Ik heb onlangs een woning gekocht waarbij er op de vliering een lekkage zichtbaar is op de muur van de schoorsteen. Er zijn twee bedrijven langs geweest en ik ben benieuwd naar jullie kijk op de offertes.
Bedrijf 1 valt eigenlijk al meteen af, zijn niet het dak op geweest, heeft alleen even uit het dakraam gekeken en kwam toen met “schoorsteen renovatie klein”. Dat staat ook zo op de offerte, à €425.
Het tweede bedrijf is wel het dak op geweest en heeft een aantal dingen geconstateerd: de nokvorsten zijn op sommige plekken gescheurd, de schoorsteen is volledig open van boven en de voegen / lood zijn slecht. Zie enkele foto’s die ik heb bijgevoegd.
Omdat de schoorsteen gedeeld is met de buren die nog een houtkachel hebben is weghalen niet zomaar mogelijk. Misschien gebruiken ze hem niet meer en kan ‘ie wel weg, maar ik moet nog met de buren in overleg. Ik heb daarom aan het bedrijf gevraagd de drie opties (omkleden met dakbedekking, weghalen en renoveren) op een offerte te zetten. Ze komen dan tot de volgende werkzaamheden en bedragen:
1. Schoorsteen geheel waterdicht inwerken met hoogwaardige dakbedekking op kleur.
- Bestaande schoorsteen schoonmaken.
- Schoorsteen impregneren waar nodig voor betere hechting van de hoogwaardige toplaag. - Gehele schoorsteen inwerken met een toplaag op gewenste kleur.
- Kop van de schoorsteen inwerken met vloeibare coating.
- Mogelijke pijpen inwerken met vloeibare coating.
- Alles netjes opruimen en schoon opleveren.
Kosten: €895
2. Schoorsteen demonteren en gat in dakbeschot dicht maken
betreft; 1x Schoorsteen geheel demonteren en afvoeren en dakbeschot aanhelen en pannendak waterdicht inwerken.
- Bestaande schoorsteen plaat demonterenen afvoeren zodat we de werkzaamheden kunnen uitvoeren.
- Gehele schoorsteen demonteren en afvoeren.
- Ontstaande gat in het dakbeschot aanhelen met nieuw dakbeschot.
- Tengellatten en panlatten aanbrengen waar nodig.
- Dakpannen (hulpstukken) waterdicht en stormvast monteren.
- Alles opruimen en afvoeren.
Kosten: €1800
3. Schoorsteen renovatie (Met metselwerk).
Betreft; Schoorsteen renovatie met metselwerk.
- Dak / gevel Steiger plaatsen waar nodig.
- De gehele schoorsteenvoegen uithakken met een hak hamer met diamantbeitel.
- Schoorsteen schoon spuiten met een hogedrukspuit 160 bar.
- Loszittende stenen afbreken afbikken en de bestaande steen terug metselen I.V.M. kleur en type verschil.
- Kop van de schoorsteen metselen met een rollaag en een bolle kop aansmeren met cement.
- Lood rondom compleet vernieuwen tot 4 cm in de schoorsteen met een felsrand om intrekkend vocht te weren.
- Waar nodig zaling goot achter de schoorsteen onder het pannendak compleet vernieuwen.
- Complete schoorsteen voegen met voegsel meng verhouding cement, zand 1/4.
- Kop van de schoorsteen waterdicht maken met vloeibare coating zodat vocht nooit meer kan intrekken.
- Gehele schoorsteen impregneren tegen intrekkend vocht.
- Kapotte dakpannen rondom de schoorsteen vervangen.
- Dakgoot schoon maken waar nodig.
- Alles netjes opruimen en afvoeren.
Kosten: €2850.
Dan is het werk aan de nokvorsten los vermeld:
Nokvorsten stormvast en waterdicht fixeren.
- Werken op hoogte volgens de VCA normen.
- Nokvorsten schoonmaken van mos en alg.
- Loszittend cement verwijderen.
- Kapotte pannen en vorsten vervangen waar nodig.
- Gehele nok droog maken waar nodig.
- Gehele nok voorzien van een cement vervanger.
- Gehele nok waterdicht en stormvast fixeren.
- Alle pannen waar wij over lopen waterdicht inwerken. -Alles netjes opruimen en schoon opleveren.
Kosten: €917
Het is mijn eerste woning en veel kan en doe ik zelf, maar ik heb niks met hoogtes en dus ook geen verstand van daken. Ik ben benieuwd of deze werkzaamheden en bedragen realistisch zijn of dat ik op zoek moet naar nog een ander bedrijf, en wat jullie zouden adviseren qua herstel.
