen valt heeft daarvoor een afstandsbediening nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Groentjuh schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:02:
wit-tinten kun je vergeten in dit soort opstellingen.
Directe aansturing van de kleurtemperatuur gaat inderdaad niet, maar voor veel mensen is het voldoende als de wittint warmer wordt naarmate de lamp verder wordt gedimd zoals bij een ouderwetse gloeilamp.

En daarvoor kun je domme ledlampen gebruiken waarvan de kleurtemperatuur daalt bij het dimmen. Bijvoorbeeld de WarmGlow-lampen van Philips, maar er zijn meer merken die deze functionaliteit in hun producten bouwen :)

edit:@XOR was me voor

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-05 21:22
Ik doelde wel op directe aansturing van kleurtemperatuur en niet op slimmigheid van sommige lampen om warmer wit te worden naar maten de verlichting gedimd wordt, zoals gloeilampen doen. Maar goed dat de optie toch wordt benoemd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XOR

XOR

Groentjuh schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:12:
Ik doelde wel op directe aansturing van kleurtemperatuur en niet op slimmigheid van sommige lampen om warmer wit te worden naar maten de verlichting gedimd wordt, zoals gloeilampen doen. Maar goed dat de optie toch wordt benoemd!
Ik moet zeggen dat dit me beperkend leek en dat je dimmen en kleurtemperatuur liever gescheiden hebt, maar in de praktijk doet een gedimde lamp op hogere kleurtemperatuur of een lamp met een lage kleurtemperatuur en een bak licht al snel onprettig onnatuurlijk aan. Blijkbaar zijn we onbewust toch erg gewend aan hoe gloeilampen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-05 13:04
XOR schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:00:
[...]

Zelfs als je de tekst op de website leest is dat niet erg duidelijk, pas nu ik de installatiehandleiding erbij pak zie ik inderdaad dat de draden van de lamp domweg doorgelust worden en deze wandschakelaar los van de elektrische installatie bestaat. Wat een onzinnig product. 8)7 Ik heb mijn vorige reactie aangepast.

Waarom klanten één Hue product verkopen als je ze er twee kunt verkopen, zullen ze gedacht hebben.

[...]

De aanname is dat mensen die Hue-lampen kopen dat vanwege Hue doen. Als generieke Zigbee-apparaten zijn ze nogal aan de prijs, al kan het (voorlopig nog) wel.
Waarom is het een onzinnig product?

Ik heb deze ook, samen met de gira schakelaars die met Hue werkt, en met de 'normale' schakelaar kun je de lapmp(en) bedienen.
Ik heb scenes ingesteld in de Hue app en 2 van deze schakelaars (bij de voordeur en bij de deur naar boven) schakelen deze scenes aan of uit.
M.a.w. met 1 druk op de knop alle lampen die ik aan wil aan of uit.

Sommige mensen plakken een Hue afstandsbediening in de buurt waar de schakelaar zat/zit, ik vindt dat lelijk en vindt dit dus een prima oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

XOR schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:28:
[...]
Blijkbaar zijn we onbewust toch erg gewend aan hoe gloeilampen werken.
Dat gaat nog een heel stuk verder terug: onze eigen zon in combinatie met de atmosfeer ;) Midden op de dag is het licht het helderst en heeft het een hoge kleurtemperatuur. 's Ochtends en 's avonds is het minder fel en worden door een langere afstand door de atmosfeer de korte golflengtes meer gefilterd en daalt de kleurtemperatuur.

Software die natuurlijk licht nabootst om ons circadiaans ritme te ondersteunen doet ook precies dat: hoge helderheid en kleurtemperatuur midden op de dag, lage kleurtemperatuur en helderheid aan de randen van de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR

XOR

Henkhuppelschot schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:36:
Waarom is het een onzinnig product?

[...]

Sommige mensen plakken een Hue afstandsbediening in de buurt waar de schakelaar zat/zit, ik vindt dat lelijk en vindt dit dus een prima oplossing.
Wellicht is onzinnig een sterk woord, maar het had zo gemakkelijk beter kunnen zijn. Het schakelen van de stroom lijkt logischer dan deze oplossing, maar als dat niet gewenst is omdat Hue ook om het instellen van kleur gaat, dan hadden ze de stroom van het net kunnen pakken in plaats van een batterij. Nu zit je nog iedere zoveel tijd met een lege batterij en mag je de boel weer demonteren. Voor de prijs die ze ervoor vragen is het wel erg minimaal.

Bijkomend voordeel van stroom van het net gebruiken is dat je apparaat een router kan zijn in plaats van alleen een endpoint, wat je Zigbee-netwerk dan weer ten goede komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-05 13:04
XOR schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:49:
[...]

