Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

elektrische verwarmingsstaaf bovenkant van badkamer radiator

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pusherman_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:58
Mijn vraag
In de badkamer heb ik een designradiator, deze is aangesloten op de CV.

Dat ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lhtSnwu_KODioh9HcceqSb_-RcU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/meva4MbgfLT6BU6XjKuyjx3s.jpg?f=fotoalbum_large

Deze wil ik liever elektrisch verwarmen, aangezien ik deze alleen 's ochtends even aan wil hebben en op die manier niet de hele CV aan hoef te slingeren. (zonnepanelen, overproductie, gasbesparing etc.)

Nu dacht ik er een elektrische verwarmingsstaaf in te doen (stroom kan ik vanuit het plafond pakken):

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/296851/files/423339641/image.jpg

Maar ik lees dat deze aan de onderkant van de radiator moet worden geïnstalleerd:
Het installeren van een elektrische verwarmingsstaaf aan de bovenkant van een badkamerradiator is technisch meestal niet aanbevolen en kan inderdaad problemen veroorzaken. Hier zijn enkele potentiële problemen en overwegingen:
  1. Inefficiënte Warmteverdeling: Als de staaf bovenaan wordt geplaatst, wordt de warmte mogelijk niet effectief door de gehele radiator verspreid. Dit kan leiden tot een ongelijkmatige verwarming en verminderde efficiëntie.
  2. Luchtophoping: Aan de bovenkant van de radiator kan lucht zich ophopen. Als de verwarmingsstaaf hier wordt geïnstalleerd, kan deze luchtophoping de werking ervan belemmeren.
  3. Veiligheidsrisico's: Afhankelijk van het ontwerp van de radiator, kan de installatie aan de bovenkant lekkage of andere veiligheidsproblemen veroorzaken.
Nu ben ik benieuwd hoe erg het is als ik toch de staaf aan de bovenkant monteer?
De radiator zal max een half uurtje per dag aanstaan, van oktober t/m maart.
Aangezien ik stroom van bovenaf wil verzorgen en de onderkant van de radiator redelijk dicht boven het ligbad zit, lijkt montage aan de bovenkant in mijn situatie veel veiliger.

Alvast bedankt voor jullie input!

Alle reacties

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:36

Rmg

Ik ben sowieso wel benieuwd hoe je dit wil aanpakken.

Radiator helemaal loskoppelen van het water? verwarmingsstaaf verticaal er in, radiator vullen met water en dan terughangen? komt er iets van een overdrukventiel op dan ? :?

[ Voor 12% gewijzigd door Rmg op 06-12-2023 16:41 ]

• ejdvandenberg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-11 14:27
Is er een specifieke reden dat je deze radiator wil houden?

Mij lijkt het vervangen voor een electrisch exemplaar makkelijker. Als ik dat google krijg ik een hele rits opties van 130-260 euro.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:23

ericplan

5180 Wp PV

Let je ook op de zone-indeling? Lijkt nogal dicht bij de badkuip. Gebruik van elektra in die zone is aan strikte regels gebonden.

A'dam PVOutput

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:32
ericplan schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:54:
Let je ook op de zone-indeling? Lijkt nogal dicht bij de badkuip. Gebruik van elektra in die zone is aan strikte regels gebonden.
Onderaan de radiator is het een zeer strikte en duidelijke nee toch :-)

Bovenin de radiator is een zeer groot twijfelgeval maar gaat toch amper werken… water onderin het ding gaat nooit warm worden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Bovenkant gaat niet werken. Wellicht een stuk praktischer om het ding weg te halen en er een ventilatiekacheltje op te hangen? Nog veel eerder een warm gevoel.

Zoiets:
https://www.koopjedeal.nl/badkamer-verwarming.html

Maar dan elders voor de helft vd prijs ;)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:54

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik denk dat zo'n staaf veel te weinig oppervlakte heeft om warmte kwijt te kunnen. Helemaal als er ook geen doorstroom is. Ik denk dat de opwarmtijd helemaal niet praktisch is.

