Nieuw huis laten bouwen zonder triple glas? Groothuis Bouw

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cd2013
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22-05 20:28
Hi!

Ik ben bezig met een zelfbouw traject (kavel + zelf huis laten bouwen), en ben o.b.v. goede ervaringen uit mijn familie uitgekomen bij Groothuis Bouw. Goede repuratie en 'enigszins' goede prijzen.

Echter, ik heb recent (door zeer lange levertijd) nog voordat ik wist dat ik wilde verhuizen, de houten kozijnen in mijn huidige woning (op begane grond) allemaal laten vervangen door kunststof (k-vision) met triple glas. Zowel voor optimale warmte als geluid-isolatie.

Nu willen we (groter) zelfbouw gaan laten doen, maar nu blijkt dat onze voorkeurs bouwer Groothuis Bouw gek genoeg alleen triple glas als optie levert in houten kozijnen (standaard hr++), en alleen HR++ in de kunststof kozijnen dus geen triple.

Combinatie kunststof met HR+++ leveren ze niet (want te grote kostenpost, wordt aangegeven, ik hoef pas bij oplevering te betalen dus ze moeten het zelf voorschieten, deels begrijpelijk).

Vooral omdat ik in mijn huidige huis naar HR+++ ben gegaan, voelt het nogal raar en als een stap terug om nu een woning in 2024/25 te gaan bouwen (ook nog eens in een hoger segment), wat geen kunststof + triple heeft.

Dus ik ben op zoek naar wat de meningen hierover.
Andere bouwer zoeken? (Gaat sowieso stuk duurder worden en langer duren), of kiezen tussen hout+triple of hr++ kunsstof. Betreft wél een woning met hoog volume (heren huis) en dus veel kozijnen en glas.,

Iemand wat context?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spikeee
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20-05 09:18
Is het geen optie om de ramen en kozijnen door een derde partij te laten doen?
Lijkt mij inderdaad ook zonde om in 2024 nog "maar" Hr++ te plaatsen. Als je even goed zoekt dan is het prijsverschil volgens mij nog best beperkt.

[ Voor 21% gewijzigd door Spikeee op 07-12-2023 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:28
Zet eens naast elkaar wat je krijgt aan isolatiewaarde voor kozijn + glas als je bij die toko HR++ neemt of triple glas. Kijk dan naar het verschil in prijs en energieverlies/kouval/comfort.

je kunt altijd met de bouwer in overleg natuurlijk. Als die er niet aan wil, dan kun je altijd nog een andere partij erbij halen voor de kozijnen.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cd2013
Bedankt, ik ga het nog eens vragen of we een andere leverancier kunnen kiezen.

M.b.t. de isolatie waarde, het gaat mij niet zo zeer om een feitelijke prijs/terugverdien berekening. Maar meer om wooncomfort én ook geluidsisolatie (waar triple voor mij veel waarde biedt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zou ook gewoon even rekenen aan kosten en baten. Zoveel verschillen goede houten kozijnen en kunststof kozijnen nou ook weer niet in isolatie (het oppervlak is natuurlijk op je hele huis niet groot vergeleken met de normale buitenmuren en het glas)

Bij ons kwamen de offertes voor kunststof kozijnen dermate duurder uit dat we "gewoon" voor goed hout zijn gegaan. En ja, hout moet je bijhouden (verven), maar gaat dan weer langer mee (en blijft naar mijn mening langer mooi) dan je kunststof kozijn.

Het kan overigens ook zijn dat ze HR+++ alleen willen doen in hout als je grote ramen/deuren hebt. Met dit soort gewichten krijg je bij grote oppervlaktes aan deur/raam problemen met doorhangen/werking. Uiteindelijk zijn wij voor schuifpuien in plaats van openslaande deuren gegaan hierdoor, ze konden geen garantie bieden op deuren met triple glas van meer dan een meter breed. Kunststof is van zichzelf al minder sterk/stevig.

Concluderend: Ik zou veel eerder gaan voor hout en triple dan kunststof en dubbel glas. (naast dat het een kwestie van smaak is, kunststof kozijnen vind ik persoonlijk minder mooi/luxe)

[ Voor 37% gewijzigd door pagani op 07-12-2023 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-05 00:32
Kan ook kijken naar vacuumglas, maar dat is duurder en soms zit er een zichtbaar ventiel in. Maar het past wel in hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-05 14:43
cd2013 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:01:...ik hoef pas bij oplevering te betalen dus ze moeten het zelf voorschieten, deels begrijpelijk).
Dat is raar? Het is toch gewoonlijk dat je tussentijds al verschillende malen gedeeltes betaalt? Anders is het risico voor zo'n aannemer ook veel te groot. Misschien heb jij geen rooie cent. Als die aannemer daar pas achter komt als het huis klaar is, heeft die een groot probleem.

