[WP] Ecoforest luchtwarmtepomp; verbruik normaal?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:23
We hebben een ecoforest luchtwarmtepomp model ecogeo B4 3-12KW HTR EH warmtepomp met Stefani buitenunit en 300L boiler vat. Ik vind echter het stroomverbruik aardig hoog als de temperatuur rond het vriespunt of net daaronder ligt. Ons huis is een vrijstaand nieuwbouw huis opgeleverd in mei dit jaar met een vloeroppervlak van 213m2. Is een dergelijk stroomverbruik zoals hieronder normaal met dit weer? En wat is jullie ervaring hiermee? (stroomverbruik is het totale stroomverbruik van het huis echter is het meerendeel de warmtepomp)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1o6k5N-_or-mQsPkkY8afV0jUHc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HlmvKuMZDxldYqSThjvlZRfz.png?f=fotoalbum_large
04-12-2023

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pilsp0Zd0QCEsQu3v9iIBHdkL2o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0ZnBt3SCmIC13pR8rrxU1jGb.png?f=fotoalbum_large
03-12-2023

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kOHCwJuu0gqmtsnJth8KoYA2nXU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LMjTUf5ZlmqpwKwMoNrGPnij.png?f=fotoalbum_large
05-12-2023

Ook vonden we het eerder nog een beetje koud en hebben we onze th-touch op 20.5C ipv 20C gezet. Echter leek de temperatuur nooit naar 20.5C te gaan en heeft de installateur de stooklijn aangepast. Hierdoor lijkt het stroomverbruik voornamelijk hogere pieken maar ook een stuk meer momenten dat de warmtepomp uitstaat te hebben. Hierin staan nu de volgende waarde, wat zijn jullie instellingen hiervan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DD5xpQuzGLZiTjjcOxO1Q0yc43M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zV8Ox5jJBJ3wqJptTvBVh48M.png?f=fotoalbum_large

Ik snap ook niet zo goed wat deze instellingen betekenen, weet iemand dit en kunnen jullie dit uitleggen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xavier_82
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:59
Vaez schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:20:
We hebben een ecoforest luchtwarmtepomp model ecogeo B4 3-12KW HTR EH warmtepomp met Stefani buitenunit en 300L boiler vat. Ik vind echter het stroomverbruik aardig hoog als de temperatuur rond het vriespunt of net daaronder ligt. Ons huis is een vrijstaand nieuwbouw huis opgeleverd in mei dit jaar met een vloeroppervlak van 213m2. Is een dergelijk stroomverbruik zoals hieronder normaal met dit weer? En wat is jullie ervaring hiermee? (stroomverbruik is het totale stroomverbruik van het huis echter is het meerendeel de warmtepomp)
Zonder iets meer te weten dan de oppervlakte en het feit dat het een nieuwbouw woning is, vind ik het verbruik wel aan de hoge kant, maar dat is een aanname, 1ste jaar heb je nog bouwvocht en is verbruik dus niet echt representatief.

In jouw geval zou ik een meter tussen zetten om je huis en wp verbruik te scheiden, weet je ook meteen hoeveel meer verbruik je hebt dan wat de wp aangeeft, ik heb ook een HTR en een AU12 unit (bij mij staat deze in de winter uit, ik gebruik dan de bodem als bron) maar zo als je ziet bij COP-sys is het opgenomen vermogen 256W hoger dan wat de pomp aangeeft, dit zijn de brine, cv en HTR pomp in mijn geval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZwzyO3lC5nGWUXmi73uMDfK6o8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/riewR0d19FmEZmjopk4ALrMx.jpg?f=fotoalbum_medium

jij hebt hierbij ook nog de drycooler en EH (electric heater)?, en afhankelijk van instellingen en installatie kan je verbruik hoger of lager zijn. Is het verbruik voor jou niet aanvaardbaar dan zit er niets anders op dan je in de materie te verdiepen, je systeem te monitoren en uit te zoeken waar het hoge verbruik vandaan komt.
Ik snap ook niet zo goed wat deze instellingen betekenen, weet iemand dit en kunnen jullie dit uitleggen?
Het is je stooklijn.
Bij een buitentemperatuur van -6C (dg1 buiten minpunt)
krijg je een aanvoertemperatuur (water dat door je vloer stroomt) van 37C (dg1 toppunt).
dg1 buiten voetpunt is het punt waarop bij een buitentemperatuur van 21 graden, het systeem nog warmte afgeeft om de 21 graden in huis te behouden.

[ Voor 4% gewijzigd door xavier_82 op 05-12-2023 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:54
Vaez schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:20:

[Afbeelding]
04-12-2023

[Afbeelding]
03-12-2023

[Afbeelding]
05-12-2023

Ook vonden we het eerder nog een beetje koud en hebben we onze th-touch op 20.5C ipv 20C gezet. Echter leek de temperatuur nooit naar 20.5C te gaan en heeft de installateur de stooklijn aangepast. Hierdoor lijkt het stroomverbruik voornamelijk hogere pieken maar ook een stuk meer momenten dat de warmtepomp uitstaat te hebben. Hierin staan nu de volgende waarde, wat zijn jullie instellingen hiervan?
[Afbeelding]

Dit zijn onze waarden van 3 en 4 december, maar met bodembron dus ik weet niet of je er wat aan hebt. Vrijstaande nieuwbouw (200 m2) van feb 2023, woonkamer op 20 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_ms8T6h6mH2FQ97rvdzwK0tAJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lE0zuYjhNBdiXNsMke3J8z0C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fULSDCYP88jKGJtPigMX5THZTqQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tdoWJ79QyquhlNDmUkMKcg84.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaez
Dankjewel, ik denk dat voornamelijk de bodem bron ervoor zorgt dat deze veel efficienter is met temperaturen onder 0. Misschien is er ook nog iemand met een luchtbron die hetzelfde plaatje heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:19
Op zich is 3kW elektrisch bij 12kWth niet gek. Dat zou betekenen dat de WP een COP van 4 heeft. Dat is een prima waarde onder deze omstandigheden. Dit zou betekenen dat warmtepomp volle bak draait. Dat kan kloppen. Een LW WP heeft het net boven het vriespunt moeilijk dan net onder het vriespunt. Bij strenge vorst komt dan de backup heater in spel.

