Gehuurd object niet vrij toegankelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venraiden4K
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-10 09:23
Ik vermoed dat deze vraag het beste in dit forum past maar ik hoor graag als dit niet het geval is.

Members only: De vraag
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Professioneel koffiedrinker en stoelzitter

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 15:57
Het mag zeker, mits dat dit ergens in de voorwaarden staat. Lees deze nog eens goed door of hierover ergens wordt gerefereerd. Mocht dit niet het geval zijn, dan zou ik dit ook zeker aanhalen. Een dergelijke registratie kost normaliter weinig tot niks voor de verhuurder, voor mij voelt het meer dat deze nog meer eraan wenst te verdienen. Hoeveel is de meerprijs per maand uberhaupt?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-10 00:22
Neem een voip-abonnementje en op beide telefoons een app om daar mee te bellen. Geef een nummerwijziging door aan de huurbaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@Venraiden4K Waar praten we over als extra kosten? Lijkt me redelijk relevant in relatie tot hoe druk je je hier over wil gaan maken.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

Verwijderd

Aangezien de verhuurder maar de helft van de huurders binnen wil laten.... neemt hij vast ook genoegen met de helft van de huur? Ik zou echt geen cent betalen, als ik geen toegang zou hebben tot het gehuurde. Dan moet hij zo'n loods maar niet verhuren met 2 namen op het contract. Verhuurder wist natuurlijk vooraf dat er 2 huurders waren die allebei toegang willen tot het gehuurde. Als hij nergens beschreven heeft dat er betaald moet worden voor een 2e telefoonnummer en hoeveel dan precies.... dan lijkt mij dat de huurders mogen rekenen op toegang tot het verhuurde.

Nummer toevoegen is overigens een eenmalig klusje wat iemand gewoon op afstand kan doen. Gewoon een aankiesbare opener met een whitelist voor nummers die hem mogen openen en waarschijnlijk ook gewoon een whitelist voor nummers die hem mogen beheren. Zitten verder geen kosten aan vast.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-10 00:22
Het moreel kompas van veel huurbazen is vaak een beetje stuk. Elke cent die ze uit een huurder kunnen knijpen is mooi meegenomen en die vakanties zijn ook zo duur geworden tegenwoordig... Wees slim en werk er gewoon omheen met een ander gedeeld telefoonnummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als er extra kosten gemaakt moeten worden dan is dat voor risico van de verhuurder, niet de huurder. Daarnaast vraag ik me sowieso af of de huurder je toegangsbeperkingen mag opleggen voor je loods als dat niet in het contract staat ik vermoed het niet, de rechten voor huurders zijn sterk in Nederland misschien weet fopjurist meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:35
@Venraiden4K
Kan mij voorstellen dat er eenmalig kosten in rekening worden gebracht. Vergelijkbaar met het krijgen van 1 sleutel en je wil een extra sleutel hebben.
Maar maandelijks extra geld erbij zou niet moeten kunnen. Maar aangezien we het contract niet hebben gezien is het lastig om een harde uitspraak te doen.

ps; zou wel goede afspraken gaan maken, want dit klinkt niet als een goede start van een huurcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

chrisborst schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:42:
@Venraiden4K
Kan mij voorstellen dat er eenmalig kosten in rekening worden gebracht. Vergelijkbaar met het krijgen van 1 sleutel en je wil een extra sleutel hebben.
Maar maandelijks extra geld erbij zou niet moeten kunnen. Maar aangezien we het contract niet hebben gezien is het lastig om een harde uitspraak te doen.

ps; zou wel goede afspraken gaan maken, want dit klinkt niet als een goede start van een huurcontract.
Een echte relatie gaat dit niet worden hoor. Zo te horen is het gewoon een loodsje op een afgesloten terrein. De verhuurder schrijft elke maand de huur af en - als er niets echt stuk gaat aan de unit - hoor of zie je hem niet. Kwam er toevallig gisteren nog eentje tegen op Funda in het nieuwe aanbod hier lokaal. Vond het nog vrij prijzig. Vraagprijs was bijna 37k voor 2,8x5,7 meter en dan moest er nog 15 euro per maand bij aan servicekosten. Wel bijna nieuw, 1 of 2 jaar oud ofzo.

