feedback op build en advies op cpu koeling en gpu

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bkentie
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 02-10-2024
beste forumleden,

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben op zoek naar een gebalanceerd systeem waarmee ik moeiteloos op 1440p en 144Hz kan gamen. De games die ik speel zijn onder andere BF, total war, icarus, dota2 assasins creed, Gta5 (en natuurlijk 6 in de toekomst)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Wat betreft een maximum bedrag lijkt mij 2500 euro een mooi streven, maar minder is altijd mooi. Zolang 1400p/144Hz met de huidige games maar haalbaar is bij voorkeur op de ultra settings.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
momenteel heb ik nog een 1080p scherm, deze vervang ik later pas, maar wel uitgang om naar 1440p te gaan. daarnaast heb ik het meerendeel van het lijstje onderaan al in huis, alleen heb ik de processor, de pcu koeler en de gpu nog niet.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje hier onderaan. Dit lijkt me een mooi startpunt voor onze discussie.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren. Ik sta dan ook open voor alles. ik heb geen ervaring met waterkoeling, vandaa rmijn keuze voor de dark rock elite bij ijn laatste build 10 jaar geleden alweer... te veel gehoord over schade wat lekkende vloeistofkoeling met je systeem kan doen.

al ben ik wel benieuwd of de AOI een degelijke optie is?

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
de games bij zowel 1080p als 1440p op ultra settings smooth spelen, verder momenteel geen eisenof wensen

Ga je overklokken?
Dat zit niet in de planning.

Wat verwacht je van ons?
Het belangrijkste is dat jullie eens naar mijn opzetje kijken en bijsturen waar het beter zou kunnen. Ik ken natuurlijk niet van alle onderdelen alle reviews, dus wellicht hebben jullie betere suggesties. en daarnaast advies mbt to de gekozen cpu koeling, en gpu.
verder sta ik uiteraard open voor alle op en aanmerkinge/adviezen die jullie eventueel hebben op de build.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 364,-€ 364,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI€ 279,90€ 279,90
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4070 VENTUS 3X 12G OC€ 795,60€ 795,60
1BehuizingenAsus TUF Gaming GT501€ 129,57€ 129,57
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Elite€ 105,04€ 105,04
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF564C32RSK2-32€ 160,-€ 160,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 1000W€ 159,99€ 159,99
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 154,90€ 154,90
Totaal€ 2.149,-

Beste antwoord (via Bkentie op 07-12-2023 13:24)

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:14

Esumontere

Floep, banaan.

Bkentie schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:36:
@Esumontere

bedankt voor je reactie en da tje de tijd neemt om naar mijn vraag te kijken!

de best buy guide had ik inderdaad wel bekeken, maar gezien ik een aantal componenten voor een leuke prijs/gratis kunnen krijgen dus vandaar, maar ben het wel met je eens haha.

betreft de cpu koeler, lees ik veel revieuws dat ik een Noctua nh d15 zou moet nemen bij de 7800x3d omdat het die koeling nodig heeft, na wat onderzoek zie ik daan vervolgens dat die net overtroefd word door de dark rock elite, vrijwel dezelfde prijs heeft, dus vandaar dat ik daarop ben uitgekomen,

prijs terzijde, ik heb okok begrepen dat AOI liquid koelers geadviseerd worden, maar deze luchtkoeler, als ik het goed las, kan het ook makkelijk aan ?

betreft het xmp en expo profiel, heel eerlijk had ik daar geen idee van :$ hiervoor altijd een intel build gehad, nooit op gelet dat dit verschil er dus is. balen, maargoed.

wat zou je daarvoor in plaats als geheugen adviseren?
Welke componenten heb je gekregen, en heb je dus al? Hoe oud zijn die? Dat laatste is zeker voor bijvoorbeeld een voeding van groot belang.

Ik koel mijn 7800X3D met een uitvoering: Scythe Fuma 3 uit de BBG en dat gaat prima, meer geld hoef je er dus ook echt niet aan uit te geven.

Voor het geheugen kun je bijvoorbeeld ook het geheugen uit de BBG pakken, uitvoering: G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5.

Waarom deze kast? Gezien het gesloten frontpaneel is de koeling matig te noemen.

Die RTX4070 is overigens ook véél te duur! Voor 200 euro minder heb je een RX7800 XT die over het algemeen beter presteert: uitvoering: ASRock AMD Radeon RX 7800 XT Steel Legend 16GB OC

Ook op de SSD kan je nog wat besparen met de uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB. Ik zou ook overwegen om de 4TB variant te kopen, meer ruimte is fijn en 2TB is zo vol.