Bedrijf 1 valt eigenlijk al meteen af, zijn niet het dak op geweest, heeft alleen even uit het dakraam gekeken en kwam toen met “schoorsteen renovatie klein”. Dat staat ook zo op de offerte, à €425.
Het tweede bedrijf is wel het dak op geweest en heeft een aantal dingen geconstateerd: de nokvorsten zijn op sommige plekken gescheurd, de schoorsteen is volledig open van boven en de voegen / lood zijn slecht. Zie enkele foto’s die ik heb bijgevoegd.
Omdat de schoorsteen gedeeld is met de buren die nog een houtkachel hebben is weghalen niet zomaar mogelijk. Misschien gebruiken ze hem niet meer en kan ‘ie wel weg, maar ik moet nog met de buren in overleg. Ik heb daarom aan het bedrijf gevraagd de drie opties (omkleden met dakbedekking, weghalen en renoveren) op een offerte te zetten. Ze komen dan tot de volgende werkzaamheden en bedragen:
1. Schoorsteen geheel waterdicht inwerken met hoogwaardige dakbedekking op kleur.
- Bestaande schoorsteen schoonmaken.
- Schoorsteen impregneren waar nodig voor betere hechting van de hoogwaardige toplaag. - Gehele schoorsteen inwerken met een toplaag op gewenste kleur.
- Kop van de schoorsteen inwerken met vloeibare coating.
- Mogelijke pijpen inwerken met vloeibare coating.
- Alles netjes opruimen en schoon opleveren.
Kosten: €895
2. Schoorsteen demonteren en gat in dakbeschot dicht maken
betreft; 1x Schoorsteen geheel demonteren en afvoeren en dakbeschot aanhelen en pannendak waterdicht inwerken.
- Bestaande schoorsteen plaat demonterenen afvoeren zodat we de werkzaamheden kunnen uitvoeren.
- Gehele schoorsteen demonteren en afvoeren.
- Ontstaande gat in het dakbeschot aanhelen met nieuw dakbeschot.
- Tengellatten en panlatten aanbrengen waar nodig.
- Dakpannen (hulpstukken) waterdicht en stormvast monteren.
- Alles opruimen en afvoeren.
Kosten: €1800
3. Schoorsteen renovatie (Met metselwerk).
Betreft; Schoorsteen renovatie met metselwerk.
- Dak / gevel Steiger plaatsen waar nodig.
- De gehele schoorsteenvoegen uithakken met een hak hamer met diamantbeitel.
- Schoorsteen schoon spuiten met een hogedrukspuit 160 bar.
- Loszittende stenen afbreken afbikken en de bestaande steen terug metselen I.V.M. kleur en type verschil.
- Kop van de schoorsteen metselen met een rollaag en een bolle kop aansmeren met cement.
- Lood rondom compleet vernieuwen tot 4 cm in de schoorsteen met een felsrand om intrekkend vocht te weren.
- Waar nodig zaling goot achter de schoorsteen onder het pannendak compleet vernieuwen.
- Complete schoorsteen voegen met voegsel meng verhouding cement, zand 1/4.
- Kop van de schoorsteen waterdicht maken met vloeibare coating zodat vocht nooit meer kan intrekken.
- Gehele schoorsteen impregneren tegen intrekkend vocht.
- Kapotte dakpannen rondom de schoorsteen vervangen.
- Dakgoot schoon maken waar nodig.
- Alles netjes opruimen en afvoeren.
Kosten: €2850.
Dan is het werk aan de nokvorsten los vermeld:
Nokvorsten stormvast en waterdicht fixeren.
- Werken op hoogte volgens de VCA normen.
- Nokvorsten schoonmaken van mos en alg.
- Loszittend cement verwijderen.
- Kapotte pannen en vorsten vervangen waar nodig.
- Gehele nok droog maken waar nodig.
- Gehele nok voorzien van een cement vervanger.
- Gehele nok waterdicht en stormvast fixeren.
- Alle pannen waar wij over lopen waterdicht inwerken. -Alles netjes opruimen en schoon opleveren.
Kosten: €917
Het is mijn eerste woning en veel kan en doe ik zelf, maar ik heb niks met hoogtes en dus ook geen verstand van daken. Ik ben benieuwd of deze werkzaamheden en bedragen realistisch zijn of dat ik op zoek moet naar nog een ander bedrijf, en wat jullie zouden adviseren qua herstel.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |