Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stronk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-09 03:17
Hoi allen,

Ik heb via mijn werk de mogelijkheid om een certificaat te behalen en mag de opleiding hiervan zelf in richten. Nu heb ik ervoor gekozen om mijn CCNA te halen om kennis van netwerken en omgang met Cisco apparatuur er goed in te stampen. Echter weet ik niet goed hoe ik deze opleiding moet inrichten, en vraag daarom naar jullie ervaring.

Ik heb hierbij een aantal opties, als er opties zijn die ik over het hoofd heb gezien hoor ik het graag! :)
1. Zelfstudie, online lesmateriaal + Intensieve 1-week bootcamp vlak voor het examen
2. Zelfstudie, online lesmateriaal + Reguliere lessen tussendoor
3. Zelfstudie, online lesmateriaal

Sinds ik het toch niet zelf betaal valt optie 3 weg. De twijfel zit hem nu tussen optie 1 en 2. Iemand met vergelijkbare ervaring die mij hierbij kan helpen? Hoelang duurt het om mijzelf klaar te stomen voor dit examen? Ook nieuwsgierig naar de beste opleidingsinstanties hiervoor :)

Thanks!

PS; Huidige kennis niveau is HBO-ICT, 4 maanden werkervaring.

[ Voor 16% gewijzigd door Stronk op 07-12-2023 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ten eerste, goede keuze, CCNA. Ook al beslis je misschien later niet verder met Cisco te gaan is dit wel een uitstekende cursus om de basis van networking te begrijpen.
Over de keuzes die je voor je hebt liggen:
De 1 doet het goed bij een bootcamp, de ander totaal niet, dus advies is lastig.
Ikzelf doe het het beste bij bootcamps. Zo heb ik verschillende Cisco certificeringen binnengehaald en ook mijn rijbewijs ;-). Aangezien CCNA redelijk breed is en je zeker niet alles zal aanraken tijdens je (latere) werkzaamheden was het voor mij van belang om alles zo snel mogelijk, vlak voor het examen, behandeld te hebben. Daardoor wist ik tijdens het examen nog een beetje hoe en wat. Ook over zaken die ik tijdens mijn werkzaamheden niet tegen kwam. Als er bij mij maanden tussen stof en examen zit, vergeet ik heel veel details en dat is niet handig tijdens het examen. Als dat tijdens je werk gebeurt kun je details makkelijker opzoeken, zolang je de concepten weet, bij het examen niet ;-).
Kortom, mijn keuze zou optie 1 zijn, mede vanwege die reden. Over opleidingsinstanties kan ik weinig nuttigs zeggen omdat het bij mij al weer even geleden is.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stronk
Apache4u schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:07:
Ten eerste, goede keuze, CCNA. Ook al beslis je misschien later niet verder met Cisco te gaan is dit wel een uitstekende cursus om de basis van networking te begrijpen.
Over de keuzes die je voor je hebt liggen:
De 1 doet het goed bij een bootcamp, de ander totaal niet, dus advies is lastig.
Ikzelf doe het het beste bij bootcamps. Zo heb ik verschillende Cisco certificeringen binnengehaald en ook mijn rijbewijs ;-). Aangezien CCNA redelijk breed is en je zeker niet alles zal aanraken tijdens je (latere) werkzaamheden was het voor mij van belang om alles zo snel mogelijk, vlak voor het examen, behandeld te hebben. Daardoor wist ik tijdens het examen nog een beetje hoe en wat. Ook over zaken die ik tijdens mijn werkzaamheden niet tegen kwam. Als er bij mij maanden tussen stof en examen zit, vergeet ik heel veel details en dat is niet handig tijdens het examen. Als dat tijdens je werk gebeurt kun je details makkelijker opzoeken, zolang je de concepten weet, bij het examen niet ;-).
Kortom, mijn keuze zou optie 1 zijn, mede vanwege die reden. Over opleidingsinstanties kan ik weinig nuttigs zeggen omdat het bij mij al weer even geleden is.
Goed beargumenteert. Ik heb zelf ook mijn rijbewijs met zo'n cursus gehaald en was positief over de wijze waarop zoiets erin wordt gestampt. Ik herken eigenlijk veel van wat je noemt, en dus zal ik voor optie 1 neigen. Thanks voor je input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dewiss1993
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 01-07 17:09
Ik heb via mijn werk bij Dirksen trainingen CCNA basis kunnen doen. Daarna kan je cursus advanced doen wat meer een bootcamp is ter voorbereiding examen.