Wellicht is onzinnig een sterk woord, maar het had zo gemakkelijk beter kunnen zijn. Het schakelen van de stroom lijkt logischer dan deze oplossing, maar als dat niet gewenst is omdat Hue ook om het instellen van kleur gaat, dan hadden ze de stroom van het net kunnen pakken in plaats van een batterij. Nu zit je nog iedere zoveel tijd met een lege batterij en mag je de boel weer demonteren. Voor de prijs die ze ervoor vragen is het wel erg minimaal.

Bijkomend voordeel van stroom van het net gebruiken is dat je apparaat een router kan zijn in plaats van alleen een endpoint, wat je Zigbee-netwerk dan weer ten goede komt.
Eens, maar het is (volgens Hue) niet de bedoeling om de spanning van een lamp af te halen.
Met deze schakelaars kan in inderdaad de lampen ook dimmen, wat ik wel fijn vindt.
Tevens werkt het nu 'al' 2 jaar zonder dat de baterijen vervangen zijn, de schakelaars van de slaapkamer en in de woonkamer worden dagelijk bediend.

De Hue afstandsbedieningen gebruik ik hier o.a. voor de garagedeur en om ons aan/afwezig te melden op de Homey, maar die zijn om de 3 maanden leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SB[NL]
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
In onze woning heb ik nergens leidingwerk aangelegd voor lichtschakelaars :D

Wij gebruiken waar nodig/handig (Gira) Senic Friends of Hue schakelaars (binnenkomst elke ruimte + extra punten bij de bedden/bureaus en geen batterij nodig).

Deze passen ook in de door ons gebruikte Gira E2 frames van de wand contactdozen dus meerdere van deze schakelaars in een meervoudig frame is geen enkel probleem en ziet er netjes uit.

In ons geval zijn het er best veel (28 stuks) en ja dat lijkt een dure oplossing. Maar trek daar het leidingwerk vanaf en dan wordt het ineens goedkoper :D

Zeker als ik achteraf ergens toch een schakelaar wil hebben plak ik er gewoon 1 op die plek zonder hak of breek werk. En in een nieuw huis kom je daar soms pas achter als je er echt leeft.

Daarnaast heb ik zoveel mogelijk bewegings/aanwezigheids sensors in de gedeelde ruimten toegepast, zodat lampen niet nodeloos aan blijven staan.

ps
Ik heb zelf gekozen voor Hue lampen omdat ik de "lichtkwaliteit" mooi vond.
Maar omdat dat subjectief is kan dat voor iedereen anders zijn.

Daarnaast kan vrijwel iedereen een lamp of schakelaar toevoegen. Lekker simpel.
Van storingen heb ik gelukkig nog geen last gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

SB[NL] schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 00:05:
In onze woning heb ik nergens leidingwerk aangelegd voor lichtschakelaars :D
Dat kan een flinke afknapper zijn voor toekomstige kopers. Niet iedereen heeft wordt er blij van om alles draadloos aan te sturen. Lijkt me ook interessant bij de overdracht: allemaal lichtpunten waar permanent spanning op staat die de nieuwe eigenaren niet kunnen schakelen :o
Ik heb zelf gekozen voor Hue lampen omdat ik de "lichtkwaliteit" mooi vond.
Maar omdat dat subjectief is kan dat voor iedereen anders zijn.
Lichtkwaliteit is minder subjectief dan je misschien zou denken. Twee zaken die de lichtkwaliteit bepalen, en die je objectief kunt meten, zijn de CRI (of een andere eenheid, maar CRI wordt meestal gebruikt) en de aan- of afwezigheid van flikkering. De CRI geeft aan welk deel van het lichtspectrum een lamp uitzendt; je wilt het liefst het gehele spectrum (CRI van 100) omdat je dan alle kleuren goed kunt zien. Qua flikkering wil je natuurlijk een lamp die niet knippert (zelfs als je het net niet bewust waar kunt nemen) omdat dit erg vermoeiend is.

Hue is met een CRI van 80 okay, gemiddeld. Maar er zijn ook led-lampen beschikbaar met een CRI van ruim boven de 90.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SB[NL]
  • Niet online
Gizz schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:56:
[...]

