Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Romeo70
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09-04 17:37
Beste allemaal,
Wij wonen inmiddels 3 jaar in ons huis, en onze vloerverwarming beneden 90m2 (pvc-vloer) werkt niet zoals het moet.
Ik heb van alles geprobeerd, (ketel Calenta 40c pas gecontroleerd en schoongemaakt), aanvoertemperatuur verlaagd/verhoogt, ketel temperatuur gisteren verlaagd naar 60 graden, ketelpomp snelheid verhoogt en verlaagd, ontlucht, retour helemaal open of halfopen, groepen open/dicht, thermostaat gecontroleerd op werking, thermostaat stond op 50 graden, nu op 40 graden, pomp gecontroleerd op draairichting, en toch kom ik nooit boven 25 graden ingaande temperatuur en retour niet boven 25 graden.
Radiatoren boven en op zolder zijn ingeregeld op stand 1, rtl klep in de badkamer staat op stand 3, badkamer is mooi warm en radiatoren zijn prima op temperatuur.
Wat ik verdacht vind zijn de 4 haakse bochten, ik vraag mij af hoeveel flow heb ik in mijn aanvoer en afvoerleidingen.
Ik heb geen flowmeters jammer genoeg, ik zou liefst retourklep, thermostaat en de 4 haakse bochten weg willen hebben en dan kijken of mijn verdeler warm wordt.
Wie kan ons helpen?
Ik hoor het graag van u.
Alvast bedankt.
Romeo en Liesbeth.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDniG6trpY5YZSrqiKK5XctnVhU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Tt5Hu5UEuWEy1OvMqUsguvG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZwugTL0kNhscVZ5i6BYTdtuUFz8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7bFtAsqcQOIziBUSJi0e6DXw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3SGxqukOCuztjqo_RSGtTSKUgA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i9pVuB0utpiX1Lych7bWqiaA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oE97NOS9_HfT_kqjLUlsJdwyVwo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0zG75zn6joGOxEE8yuedji4Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxtz6GIc5zKoPhjpXAhSH-wD2Zw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oeN0j5RAozXOGTosPU3ALp6l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sy7AdMlASbmxcBGk1QQOxvaY_TY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2C8H9txgtBuM13rQp4CeipSM.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Romeo70 op 07-12-2023 22:57)

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:33
Romeo70 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:21:

Filmpje van John tips en trucs 41 op Youtube.
Ik heb het filmpje van John Visser bekeken en ik heb daar weinig op aan te merken. Waarschijnlijk zou ik het bij een Calenta, die een minimum vermogen van 7,9 kW heeft (en dat is vrij veel), net zo doen. Die woning heeft ook 3 verdiepingen net als jij, maar dan 2x vloerverdelers en radiatoren op zolder. Speciaal voor die radiatoren kiest hij voor een hogere aanvoertemperatuur van 75 gr vanaf de ketel om een hogere oppervlaktetemperatuur op die radiatoren te creëren. Dat geeft meer stralingswarmte. Maar voor de mengverdelers van de vvw is dat niet nodig. Die functioneren ook uitstekend met een aanvoertemperatuur van 60 gr vanaf de ketel.

Maar nogmaals: jouw probleem is "Vloerverwarming Wordt Niet Warm". Met de cv-ketel was/is niet zo veel mis.
Het probleem dat je moet zien op te lossen is: hoe krijg ik de warmte van de ketel via de mengverdeler ook in de vloerverwarming?
Dat is waar de adviezen, die je hebt gekregen, over gaan en waar ik ook probeer een duit in het zakje te doen.
En een verkeerde instelling van de vvw-pomp kan een belemmerende factor zijn.

EDIT: Als je de haakse bochten (knietjes) boven het thermostaatventiel en het voetventiel verdacht vindt, zou je die kunnen vervangen door bochten van dit type (mits de beschikbare ruimte dat toelaat):
https://leidingshop.nl/bo...innendraad-x-buitendraad/
Montage direct op de verdeler; het thermostaatventiel en het voetventiel komen dan in het horizontale deel van van de leidingen. Het thermostaatventiel mag wel ondersteboven worden gemonteerd, omdat die via een voeler werkt. Bij een radiator zou dat niet mogen.

