Instax foto's (Aanbieding) prijsfout?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-05 20:44
Media November was er een erg scherpe aanbieding bij *knip* Hinten naar de naam van winkel is ook niet toegestaan. . Groot bedrijf, die zich niet als de goedkoopste neerzet maar wel als klantvriendelijk.

Aanbieding betrof:
https://nl.pepper.com/aan...lm-glossy-20-stuks-294215

Instax mini film, 7.99 per 20 stuks. Per 80 stuks zelfs voor 19.99. (volgens de winkel normaliter een prijs van 92 euro)

Gangbare aanbiedingsprijzen op dit moment zijn 12.99 per 20, maar ook recent voor 10 euro per 20 en op amazon korte tijf voor 7.91 per 20.

Na bestelling en levering! kreeg ik aansluitend een verzoek 134 euro bij te betalen vanwege een prijsfout.

* niet iedereen heeft deze mail gekregen, er lijkt bewust op profiel (criteria onbekend) benaderd te worden.
* winkel beroept zich op een prijsfout
* zij eisen bijbetaling of retour

--------------

Vraag:

* Hoe realistisch is de prijsfout? Het Otto arrest is duideljk niet van toepassing, maar de prijs is wel "all time low" geweest.
* Winkel dreigt met incasso.. kan ik die wegsturen en kom ik dan bij de rechter uit?
* Mag ik zelf schadevergoeding eisen voor tijd en moeite die hun fout mij kost?

[ Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 06-12-2023 18:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

jantje112 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:54:
* Hoe realistisch is de prijsfout? Het Otto arrest is duideljk niet van toepassing, maar de prijs is wel "all time low" geweest.
Dit is altijd wat subjectief. -60% is vrij fors, maar nou ook weer niet heel extreem. De absolute bedragen zijn nou ook niet schokkend hoog dus los van het percentage gaat het echt over euro's die het verschil maken tussen wel of niet onrealistisch. "All time low", tja, ooit moet de prijs een keer het laagste zijn...

De enige die hier met zekerheid over kan oordelen is een rechter. Mijn vermoeden is dat dit geen overduidelijke prijsfout is.
* Winkel dreigt met incasso.. kan ik die wegsturen en kom ik dan bij de rechter uit?
Ja. Een incassokantoor kan juridisch niks. Als jij op een incassokantoor antwoord met "ik betwist de vordering" dan zijn ze weer weg, en dan moet de winkel/het incassokantoor naar de rechter om zijn gelijk te halen.

Áls ze gelijk krijgen kunnen er dan wel extra incassokosten toegewezen kregen.
* Mag ik zelf schadevergoeding eisen voor tijd en moeite die hun fout mij kost?
nee.

Nog één ding: als ze retour eisen en je gaat daarmee akkoord dan mogen ze wel zelf voor alle kosten opdraaien (verzendkosten e.d.). Het was hun fout, dus daar hoef jij geen kosten voor te maken. Als ze dat weigeren dan ben je sowieso snel klaar.

[ Voor 9% gewijzigd door bwerg op 06-12-2023 16:09 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Heldere feedback!

Kan ik bij de rechter ervan uitgaan dat de kosten niet opeens 6000 euro worden of iets dergelijks? Incassokosten plus 100 euro ofzo vind ik wel te doen. Gaat ook om het principe natuurlijk..

Zij geven aan dat ik naar het postkantoor MOET om het retour te sturen. Dat is vrij ver, moet ik met de auto etc. Mag ik "eisen" dat ze het laten ophalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PressPlayOnTape
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:20

PressPlayOnTape

Loading.. Ready... Run!

Lijkt me dat de winkel geen poot heeft om op te staan en het gewoon probeert. Wat als je je mail een week niet bekeken had en al lekker aan het printen was geweest? Zou er geen moeite in stoppen en zoals bwerg al aangaf een vordering bij een eventuele deurwaarder (die komt echt niet) te betwisten.