Echter 12kW voor 213m2 is wel veel voor nieuwbouw. Dat is 56W/m2. Ik zou eerder de helft verwachten. Hoogwaardige nieuwbouw (passiefhuis standaard) is <10W/m2. Dit zou erop duiden dat de isolatie zeer matig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
@Paul C Maar volgens mij is de COP niet 4 als het buiten rond het vriespunt is dan gaat deze eerder tussen de 2 en 3 als ik de warmtepomp zelf moet geloven. Dat zou betekenen dat de warmtepomp 6/8Kw gebruikt. Gemiddeld halen we tot nu toe wel een COP tussen de 4 en 6 per maand(gemiddeld 5.1 sinds ingebruikname).

Ik denk dat jouw uitleg voor mij wel bevestigd dat het verbruik niet zo raar is eigenlijk maar een lucht warmtepomp niet erg efficient is rond het vriespunt(wat ik ergens wel wist bij het overwegen van een grond/lucht warmtepomp maar de grond warmtepomp was financieel niet haalbaar).

Het klopt inderdaad dat we mogelijk met een kleinere warmtepomp afkonden maar er waren toen verschillende redenen dat dit de beter keuze leek en door de installateur werd aanbevolen(onder andere het kleinere 1 tot 9 Kw model was niet in de BENG te gebruiken of deze moest forfaitair berekend worden). Het is toch ook geen probleem dat de warmtepomp teveel capaciteit heeft aangezien deze modulair is tussen de 3 en 12 Kw of klopt dat niet? Het noodelement/backup heater staat ingesteld dat deze alleen gebruikt wordt in het geval de buitenunit niet werkt, niet ter ondersteuning. Lijkt tot nu toe ook niet nodig.

Het huis is gebouwd op standaard bouwbesluit isolatie normen 2022 met hier en daar wat verbeteringen. Het energielabel wat eruit rolde is A++++. Het is meer dat ik het zelf erg moeilijk vind in te schatten wat normaal verbruik is, voordat we in deze vrijstaande woonde hadden we een kleine rijtjes woning(93m2) uit 1986 waar we 600m3 gas(verwarmen, warmwater en koken) gebruiken en 4200Kw stroom dat is dan ook bijna niet met dit huis te vergelijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:19
Als je er ook 200m2 vloerverwarming aan hebt hangen kan het weinig kwaad om een wat grotere warmtepomp te hebben. Beetje overcapaciteit is zelfs prettig, zolang je maar niet met je minimale vermogen in de knoop komt. Met 3kW op zo'n groot oppervlak is dat geen issue. Dus prima lijkt me.

Met een tussenwoning heb je ongeveer 2/3 minder geveloppervlak per m2 vloeroppervlak. En dan ook nog eens 2,5x groter huis. Een vrijstaand huis vangt ook meer wind (meer tocht). Wel betere isolatie. Niet echt vergelijkbaar dus.

De temperaturen net boven het vriespunt zijn het lastigst voor een warmtepomp. Als het dan ook nog vochtig of mistig is wordt het helemaal zwaar. Onder het vriespunt zit er ineens veel minder vocht in de lucht (het overschot komt eruit als sneeuw). Dus meestal is ~3C het lastigst. Nou weet ik niet waar je woont, maar 3 - 5 december waren precies van die dagen.

Ik zou het verbruik eens over de hele winter meten en even aankijken. Er zullen altijd een paar lastige dagen tussen zitten, maar het gaat uiteindelijk over het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gert-t
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-03 18:33
Wij hebben een vergelijkbare installatie van Ecoforest, B3 3-12kW HTR EH warmtepomp met Stefani buitenunit en 200L boiler. Ons huis is een vrjstaand huis gebouwd in 2007, het gebruiksoppervlak waarvoor de warmtepomp gebruikt wordt is ca 120m2. Op dit moment gebruiken wij de warmtepomp alleen tijdens daguren, fluisterstil is een begrip dat voor velerlei uitleg vatbaar is. Ook wij hebben problemen met het bereiken van de ingestelde kamertemperatuur, maar ook met de temperaturen die ingesteld zijn volgens de stooklijn. Een deel zou verklaart kunnen worden door de vele ontdooistappen die de installatie maakt. Uit de grafieken, grafiek 1 geeft het verbruik van de compressor weer en grafiek 2 het totale verbruik, blijkt dat dit er op 4 december ca 8 in 12 uur zijn. Volgens de informatie zouden dit er maximaal ongeveer 8 per 24 uur zijn. Uit de grafieken die Killer-8 geplaatst heeft kan ik niet duidelijk afleiden hoeveel ontdooistappen de installatie gemaakt heeft rond 4 december, ik denk 6 in 24 uur.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Abti5SWGDq7MwiiXNoyz6I5E6Rg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JQtEYk4rjzaYWFkbuqypixRW.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLX4_OCcm-_iTzNdJ4dZJ32nhwg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vPKzmKr4nFRbQoYGoYrnOwUx.jpg?f=fotoalbum_large Ligt het aantal ontdooistappen van onze installatie inderdaad zoveel hoger dan andere bezitters van een Ecoforest warmtepomp met Stefani buitenunit?
Pagina: 1