[ Voor 18% gewijzigd door arpeggio op 07-12-2023 22:14 ]

Alle reacties

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:15
Naast de installateur eens vragen of hij kan helpen zou ik het hele dikke boek met codes van remeha er eens bij pakken, voor vvw is het een en ander aan te sturen als je in het monteur menu zit. Daar kun je voor de vvw de temperatuur regelen. Ik had eerder aan de bel getrokken.

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:30
Wordt de aanvoer leiding richting je verdeler werl warm ?

Gwindorian's Diablo Profiel

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:14
Die twee laatste knietjes zijn wel dun hoor..

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:55
Neem aan dat alle kranen naar de vloerverwarming zelf open staan.
Geen temp verschil tussen de twee thermometers. Dus geen flow of warmte.
Ketel zal aanstaan, dus eerste ga ik van uit.
Worden de aanvoerleiding wel warm?
Controleer of voetventiel helemaal open staat (links naast je termostaatkraan) en kijk/voel of de boel dan wel warm wordt.
Draai de de thermostaatkraan helemaal open. Kijk/voel of de boel dan wel warm wordt. Daarna terugzetten (en afstellen op 40°)
Zit deze kraan wel goed vast? Aan de achterkant zit een ring waarmee je hem vast en lost kan draaien.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:34

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Wat ik nog mis in je onderzoek:
- heb je de retourklep ook nagekeken? Ik zie iets zitten op de retourleiding?
- is het een mengverdeler? (vaak te zien aan de zijkant van de verdeler) Dan kan je vaak ook nog de mengverhouding instellen, of soms zit de klep vast.
- al getest met alle radiatoren dicht?

[ Voor 48% gewijzigd door Microkid op 06-12-2023 19:39 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

10 groepen op 20mm leidingen? Dat is wel aan de krappe kant.
Geen ontlucht mogelijkheid op het hoogste punt van de aanvoer en retour.
Staat de pomp wel op de juiste stand? Dit moet continu druk zijn stand 2 (bij lange leidinglengtes >90 meter stand 3) beide groene lampjes in het midden is de juiste stand.
Begin hier maar eens mee.

Please state the nature of the technical emergency

• Skyscraper
  • Laatst online: 09-12-2023
Mijn vvw wordt ook niet warm, graag deedback op mijn conclusie,
, hoi en welkom. Zou je hiervoor een eigen topic willen maken? Iemand anders zijn topic "kapen" voor jouw vraag is niet zo lief. ;)

[ Voor 87% gewijzigd door teacher op 07-12-2023 08:02 ]

• Romeo70
pman63 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:15:
Naast de installateur eens vragen of hij kan helpen zou ik het hele dikke boek met codes van remeha er eens bij pakken, voor vvw is het een en ander aan te sturen als je in het monteur menu zit. Daar kun je voor de vvw de temperatuur regelen. Ik had eerder aan de bel getrokken.
Bedankt voor de snelle reactie. Boek met codes ken ik uit mijn hoofd en in het monteur menu wat aangepast en alweer terug gezet, ik had geen verbetering gezien.

• Romeo70
Gwindorian schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:15:
Wordt de aanvoer leiding richting je verdeler werl warm ?
Ontzettend warm tot en na de thermostaat. Bedankt voor de tip!

[ Voor 4% gewijzigd door Romeo70 op 06-12-2023 22:43 ]

• Romeo70
BiLLY_daKid schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:17:
Die twee laatste knietjes zijn wel dun hoor..
Dat vind ik ook, 4 stuks zijn allemaal zelfde maat. ik moet kijken welke binnen diameter zijn knietjes. Was ik al bang voor. Monteur zegt dat alles goed is. Bedankt voor de tip!

