Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alkaliner
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 15-08-2024
Beste Twekers,

Volgens Enphase mag een 1-fase Q-Relay maximaal 20 Ampere hebben. Dit houdt in dat je 13xIQ8MC (18,59A) eraan kan koppelen. Maar er mag max 16 Ampere door een 1-fase Enphase kabel lopen. Dat betekent dat ik maximaal 11xIQ8MCs (11x1,43A = 15,73A) op een Enphase 1-fase kabel mag aansluiten. Nu zit ik te denken om 2 stringen te leggen waarbij string 1 11xIQ8MC (11x1,43A = 15,73A) heeft en string 2 2xIQ8mc (2x1,43 = 2,86) heeft. Deze wil ik dan via een kabeldoos met elkaar verbinden en het door laten lopen naar 1 1-fase Q-Relay. Zit ik bij het juiste einde door te zeggen dat door elk 1-fase kabel bij elk string niet meer dan 16 Ampere loopt of moet je de stroom van string 1 en string 2 bij elkaar op tellen, wat zou betekenen dat er in totaal 18,59 Ampere door beide stringen loopt? Ik heb een visueel overzicht gecreëerd om de situatie duidelijk te maken. Zie hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Mw0BmgmRWhuWAj9ic0r0bUhv7o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oKdI5AdvvHOkX9wYYgQZtTD7.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Je moet ze inderdaad optellen, dus in het slechtste geval loopt er inderdaad 18,59A door de laatste kabel en dat mag dus niet (uitgaande van 16A). Je zou hooguit de boel kunnen splitsen in 2 kabels op 2 aparte groepen met 2 Q-relays.

[ Voor 29% gewijzigd door Microkid op 06-12-2023 19:26 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:17
Enphase specificeert 16A per trunk.

Qrelay mag volgens mij 25A (bij 3 fase model per fase) hebben.

Breng je de Trunks bij elkaar en ga je verder met voldoende dikke kabel - wat je bij Enphase grof wil overdrijven (denk 6mm2) dan kan het volgens mij okay volgens voorstel TS.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11-06 17:04
- B20, 30mA alamat toepassen
- Daarachter het 1 fase Qrelais (dat max 20 amp mag hebben)
- Vanuit daar minimaal 4 mm2 kabel toepassen tot aan de lasdoos en daar opsplitsen naar de twee takken, zoals je in de openingspost voorsteld. De Qkabel is 2,5mm2, dus mag afgezekerd worden met een B20.

Als je de lange tak nog zou kunnen opslitsen naar 2 kortere, dan krijg je bonus punten. Doe dat door vanuit één lasdoos naar 3 takken te gaan, of plaats een extra lasdoos in je panelenveld van 11. Dit komt de robuustheid van de communicatie ten goede.

Als je kabelverlies berekening aangeeft dat 4mm2 niet voldoende is, dan ophogen naar gelang noodzakelijk voor je verlies. Bij twijfel de eerder genoemde 6mm2 toepassen bij dit aantal.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alkaliner
@Skubba @Ronald Bedankt voor de reactie.

Tussen de Q-Relay en de meterkast plaats ik een B25 Alamat omdat een alamat langdurig maar voor 80% belast mag worden. Met een stroomgehalte van 18,59 zit ik over de 80% gehalte van een B20 alamat.

Vanaf de meterkast tot aan de lasdoos zal ik een 6mm2 kabel toepassen. Voor zover ik weet mag er door een 4mm2 kabel maximaal 25 Ampere lopen en een maximale zekering van 20 Ampere geplaatst worden. Bij 6mm2 mag er maximaal 33 ampere lopen en gezekerd worden met een zekering die niet hoger is dan 25 ampere. Corrigeer me maar als ik het verkeerd heb.

Ja goed idee. Zal wanneer ik panelen plaats de velden opsplitsen in 2 groepen van 6. Beter communicatie is altijd gewenst :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alkaliner
@Microkid Jij ook bedankt Microkid.

Als ik de reactie lees van Skubba & Ronald zou er bij string 1 en string 2 nooit meer dan 16 ampere kunnen lopen. Pas vanaf de lasdoos is dit het geval. Hoezo zou deze opstelling niet mogen als ik vanaf de lasdoos een kabel van 6mm2 plaats? Of had ik het beeld opgewekt dat ik de hele tijd 2,5mm kabel zou gebruiken? Dan kan het inderdaad niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Alkaliner schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:44:
@Microkid Jij ook bedankt Microkid.

Als ik de reactie lees van Skubba & Ronald zou er bij string 1 en string 2 nooit meer dan 16 ampere kunnen lopen. Pas vanaf de lasdoos is dit het geval. Hoezo zou deze opstelling niet mogen als ik vanaf de lasdoos een kabel van 6mm2 plaats? Of had ik het beeld opgewekt dat ik de hele tijd 2,5mm kabel zou gebruiken? Dan kan het inderdaad niet.
Ja, ik ging er van uit dat je overal onder de 16A wilde blijven.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skubba
Alkaliner schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:39:
@Skubba @Ronald Bedankt voor de reactie.