Dat kan een flinke afknapper zijn voor toekomstige kopers. Niet iedereen heeft wordt er blij van om alles draadloos aan te sturen. Lijkt me ook interessant bij de overdracht: allemaal lichtpunten waar permanent spanning op staat die de nieuwe eigenaren niet kunnen schakelen :o
In onze woning zijn nergens vaste lichtpunten in de plafonds toegepast :) Niet zo "ouderwets" denken Gizz :p

ps
We hebben geen investering gebouwd, maar een "thuis". De laatste personen waar ik aan dacht in de ontwerpfase zijn de volgende bewoners. Ik snap dat dat heel egoistisch kan overkomen ;)
Gizz schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:56:
Hue is met een CRI van 80 okay, gemiddeld. Maar er zijn ook led-lampen beschikbaar met een CRI van ruim boven de 90.
Dus het is onmogelijk dat ik een 80 CRI LED mooier vind dan 90 CRI LED? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR

XOR

SB[NL] schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:37:
In onze woning zijn nergens vaste lichtpunten in de plafonds toegepast :) Niet zo "ouderwets" denken Gizz :p
Wat, plak je die ook met batterijen aan het plafond? :9
ps
We hebben geen investering gebouwd, maar een "thuis". De laatste personen waar ik aan dacht in de ontwerpfase zijn de volgende bewoners. Ik snap dat dat heel egoistisch kan overkomen ;)
Niet noodzakelijk egoïstisch, maar wel inflexibel en natuurlijk het (potentieel) weggooien van geld.

Als ik bij de renovatie ergens op gelet heb is het wel flexibiliteit. Niet alleen wat je nu wil helemaal op maat, maar ook de opties in de toekomst zoveel mogelijk voorbereiden en openhouden. Niet alleen verandert je leven, maar veranderen ook je inzichten.

Ondanks dat ik best tevreden ben met de gemaakte keuzes, denk ik achteraf dat ik eigenlijk nog meer centraaldozen/lasdozen had willen hebben dan ik nu al heb. Schakelaars op batterij zijn wel te doen, al wil ik persoonlijk het gedonder met lege batterijen niet meer, maar iets als een CO2-sensor gebruikt al teveel stroom om dat behoorlijk te doen.

Dat gezegd, ik kan wel blij worden van mensen met een visie, zeker als die ook nog een beetje afwijkt van de conventie. Soms zitten daar heel mooie ideeën bij, en soms is het brol. :+

[ Voor 7% gewijzigd door XOR op 16-12-2023 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SB[NL]
  • Niet online
XOR schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 23:11:
[...]

Wat, plak je die ook met batterijen aan het plafond? :9 [...]
:D
Alle leidingen komen altijd eerst uit in de leidingschachten die op elke etage voorzien zijn van inspectieluiken.
Zodoende kan je altijd overal bij en zelfs de bedrading aan passen zonder hak of breekwerk. Ook kan je dan mooi alle adapters van ledstrips, wifi punten enz enz uit het zicht houden. Hier zitten dan ook specifiek voor dit doel ip54 stopcontacten.

Ook vanuit het souterrain en de meterkast is deze leidingschacht gewoon "verbouwloos" bereikbaar voor nieuwe bedrading (mocht ik achteraf nog iets helemaal tot en met het hoofdak willen wijzigen/toevoegen.

Daarom heb ik ook geen standaard groepenkast.
Voor elke ruimte/kamer een aparte groep en voor elke grootverbruiker of specifiek gebruik zoals:
- ICT/videobewakings groep die altijd moet blijven functioneren (UPS gevoed)
- Audio/Video groep voor de thuisbioscoop /game ruimte,
- Rookmelders (verplicht een eigen groep),
- Zoneregeling en afvoerpompsystemen
- Groepen voor de Zonnepanelen
- Enz

Totaal staat de teller op 34 aparte groepen. Duurder en wellicht industriëler dan standaard, maar wel zo flexibel als ik maar kon bedenken en binnen ons budget.

En geen leidingen in de muren!, maar alles via de vloeren (edit: en plafond):, dus je kan overal in de muren boren :D Vond ik ook heel belangrijk :D
Niet noodzakelijk egoïstisch, maar wel inflexibel en natuurlijk het (potentieel) weggooien van geld.
Als ik bij de renovatie ergens op gelet heb is het wel flexibiliteit. Niet alleen wat je nu wil helemaal op maat, maar ook de opties in de toekomst zoveel mogelijk voorbereiden en openhouden. Niet alleen verandert je leven, maar veranderen ook je inzichten.
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat onze woning flexibeler is dan 99,99% van de woningen in heel Nederland :p
Flexibiliteit was een van de belangrijkte uitgangspunten toen ik het leidingwerk bedacht. Grappig om te zien dat precies het tegenovergestelde aangenomen wordt :D