Als er kosten zijn, dan is dat in principe helemaal geen probleem. Maar ben daar gewoon transparant over als je een huurovereenkomst afsluit met 2 huurders op het contract. Als je maandelijks moet betalen voor het hebben van een telefoonnummer op de whitelist van een aankiesbare hekopener om bij je eigen loods te komen, dan weet je dat je een poot uitgedraaid word. Dat je eenmalig een bedrag in rekening brengt voor configuratie door je klusjesman.... prima wat mij betreft.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2023 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:17

Qwerty-273

Meukposter

Om de technische kant er bij te pakken, is dit een zelfbouw oplossing met nummerherkenning dat als deze gebeld wordt door een nummer op de lijst dit hek opengaat? Of zit hier een derde partij achter die ook gewoon per nummer rekent voor het aanbieden van deze dienst?

Wat zijn de kosten die jij moet betalen, en wat zijn de kosten die een eventuele derde partij in rekening brengt bij de verhuurder?

Wat is er mogelijk met spoofing als "leek"?

[ Voor 5% gewijzigd door Qwerty-273 op 07-12-2023 12:12 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Qwerty-273 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:11:
Om de technische kant er bij te pakken, is dit een zelfbouw oplossing met nummerherkenning dat als deze gebeld wordt door een nummer op de lijst dit hek opengaat? Of zit hier een derde partij achter die ook gewoon per nummer rekent voor het aanbieden van deze dienst?

Wat zijn de kosten die jij moet betalen, en wat zijn de kosten die een eventuele derde partij in rekening brengt bij de verhuurder?

Wat is er mogelijk met spoofing als "leek"?
Die dingen kun je gewoon kopen voor weinig. Mijn broertje woont in een klein appartementencomplexje en daar werkt het hek precies zo. Hij belt een bepaald nummer, de aankiesbare hekopener herkent zijn nummer en opent het hek. De beheerder hoeft alleen maar mutaties van de geregistreerde telefoonnummers te doen. Ding werkt verder autonoom. Dat ding in het complex bij mijn broertje heeft wel een webinterface voor de beheerder overigens. Maar daar heeft een gebruiker niets mee te maken.

Je wil zo'n ding niet "wide open" hebben, want op de langere termijn weten steeds meer mensen dat nummer en staan er ineens auto's geparkeerd die er helemaal niet thuishoren. Dat hadden ze eerst, maar dat leverede steeds meer gezeik op met mensen die illegaal parkeerden. Toen hebben ze de whitelist ingeschakeld en mocht iedereen max. 2 telefoonnummers registreren.

Voor zoiets een maandelijkse fee gaan betalen is gewoon gekkenwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-10 08:44

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:21:
[...]

Die dingen kun je gewoon kopen voor weinig. Mijn broertje woont in een klein appartementencomplexje en daar werkt het hek precies zo. Hij belt een bepaald nummer, de aankiesbare hekopener herkent zijn nummer en opent het hek. De beheerder hoeft alleen maar mutaties van de geregistreerde telefoonnummers te doen. Ding werkt verder autonoom. Dat ding in het complex bij mijn broertje heeft wel een webinterface voor de beheerder overigens. Maar daar heeft een gebruiker niets mee te maken.
De partij die die webinterface (en verdere systeem) levert aan die beheerder kan daar dus prima een licentiemodel op hebben zitten waarbij betaald wordt per geregistreerd nummer.