[ Voor 6% gewijzigd door Esumontere op 06-12-2023 19:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

review: Desktop Best Buy Guide - Oktober 2023 al eens gelezen?

Paar dingen die gelijk opvallen:

- véél te duur moederbord
- geheugen met Intel XMP profiel in plaats van EXPO
- dure CPU koeler, dat kan goedkoper
- overkill voeding

[ Voor 37% gewijzigd door Esumontere op 06-12-2023 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bkentie
@Esumontere

de best buy guide had ik inderdaad wel bekeken, maar gezien ik een aantal componenten voor een leuke prijs/gratis kunnen krijgen dus vandaar, maar ben het wel met je eens haha.

betreft de cpu koeler, lees ik veel revieuws dat ik een Noctua nh d15 zou moet nemen bij de 7800x3d omdat het die koeling nodig heeft, na wat onderzoek zie ik daan vervolgens dat die net overtroefd word door de dark rock elite, vrijwel dezelfde prijs heeft, dus vandaar dat ik daarop ben uitgekomen,

prijs terzijde, ik heb okok begrepen dat AOI liquid koelers geadviseerd worden, maar deze luchtkoeler, als ik het goed las, kan het ook makkelijk aan ?

betreft het xmp en expo profiel, heel eerlijk had ik daar geen idee van :$ hiervoor altijd een intel build gehad, nooit op gelet dat dit verschil er dus is. balen, maargoed.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Bkentie schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:36:
@Esumontere

Welke componenten heb je gekregen, en heb je dus al? Hoe oud zijn die? Dat laatste is zeker voor bijvoorbeeld een voeding van groot belang.

Ik koel mijn 7800X3D met een uitvoering: Scythe Fuma 3 uit de BBG en dat gaat prima, meer geld hoef je er dus ook echt niet aan uit te geven.

Voor het geheugen kun je bijvoorbeeld ook het geheugen uit de BBG pakken, uitvoering: G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5.

Waarom deze kast? Gezien het gesloten frontpaneel is de koeling matig te noemen.

Die RTX4070 is overigens ook véél te duur! Voor 200 euro minder heb je een RX7800 XT die over het algemeen beter presteert: uitvoering: ASRock AMD Radeon RX 7800 XT Steel Legend 16GB OC

Ook op de SSD kan je nog wat besparen met de uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB. Ik zou ook overwegen om de 4TB variant te kopen, meer ruimte is fijn en 2TB is zo vol.

[ Voor 6% gewijzigd door Esumontere op 06-12-2023 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bkentie
@Esumontere

ssd
psu
mobo
kast
enRam

+\-voor goed prijsovergenomen, en ongebruikt, psu gratis

oke, top! dan zetten we die erbij ipv d eelite, thanks voor de tip!
zo even mijn lijstje updaten met je aanbevelingen O-)

okee klinkt inderdaad als een prima optie, zal die er ook bij zetten, RAM had ik dus al.. maar gezien het probleem dat het XMP is ipv EXPO, gaat deze in de verkoop.

kast zat een soort van als part of the deal, maar denk dat dat extra te helpen met extra fans bovenin de behuizing te zetten?

dat hebn ik vaker voorbij zien komen inderdaad, daar ook mijn twijfel bij . enige zit hem in dat je met raytracing de rollen dan weer omdraait natuurlijk.
maar is het raytracing zodanig een verschil?

ga die optie zeker in overweging nemen, is toch een aardig bedrag aan verschil

duidelijk, 2TB heb ik in ieder geval al, maar daar kan denk ik de 4TB nog bnaast toch? of toch omwisselen?

echt heeel erg bedankt voor deze top reactie!waardeer het echt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Misschien valt het wel mee met die kast, maar over het algemeen worden mesh voorpanelen wel aangeraden.

Als RT voor jou belangrijk is kan je ook een veel goedkopere RTX4070 kopen, zoals uitvoering: Inno3D GeForce RTX 4070 Twin X2.

Wat betreft SSDs: diegene die je hebt is prima, je kunt er altijd eentje bij prikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bkentie
@Esumontere top!

bedankt voor de hulp en adviezen, ga eens niet koppig zijn en je adviezen gewoon opvolgen.

nogmaals bedankt voor de adviezen word zeer gewaardeerd! doet je titel Tweakers Hero eer aan :)
Pagina: 1