Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:17
Ik vraag mij af waarom ik Home Assistant niet zou laten switchen van sqlite naar MariaDb.
Ik draai Home Assistant om een Intel Nuc met voldoende resources. Debian en HA Core in docker.
Op deze Nuc draait o.a. Nextcloud in combinatie met Mariadb.
HA gebruikt standaard Sqlite. Zou het niet efficienter zijn om te switchen naar MariaDb? Ik schrik hier iets van terug omdat ik lees dat dit door de developers ontraden wordt.
Mijn doel zou zijn efficientie (MariaDb draait als), snelheid (mogelijk), en (mogelijk) langere duur (historie) opslag.
Influxdb zou weer een aparte db zijn.

Wat zou jullie advies zijn? Welke problemen zou ik dan tegen kunnen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 20:25

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Niet doen. Bij de ontwikkeling van Home Assistant wordt alleen rekening gehouden met Sqlite. Queries en opvraag en wegschrijf momenten worden specifiek geoptimaliseerd voor Sqlite, schema's en hun migraties bij nieuwere versies van HA worden specifiek voor Sqlite gemaakt en een 3rd party db koppeling wordt bij lange na niet zo intensief getest als de standaard koppeling.

Alle andere oplossingen zijn 3rd party en/of hacky oplossingen die, als ze al goed genoeg werken, bij elke update van HA alsnog kapot kunnen gaan.

Kijk ik naar je doelen dan zie ik zeker geen reden om over te stappen:

- Efficientie: valt mee, het enige wat je bereikt is dat je HA docker image is minder resources vraagt terwijl je MariaDB meer resources gaat vragen.
- Snelheid: Dat is nog maar de vraag. Optimalisaties die HA voor sqlite doet in de vorm van schema, indexen, queries en opvraag/wegschrijf momenten kunnen voor een andere database een compleet averechts effect hebben.
- Meer Historie: Als je meer historie wilt zou ik eerder InfluxDB gebruiken aangezien deze specifiek bedoelt is voor het oplsaan van time-series. Dit zou ik dan echter naast HA draaien, en ik zou specifiek aangeven welke sensoren ik zou willen opslaan ipv alles lang te bewaren (sterker nog, dat doe ik al ;) )

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:17
Janoz schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:28:
Niet doen. Bij de ontwikkeling van Home Assistant wordt alleen rekening gehouden met Sqlite. Queries en opvraag en wegschrijf momenten worden specifiek geoptimaliseerd voor Sqlite, schema's en hun migraties bij nieuwere versies van HA worden specifiek voor Sqlite gemaakt en een 3rd party db koppeling wordt bij lange na niet zo intensief getest als de standaard koppeling.

Alle andere oplossingen zijn 3rd party en/of hacky oplossingen die, als ze al goed genoeg werken, bij elke update van HA alsnog kapot kunnen gaan.

Kijk ik naar je doelen dan zie ik zeker geen reden om over te stappen:

- Efficientie: valt mee, het enige wat je bereikt is dat je HA docker image is minder resources vraagt terwijl je MariaDB meer resources gaat vragen.
- Snelheid: Dat is nog maar de vraag. Optimalisaties die HA voor sqlite doet in de vorm van schema, indexen, queries en opvraag/wegschrijf momenten kunnen voor een andere database een compleet averechts effect hebben.
- Meer Historie: Als je meer historie wilt zou ik eerder InfluxDB gebruiken aangezien deze specifiek bedoelt is voor het oplsaan van time-series. Dit zou ik dan echter naast HA draaien, en ik zou specifiek aangeven welke sensoren ik zou willen opslaan ipv alles lang te bewaren (sterker nog, dat doe ik al ;) )
Dank! Dan begrijp ik het. Dan zal ik Influxdb eens installeren, en kijken hoe ik dat instel. Nog tips voor een goede tutorial?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 20:25

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Nee, niet direct. Ik kan je wel aanraden om Influxdb en Chronograf te installeren. De laatste is een webinterface voor InfluxDB

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:10
Ik heb Postresql draaien als recorder, al jaren. 10GB groot oid. Draait op een Raspberry Pi 4 8GB terwijl ha op een Odroid draait. Werkt goed. De link die je deelt gaat over de migratie van sqlite naar mariadb. Dat is inderdaad hogere databasekunde. Maar van nul beginnen is geen punt