UW-monitor schaalt verkeerd bij toevoeging derde monitor

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koeiswit
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 13-12-2023
Mijn vraag:
Hallo, sindskort heb ik een ultrawide (UW) monitor [1]. Ik had al een ander "normaal" formaat scherm [2]. Mijn doel is om deze twee schermen beide te gebruiken als extra schermen voor mijn werklaptop [3] en privé laptop [4]. Ik wil dus in totaal met drie schermen tegelijk werken (laptop scherm + UW scherm + "normaal" scherm). Ik wil dit doen op een manier waarbij er uiteindelijk maar één kabel mijn laptop in hoeft.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
[1] UW monitor: Philips P Line - 34"
[2] "normale" monitor: Dell monitor model no. E228WFPc - 22"
[3] Werklaptop: Dell Latitude 5330
[4] Privé laptop: Asus VivoBook Pro N552VW-FY217T
[5] Docking station: DirectGoods 13 in 1 USB-C HUB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Situatie 1 (Daisy-chaining):
Eerst heb ik het geprobeerd d.m.v. "daisy-chaining". Hierbij ging een HDMI<-->HDMI kabel van mijn laptop naar het UW scherm, en een HDMI<-->DVI-D van het UW-scherm (HDMI) naar het derde "normale" scherm (DVI-D). Hierbij werd mijn derde scherm überhaupt niet gedetecteerd. Omdat ik om werk een zelfde soort set-up heb, waarbij vanuit het UW-scherm een USB-B<-->USB-B kabel tussen de twee schermen loopt wilde ik dat ook proberen. Echter heeft mijn derde scherm geen USB-A aansluiting. Dus had ik een HDMI(v)<--->USB-A(m) gekocht en daar op aangesloten een USB-A(v)<-->USB-B(m) adapter gezet. Zodat ik uiteindelijk een DVI-D<-->USB-A tussen de twee schermen had lopen. Ook hierbij werd het derde scherm niet gedetecteerd.

p.s. Het UW scherm werd overigens wel gewoon goed gedetecteerd en kon ook normaal schalen 3440x1440.
p.p.s. Wanneer ik de DVI-D<-->HDMI en een HDM<-->USB-c beide afzonderlijk in mijn werklaptop steek werkt het wel zoals het hoort (parallel geschakeld dus). Maar dit is geen optie voor mijn privé laptop die maar één HDMI aansluiting heeft en geen andere optie voor scherm-toevoeging (USB-c bijvoorbeeld)

Situatie 2 (Docking station):
Hierbij maak ik gebruik van een Docking-station [5]. Mijn idee was hierbij om vanaf mijn UW-monitor een
HDMI<-->HDMI in het docking station te stoppen. En vanaf mijn 'normale' scherm de DVI-D<-->HDMI kabel in het docking systeem te stoppen. En dan de output (USB-c/HDMI) in mijn laptop te stoppen. Dit werkt min of meer...
Als ik alléén het UW-scherm koppel via het docking station (dus docking station is alleen maar een verleng stuk) dan detecteert hij het UW-scherm netjes en schaalt hij netjes (3440x1440). Maar zodra ik het derde "normale" scherm inplug in het docking station, dan detecteert hij beide schermen gewoon, maar schaalt hij het UW-scherm helemaal verkeerd. Voor het UW-scherm is de maximale scaling-option dan maar 1920x1080. Alles ziet er dan heel pixelated en uitelkaar getrokken uit.

Ik hoop dat mijn vraag en de geschetste situaties een beetje duidelijk zijn en dat iemand hier ervaring mee heeft. Vooralsnog kan ik dus voorlopig wel werken naar behoren op mijn werklaptop, als ik ze parallel schakel in mijn werk werklaptop. Maar het doel is dat er maar 1 kabel mijn laptop(s) in moeten.

Groet

Beste antwoord (via koeiswit op 07-12-2023 10:41)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Gaat dus helemaal nooit werken zonder aanvullende spullen.

Er is maar 1 standaard die meerdere monitoren standaard ondersteunt en dat is Displayport.

Die draait bij 1 van je laptops dus over USB-C. Die zou je op je monitor kunnen doorlussen, als die monitor een DisplayPort-uit heeft.

Jij bent lukraak monitoren met elkaar aan het verbinden omdat je een kabeltje hebt gevonden die ergens op de monitor past.
Daarbij kijk je ook nog eens totaal niet of iets een ingang of uitgang is.

Zo werk het dus totaal niet. Er kan bijvoorbeeld niet eens een native videosignaal door USB-A.

Je had ook gewoon even de gebruiksaanwijzingen van de monitoren kunnen pakken en dan had je gezien dat er nergens aangegeven wordt dat dit kan en dan de conclusie trekken dat het hier niet kan.

Ik zou een Dell D6000(s) van Vraag en Aanbod halen.

Die dock werkt op nagenoeg iedere laptop en kan dan minimaal 2 monitoren aansturen, als je laptop Displayport over USB ondersteunt, dan 3.
Je kunt er ook gewoon 2 hoge resolutie-monitoren op aansluiten.

Het werkt zowel op USB-C (dan kan hij ook je laptop laden als de laptop dat ondersteunt) en USB-A.

Aangezien je er maar 2 monitoren aan wilt hangen ben je dan klaar.

Wil je er later nog 1 bij hangen: Bij de laptop zonder Displayport over USB-C kun je je laptop-video-uit aansluiten op monitor 3. Bij de laptop met USB-C kun je die ook op de dock aansluiten. (Ik had 3 schermen gelezen als 3 externe monitoren (zo werkt de analogie namelijk).

