Mijn vraag
In de badkamer heb ik een designradiator, deze is aangesloten op de CV.Dat ziet er zo uit:
:strip_exif()/f/image/meva4MbgfLT6BU6XjKuyjx3s.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze wil ik liever elektrisch verwarmen, aangezien ik deze alleen 's ochtends even aan wil hebben en op die manier niet de hele CV aan hoef te slingeren. (zonnepanelen, overproductie, gasbesparing etc.)
Nu dacht ik er een elektrische verwarmingsstaaf in te doen (stroom kan ik vanuit het plafond pakken):

Maar ik lees dat deze aan de onderkant van de radiator moet worden geïnstalleerd:
Nu ben ik benieuwd hoe erg het is als ik toch de staaf aan de bovenkant monteer?Het installeren van een elektrische verwarmingsstaaf aan de bovenkant van een badkamerradiator is technisch meestal niet aanbevolen en kan inderdaad problemen veroorzaken. Hier zijn enkele potentiële problemen en overwegingen:
- Inefficiënte Warmteverdeling: Als de staaf bovenaan wordt geplaatst, wordt de warmte mogelijk niet effectief door de gehele radiator verspreid. Dit kan leiden tot een ongelijkmatige verwarming en verminderde efficiëntie.
- Luchtophoping: Aan de bovenkant van de radiator kan lucht zich ophopen. Als de verwarmingsstaaf hier wordt geïnstalleerd, kan deze luchtophoping de werking ervan belemmeren.
- Veiligheidsrisico's: Afhankelijk van het ontwerp van de radiator, kan de installatie aan de bovenkant lekkage of andere veiligheidsproblemen veroorzaken.
De radiator zal max een half uurtje per dag aanstaan, van oktober t/m maart.
Aangezien ik stroom van bovenaf wil verzorgen en de onderkant van de radiator redelijk dicht boven het ligbad zit, lijkt montage aan de bovenkant in mijn situatie veel veiliger.
Alvast bedankt voor jullie input!