Samsung lucht/lucht warmtepomp werkt soms niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richar
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-04 01:08
ik heb sinds 1,5 jaar een Samsung AR35.
1 outdoor unit (AR09TXHQASIXEU)
1 indoor unit (AR09TXHQASINEU)

Deze komt van Elettronew en werkte altijd naar behoren.

Sinds gisteren blijft hij hangen in een soort van defrost modus.

Wat er gebeurt is het volgende:
De warmtepomp verwarmd
Op een gegeven moment geeft hij defrost aan.
De defrost is dan "klaar" en dan blijft ie hangen.
Normaal hoorde ik aan het einde van een defrost een plofje van drukverschil, nu hoor ik dat niet.
De compressor buiten draait gewoon verder, zonder dat het warm wordt

Op het display zie ik gewoon de ingestelde temperatuur staan, alsof hij gewoon werkt, maar hij blaast alleen lucht. De invoer en uitvoer temperatuur zijn identiek. Dit blijft hij uren doen en gaat hier niet vanzelf uit. De compressor draait intussen vrolijk door.

na meerdere keren opnieuw opstarten, danwel met de afstandsbediening of de stroom er volledig (een paar minuten) vanaf te halen gaat hij weer gewoon werken.

Maar als hij weer in een defrost komt, dan begint het gezeur weer opnieuw, slechts 1x was hij na een defrost weer correct verder gegaan, en het proces van aan/uit heb ik al meerdere keren moeten doen.

Op dit moment werkt hij, maar de hele dag dat ik op werk zat heeft hij in zijn "ik pomp maar ik doe niks" gehangen. Dus lekker stroom vreten en binnen is het 14 graden.

Er staat geen foutmelding in het display, dus daar kan ik eigenlijk niks mee en ik kon op het internet hier eigenlijk niks over vinden.

mogelijke oorzaken kunnen zijn:

- te weinig koelvloeistof, maar dan moet hij een foutmelding geven (Toch?)
- iets met de printplaat/software.

Een monteur laten komen is niet echt een optie, gezien de wachttijden en bijna geen enkele monteur wil aan zo'n ding rommelen die hij niet zelf heeft geïnstalleerd.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-05 22:14
Wie heeft het geïnstalleerd? garantie ligt altijd bij de fabrikant, dus deze benaderen en om oplossing vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richar
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-04 01:08
Ja dat begrijp ik, dank je. Ik probeer eerst altijd even zelf wat te doen/te ontdekken.

Ik had begrepen dat er iets met de printplaat niet in orde was. Geen idee, maar het wordt vervangen, hopelijk lost het probleem daar ook mee op.