Zelf zou ik eerder naar een IR paneel kijken, dat geeft vrijwel instant warmte op de juiste plek (het warmt jou op en niet de ruimte) waardoor de COP van 1 ook nog enigszins te rechtvaardigen is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-11 22:39
Vervang het hele ding door een infraroodpaneel. Je familie is misschien een uur per dag in de badkamer, infrarood alleen wanneer er mensen in de badkamer zijn past daar perfect bij.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:59

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Pusherman_ schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:29:
...
Nu ben ik benieuwd hoe erg het is als ik toch de staaf aan de bovenkant monteer?
Dat werkt niet, want geen convectie mogelijk. Alleen de bovenste paar lamellen gaan goed warm worden (met pech zelfs veel te heet) de rest niet.

Dit soort dingen werken alleen goed als ze aan de onderzijde gemonteerd zitten, want dan is de convectie prima.

[ Voor 14% gewijzigd door remco_k op 06-12-2023 22:36 ]

Alles kan stuk.

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Ik heb zelf zo'n staaf maar dan aan de onderzijde. Gaat helaas nooit fatsoenlijk werken met de staaf bovenin.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:32
https://www.elektramat.nl...htlijnen/#badkamer-zonesL

Op de plek van de radiator mag vrijwel niets elektrisch… nu met plaatjes…

TS wil vast niet geroosterd worden dus neemt het serieus toch?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:23

ericplan

5180 Wp PV

Ronald schreef op donderdag 7 december 2023 @ 07:27:
https://www.elektramat.nl...htlijnen/#badkamer-zonesL

Op de plek van de radiator mag vrijwel niets elektrisch… nu met plaatjes…

TS wil vast niet geroosterd worden dus neemt het serieus toch?
De huidige design-radiator lijkt ook niet geaard.
(Even het plaatje ge-embed)
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/wysiwyg/IP-waarde-Badkamer.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door ericplan op 07-12-2023 07:55 ]

A'dam PVOutput

• Pusherman_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:58
Iedereen bedankt voor de input!

Op basis hiervan kan ik dan inderdaad concluderen dat de huidige radiator elektrisch maken op die plek niet het handigste is. Het gaat niet genoeg warme geven en is gevaarlijk.

Nu nog even denken wat dan wel handig is, want het is wel wenselijk dat het ietsje warmer is in de badkamer en bij voorkeur elektrisch.
ejdvandenberg schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:45:
Is er een specifieke reden dat je deze radiator wil houden?

Mij lijkt het vervangen voor een electrisch exemplaar makkelijker. Als ik dat google krijg ik een hele rits opties van 130-260 euro.
Mijn gedachte was: "Ik heb deze al, hij is een paar jaar oud, hij hangt al en met wat werk en een kleine investering zou hij elektrisch zijn."
delpit schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:33:
Vervang het hele ding door een infraroodpaneel. Je familie is misschien een uur per dag in de badkamer, infrarood alleen wanneer er mensen in de badkamer zijn past daar perfect bij.
Er hangt een 700W infaroodpaneel aan het plafond. Fijn ding, maar heeft ook wat opstarttijd en verwarmt toch niet zo'n hele badkamer lekker, je mist toch een beetje die stralingswarmte van een radiator.

Dan moet ik denk ik de huidige radiator maar laten hangen en eventueel een nieuwe handdoekradiator, die al elektrisch is, op een zone3 plek ophangen.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:54

DukeBox

loves wheat smoothies

Pusherman_ schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:16:
Er hangt een 700W infaroodpaneel aan het plafond. Fijn ding, maar heeft ook wat opstarttijd en verwarmt toch niet zo'n hele badkamer lekker, je mist toch een beetje die stralingswarmte van een radiator.
Het idee van een IR paneel is dat deze jou verwarmt, niet (direct) de ruimte. De straling zou juist aan moeten voelen alsof je lekker in het zonnetje staat. Zo voelt die van mij in iedergeval wel aan. Gezien je hem op het plafond hebt, is die daar wel voor geschikt? Sommige hebben een ingebouwde thermostaat die dan continu in de warmte hangt waardoor het paneel nooit op zijn maximale straling komt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1