In hoeverre een extra nummer door te berekenen is aan de huurder is 100% afhankelijk van of daarover iets in het contract staat lijkt me.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-10 22:15
Vaak zijn dit basic systeempjes waar je zelfs door middel van een sms te sturen naar het nummer van de hekopener een nummer kan toevoegen.
Ik verwacht dat de verhuurder niet weet hoe dit werkt en dit door de partij laat doen die het hek beheerd en dat kost geld. Dat probeert de verhuurder terug te halen met mogelijk wat extra's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-10 16:36
Verwijderd schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:32:
Aangezien de verhuurder maar de helft van de huurders binnen wil laten.... neemt hij vast ook genoegen met de helft van de huur? Ik zou echt geen cent betalen, als ik geen toegang zou hebben tot het gehuurde. Dan moet hij zo'n loods maar niet verhuren met 2 namen op het contract. Verhuurder wist natuurlijk vooraf dat er 2 huurders waren die allebei toegang willen tot het gehuurde. Als hij nergens beschreven heeft dat er betaald moet worden voor een 2e telefoonnummer en hoeveel dan precies.... dan lijkt mij dat de huurders mogen rekenen op toegang tot het verhuurde.

Nummer toevoegen is overigens een eenmalig klusje wat iemand gewoon op afstand kan doen. Gewoon een aankiesbare opener met een whitelist voor nummers die hem mogen openen en waarschijnlijk ook gewoon een whitelist voor nummers die hem mogen beheren. Zitten verder geen kosten aan vast.
Ze staan beiden op één huurovereenkomst en huren blijkbaar niet los van elkaar daar een ruimte.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Señor Sjon schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:21:
[...]

Ze staan beiden op één huurovereenkomst en huren blijkbaar niet los van elkaar daar een ruimte.
Ze zijn beide huurder. Waarom dan de ene wel toegang verlenen en de andere niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-10 16:36
Je krijgt niet spontaan twee sleutels als je samen een pand huurt. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Verwijderd schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:40:
[...]

Ze zijn beide huurder. Waarom dan de ene wel toegang verlenen en de andere niet?
Ik zie hier weinig verschil met de situatie dat je een extra sleutel of druppel nodig hebt voor een medehuurder van woonruimte.

Bij woonruimte geldt dat de servicekosten de daadwerkelijke kosten niet mogen overstijgen. Bij garageboxen geldt deze wettelijke bescherming niet. Kijk daarom na of hierover iets in het contract staat genoemd.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02:45
Señor Sjon schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:45:
Maar een sleutel kan je voor een eenmalig klein bedrag wel kopiëren, en dat kan in dit geval niet, aangezien ze maandelijks een fee willen.. Lijkt mij gewoon een manier van de verhuurder om wat extra binnen te harken..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

iketot schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:27:
[...]

Maar een sleutel kan je voor een eenmalig klein bedrag wel kopiëren, en dat kan in dit geval niet, aangezien ze maandelijks een fee willen.. Lijkt mij gewoon een manier van de verhuurder om wat extra binnen te harken..
Ik zie echt geen enkele basis voor een maandelijkse fee voor iets stompzinnigs als dit. Betalen voor diensten is prima, maar het moet allemaal wel wat toevoegen natuurlijk. Dit in een dienstvorm aanbieden voegt echt niets toe, behalve overhead en dus onnodige kosten.

fopjurist maakt overigens wel terecht de opmerking dat dit geen woonruimte is en de verhuurder dus wel wat vrijer is in het aanbieden van "winstgevende services". Maar toegang tot het gehuurde, vind ik eigenlijk helemaal niet onder "service" vallen. Dat voelt voor mij toch een beetje als "noodzakelijk om te kunnen leveren".