Tussen de Q-Relay en de meterkast plaats ik een B25 Alamat omdat een alamat langdurig maar voor 80% belast mag worden. Met een stroomgehalte van 18,59 zit ik over de 80% gehalte van een B20 alamat.

Vanaf de meterkast tot aan de lasdoos zal ik een 6mm2 kabel toepassen. Voor zover ik weet mag er door een 4mm2 kabel maximaal 25 Ampere lopen en een maximale zekering van 20 Ampere geplaatst worden. Bij 6mm2 mag er maximaal 33 ampere lopen en gezekerd worden met een zekering die niet hoger is dan 25 ampere. Corrigeer me maar als ik het verkeerd heb.

Ja goed idee. Zal wanneer ik panelen plaats de velden opsplitsen in 2 groepen van 6. Beter communicatie is altijd gewenst :).
Volgens mij mag dát dus niet. Ik doel dan op een B25, met daarachter componenten die niet geschikt zijn voor zulke stromen. Nog specifieker, dat Qrelais mag maar 20 A hebben en is gezekerd met een 25 A automaat. Dat rijmt niet...

Dan moet je een 3 fase Qrelais toepassen. Deze kent ook een '1 fase stand' én mag wél 25 A hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:32

DjVe

Hatsaflats!

Skubba schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:02:
[...]

Volgens mij mag dát dus niet. Ik doel dan op een B25, met daarachter componenten die niet geschikt zijn voor zulke stromen. Nog specifieker, dat Qrelais mag maar 20 A hebben en is gezekerd met een 25 A automaat. Dat rijmt niet...

Dan moet je een 3 fase Qrelais toepassen. Deze kent ook een '1 fase stand' én mag wél 25 A hebben.
Nee, je ontwerpstroom is 18A en je zekert hem af op 25A wegens 80% regel voor automaten. De relais is specifiek ontworpen voor PV en moet dus langdurig zijn maximale waarde van 20A kunnen hanteren (en schakelen). Dus B25A met 4/6mm YMVK en een 1 fase relay is een prima setup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:17
Kan iemand even de bron van de 80% noemen? Ik vind het alleen in een whitepaper van Hager over smeltzekeringen.

De argumenten daarin zijn anders dan bij automaten, dus graag specifieke bron voor automaten?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

NEN/EN/IEC 61439 3e editie van 2021 onder groepsbelastingstroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skubba
DjVe schreef op donderdag 7 december 2023 @ 04:04:
[...]

Nee, je ontwerpstroom is 18A en je zekert hem af op 25A wegens 80% regel voor automaten. De relais is specifiek ontworpen voor PV en moet dus langdurig zijn maximale waarde van 20A kunnen hanteren (en schakelen). Dus B25A met 4/6mm YMVK en een 1 fase relay is een prima setup.
Wat betreft de contiue belasting van vet qrelais heb je gelijk. Echter... moet de gehele keten achter een automaat de maximale stroom van deze automaat kunnen handelen. Het qrelais is geschikt voor stromen tot 20 ampère en dus geen 25 zoals deze automaat 'toestaat'.

In scope 12 keuringen is dit in ieder geval een duidelijke afkeur. Je zult dan een 3 fase qrelais moeten toepassen dat een maximale ontwerpstroom heeft van 25 ampère...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alkaliner
@Skubba Duidelijk verhaal en nogmaals bedankt voor het advies (iedereen). Niet Scope12 approved, maar zou deze setup wel in mijn eigen huis kunnen hanteren .... of zou ik dan problemen krijgen met de verzekering/brandgevaar. Verzekering vraagt geen scope 12 keuring voor zo'n residentiele installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Skubba schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:46:
[...]

Wat betreft de contiue belasting van vet qrelais heb je gelijk. Echter... moet de gehele keten achter een automaat de maximale stroom van deze automaat kunnen handelen. Het qrelais is geschikt voor stromen tot 20 ampère en dus geen 25 zoals deze automaat 'toestaat'.

In scope 12 keuringen is dit in ieder geval een duidelijke afkeur. Je zult dan een 3 fase qrelais moeten toepassen dat een maximale ontwerpstroom heeft van 25 ampère...
Ik meen dat dit niet zo is en dat er gekeken wordt naar maximale output van de omvomer, maar kan het nu niet weerleggen met feiten. Ik begin januari met mijn scope12 certificering, dus ik kom er nog wel op terug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alkaliner
@DjVe Ben er benieuwd naar. Succes met het behalen van je certificering!
Pagina: 1