Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09-05 19:58
Ik probeer mijn Nefit Topline cv ketel modulerend aan te sturen vanuit de Compress 7400i warmtepomp via een MU100 module, maar zonder resultaat.

Ik heb dus een hybride warmtepomp/cv ketel. Momenteel wordt de CV ketel via een aan/uit signaal vanuit de warmtepomp binnenunit aangestuurd als extra warmte nodig is. De CV pendelt daardoor enorm omdat deze veel te veel vermogen heeft. Maar ik zou de CV ketel dus graag modulerend willen meedraaien. Nu begrijp ik dat dat via een MU100 module kan zodat er een bruikbaar 0-10v signaal beschikbaar komt. Echter van alles geprobeerd maar de CV ketel doet niks. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb de MU100 op modus 4 staan en het uitgaand 0-10v signaal van de binnenunit aangesloten en het uitgaand 0-10v signaal naar de cv ketel waar normaal ook een modulerende thermostaat op gaat. Deze ook omgedraaid om evt polariteit uit te sluiten. Verder ook de BUS aansluiting aangesloten. De warmtepomp bijverwarming staat op 0-10 v aansturing.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
@fraserboer geen ervaring mee, maar is het niet een eenvoudigere oplossing om het ketelvermogen terug te schroeven? Waarschijnlijk is het minimale vermogen al voldoende om de warmtepomp te ondersteunen. Door het vermogen van de ketel te beperken loopt hij simpelweg altijd gemoduleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09-05 19:58
Bleek toch de bus niet goed te hebben aangesloten, werkt nu wel.
Ik had inderdaad het vermogen al wel teruggedraaid maar dan nog gaat ketel vaak aan/uit omdat de mengklep dan weer dicht gaat omdat er uiteindelijk teveel warmte komt, dan komt ketel in andi pendel modus waardoor het lang duurt voordat deze weer opstart, gevolg dat de klep weer veel te ver open staat omdat er geen warmte komt. etc etc. Dus nu direct de ketel aansturen werkt beter, de mengklep staat dan volledig open. Nu nog wel wat instellingen finetunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenvdknijff
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10:28
Hi @fraserboer ,

Interessant ik probeer hetzelfde te bereiken met mijn compress hybrid 7400i maar dan in combinatie met een nefit proline. Deze is nu AAN/UIT aangesloten wat totaal niet efficiënt bleek tijdens de koude periode een paar week terug. Die menger bleef vaak te veel gesloten of zelfs dicht en de ketel pompte dan alleen maar heet water rond. De ketel werkte voorheen standalone modulerend een stuk efficiënter.

Ik kijk nu zelf ook in de richting van of een EM10 module (als ik deze nog ergens kan krijgen) of de module welke jij in gebruik hebt.

Heb je al wat ervaring op kunnen doen door te simuleren of wacht je nog tot het echt weer kouder wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenvdknijff
Hi @fraserboer ,

Uiteindelijk heb ik ook een MU100 module besteld, levering hopelijk deze week nog.

Al even online een handleiding er bij gezocht. Mijn inziens sluit ik de warmtepomp aan op de 0-10v input(IO1 3,4) en sluit ik de nefit ketel aan op de bus uitgang. Heb jij dat ook zo gedaan? En in welke positie heb jij de codeerschakelaar? Stand 4 op vermogensregeling lijkt mij vooralsnog het best passend.

Heb je de ketel ook nog op max temperatuur begrenst? En zou de lineaire lijn(0-10v / temperatuur) op de warmtepomp dan aanpassen op de bij de warmtepomp ingegeven max aanvoer temperatuur? Of zou deze standaard uitgaan van 20 tot 90 graden?

Ben benieuwd hoe jij het aangesloten hebt.

• arjenvdknijff
arjenvdknijff schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:45:

Ben benieuwd hoe jij het aangesloten hebt.
Sorry zie nu in de TS dat jij het precies zo hebt aangesloten.
Pagina: 1