You know, I rather like this God fellow. He’s very theatrical. A little pestilence here, a plague there... Omnipotence...got to get me some of that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Incassokosten zijn wettelijk vastgelegd, daar zijn gewoon online calculatortjes voor (hangt af van het gevorderde bedrag). Maar dat ligt in de orde van enkele tientjes.

In geval van een rechtszaak kunnen de kosten daarvan ook nog toegewezen worden aan de verliezer. Die weet ik niet direct, ik had maximaal enkele honderden euro's in mijn hoofd.

Maar mocht de winkel inderdaad een rechtszaak starten, dan weten ze best dat zij dus óók kans maken om als verliezer die kosten te moeten maken. En aangezien die kans best hoog is zullen ze die gok waarschijnlijk niet nemen om een bedrag van 134 euro op te eisen. Of zij moeten net zo principieel zijn als jij. :P

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Volgens Pepper berichten is dit een nep mail.
Negeren dus en niks mee doen of voor je gemoedsrust mail *knip* hinten is niet de bedoeling. en vraag het na.

[ Voor 15% gewijzigd door Yorinn op 06-12-2023 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
NicoHF schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:40:
Volgens Pepper berichten is dit een nep mail.
Negeren dus en niks mee doen of voor je gemoedsrust mail [Mbr]*knip* hinten is niet de bedoeling. [/] en vraag het na.
De betreffende winkel heeft diverse berichten gedeeld. Maar ze geven wel degelijk aan de incasso te hebben gestuurd.

Dit sturen ze (ik heb nu al 10 keer een mail gehad met deze strekking)

Onlangs heb je een aantal vellen fotopapier gekocht, waarbij je door een fout van het systeem het verkeerde bedrag hebt betaald. Ik ben hier achteraan gegaan, en ik heb gecontroleerd dat de prijs op de site goed stond. Het was dus enkel een fout van het systeem.

Het verschil met wat je had moeten betalen is vrij groot. Je hebt namelijk 2 producten gekocht, en je hebt per stuk 19.99 betaald terwijl de prijs op de site 92 euro is. Dit is duidelijk een fout geweest, maar je hebt aangegeven dat je niet het resterende bedrag wil betalen. Ik ben hier goed achteraan gegaan, en de situatie is als volgt.

Product
Om deze situatie recht te trekken, wil ik je graag twee opties aanbieden.

Je betaalt het verschilbedrag via het betaalverzoek wat je al van ons hebt gekregen. Je mag dan het product gewoon houden.
Je stuurt jouw aankoop naar ons terug, en wij vergoeden het volledige aankoopbedrag.

Het is zonder bijbetaling niet mogelijk om het product te houden, en ik wil je er ook op wijzen dat wij wettelijk het prijsverschil bij zo'n duidelijke fout op jou mogen verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:38
jantje112 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:48:
[...]

Ik heb gecontroleerd dat de prijs op de site goed stond. Het was dus enkel een fout van het systeem.
Even voor de duidelijkheid. Hun site gaf ook echt die lage prijs aan of was dat pas als je het in je winkelmandje had en/of ging betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:50
Een overduidelijke prijsfout vind ik het ook weer niet, getuige de aanbiedingen die van andere aanbieders erbij noemde. Aan de andere kant.... gaan ze voor tientjeswerk een incassotraject opstarten? Lijkt me ook weer niet rendabel of klantvriendelijk uberhaupt.

(Wist trouwens niet dat die 'klanrvriendelijke' toko proactief achter vermoedelijke prijsfouten aan ging? )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:28
Dus je hebt een korting gekregen van 78%
Dat is niet heel gangbaar. Zelfs niet met Black Friday oid..
Vindt het verschil wel fors.
Ik ben bang dat je aan het kortste eind trek bij een rechter

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Philip Ross schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:56:
[...]