Wij hebben onze vrijstaande villa samen met een architect ontworpen en zijn in 2021 met de bouw gestart. Het is geen standaard woning, dus het zal sowieso geen standaard kopers trekken
Ondanks dat ik best tevreden ben met de gemaakte keuzes, denk ik achteraf dat ik eigenlijk nog meer centraaldozen/lasdozen had willen hebben dan ik nu al heb. Schakelaars op batterij zijn wel te doen, al wil ik persoonlijk het gedonder met lege batterijen niet meer, maar iets als een CO2-sensor gebruikt al teveel stroom om dat behoorlijk te doen.
daarom heb ik voor de duurdere Gira Scenic gekozen. Deze werken niet op batterijen maar kinetische energie of zoiets :D

ps.
Moeten rookmelders volgens het bouwbesluit bij grote renovaties aan de elektra niet op een eigen groep? Bij nieuwbouw moest het wel. Wij gebruiken bedrade Nest rookmelders die tevens CO2 melders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR

XOR

SB[NL] schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:54:
:D
Alle leidingen komen altijd eerst uit in de leidingschachten die op elke etage voorzien zijn van inspectieluiken.
Zodoende kan je altijd overal bij en zelfs de bedrading aan passen zonder hak of breekwerk. Ook kan je dan mooi alle adapters van ledstrips, wifi punten enz enz uit het zicht houden. Hier zitten dan ook specifiek voor dit doel ip54 stopcontacten.

Ook vanuit het souterrain en de meterkast is deze leidingschacht gewoon "verbouwloos" bereikbaar voor nieuwe bedrading (mocht ik achteraf nog iets helemaal tot en met het hoofdak willen wijzigen/toevoegen.
Hoe ziet dit er in de praktijk uit? Voor mijn huidige huis is dit 100% te laat, want we zijn de renovatie net aan het afronden, maar als je eenmaal een grote verbouwing gedaan hebt is opeens alles maakbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:14
XOR schreef op woensdag 20 december 2023 @ 05:44:
[...]

Hoe ziet dit er in de praktijk uit? Voor mijn huidige huis is dit 100% te laat, want we zijn de renovatie net aan het afronden, maar als je eenmaal een grote verbouwing gedaan hebt is opeens alles maakbaar.
Begin met een verlaagd plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR

XOR

Ja, dat is wel heel erg simpel. :P Hoe ziet dat er dan uit in de praktijk? Want met alleen een verlaagd plafond moet je alsnog gaten boren als je iets wil. Heb je daar dan ook luiken/ of een tunnel?

Overigens vraag ik het omdat ik in zekere zin met een soortgelijk concept heb gewerkt bij de verbouwing: de verborgen ruimtes van het huis vormen effectief een 'servicetunnel' waardoor altijd nog leidingwerk door het huis getrokken kan worden, en een deel van de plafonds is ook aan te passen.

Echter lijken er ook grote verschillen te zijn in de exacte uitwerking en daarom ben ik wel benieuwd.

[ Voor 4% gewijzigd door XOR op 26-12-2023 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcdepark
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-05 14:57
Beste allemaal,

Dit topic vind ik erg interessant!

Zie dat deze al een tijdje geleden is aangemaakt. En kan eigenlijk geen ander topic vinden wat exact beschrijft waar ik naar op zoek ben. Vandaar dit bericht om het weer eens "aan te slingeren".

Nu zit ik een situatie dat ons nieuwbouwhuis op dit moment gebouwd wordt. En eind dit jaar hopelijk wordt opgeleverd.

Opties voor de elektrische installatie waren er eigenlijk niet. Heb wel weten te regelen dat er sowieso een nuldraad bij elke schakelaar bij wordt getrokken.
Wil de verlichting vooral niet te "lastig" maken. Gewone schakelaars zijn prima, alleen wil ik wel de optie hebben om de verlichting slim te maken.

Op dit moment heb ik vooral een combinatie van Hue en Ikea lampen op een Hue bridge. Dit werkt prima, alleen zijn de Hue lampen behoorlijk aan de prijs. En ben ik op zoek naar advies.
Wat is wijsheid, achter de bestaande schakelaar een soort van mini wifi schakelaar plaatsen. En dan "domme" lampen. Of toch een wifi schakelaar in combinatie met Hue?
Daarnaast wil ik het allemaal redelijk simpel houden. Heb wel een home assistant maar gebruik die eigenlijk niet voor de verlichting. Daarvoor vind ik de Hue app prima.

Als ik dan toch bezig ben. Ik lees veel over de shelly schakelaars, binnenkort komt de 4e generatie op de markt. nieuws: Shelly kondigt vierde generatie smarthomestekkers met Zigbee en Matte...
Dit lijkt me wel wat. Alleen heb ik geen ervaring met dit soort schakelaars, is dit een beetje bertrouwbaar?
Ow ja, heb ik dan pulsdrukkers nodig in plaats van "normale" schakelaars?

Hopelijk kan iemand me voorzien van advies!

Alvast bedankt!!
Pagina: 1