Wij hebben toendertijd een gedeelte betaalt toen de fundering klaar was. En een gedeelte toen het hoogste punt bereikt was.

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cd2013
Nickname55 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:35:
[...]

Dat is raar? Het is toch gewoonlijk dat je tussentijds al verschillende malen gedeeltes betaalt? Anders is het risico voor zo'n aannemer ook veel te groot. Misschien heb jij geen rooie cent. Als die aannemer daar pas achter komt als het huis klaar is, heeft die een groot probleem.

Wij hebben toendertijd een gedeelte betaalt toen de fundering klaar was. En een gedeelte toen het hoogste punt bereikt was.
Dat is ook waarom Groothuis bouw zo interessant is, daar betaal je (tegen de conventie in) pas op het volledige bedrag bij opleveren (= geen bouwrente).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:58
BiLLY_daKid schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:21:
Kan ook kijken naar vacuumglas, maar dat is duurder en soms zit er een zichtbaar ventiel in. Maar het past wel in hout.
En afstandshouders... Kunnen ook zichtbaar zijn.

En het is stervensduur. Alleen een alternatief als triple geen optie is. Dus in dit geval of Triple in hout, of andere leverancier zoeken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cd2013
pagani schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:14:
Ik zou ook gewoon even rekenen aan kosten en baten. Zoveel verschillen goede houten kozijnen en kunststof kozijnen nou ook weer niet in isolatie (het oppervlak is natuurlijk op je hele huis niet groot vergeleken met de normale buitenmuren en het glas)

Bij ons kwamen de offertes voor kunststof kozijnen dermate duurder uit dat we "gewoon" voor goed hout zijn gegaan. En ja, hout moet je bijhouden (verven), maar gaat dan weer langer mee (en blijft naar mijn mening langer mooi) dan je kunststof kozijn.

Het kan overigens ook zijn dat ze HR+++ alleen willen doen in hout als je grote ramen/deuren hebt. Met dit soort gewichten krijg je bij grote oppervlaktes aan deur/raam problemen met doorhangen/werking. Uiteindelijk zijn wij voor schuifpuien in plaats van openslaande deuren gegaan hierdoor, ze konden geen garantie bieden op deuren met triple glas van meer dan een meter breed. Kunststof is van zichzelf al minder sterk/stevig.

Concluderend: Ik zou veel eerder gaan voor hout en triple dan kunststof en dubbel glas. (naast dat het een kwestie van smaak is, kunststof kozijnen vind ik persoonlijk minder mooi/luxe)
Bedankt, ja we hebben zelf de woning qua ontwerp in de stijl 'landhuis' dus het moet er sowieso niet 'te kunststoffig' uit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:34
bijzonder. de grootste kosten zijn de kozijnen. Glas valt relatief wel mee. Bij nieuwe kozijnen gewoon triple glas nemen. Let daarbij natuurlijk ook op de U waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cd2013
kjiratsiekoedel schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:15:
bijzonder. de grootste kosten zijn de kozijnen. Glas valt relatief wel mee. Bij nieuwe kozijnen gewoon triple glas nemen. Let daarbij natuurlijk ook op de U waarde.
Volgens jou, ook als dat betekend houten kozijnen ipv kunststof?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hout wordt veel mooier gevonden dan kunststof dus in het hogere segment kiest met bijna altijd voor houten kozijnen.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:19
Weet je de reden erachter?
HR+++ is namelijk niet altijd perfect. Het is een combinatie van allerlei factoren. Isolatiewaarde van houten kozijnen is anders dan kunststof.

Daarnaast heb je tegenwoordig met alle wettelijke regels ook nog zoiets als een bepaalde factor die een score aan alle bouwmaterialen geeft op gebied van recycling. HR+++ heeft een slechtere score dan HR++ want een extra glas plaat en dat is dus extra werk/energie/... om te recyclen.
Ik ken een bouwproject dat om die laatste reden voor HR++ is gegaan omdat die score voor het hele gebouw anders te groot werd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cd2013
Ze geven kostenpost als reden, aan de ene kant raar omdat 'ik' als klant de meerprijs betaal. Maar gezien deze bouwer geen betaling in delen vraagt maar alles aan het einde bij opleveren, moeten ze alles voorschieten. Dus ik verwacht dat het daarmee te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:55

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

cd2013 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:28:
[...]