Even voor de duidelijkheid. Hun site gaf ook echt die lage prijs aan of was dat pas als je het in je winkelmandje had en/of ging betalen?
Ze geven elke keer een andere versie... Dit was de prijs op de website, het is voor deze prijs ook in de fysieke winkels verkocht en meegegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
rmr1 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:59:
Dus je hebt een korting gekregen van 78%
Dat is niet heel gangbaar. Zelfs niet met Black Friday oid..
Vindt het verschil wel fors.
Ik ben bang dat je aan het kortste eind trek bij een rechter
De prijs op hun website is heel hoog (die stond er ook niet vermeld)

Op andere plaatsen is de prijs veel lager. De standaardprijs bij de kruidvat is 15.99 (en meestal 12.99) en ook geregeld 10 euro. Op Amazon was de prijs 7,99 ten tijde van deze " aanbieding " .

Kruidvat 10 euro bijvoorbeeld.

https://nl.pepper.com/aan...nt-film-fotopapier-296311

[ Voor 9% gewijzigd door jantje112 op 06-12-2023 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:51
ze hebben die prijs geaccepteerd en de goederen geleverd. dus de transactie is afgerond.
dat het misschien in hun nadeel is, is een ondernemers risico.

alleen als ze nog niet geleverd hadden, kunnen ze dit gezeur over een onjuiste prijs met enig succes volhouden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kakaisan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16:02
peter-rm schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:05:
ze hebben die prijs geaccepteerd en de goederen geleverd. dus de transactie is afgerond.

alleen als ze nog niet geleverd hadden, kunnen ze dit gezeur over een onjuiste prijs met enig succes volhouden.
Niemand hier op tweakers is geholpen met verhalen uit je duim zuigen. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden hier die uitleggen dat dit niet zo makkelijk werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 05:04
bwerg schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:07:
[...]

Dit is altijd wat subjectief. -60% is vrij fors, maar nou ook weer niet heel extreem. De absolute bedragen zijn nou ook niet schokkend hoog dus los van het percentage gaat het echt over euro's die het verschil maken tussen wel of niet onrealistisch. "All time low", tja, ooit moet de prijs een keer het laagste zijn...

De enige die hier met zekerheid over kan oordelen is een rechter. Mijn vermoeden is dat dit geen overduidelijke prijsfout is.
Geen van de eerste 50+ pepper reacties spreekt over een prijsfout voor zover ik kan zien. Bij een echte prijsfout zou dit wel al snel het geval zijn. Pas na de mail van *knip* Webwinkel wordt het genoemd. Dit lijkt me nog een extra argument.

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 06-12-2023 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
In een vorige mail gaven ze dit aan, hier bevestigen ze weer dat de prijs op hun website verkeerd stond

Bedankt voor je bericht en het delen van je bezorgdheid. Het spijt ons dat er verwarring is ontstaan rondom de prijs van het Fuji fotopapier. We begrijpen dat het verwarrend kan zijn als een product opeens een andere prijs heeft dan verwacht.

Compensatie
In dit geval was er helaas sprake van een fout op onze website, waardoor de prijs verkeerd werd weergegeven. Onze excuses hiervoor. We willen deze situatie graag rechtzetten en daarom willen we je een compensatie van €10,- shoptegoed aanbieden voor het ongemak.

Retourproces
Als je ervoor kiest om het product terug te sturen, begrijpen we volledig dat dit extra tijd en moeite kost. Ik kan een retouraanvraag voor je aanmaken en je kunt het pakket binnen 14 dagen terugbrengen naar een pakketpunt of naar een van onze winkels. Zodra het product is ontvangen, zullen we het aankoopbedrag terugbetalen via de betaalmethode die je hebt gebruikt.

We nemen je feedback over de toonzetting van ons bericht ter harte en zullen hieraan werken om soortgelijke situaties in de toekomst te voorkomen.

Ik hoor graag van je of ik de retour kan opmaken voor je. Als je nog vragen hebt, sta ik graag voor je klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zyk
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 10:58

Zyk

Het juridisch loket geeft aan dat de webwinkel opdraait voor een kennelijke prijsfout, tenzij het over een overduidelijke vergissing gaat. Maar dat wisten we eigenlijk al.
https://www.juridischloke...0de%20webwinkel%20leveren.

Er is een redelijk bekend voorbeeld uit 2017 waarin Leen Bakker niet hoefde te leveren na een duidelijke prijsfout. Hierin oordeelde de rechter dat het verschil met de “aanbieding” en reguliere prijs dusdanig groot was dat klanten hadden moeten controleren of de prijs correct was.
https://www.thuiswinkel.o...ogslaper-niet-te-leveren/

Een aanbieding van 20 stuks voor €7,99 zou redelijkerwijs als intentionele aanbieding beoordeeld mogen worden door een klant. Daarvoor lijkt mij niet dat de winkel zijn recht kan halen.
De moeilijkheid zit hem er voor mij in dat er een oplopende staffelkorting wordt geboden. Koop meer en krijg progressief meer korting. Het is inderdaad erg goedkoop, maar het wordt hiermee discutabel of het redelijkerwijs van een klant verwacht kan worden dat deze navraag doet of de prijs klopt.

Het is vooraf dus niet heel makkelijk in te schatten wat een rechter zal gaan oordelen, temeer omdat de aanbieding zo te zien tijdens de Black Friday periode liep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 05:04
Ik zag op pepper screenshots van de webwinkel in kwestie met 32 euro als adviesprijs 20 euro als actieprijs (80 stuks). Dan denkt toch niemand aan een prijsfout. En later de adviesprijzen naar 92 euro zetten en aanmaningen sturen voor het verschil. Wat een onbeschofte reactie vd winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-05 22:01
Een paar dingen zijn hier volgens mij wel van belang:

- Gaat het hier nu om de aanbieding voor 20 of 80 stuks? Daar zit nogal een verschil in 'korting' in.
- Stond er op de website dat dit een aanbieding was, of werd het als de normale prijs gepresenteerd? Zo ja, heb je daar bewijs van?
- Wat heb je nu precies besteld en betaald, wat is de 'reguliere' prijs en wat is de 'aanbiedingsprijs' bij andere winkels? Even zonder al het 20 versus 80 stuks door elkaar te gooien.

Zoals ik het nu lees heb je er 160 gekocht voor 39,98, terwijl je zelf al aangeeft dat met de beste aanbiedingsprijs die je noemt (7,91 * 8 = 63,28) een stuk duurder uit zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
peter-rm schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:05:

Was het maar zo simpel…
Zie:
https://blog.iusmentis.co...de-ketting-40-duizend-is/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:51
in het bijenkorf voorbeeld was de foutieve koopprijs 1% van de waarde, in het geval van TS is het verschil veel minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-05 00:10
*knip* Webwinkel soortgelijke situatie gehad wilde ook niet leveren maar ze hadden sommige klanten wel geleverd dus na briefje rechtsbijstand toch gelijk gekregen. Zij kwamen ook aan met die otto arest maar dat ging over een korting van 90% dus niet van toepassing als zijnde prijsfout

[ Voor 5% gewijzigd door Yorinn op 06-12-2023 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
Ging mij er meer om dat zelfs als je afrekent, het product meekrijgt én een factuur krijgt dat je alsnog kan worden teruggefloten door een rechter.

Die is de enige die zou kunnen bepalen waar de grens ligt of een korting reëel is of niet.
TS heeft in dit geval een korting van 78,27%
( €19,99 ipv € 92,-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:36
Ik zou niet meer reageren. Je hebt gewoon iets gekocht tegen een prijs die niet overduidelijk fout was. Je hebt een normale consumentenhoeveelheid besteld en niet duizend pakjes. Je hebt dus geen misbruik gemaakt van de situatie. De transactie is afgerond. Als de winkel vindt dat die nooit had mogen plaatsvinden, dan zullen ze moeten bewijzen dat jij had kunnen weten dat deze korting overduidelijk niet kon.

Als je je een beetje wilt indekken, dan raad ik je aan om wat screenshots te maken van andere websites waar dit product wordt aangeboden. Dit om later een beeld te kunnen schetsen van wat de normale prijs is op dit moment. Want de webshop zal altijd beweren dat de korting ongelooflijk was en daarbij hun eigen normale prijs als vergelijking opgeven, maar we weten allemaal dat die prijzen altijd worden overdreven. De echte korting die je hebt ervaren is hoeveel goedkoper het was ten opzichte van de normale prijs bij andere winkels.

De webshop kan verder niks doen, behalve naar de rechter gaan. Als ze dat voor 134 euro doen, dan maken ze daar nog meer verlies op. Dus ik zou het er gewoon bij laten. Die webshop heeft gewoon een scherpe aanbieding neergezet en heeft daar nu spijt van. Jammer voor ze. En laat even een zeer negatieve shopreview achter, zodat andere Tweakers niet dezelfde fout maken door bij zo'n hypocriete shop iets te bestellen.

[ Voor 9% gewijzigd door PhilipsFan op 06-12-2023 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
rmr1 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:14:
Ging mij er meer om dat zelfs als je afrekent, het product meekrijgt én een factuur krijgt dat je alsnog kan worden teruggefloten door een rechter.

Die is de enige die zou kunnen bepalen waar de grens ligt of een korting reëel is of niet.
TS heeft in dit geval een korting van 78,27%
( €19,99 ipv € 92,-)
Die 92 euro is uit de lucht gegrepen. Ten tijde van deze aanbiedingsperiode kon je dit voor 40 kopen op meerdere plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:41
jantje112 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:22:
[...]

Die 92 euro is uit de lucht gegrepen. Ten tijde van deze aanbiedingsperiode kon je dit voor 40 kopen op meerdere plaatsen.
Dan moet je dit duidelijk vastleggen. Want dan is de aanbieding van de webwinkel overduidelijk geen prijsfout geweest. Dat zou je dan ook terug kunnen reageren naar de webwinkel en wachten waar ze mee komen. Iets in de vorm als:
Beste webwinkel,

U beweert dat het door uw geleverde product te goedkoop geleverd is door een fout in jullie systeem. Ik ben echter van mening dat ik een goede aanbieding had gevonden. Het product werd zowel in de winkel en webwinkel verkocht voor deze prijs. Ook was de aanbieding voor langere tijd actief. Er zijn vaker aanbiedingen met hoge kortingen van dit product en er waren op dat moment meerdere aanbieders met vergelijkbare prijzen. Derhalve kan er dus geen sprake zijn van een prijsfout. Ik ga dus niet akkoord met het door jullie gedane voorstel.

Met vriendelijke groet,
jantje112
Aan de andere kant vraag ik mezelf ook af, wat als je het al hebt gebruikt? Omdat het een gebruiksproduct is, lijkt mij niet dat webwinkel het zomaar een aanvullend bedrag kan vorderen.

Ook snap ik niet dat deze webwinkel zich in zo'n daglicht stelt en zoveel moeite gaat doen voor tientjes. Vorig jaar hebben ze nog tientallen miljoenen winst gemaakt :X.

[ Voor 6% gewijzigd door alex3305 op 06-12-2023 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
MikeN schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:55:
Een paar dingen zijn hier volgens mij wel van belang:

- Gaat het hier nu om de aanbieding voor 20 of 80 stuks? Daar zit nogal een verschil in 'korting' in.
- Stond er op de website dat dit een aanbieding was, of werd het als de normale prijs gepresenteerd? Zo ja, heb je daar bewijs van?
- Wat heb je nu precies besteld en betaald, wat is de 'reguliere' prijs en wat is de 'aanbiedingsprijs' bij andere winkels? Even zonder al het 20 versus 80 stuks door elkaar te gooien.

Zoals ik het nu lees heb je er 160 gekocht voor 39,98, terwijl je zelf al aangeeft dat met de beste aanbiedingsprijs die je noemt (7,91 * 8 = 63,28) een stuk duurder uit zou zijn.
De prijs was in de aanbieding 7.99 voor 20 en werd goedkoper als je een pak van 80 naam. Dan kwam je op 19.99 voor een 80 pack. Die bestaan niet, dat zijn er 4 van 20.

Ik heb 19.99 betaald per 80. De normale prijs daarvan ligt tussen de 40 en 60 euro (de prijzen variëren fors per aanbieder en periode)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:13
jantje112 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:00:
[...]

De prijs was in de aanbieding 7.99 voor 20 en werd goedkoper als je een pak van 80 naam. Dan kwam je op 19.99 voor een 80 pack. Die bestaan niet, dat zijn er 4 van 20.

Ik heb 19.99 betaald per 80. De normale prijs daarvan ligt tussen de 40 en 60 euro (de prijzen variëren fors per aanbieder en periode)
Hoeveel heb je er gekocht? Iets zegt mij een meervoud van die 80 stuks, dus was eigenlijk al te mooi om waar te zijn? :)

[ Voor 9% gewijzigd door c-nan op 06-12-2023 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
c-nan schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:14:
[...]

Hoeveel heb je er gekocht? Iets zegt mij een meervoud van die 80 stuks, dus was eigenlijk al te mooi om waar te zijn? :)
Ik heb 2 keer 80 besteld. Dat is wat ik ongeveer per jaar verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:47
c-nan schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:14:
[...]

Ik koop vaatwastabletten die al per 155 gaan soms 5 a 6 keer. Ja dat zijn veel vaatwastabletten zijn die dan ook te mooi ondanks dat de "aanbieding" al enkele maanden actief is? Of koopt TS gewoon wat meer tijden een mooie aanbieding? Omdat die dingen toch niet echt bederven en toch wel op komen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeN
jantje112 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:00:
Je weet dat de betreffende winkel geen prijsstunter is en je ziet eigenlijk een prijs die 1/3e is van de reguliere prijs (als we die 60 euro even als de reguliere prijs aanhouden en niet eens als aanbiedingsprijs zien). Ik denk dat je er bij een rechter best een dobber aan zult hebben als je stelt dat je volledig te goeder trouw ervan uit bent gegaan dat de winkel echt voor die prijs wilde verkopen. Het hangt uiteindelijk echter allemaal af van de omstandigheden van het geval en de inschatting van de rechter en allerlei dingen die we niet kunnen overzien.

Er zijn een paar opties:
  • Bijbetalen.
  • Terugsturen. Het betreft in dit geval een onverschuldigde betaling - je hebt recht op vergoeding van je bijkomende kosten, maar dan moet je niet 'te kwader trouw zijn'. Als je wist dat de winkel niet voor deze prijs wilde verkopen, valt er wat van te zeggen dat je dat was, maar ik ben hiervoor niet verder de literatuur en jurisprudentie in gedoken. Ik kan me voorstellen dat het er uiteindelijk op neerkomt dat het aan de winkel is om maar te zorgen dat het pakketje van jou naar de winkel komt, maar dat het niet onredelijk is om je te vragen om even 5 minuten naar een pakketpunt te lopen.
  • Niets doen. In dat geval kan het op een paar manieren eindigen:
    • Er gebeurt niets.
    • De webwinkel wil je in de toekomst niet meer als klant.
    • De webwinkel stuurt een incassobureau op je af, waarna je verder niets meer hoort.
    • Je ontvangt op een zeker moment een dagvaarding en mag je voor de rechter verantwoorden. Dat soort dingen kunnen ook voor kleinere bedragen gebeuren. Je mag je verhaal dan bij de kantonrechter doen. Win je, dan ben je daarmee klaar. Verlies je, dan mag je de kosten van de dagvaarding en procedure vergoeden en ben je een paar honderd euro lichter. Je moet dan alsnog het product teruggeven of bijbetalen.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeN op 06-12-2023 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
In deze periode zijn kortingen tot 80% op spullen meerdere keren voorgekomen. Op welk punt komt de prijs dan op een " daar kun je een aanvullende factuur verwachten? "