[ Voor 3% gewijzigd door Romeo70 op 06-12-2023 22:43 ]

• Romeo70
Microkid schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:34:
Wat ik nog mis in je onderzoek:
- heb je de retourklep ook nagekeken? Ik zie iets zitten op de retourleiding?
- is het een mengverdeler? (vaak te zien aan de zijkant van de verdeler) Dan kan je vaak ook nog de mengverhouding instellen, of soms zit de klep vast.
- al getest met alle radiatoren dicht?
Retourklep is gecontroleerd, verder zit niks op de retour leiding behalve retourklep. Ik heb geen mengverdeler, ga ik morgen testen met alle radiatoren dicht. Bedankt.

• Romeo70
edsandje schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:45:
Staat de pomp wel op de juiste stand? Dit moet continu druk zijn stand 2 (bij lange leidinglengtes >90 meter stand 3) beide groene lampjes in het midden is de juiste stand.
Dat klopt, 10 groepen op 22 mm leidingen, moet voldoende zijn volgens de geleerde. Ontluchten kan op net geen hoogste punt, pomp verschillende standen geprobeerd en geen verbetering te zien. Bedankt.

• Romeo70
Skyscraper schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:19:
Mijn vvw wordt ook niet warm, graag deedback op mijn conclusie, die anderen mogelijk ook kan helpt.

6 groepen, warme kant 28 graden, koude kant 25.
Cv is ingesteld op 60 graden, bij 70 werd het 30/26 (warme/koude kant van de verdeler)

Bij morrelen aan alle instellingen heb ik de pomp per ongeluk stilgezet en toen werd (bij stilstaand water in de vvw-leidingen) de warme kant 45 graden.

Mijn conclusie is dat ik bij de verdeler onvoldoende aanvoer heb van heet water vanaf de cv.

Mijn huis is uit 1975, er werden nog DIKKE buizen gebruikt: vanaf de cv-ruimte gaat een 35 (!) mm buis naar de voorkant, die voedde vroeger 2 slaapkamers en de woonkamer, nu alleen nog 2 slaapkamers.
Er gaat ook een 22 mm buis naar achter, die voedt nu de zolder, de badkamer, 1 slaapkamer en de hele vloerverwarming. De vloerverwarming wordt gevoed met een 15 mm pijp.
Al typend wordt de oplossing mij wel duidelijk.

Er moet een dikkere buis komen tussen cv en vvw- verdeler. Klopt dit?
Eerste meter van 22 mm buis vervangen door 28 mm.
Met verlopend t-stuk van 28>22 mm een aftakking maken van 28 mm buis naar de verdeler. Afstand van cv naar verdeler wordt op deze manier korter, van 11 naar 8 meter.
Klopt mijn analyse?
Bij voorbaat dank voor lezen en reactie!
Pomp heb ik ook uitgezet en inderdaad temperatuur ging omhoog.
Dikke buis tussen cv en verdeler gaat het niet worden, is onmogelijk. Leidingen lopen vanaf de slaapkamer langs de muur en onder de vloer naar de verdeler. Enige wat ik nog kan proberen, 22 mm leidingen naar de verdeler anders aansluiten en zonder knietjes, thermostaat en retourklep, wel aanvoer water van de ketel verlagen naar 50 graden. Of laatste optie, verdeler vervangen voor een open verdeler. Bedankt voor de informatie!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Romeo70 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:48:
[...]

Dat klopt, 10 groepen op 22 mm leidingen, moet voldoende zijn volgens de geleerde. Ontluchten kan op net geen hoogste punt, pomp verschillende standen geprobeerd en geen verbetering te zien. Bedankt.
Volgens deze geleerde is een 10 groep verdeler uitgevoerd met 3/4" aansluitingen.
Dat is ca 20 mm binnenwerks.
Ik zou in het verticale deel verlopen naar 22 mm en dan ontluchtingknieën plaatsen.
Beste zou zijn om de leidingen in 25mm uit te voeren maar ik begrijp dat dat niet meer kan.

Wat bedoel je met retour klep? Het voetventiel op de verdeler? Die hoort er tussen te zitten en zou ik niet verwijderen.

Het is een mengverdeler, stel de ketel in op max 70-75 graden, verlaag het vermogen tot 15 kw.
Zet de thermostaat op de verdeler eens helemaal open en kijk of de temperatuur op de onderste balk oploopt.
Wellicht zitten de aanvoer en retour verkeerd om aangesloten.

