Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eurodressage
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 11-12-2023
Hoi Hoi,

ik ben de semi noob die problemen heeft met het lezen van een externe Hard Drive (ADATA Classic CH11 - 1 Tb)

Mijn Mac wil die niet meer lezen. Hij begon de laatste tijd al raar te doen, met plots 1 corrupte folder, nu leest hij niet meer, hoewel het lichtje ervan brandt en je hoort de disk geluid maken.

Kan iemand mij in de juiste richting sturen? Kan ik dit zelf oplossen, of moet ik die naar een recovery center (liefst niet te duur) sturen? (woon in Belgisch Limburg). De disk bevat voornamelijk foto's (die belangrijk zijn voor me) en ik wil die recoveren.

bedankt voor de tips..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:21
Stop alles wat je doet met de schijf.
En zoek een goede recovery bedrijf.

Kost je helaas wel aardig wat. Maar dan heb je je dierbare fotos weer.

Zie het als een dure les en zorg de volgende keer voor een backup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:54

DarkSide

theres no place like ::1

Als de foto's belangrijk zijn. niet zelf gaan klooien.
Zoek een recovery bedrijf.
Hoeft je geen 1000-en te kosten. Maar kan zeker wel paar 100 zijn.

En denk daarna even over een backup strategie.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:46
Mijn Mac wil die niet meer lezen. Hij begon de laatste tijd al raar te doen, met plots 1 corrupte folder, nu leest hij niet meer, hoewel het lichtje ervan brandt en je hoort de disk geluid maken.
:F

Uit andere soortgelijke topics hier werden deze o.a bedrijven genoemd met wel redelijke prijzen.

Hardeschijfdokter data recovery Rotterdam Nederland
xx0017xx schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 17:38:
Volgens Data Recovery Nederland (DRN) was printplaat van USB-stick kapot. Was te herstellen voor ca 700 euro (>15 dagen) of ca 2100 euro (binnen 3 dagen.
Daarom stick weer opgehaald in Uden en verder gezocht. Zo kwam ik via een tip terecht bij Hardeschijfdokter.nl in Rotterdam en die heeft deze voor 100 euro !!!! weten te recoveren.
Heb de belangrijkste bestanden reeds via .zip ontvangen en ga binnenkort bij hem langs (met lekkere fles) om restant op te halen.
Allen veel dank voor de hulp en jullie weten nu waar je moet zijn mocht je dit ooit overkomen.
www.ddrecovery.nl
Externe harde schijf per ongeluk geformatteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Je geeft geen info over het bestandssysteem: je kunt in de Finder bij "Info" op de externe harddisk zien welk bestandssysteem daarop staat.

- Als dat een op de iMac geformatteerde externe schijf is, kan de iMac het bestandssysteem ook repareren met het programma "Schijfcontrole". je klikt dan met rechtes op de externe harde schijf en je kiest voor "Schijf EHBO".

- Als dat een Windows compatible bestandssysteem is (NTFS, FATxxx enz.) zal je iMac er niets mee kunnen aanvangen als er iets mis gaat.
De remedie is (alleen!) in dat geval om de externe harddisk aan een recente Windows machine te hangen en daar een "Schijfcontrole" uit te voeren.

Als de betreffende reparatie-actie al werd gedaan zonder goed resultaat, ben je inderdaad toe aan recovery of een backup van de data terugzetten.

Een (periodiek bijgewerkte) backup van je data op een andere harddisk heb je voor al je belangrijke data die je beslist niet kwijt wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eurodressage
super bedankt voor de reacties.

Jullie vinden externe harde schijven geen goede optie ? of zou je er twee schijven back-uppen voor de zekerheid.

't gaat hier toch over ettelijke Tbs aan data (allemaal foto's). Op een server zetten lijkt met kostelijk (een tijdrovend voor de upload ervan).

Ik werk met Mac en die harde schijven zijn gewoon in de Mac geplugd en werkten prima..

[ Voor 13% gewijzigd door eurodressage op 07-12-2023 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:17
Niks mis met externe schijven, mits je er goed mee omgaat, enne..... 'één schijf is geen schijf' wanneer we over backups praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Externe schijven zijn prima, maar alleen in combinatie met offline gemaakte periodieke backups.
Waarom?
- schijven die permanent aan je PC hangen worden óók getroffen door alle plagen die je PC treffen (molest, ongewenste versleuteling enz.)
- externe schijven die niet permanent aan je PC hangen, maar alléén tijdeens het backuppen en die verder secure en elk op andere plaatsen worden bewaard, zjn qua data backup betrouwbaarder
- maar dan zul je die externe schijven wel moeten rouleren en periodiek het bestandssysteem moeten controleren (bv. net vóór de nieuw backup op die schijf) vóórdat je de backup maakt
Dat alles vereist wel wat discipline (en een investering in enkele schijven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eurodressage
ik back-up niet echt mijn harde schuif.. Ik gebruik de externe harde schijven op foto's op te slaan (ben fotograaf).. Maar ik heb de files dus maar op 1 extra schijf staan.. Ik heb verschillende schijven voor jaren (2000 - 2010) (2010 - 2015), zo bedoel ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 22:43
eurodressage schreef op zondag 10 december 2023 @ 22:35:
ik back-up niet echt mijn harde schuif.. Ik gebruik de externe harde schijven op foto's op te slaan (ben fotograaf).. Maar ik heb de files dus maar op 1 extra schijf staan.. Ik heb verschillende schijven voor jaren (2000 - 2010) (2010 - 2015), zo bedoel ik..
Hoi,