Ik probeer hier niet mijn gelijk te halen, maar ik ben nog steeds de koop aangegaan in de " scherpe prijs, bestellen modus " ipv " prijsfout, snel snel"

Bijvoorbeeld

80%
https://nl.pepper.com/aan...t-met-bed-en-stoel-297603

70%
https://nl.pepper.com/aan...tterbox-hoesje-s21-298030

47%
https://nl.pepper.com/aan...cww-hoek-vloerlamp-298116
https://nl.pepper.com/aan...fort-unisex-slides-298105
46%
https://nl.pepper.com/aan...allantines-whiskey-298117

39%
https://nl.pepper.com/aan...pro-mini-qwerty-us-298100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:07
Ik zou lekker niets doen en afwachten. Mochten ze echt een rechtszaak aangaan dan heb je een sterk verhaal.
Maar ik denk niet dat ze naar de rechter gaan.

Je moet nu wel alles wat je hier neerzet goed opslaan. Overal screendumps van maken! En documenteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Ik vind het een lastige aan de ene kant vind ik de korting nu ook weer niet schrikbarend dat ik gelijk zoiets heb van een prijsfout, zo denken er meerdere over anders was er ook prijsfout in de titel van Pepper gezet.
Een prijsfout moet toch vaak wel duidelijk zijn dat je direct zoiets hebt van dat is een fout en daar ontbreekt het wel veel aan naar mijn mening.

De kans acht ik ook klein dat de webshop er echt een zaak van gaat maken bij de rechter misschien dat die een incassobureau inschakeld maar wat wilt die doen dan? Kan verder niks doen zonder gerechtelijk bevel tot een inbeslagname.

Wat je gaat doen is geheel aan jou zelf maar je zou ze een mail kunnen sturen dat je ze aan de overeenkomst houdt.
Misschien kan je dit voorbeeld sturen en aanpassen naar deze/jou situatie

https://www.eccnederland....ing-bij-prijsfout-webshop

Nogmaals dit is geen juridische advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
jantje112 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:38:
In deze periode zijn kortingen tot 80% op spullen meerdere keren voorgekomen. Op welk punt komt de prijs dan op een " daar kun je een aanvullende factuur verwachten? "
Dat is allemaal afhankelijk van de omstandigheden van het geval. Ik zeg niet dat je het zou verliezen, maar ook niet dat je het zou winnen. Een jurist met meer ervaring op dit vlak kan mogelijk een betere inschatting maken, maar dan nog is het uiteindelijk ook wat de rechter ervan maakt.

Het gaat erom wat jij kan stellen en bewijzen tegenover wat de winkel zou stellen en bewijzen. Jij kan aangeven dat je dacht dat het simpelweg een goede prijs was, dat het op de website als aanbieding stond, dat ze het in de winkel voor dezelfde prijs verkochten, dat het vaker met een korting te koop is bij andere winkels, dat het geen 90% korting is, dat ze echt niet failliet gaan van een beetje goedkoper leveren, enzovoort. Al die dingen moet je dan ook zoveel mogelijk bewijs voor zien aan te dragen.

Zij zullen stellen dat ze geen prijsvechter zijn en dat dat algemeen bekend is, dat de korting flink hoger is dan tot nu toe voorgekomen op internet, dat je als je twijfelde aan de prijs ook even navraag had kunnen doen en bijvoorbeeld dat je in het verleden al vaker bestellingen hebt gedaan waarbij de prijs veel hoger was (als dat het geval is).

De rechter zal een afweging gaan maken tussen al die punten. Die afweging zou in jouw voordeel uit kunnen vallen, ook gelet op dat er in dit topic redelijk wat discussie is over of die prijs nu wel of niet aannemelijk is.
Pagina: 1