Please state the nature of the technical emergency

• Romeo70
edsandje schreef op donderdag 7 december 2023 @ 07:22:
[...]

Volgens deze geleerde is een 10 groep verdeler uitgevoerd met 3/4" aansluitingen.
Dat is ca 20 mm binnenwerks.
Ik zou in het verticale deel verlopen naar 22 mm en dan ontluchtingknieën plaatsen.
Beste zou zijn om de leidingen in 25mm uit te voeren maar ik begrijp dat dat niet meer kan.

Wat bedoel je met retour klep? Het voetventiel op de verdeler? Die hoort er tussen te zitten en zou ik niet verwijderen.

Het is een mengverdeler, stel de ketel in op max 70-75 graden, verlaag het vermogen tot 15 kw.
Zet de thermostaat op de verdeler eens helemaal open en kijk of de temperatuur op de onderste balk oploopt.
Wellicht zitten de aanvoer en retour verkeerd om aangesloten.
Ketel ingesteld op 80 graden vanochtend. Thermostaat is helemaal open op 50 graden maximale uitsturing. Verkeerd aangesloten zou kunnen ik zal vanmiddag kijken in de papieren van de verdeler. Bedankt nogmaals.

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-11 18:07
Wat ik zou doen, is een infraroodcameraatje kopen en de groepen koud laten worden of te wel groepen dichtdraaien of thermostaat uit. En dan alles open en kijken wat de thermische beeld op de camera je verteld. Je ziet direct welke groepen het snels warm worden. Dit zijn dan de kleinere groepen en kun je wat knijpen, het liefst met ventielen, maar goed kan ook met deze jongens. Op deze manier regel je eigenlijk je hele systeem waterzijdig in en bereik je overal dezelfde temperatuur....uhm> Misschien halen bepaalde groepen flow weg uit de anderen omdat het nu niet ingeregeld is...water kiest altijd de weg van de minste weerstand;)
En volgens mij moet je de stand op de circulatiepomp aanpassen op constant vloerverwarming...de middelste stand en niet de linker! Door de grote drukknop 6, 7 of 8 keer in te drukken stel je deze waarde in, waarbij 6 is laagste stand en 8 hoogste stand in deze waarde. De flow hoeft niet direct op maximaal, dit hangt af van je m2 wat je verwarmt met vloerverwarming. Heb je de benodigde flow berekend?

Het valt me op dat de aanvoer en retour dezelfde temperatuur hebben, dat kan niet lijkt me, want dan zou je vloer ook deze warmte moeten hebben. Maw ik denk dat je geen flow hebt. Dit is vrij gemakkelijk te regelen op een goede manier zoals ik hierboven heb omschreven.

• arpeggio
edsandje schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:45:
@Romeo70
Ik zou ook eerst beginnen met het vetgedrukte advies van @edsandje

• Romeo70
arpeggio schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:14:
[...]

@Romeo70
Ik zou ook eerst beginnen met het vetgedrukte advies van @edsandje
Net thuis van het werk, ketel calenta 40c ingesteld volgens advies en filmpje op youtube. Pomp minimale stand op stand 4 ipv 2 gezet meer druk in de leidingen, temperatuur naar 75 graden en modulatie laagste stand is op 1700 rpm zo laten staan en hoogste op 2000 rpm ipv 4200 rpm. Ingaande temperatuur gelijk omhoog binnen 30 min naar bijna 30 graden en retour naar 28 graden.

• Tony71
Mooi, nu nog even waterzijdig inregelen en gas besparen!

• Romeo70
Tony71 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:26:
Mooi, nu nog even waterzijdig inregelen en gas besparen!
Net radiatoren en vloerverwarming in de badkamer waterzijdig ingeregeld. Temperatuur beneden op 23 graden ingesteld. Pomp op de verdeler op de laagste stand gezet. Ik kijk straks en morgenvroeg of ik nog beter kan inregelen en of dat werkt, voorlopig na 3 jaar hebben wij warme voetjes. Bedankt allemaal.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11 14:57
Dat blokje wat in je stekker van je pomp zit MOET onder je pomp geklikt worden. (is mij eens verteld). Weet niet precies wat daar in zit maar het zou een reden hebben.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• arpeggio
Romeo70 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:20:
[...]

Net thuis van het werk, ketel calenta 40c ingesteld volgens advies en filmpje op youtube. Pomp minimale stand op stand 4 ipv 2 gezet meer druk in de leidingen, temperatuur naar 75 graden en modulatie laagste stand is op 1700 rpm zo laten staan en hoogste op 2000 rpm ipv 4200 rpm. Ingaande temperatuur gelijk omhoog binnen 30 min naar bijna 30 graden en retour naar 28 graden.
Welk filmpje? @edsandje en ik bedoelen de pomp van de vvw-verdeler. Jij hebt het over instellingen op je cv-ketel.
Instelling van de Wilo vvw-pomp wordt uitgelegd in dit filmpje. Let vooral op vanaf 2:20
https://www.youtube.com/watch?v=5Yf1y_i4EGo

EDIT: In dit document worden de instellingen beschreven van het type Wilo-pomp dat jij hebt.
https://www.robotclimate....Wilo_Para_Handleiding.pdf
Het verschilt niet echt wezenlijk.

Het instellen van de cv-ketel bij een systeem met een mengverdeler is een heel ander verhaal. Dat heb ik in het verleden al vaker geprobeerd uit te leggen. Zie hier:
https://gathering.tweaker...message/72930050#72930050

De instellingen die jij noemt, betreffen de ketel en wel het (warmte)vermogen dat de ketel levert in het ketelcircuit. Dat vermogen moet dan nog wel omgezet worden naar warmte in het vvw-circuit.
Voor een cv-ketel geldt (als vuistregel): hetzelfde vermogen kun je genereren door een lagere temperatuur met een grotere pompcapaciteit of een hogere temperatuur met een kleinere pompcapaciteit.

[ Voor 9% gewijzigd door arpeggio op 07-12-2023 16:20 ]

• Romeo70
arpeggio schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:10:
[...]

Welk filmpje? @edsandje en ik bedoelen de pomp van de vvw-verdeler. Jij hebt het over instellingen op je cv-ketel.
Instelling van de Wilo vvw-pomp wordt uitgelegd in dit filmpje. Let vooral op vanaf 2:20

EDIT: In dit document worden de instellingen beschreven van het type Wilo-pomp dat jij hebt.

Het instellen van de cv-ketel bij een systeem met een mengverdeler is een heel ander verhaal. Dat heb ik in het verleden al vaker geprobeerd uit te leggen. Zie hier:

De instellingen die jij noemt, betreffen de ketel en wel het (warmte)vermogen dat de ketel levert in het ketelcircuit. Dat vermogen moet dan nog wel omgezet worden naar warmte in het vvw-circuit.
Voor een cv-ketel geldt (als vuistregel): hetzelfde vermogen kun je genereren door een lagere temperatuur met een grotere pompcapaciteit of een hogere temperatuur met een kleinere pompcapaciteit.
Helemaal geweldig, bedankt voor de tip. Zo meteen ga ik alles lezen en bekijken. Top!

• Romeo70
Tony71 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:08:
Wat ik zou doen, is een infraroodcameraatje kopen en de groepen koud laten worden of te wel groepen dichtdraaien of thermostaat uit. En dan alles open en kijken wat de thermische beeld op de camera je verteld. Je ziet direct welke groepen het snels warm worden. Dit zijn dan de kleinere groepen en kun je wat knijpen, het liefst met ventielen, maar goed kan ook met deze jongens. Op deze manier regel je eigenlijk je hele systeem waterzijdig in en bereik je overal dezelfde temperatuur....uhm> Misschien halen bepaalde groepen flow weg uit de anderen omdat het nu niet ingeregeld is...water kiest altijd de weg van de minste weerstand;)
En volgens mij moet je de stand op de circulatiepomp aanpassen op constant vloerverwarming...de middelste stand en niet de linker! Door de grote drukknop 6, 7 of 8 keer in te drukken stel je deze waarde in, waarbij 6 is laagste stand en 8 hoogste stand in deze waarde. De flow hoeft niet direct op maximaal, dit hangt af van je m2 wat je verwarmt met vloerverwarming. Heb je de benodigde flow berekend?

Het valt me op dat de aanvoer en retour dezelfde temperatuur hebben, dat kan niet lijkt me, want dan zou je vloer ook deze warmte moeten hebben. Maw ik denk dat je geen flow hebt. Dit is vrij gemakkelijk te regelen op een goede manier zoals ik hierboven heb omschreven.
Morgenmiddag infrarood camera halen en proberen waterzijdig te regelen. Bedankt nogmaals. Ik ben benieuwd! Groeten.

• arpeggio
The-Source schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:06:
Dat blokje wat in je stekker van je pomp zit MOET onder je pomp geklikt worden. (is mij eens verteld). Weet niet precies wat daar in zit maar het zou een reden hebben.
Dat is een maximaal schakelaar.
John Visser legt in dit filmpje precies uit hoe dat werkt en hoe je die moet aansluiten:
https://www.youtube.com/watch?v=dWVoBdM5ubs

Voor de normale werking van de verdeler is deze maximaal beveiliging niet van belang. Het is een beveiliging wanneer het thermostaatventiel op de verdeler stuk zou gaan en er heet water vanaf de ketel in de vvw zou stromen.

• Romeo70
arpeggio schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:43:
[...]

Dat is een maximaal schakelaar.
John Visser legt in dit filmpje precies uit hoe dat werkt en hoe je die moet aansluiten:
https://www.youtube.com/watch?v=dWVoBdM5ubs

Voor de normale werking van de verdeler is deze maximaal beveiliging niet van belang. Het is een beveiliging wanneer het thermostaatventiel op de verdeler stuk zou gaan en er heet water vanaf de ketel in de vvw zou stromen.
Ik dacht op de pomp te plaatsen, ergens gezien onderkant pomp, ik plaats hem zometeen op de zelfde manier. Bedankt! Top!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:54
nvt

[ Voor 148% gewijzigd door mr_evil08 op 07-12-2023 18:22 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Romeo70
mr_evil08 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:15:
Deze vloerverwarmingsverdeler is een HT verdeler en is niet bedoelt voor lage keteltemperaturen, minstens 65c vanuit de ketel is aan te raden omdat de aanvoerleiding te dun is voor 10 groepen op lagere temperaturen.

(En ik zie een voetventiel bij de verdeler, waarom?, draai deze eens verder open met een inbussleutel, eerst kapje eraf halen).
Voetventiel is helamaal open. Temperatuur van de ketel is ingesteld ik dacht op 80 graden. Bedankt!

• Romeo70
arpeggio schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:10:
[...]

• Skyscraper
  • Laatst online: 09-12-2023
Romeo70 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:57:
[...]

Dikke buis tussen cv en verdeler gaat het niet worden, is onmogelijk. Leidingen lopen vanaf de slaapkamer langs de muur en onder de vloer naar de verdeler. Enige wat ik nog kan proberen, 22 mm leidingen naar de verdeler anders aansluiten en zonder knietjes, thermostaat en retourklep, wel aanvoer water van de ketel verlagen naar 50 graden. Of laatste optie, verdeler vervangen voor een open verdeler. Bedankt voor de informatie!
Andere leidingen betekent bij mij ook boren door de zoldervloer, langs de trap leidingen, dan door de buitenmuur naar de garage (geen kruipruimte).
Het is te overwegen... :)

Ik ben nog niet dichter bij een warme voor, maar jouw oplossing (zo lijkt het toch?!) biedt mij voldoende aanknopingspunten. Morgen ga ik weer verder.