Ze geven kostenpost als reden, aan de ene kant raar omdat 'ik' als klant de meerprijs betaal. Maar gezien deze bouwer geen betaling in delen vraagt maar alles aan het einde bij opleveren, moeten ze alles voorschieten. Dus ik verwacht dat het daarmee te maken heeft.
Dan stel je toch gewoon voor om toch een voorschot te betalen?

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:40
[...]

En je kunt niet afspreken dat je de kozijnen al (deels) vooraf betaald? Groothuis is naar mijn mening altijd heel welwillend in dit soort kwesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:55

Arjan A

Cenosillicafoob

[...]

Op de totale koopsom is dat glas toch niet zo'n groot deel? Of lopen ze bij alles de kantjes er van af? Ik zou me niet echt lekker voelen bij zo'n aannemer. Bovendien: als je een extra grote garage wil, doen ze dat dan ook niet omdat het 'te duur' is?

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:11

Wuursj

want worst is al bezet

Ik heb:
- op 1e verdieping HR++ (U=1,1) in kunststof (2013, zat al in het huis)
- op 2e verdieping HR+++ (U=0,7) in hout (2020, zelf laten plaatsen).
Doe mij dat laatste maar! Alleen al voor de kouval ism met vloerverwarming. Veel comfortabeler en mooier.

Op de BG komt nu ook H+++ in hout, ramen en in de harmonica pui .Bij die laatste ben ik door de leverancier wel bepert tot U=0,8. In de pui wordt wel accoya gebruikt vanwege minder schilderwerk en vormvaster maar isoleert ook beter dan 'gewoon' meranti.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cd2013
m-vw schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:30:
[...]

Dan stel je toch gewoon voor om toch een voorschot te betalen?
Gedaan inderdaad, al gezien de mega drukte die ze hebben heb ik niet het gevoel dat dit soort 'maatwerk' snel gedaan wordt. Even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Juup schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:17:
Hout wordt veel mooier gevonden dan kunststof dus in het hogere segment kiest met bijna altijd voor houten kozijnen.
Hout is inderdaad mooier maar met de kosten van verf en een schilder tegenwoordig is onderhoud wel erg duur geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cd2013
Arjan A schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:31:
[...]

Op de totale koopsom is dat glas toch niet zo'n groot deel? Of lopen ze bij alles de kantjes er van af? Ik zou me niet echt lekker voelen bij zo'n aannemer. Bovendien: als je een extra grote garage wil, doen ze dat dan ook niet omdat het 'te duur' is?
Ik heb het niet bedacht.. :) Maar GBH is een grote gestroomlijnde calculatie fabriek, dus misschien dat het ook met voorraadkosten/beschikbaarheid te maken heeft...geen idee.
Opmerkelijk is het zeker wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cd2013
Ernemmer schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:34:
[...]

Hout is inderdaad mooier maar met de kosten van verf en een schilder tegenwoordig is onderhoud wel erg duur geworden.
Iedere 10 jaar 5K of meer kwijt zijn aan het onderhoud is inderdaad een reden waarom ik initieel voor kunststof wilde gaan. Betreft in dit geval toch wel echt veel kozijnen (model GH2 op de website te zien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:12
ik heb ook een groothuisbouw huis, gezet in 2019. Toen uiteindelijk gekozen voor kunststof en geen tripleglas, met de nieuwe inzichten zou ik denk ik nu voor hout en tripleglas gaan.

En inderdaad je betaalt bij de sleutel.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cd2013
Driek schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:41:
ik heb ook een groothuisbouw huis, gezet in 2019. Toen uiteindelijk gekozen voor kunststof en geen tripleglas, met de nieuwe inzichten zou ik denk ik nu voor hout en tripleglas gaan.

En inderdaad je betaalt bij de sleutel.
Thanks voor je input, welke nieuwe inzichten specifiek dat je nu hout zou kiezen? Kunststof minder mooi of andere zaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:02

JvS

Ik heb hem zelf ook

cd2013 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:36:
[...]