Je zou eens kunnen achterhalen welke huurders er allemaal nog meer maandelijks betalen voor een extra telefoonnummer in een lijstje. Dan bouw je gewoon zelf een dienst, waarmee de gebruikers via een app het hek kunnen openen (dan laat je gewoon ergens een servertje met een VOIP uitbellen naar dat hek en laat je die VOIP registreren. If you can't beat em, join em.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:59
Señor Sjon schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:45:
Ehhh bij elke woning en ook de twee garageboxen die ik heb gehuurd zaten minstens twee sets sleutels. Ja, inclusief tweede toegangspasje voor het afgesloten terrein van één van de garageboxen.

Nooit om hoeven vragen.
Juist het verstrekken van maar één set 'sleutels' is in mijn ogen nogal ehhhh.... bijzonder. Zeker wanneer er twee namen op het huurcontract staan.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:35

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Ik zie een oplossing van enkele tientjes, of goedkoper als je nog iets hebt liggen.

- Men neme een Nokia dumbphone, goedkoop prepaid abo en legt deze ergens in de meterkast aan de lader.
- Nummer van prepaid is je enige geregistreerde hek-nummer
- Telefoon stel je in op doorschakelen naar het hek nummer

Kan het zo simpel zijn? :p

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-10 08:44

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Goudvis schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:36:
Ik zie een oplossing van enkele tientjes, of goedkoper als je nog iets hebt liggen.

- Men neme een Nokia dumbphone, goedkoop prepaid abo en legt deze ergens in de meterkast aan de lader.

Kan het zo simpel zijn? :p
Daar had ik ook aan gedacht ja, maar krijgt het hek dan niet gewoon alsnog het nummer van de oorspronkelijke beller te zien?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 25-10 06:26
Goudvis schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:36:
Niet alle providers staan doorschakelen van prepaid telefoons toe. Volgens mij zie je het telefoonnummer van je telefoon bij het doorschakelen. Dan zou het werken. Mijn collega had zijn werknummer doorgeschakeld om één telefoon te gebruiken. Zijn werktelefoon stond uit en lag in zijn kluisje. Het werkte. Alleen ik weet even niet of hij nu de nummers zag of zijn werknummer bij bellen. Al zou je dit moeten kunnen testen met je eigen telefoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Gewoon Twilio gebruiken, met Twilio Studio kun je dan iets in elkaar knutselen (oproep ontvangen -> kijken wie belt -> dail poort). Bij "dail / uitgaand" bellen geef je dan telefoon nummer van de persoon die hek wel kan openen op.

Opgelost. Maja, kost ook minimaal 5 EUR p/m. :9~

[ Voor 7% gewijzigd door graceful op 11-12-2023 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:35
Ivow85 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:25:
[...]

Ehhh bij elke woning en ook de twee garageboxen die ik heb gehuurd zaten minstens twee sets sleutels. Ja, inclusief tweede toegangspasje voor het afgesloten terrein van één van de garageboxen.

Nooit om hoeven vragen.
Juist het verstrekken van maar één set 'sleutels' is in mijn ogen nogal ehhhh.... bijzonder. Zeker wanneer er twee namen op het huurcontract staan.
Volgens mij gaat het hier om de toegang tot het terrein waar (o.a.) de gehuurde loods staat, een soort hoofdingang van een bedrijfsverzamelplaats (Het slot van de loods zou ik trouwens als eerste vervangen: Je weet nooit wie er nog een sleutel heeft). Ik zou het als huurder wel fijn vinden als daar niet klakkeloos sleutels of toegangscodes van worden uitgedeeld. Het lijkt mij aan de andere kant wel redelijk dat wie op het contract staat ook toegang tot het terrein heeft.

Dat dat onder servicekosten zou vallen lijkt mij aannemelijk. Dat geldt immers ook voor de gemeenschappelijke voorzieningen in bijvoorbeeld een bedrijfsverzamelgebouw. Daarover moet verhuurder dan wel verantwoording afleggen in de vorm van een eindafrekening en het is volgens mij niet de bedoeling dat dit een verkapt extra verdienmodel is. De in rekening gebrachte kosten dienen wel in verhouding te staan tot de werkelijke kosten.
Pagina: 1