zelf epc berekenen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:08
Kan iemand me verwijzen naar een website/app waar ik zelf de epc mee kan berekenen, na te hebben gerenoveerd?
Zo kan ik zien waar we staan en wat de exacte impact van gevelisolatie zou zijn.
Misschien niet onbelangrijk: lucht-lucht wp is de hoofdverwarming.
Wat ik tot nu toe vond heeft enkel mazout, gas of lucht water wp als verwarmingsoptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als het om isolatie gaat zou ik mij richten op een warmteverliesberekening en niet zo zeer op de rest in de epc epc gebruiken we overegens eigenlijk niet meer het is tegenwoordig beng.
Warmteverlies kan je berekenen met ubakus. Na het opzetten van de details (gevel, dak , vloer) hierdoor kan je ook zien wat veranderingen in bv het dakvlak doen op het totaal.

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 06-12-2023 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18:27
https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/epc zou dit niet voldoen?
Ik heb het voor mijn NL huis gedaan, gewoon om te kijken waar het zou vallen met verschillende opties. Toch moet ik zeggen dat ik mogelijk fouten heb gemaakt, sommige dingen lijken mij echt voor de experts weggelegd. Een guide ergens zou erg handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
  • Laatst online: 19:08
@grasmanek94 deze site had ik ook gevonden, daar staat wel een stookolieketel in maar geen lucht lucht wp 😞 misschien dat een condenserende gasketel (dus hoge temp) min of meer gelijkwaardig gezien kan worden met een lucht-lucht wp?
Ik vrees dat dit het beste is dat ik kan vinden als niet-professioneel.
@twain4me de woning staat trouwens in BE, vergeten te vermelden. Even googelen op 'renovatieverplichting vlaanderen' en je begrijpt meteen dat dat EPC lettertje hier sinds nieuwjaar '23 veeel belangrijker is geworden. Verplicht op naar EPC score A tegen 2050. Daarmee dat ik eens wil weten (min of meer) welke score er nu is.

Komt er ook nog bij dat er een muur is met 10cm pirplaat langs buiten, een andere met 7cm wol icm voorzetwand, of 4cm pir icm voorzetwand enz. De enige oplossing die ik daar zie is een gemiddelde lambdawaarde berekenen voor de buitenmuren. Die website laat immers niet toe dat ik x aantal verschillende soorten muurisolatie ingeef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
wittmann1982 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:10:
[

Komt er ook nog bij dat er een muur is met 10cm pirplaat langs buiten, een andere met 7cm wol icm voorzetwand, of 4cm pir icm voorzetwand enz. De enige oplossing die ik daar zie is een gemiddelde lambdawaarde berekenen voor de buitenmuren. Die website laat immers niet toe dat ik x aantal verschillende soorten muurisolatie ingeef.
gewoon berekenen in ubakus en dan dat detail voor die m2 muur gebruiken. (of de uitkomst ervan)