Ik heb het niet bedacht.. :) Maar GBH is een grote gestroomlijnde calculatie fabriek, dus misschien dat het ook met voorraadkosten/beschikbaarheid te maken heeft...geen idee.
Opmerkelijk is het zeker wel.
ja het is dek ik eerder gewoon buiten hun standaardprocessen want "te duur" is weird. Willen ze dan ook zo klein / goedkoop mogelijke huizen verkopen om maar niet voor te hoeven schieten? Hun hele business is voorschieten en verdienen. Als ze niet willen voorschieten, kunnen ze beter stoppen met dit model en helemaal niets verkopen :P.

Anyway, ik zou ook voor triple + hout gaan, maar ik ben sowieso een houtman :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driek
cd2013 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:43:
[...]

Thanks voor je punt, welke nieuwe inzichten specifiek dat je nu hout zou kiezen? Kunststof minder mooi of andere zaken?
Eigenlijk is de kunststof wel mooi, maar met de nieuwe energie ontwikkelingen zou ik nu eerder voor betere isolatie gaan.
Wij waren toen ook een van de eerste met een volledige gasloos huis van groothuisbouw. Dat hebben we op het allerlaatste moment voor de definitieve keuzes van de bouw nog kunnen beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Klant = koning toch. wil je 3+ glas, moet je ervoor betalen. zou eerst eens kijken wat het werkelijke voordeel is van 3+ tov 2+. Het verschil in isolatiewaarde tussen dubbele hoogrendementsbeglazing (2+) en drievoudige beglazing is amper 0,5.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cd2013
Hackus schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:52:
Klant = koning toch. wil je 3+ glas, moet je ervoor betalen. zou eerst eens kijken wat het werkelijke voordeel is van 3+ tov 2+. Het verschil in isolatiewaarde tussen dubbele hoogrendementsbeglazing (2+) en drievoudige beglazing is amper 0,5.
Met wachttijden van 2+ maanden voor zelfs een kennismakingsgesprek weet ik niet of ik "Klant = koning" zou durven zeggen haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driek
cd2013 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:55:
[...]

Met wachttijden van 2+ maanden voor zelfs een kennismakingsgesprek weet ik niet of ik "Klant = koning" zou durven zeggen haha
Dat is wel 1 van de nadelen, er kan een hoop bij groothuis ondanks dat ze een soort catalogus woning aanbieden. Maar sommige dingen kunnen ook echt niet.

En daarbij is er inderdaad de wachtrij druk, hoe langer je wacht met keuzes, hoe langer het duurt voor ze beginnen. Als ze beginnen gaat het wel echt snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:37
Best kans dat het kunststof profiel waar ze standaard mee werken geen tripleglas aan kan.

Maar met de huidige trent kwa isolatie zou je verwachten dat ze ook een profiel moeten hebben waar wel triple glas in kan.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cd2013
Erwin_83 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:11:
Best kans dat het kunststof profiel waar ze standaard mee werken geen tripleglas aan kan.

Maar met de huidige trent kwa isolatie zou je verwachten dat ze ook een profiel moeten hebben waar wel triple glas in kan.
Absoluut, dat verbaasd mij nog het meest in (bijna) 2024. Maarja dat is het verschil met een architect die kiest uit meerdere (innovatie) leveranciers, en een GHB die een helemaal verfijnd productie proces heeft wat blijkbaar toch moeilijk is om nieuwe technieken aan toe te voegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:58
Hackus schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:52:
En halvering van het verlies over het slechtst geïsoleerde deel van het huis dus…

Om het maar eens in een ander licht te zetten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvroos
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-05 12:30
Wat voor kosten rekent Groothuisbouw als je kiest voor kunststof kozijnen ipv hardhouten kozijnen?
Heeft iemand dat in beeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cd2013
jeroenvroos schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:18:
Wat voor kosten rekent Groothuisbouw als je kiest voor kunststof kozijnen ipv hardhouten kozijnen?
Heeft iemand dat in beeld?
Ik heb dit vorig jaar december opgevraagd en kreeg terug dat de meerprijs voor van hout naar kunststof bij model GH2 6000 euro is.

Zelf ben ik overigens volledig de maatwerk architectuur kant opgegaan, heel lang traject inmiddels maar hoop alles over 2 weken rond te hebben met de aannemer. Wel overigens zeer significant duurder (+- 50%) dan Groothuis uit gekomen voor het totaal project...
Pagina: 1