Acties:
  • Beste antwoord

• arpeggio
Romeo70 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:21:

Ik heb het filmpje van John Visser bekeken en ik heb daar weinig op aan te merken. Waarschijnlijk zou ik het bij een Calenta, die een minimum vermogen van 7,9 kW heeft (en dat is vrij veel), net zo doen. Die woning heeft ook 3 verdiepingen net als jij, maar dan 2x vloerverdelers en radiatoren op zolder. Speciaal voor die radiatoren kiest hij voor een hogere aanvoertemperatuur van 75 gr vanaf de ketel om een hogere oppervlaktetemperatuur op die radiatoren te creëren. Dat geeft meer stralingswarmte. Maar voor de mengverdelers van de vvw is dat niet nodig. Die functioneren ook uitstekend met een aanvoertemperatuur van 60 gr vanaf de ketel.

Maar nogmaals: jouw probleem is "Vloerverwarming Wordt Niet Warm". Met de cv-ketel was/is niet zo veel mis.
Het probleem dat je moet zien op te lossen is: hoe krijg ik de warmte van de ketel via de mengverdeler ook in de vloerverwarming?
Dat is waar de adviezen, die je hebt gekregen, over gaan en waar ik ook probeer een duit in het zakje te doen.
En een verkeerde instelling van de vvw-pomp kan een belemmerende factor zijn.

EDIT: Als je de haakse bochten (knietjes) boven het thermostaatventiel en het voetventiel verdacht vindt, zou je die kunnen vervangen door bochten van dit type (mits de beschikbare ruimte dat toelaat):
https://leidingshop.nl/bo...innendraad-x-buitendraad/
Montage direct op de verdeler; het thermostaatventiel en het voetventiel komen dan in het horizontale deel van van de leidingen. Het thermostaatventiel mag wel ondersteboven worden gemonteerd, omdat die via een voeler werkt. Bij een radiator zou dat niet mogen.

[ Voor 18% gewijzigd door arpeggio op 07-12-2023 22:14 ]

• Tony71
Waterzijdig inregelen doe je door te kijken naar de retouren via het warmtebeeldcameraatje. Voordat je dit doet, wel eerste de vloer laten afkoelen ca 12 uur en dan de alles in een keer openzetten.

De leiding die het snelst warm wordt, is de kleinste groep is en dien je direct een kwart slag dicht te draaien, de langzaamste is de grootste groep, daar doe je niets mee. Doel is om alles gelijk te krijgen. Kan zijn dat je in een keer klaar bent en anders als je net zoals ik alles op 0,1 graad nauwkeurig wilt hebben, ben je 2 dagen bezig:)

Tip: zorg dat je beeld alle leidingen weergeeft, zodat je compleet overzicht hebt van de verandering die op gaat treden. Succes!

• Romeo70
Skyscraper schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:49:
[...]

Andere leidingen betekent bij mij ook boren door de zoldervloer, langs de trap leidingen, dan door de buitenmuur naar de garage (geen kruipruimte).
Het is te overwegen... :)

Ik ben nog niet dichter bij een warme voor, maar jouw oplossing (zo lijkt het toch?!) biedt mij voldoende aanknopingspunten. Morgen ga ik weer verder.
Ik hoop van harte dat wel lukt, ik ben nog steeds bezig. Vanochtend vloer redelijk lauw geworden niet echt warm, ik kom niet hoger dan 30 graden ingaande en uitgaande water temperatuur.

• Romeo70
Tony71 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 22:15:
Waterzijdig inregelen doe je door te kijken naar de retouren via het warmtebeeldcameraatje. Voordat je dit doet, wel eerste de vloer laten afkoelen ca 12 uur en dan de alles in een keer openzetten.

De leiding die het snelst warm wordt, is de kleinste groep is en dien je direct een kwart slag dicht te draaien, de langzaamste is de grootste groep, daar doe je niets mee. Doel is om alles gelijk te krijgen. Kan zijn dat je in een keer klaar bent en anders als je net zoals ik alles op 0,1 graad nauwkeurig wilt hebben, ben je 2 dagen bezig:)

Tip: zorg dat je beeld alle leidingen weergeeft, zodat je compleet overzicht hebt van de verandering die op gaat treden. Succes!
Ik probeer Infrarood temperatuurmeter van het werk te lenen voor een dag, warmtebeeldcamera krijg ik niet mee. Ik heb alles in de brandweer auto maar mag ik niet privé gebruiken.
Pagina: 1