[ Voor 14% gewijzigd door White Feather op 07-12-2023 09:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
Gaat dus helemaal nooit werken zonder aanvullende spullen.

Er is maar 1 standaard die meerdere monitoren standaard ondersteunt en dat is Displayport.

Die draait bij 1 van je laptops dus over USB-C. Die zou je op je monitor kunnen doorlussen, als die monitor een DisplayPort-uit heeft.

Jij bent lukraak monitoren met elkaar aan het verbinden omdat je een kabeltje hebt gevonden die ergens op de monitor past.
Daarbij kijk je ook nog eens totaal niet of iets een ingang of uitgang is.

Zo werk het dus totaal niet. Er kan bijvoorbeeld niet eens een native videosignaal door USB-A.

Je had ook gewoon even de gebruiksaanwijzingen van de monitoren kunnen pakken en dan had je gezien dat er nergens aangegeven wordt dat dit kan en dan de conclusie trekken dat het hier niet kan.

Ik zou een Dell D6000(s) van Vraag en Aanbod halen.

Die dock werkt op nagenoeg iedere laptop en kan dan minimaal 2 monitoren aansturen, als je laptop Displayport over USB ondersteunt, dan 3.
Je kunt er ook gewoon 2 hoge resolutie-monitoren op aansluiten.

Het werkt zowel op USB-C (dan kan hij ook je laptop laden als de laptop dat ondersteunt) en USB-A.

Aangezien je er maar 2 monitoren aan wilt hangen ben je dan klaar.

Wil je er later nog 1 bij hangen: Bij de laptop zonder Displayport over USB-C kun je je laptop-video-uit aansluiten op monitor 3. Bij de laptop met USB-C kun je die ook op de dock aansluiten. (Ik had 3 schermen gelezen als 3 externe monitoren (zo werkt de analogie namelijk).

[ Voor 14% gewijzigd door White Feather op 07-12-2023 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koeiswit
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 13-12-2023
Bedankt voor je snelle en uitbundige antwoord!

Ik moet vermelden dat ik wel degelijk heb gekeken naar of dingen ingangen of uitgangen zijn. Alleen het enige waar ik heb lopen knutselen was de verbinding maken tussen mijn Dell scherm (die vrij oud is) en het UW scherm. Op mijn werk is die verbinding dus een USB-B<-->USB-B kabel vanuit de USB-UP uitgang in het UW scherm naar de ingang van het andere scherm. Ik heb deze route proberen te bewandelen door een geknutselde versie van USB-UP uitgang (UW) naar mijn DVI-D in elkaar te flatsen. Ik had hier ook al weinig hoop voor, maarja als ik de boel in huis heb, probeer ik het toch maar uit.

Daarnaast heb ik dan toch nog een kleine vervolg vraag over mijn huidige gebruik van dat docking station die ik nu heb. Aangezien die wel werkt, maar gewoon geen gewenst resultaat levert. Als ik beide schermen afzonderlijk (dus de ander even niet ingeplugd) door het docking station naar mijn laptop laat lopen, schalen ze prima naar verwachting. Maar zodra ze beide tegelijkertijd in het docking station zitten (de een met DVI-D en de ander via zijn HDMI ingang, dan worden ze wel gewoon gedetecteerd, en ik kan op deze twee extra schermen werken, alleen ziet het er niet uit en is met name mijn UW scherm niet goed-schaalbaar (zie bijgevoegde fotos).

Heeft u enig idee waarom dit precies zo werkt? Mijn kennis hierover is te kort.

In ieder geval nogmaals bedankt! En bedankt voor de Dell 6000(s) suggestie!

Fijne feestdagen alvast.

Ongewenst (1=laptop, 2=dell, 3=UW):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5r4b64kMZBaAj3ly5zxFHkH1jdU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NvmSZ66KlQZfGzjs3TJZ22Hl.png?f=fotoalbum_large

Gewenst (1=laptop, 2=UW, 3=dell):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rs4ehqQsSJlP8Ssn_Urwzu9PXGU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/joD4LLK4dVu5CdF7PjGakrQj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
Is een bandbreedte-probleem.

Waarschijnlijk heeft of de dock of de laptop niet genoeg bandbreedte om beide schermen tegelijk op volledige resolutie aan te sturen.

Hoogstwaarschijnlijk is 1 van de 2 Displayport 1.2. Indien je puur een videosignaal over USB stuurt, worden er 4 pinnen voor het videosignaal gebruikt. Dan heb je de volledige bandbreedte van de betreffende standaard: Displayport 1.2 of 1.4.

Een dock heeft meestal ook USB, dus dan worden er maar 2 van de 4 gebruikt voor video en 2 voor USB. Dan heb je opeens nog maar de helft van de videobandbreedte.

Displayport 1.2 heeft genoeg bandbreedte voor 4k op 60hz. Dat is dus (even simpel geredeneerd) hetzelfde als 4 1080p schermen. De halve bandbreedte is dan 2 schermen en dat is precies wat jij er uit krijgt als je 2 schermen aan je dock hangt, namelijk maximum op je UW-scherm van 1920x1080.

Zonder specifieke gegevens over welk dock het is en welke laptop, is het een beetje koffie-dik kijken welke de beperkende factor is. Ik zie dat je dat wel hebt opgegeven, dus even kijken.

https://media.s-bol.com/R0RQy1QXKAVY/original.pdf

De dock is dus het probleem. Die ondersteunt maar 2x 1080p.

Volgens de specificatie-pagina van bol.com heeft het dock Thunderbold nodig of USB-C met Alternate mode. Je privé-laptop doet het dan dus sowieso niet.

[ Voor 13% gewijzigd door White Feather op 07-12-2023 11:20 ]