Wellicht interessant eens te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@Stronk Ik zou meerdere online training courses kunnen combineren. De uitleg bij CBT nuggets spreekt me aan terwijl Networklessons.com erg sterk is in het hands-on gedeelte.

Daarnaast kan je je laptop/PC/server voorzien van minimaal 64GB memory, zodat je Cisco Modeling Labs (CML) kan draaien. De basic Personal versie is voldoende.

Je hebt ook gratis alternatieven zoals EVE-NG en GNS3, maar dan moet je via minder legale manieren aan IOS images komen. IOS image van CML zijn redelijk recent. (i.t.t. GNS3 met 7200VXR routers uit het jaar kruik.)

Bovendien wordt CML ook bij het examen gebruikt, dus je zit met dezelfde software te oefenen.
(Vroeger kreeg je bij het examen simlets / Flash animatie-achtig, maar nu dus full-blown IOS.)

Verder kwam ik deze sessie tegen op CiscoLive:
https://www.ciscolive.com...sion/16360601457800017B8N

Je kan je hiervoor gratis registreren. De sessie is uit 2020, maar de studietips zijn nog steeds relevant.

Op bijvoorbeeld Udemy kan je ook veel vinden. Check de reviews en check previews van de content of de trainer bij je aansluit. Check ook of de content voor het meest recente examen is. (Examen nummer 200-301 momenteel.)

Je kan ook eerst zelfstudie doen en daarna examen. Wellicht dat je hiervoor zakt, maar als je hierna een bootcamp doet, kan je tijdens de training gerichte vragen stellen over zaken die nog niet helder zijn.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stronk
Bl@ckbird schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:12:
@Stronk Ik zou meerdere online training courses kunnen combineren. De uitleg bij CBT nuggets spreekt me aan terwijl Networklessons.com erg sterk in het hands-on gedeelte is.

Daarnaast kan je je laptop/PC/server voorzien van minimaal 64GB memory, zodat je Cisco Modeling Labs (CML) kan draaien. De basic Personal versie is voldoende.

Je hebt ook gratis alternatieven zoals EVE-NG en GNS3, maar dan moet je aan minder legale manieren aan IOS images komen. IOS image van CML zijn redelijk recent. (i.t.t. GNS3 met 7200VXR routers uit het jaar kruik.)

Bovendien wordt CML ook bij het examen gebruikt, dus je zit met dezelfde software te oefenen.
(Vroeger kreeg je bij het examen simlets / Flash animatie-achtig, maar nu dus full-blown IOS.)

Verder kwam ik deze sessie tegen op CiscoLive:
https://www.ciscolive.com...sion/16360601457800017B8N

Je kan je hiervoor gratis registreren. De sessie is uit 2020, maar de studietips zijn nog steeds relevant.

Op bijvoorbeeld Udemy kan je ook veel vinden. Check de reviews en check previews van de content of de trainer bij je aansluit. Check ook of de content voor het meest recente examen is. (Examen nummer 200-301 momenteel.)

Je kan ook eerst zelfstudie doen en daarna examen. Wellicht dat je hiervoor zakt, maar als je hierna een bootcamp doet, kan je tijdens de training gerichte vragen stellen over zaken die nog niet helder zijn.
Bedankt voor de tips en bronnen! _/-\o_
Pagina: 1