Hellend dak lekt na installatie zonnepanelen, isolatie nat.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12:57
Hallo,

Onlangs is er bij ons zonnepanelen geïnstalleerd. Hiervoor hebben ze twee gaten geboord in het hellend dak waar ze de kabels doorheen hebben getrokken.

Bij regenval komt er water uit die gaten, ongeveer een half glas. Vandaag is een monteur langs geweest om te kijken en het bleek te komen omdat een dakpan boven die gaten gebarsten was. Dit wordt nog opgelost.

Ik zit nu met de vraag: Wat voor invloed heeft de lekkage op het isolatiemateriaal?

Ons dak is van buiten naar binnen als volgt opgebouwd:

Dakpannen -> folie(dampopen?) -> isolatie(volgens mij glaswol) -> folie(dampdicht) -> houten binnenplaten.

Online wordt gezegd dat natte isolatie zijn isolerende vermogen verliest, maar dat het weer correct werkt als het droog is.

Ik kan niet controleren hoe nat het nu is en of de isolatie nog goed werkt. Kan ik van uit gaat dat het water uit zichzelf verdampt en het weer werkt zoals het hoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:04
"Online wordt gezegd dat natte isolatie zijn isolerende vermogen verliest, maar dat het weer correct werkt als het droog is."

Dat klopt.
Als je verder geen schade hebt en alles goed kan drogen dan is er dus niks aan de hand wanneer de lekkage verholpen is.

Als je wel gevolgschade hebt is deze voor de installateur.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

De doorvoer door het onderdak moeten ze als het even kan toch wel -een soort van- waterdicht afwerken.
In principe is je onderdak waterdicht, bij een kleine lekkage wordt dit water afgevoerd naar de dakgoot.

www.elecdev.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
pentaw1nz schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:11:
"Online wordt gezegd dat natte isolatie zijn isolerende vermogen verliest, maar dat het weer correct werkt als het droog is."

Dat klopt.
Als je verder geen schade hebt en alles goed kan drogen dan is er dus niks aan de hand wanneer de lekkage verholpen is.

Als je wel gevolgschade hebt is deze voor de installateur.
Het lastige is dat het niet mogelijk is om te controleren of het goed droogt en geen schade is ontstaan zonder alles open te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• uzuri
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:09
Als je op de gemiddelde bouwplaats rondloopt tijdens een regenbui en ziet hoeveel er zeiknat regent zou ik me niet al teveel zorgen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Midan schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:50:
[...]

Het lastige is dat het niet mogelijk is om te controleren of het goed droogt en geen schade is ontstaan zonder alles open te maken.
Stook het even warm of zet er een ontvochtiger neer nadat het gerepareerd is dan zal het zo droog zijn.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:32
Je moet toch geen water binnen krijgen wanneer je dakpan even gebarsten is?

Lijkt me nog een ander probleem aan ten grondslag te liggen onder die dakpan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-05 20:59

Sharky

Skamn Dippy!

Draakje5 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:28:
Je moet toch geen water binnen krijgen wanneer je dakpan even gebarsten is?

Lijkt me nog een ander probleem aan ten grondslag te liggen onder die dakpan.
Een dakpan is niet even gebarsten, die is permanent gebarsten :P
Een half glas water tijdens een gemiddelde bui lijkt me dan wel realistisch.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 17:22

Croga

The Unreasonable Man

Sharky schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:40:
Een half glas water tijdens een gemiddelde bui lijkt me dan wel realistisch.
Mij niet. Als hier een dakpan gebarsten is dan loopt het water over de dampdoorlatende folie alsnog gewoon de dakgoot in, komt echt niet door het dak naar binnen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:32
Croga schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:44:
[...]

Mij niet. Als hier een dakpan gebarsten is dan loopt het water over de dampdoorlatende folie alsnog gewoon de dakgoot in, komt echt niet door het dak naar binnen.....
Dit dus. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-05 20:59

Sharky

Skamn Dippy!

Croga schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:44:
[...]

Op die fiets. Ja dan is er inderdaad iets niet in de haak. Geen idee hoe de bekabeling is aangelegd, wellicht gaat daar iets mis. Ben ook wel benieuwd waar het water dan precies langsloopt/uit komt.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Midan
Ze hebben twee gaten geboord door de isolatie en folie. Dat is waar de kabels doorheen naar binnen komen. Als het regent en de dakpan houdt het niet tegen, dan valt het dus in die gat en komt het naar binnen. Nu weet ik niet of het gebruikelijk is om die gaten weer waterdicht te maken en hoe dat dan zou moeten gaan. Kan je dat bijvoorbeeld kitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:03
Midan schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:06:
Ze hebben twee gaten geboord door de isolatie en folie. Dat is waar de kabels doorheen naar binnen komen. Als het regent en de dakpan houdt het niet tegen, dan valt het dus in die gat en komt het naar binnen. Nu weet ik niet of het gebruikelijk is om die gaten weer waterdicht te maken en hoe dat dan zou moeten gaan. Kan je dat bijvoorbeeld kitten?
Maar die gaten zouden ze aflopend geboord moeten hebben, waardoor water altijd naar buiten zou moeten stromen ipv naar binnen. Daarnaast zouden ze die kapotte dakpan vervangen moeten hebben. Klinkt als een cowboy klus.

[ Voor 7% gewijzigd door RobbieB op 07-12-2023 12:49 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Pagina: 1