Als het gaat om belangrijke data, zakelijk of privé, dan is het raadzaam om het dubbel op te slaan. Het "1 is geen' principe is van toepassing.
- data altijd dubbel opslaan op verschillende media (data op 2 disken oid)
- een set media altijd op een andere locatie bewaren (2 disken is ook niets als er brand uitbreekt)

Ook een Cloud oplosing is prima. Dat het even duurt om te uploaden is dan maar zo. Als je dat doet terwijl je slaapt is er toch niets aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:54

DarkSide

theres no place like ::1

zou inderdaad toch even gaan denken aan een uitbreiding van je BU strategie

Over het algemeen pas je het volgende toe.

Je data staat op 3 plekken
waarvan 2 lokaal (pc en hdd/nas)
en 1 daarvan is ook nog offsite

Je wilt niet dat brand, diefstal, blikseminslag etc ervoor zorgt dat je je lokale data kwijt bent.
Verder is het ook goed om na te denken over versie beheer.

Als je pc een crypto krijgt en je sluit disk 2010-2015 aan. Dan ben je 5 jaar aan foto's kwijt
ook kan je een foutje maken en per ongeluk 2020-2025 kopieren/overchrijven op disk 2010-2015.

Ik zelf heb mijn foto's op de PC staan.
En op de NAS staan de kopies. Dit is ook makkelijk met delen met familie.
de NAS gaat vervolgens naar een Amazon S3 bucket waarbij versie beheer het mogelijk maakt om een specifiek tijdstip te recoveren. Mocht foto/map op 11-12-2023 fout zijn (verkeerd bewerkt bv)
DAn kan ik terug naar 10-12-2023 (of eerder) toen hij nog goed was.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Kerel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-12-2024

De_Kerel

Wij houden je data in leven!

Mogelijk insluipende corruptie in een fat/exfat filesysteem. Heel gevaarlijk, ook al bij het lezen van files wordt extra schade geintroduceerd.
Een reparatieactie van osx na filesysteemschade kan ook lege/verloren mappen/trees veroorzaken of files met 0KB grootte.
Kan ook geintroduceerd worden door bad sectorprobematiek en (beginnend) hardwarematig falen van de schijf. Haperende usb kabels/poorten kunnen ook bijdragen aan het onstaan van de ellende.

Zijn de smartwaarden al gecontroleerd? Is de schijf gezond (verminderde performance gemerkt/wegvallen?)
Bij een mac wil je vooral de automatische processen om het filesysteem "te fixen" stoppen.
Ik gebruikte daar vroeger een kleine app voor om mounten te blocken.

https://github.com/aburgh/Disk-Arbitrator

Weet niet of deze op een recente versie van osx nog werkt, anders moet je wellicht elders de boel even disablen.

Daarna moet je met een tool de smartwaarden van de schijf controleren, dat is een soort logboek/ waarmee je de staat van de schijf kunt bepalen. Vooral pending en reallocated sectoren geven blijk van aftakeling. Welk programma dit op een mac kan weet ik niet op te lepelen, ik meen dat het in de terminal ook kon worden opgevraagd.

Software die ik kan aanraden is R-studio van R-tt tools. Daarmee kun je op je mac (ook met de demo) de smart waarden van de schijf ook meteen checken. (werkt niet altijd lekker met usb drives) Ander kleurtje dan groen is niet goed, en dan moet je even stoppen en beslissen hoe belangrijk de data is.

Dus samenvattend:
Schijf niet meer aankoppelen
Mounten op je systeem blocken al dan niet met programma
Schijf aansluiten
Smart waarden van de schijf uitlezen
Indien goed, r-studio draaien en data naar andere frisse schijf exporteren. (enkel de resultaatschijf mounten)

Ik kan je overigens zeker helpen, we werden al eerder even genoemd in de comments.

[ Voor 4% gewijzigd door De_Kerel op 13-12-2023 23:22 . Reden: opsomming verbeterd en typos ]

http://www.ddrecovery.nl

Pagina: 1