Lekage plafond in nok via rookgastoevoerleiding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22-05 17:13
Afgelopen weekend ondekte we dat de gipsplaten in het plafond in de nok van ons dak waterplekken vertonen. Mijn vrouw merkte wel op dat we jaren geleden, nog voor de verbouwing waarbij de gipsplaten aangebracht zijn, dat we één of twee keer een kleine plasje water op de trap stond. Al bij al gaat dit over een periode van zo'n 12 jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/heGgnPMqU1vv1ZcMjdnrB0XkS-0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8AO9qH1Ds08pjBqsAqeBZrkG.jpg?f=fotoalbum_medium

Eerst heb ik een plank verwijdert om uit te vinden of ik zo voldoende kon zien. Vervolgens de beschadigde delen verwijdert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDGJwwLq7k8J0LSxLxF8diOGhog=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wyvAvN3M84kEU4c3ZH8VSVMn.jpg?f=fotoalbum_medium

Aan de zwart buis hangt een druppel en buis zelf hangt ook los en zit niet goed in een 90 graden bocht een stukje verderop. Deze heb ik aangeduwd zover ik kon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZCVm7537ESdWz0-DFUJHXzHatI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ybtVIvLrDw9XepI1tEScFcRj.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-4_N3ohXPKzPJWT5ROgrmTgd5Og=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/deY6U2h06rHs1fOMLjb0CIdS.jpg?f=fotoalbum_medium

Deze zwart buis en aluminium buis gaan naar de CV ketel (AWB Thermomaster 3HR 28T) die aan de andere kant (links op de foto's) van de muur hangt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wwJ6NmojA0K3SpSi0bm-RZOuhag=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YVfs97egt8FoiDIslCcY74ai.jpg?f=fotoalbum_medium

Boven de zwart buis hangt de aluminium buis en daar hangt ook een druppel aan. Op onderstaande foto is ook te zien dat de bovenkant van de zwart buis nat is, dus de aluminium buis lijkt de bron te zjn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zG3Wk1GcWBj5OjqbC3hAszRFLxQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g6b0XKJWk9heGNUgwAHpumyy.jpg?f=fotoalbum_medium

Met de close up van de bovenkant van de ketel met de aansluiting van de twee buizen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FJPuCZbASryZxtKuwAnMWlJl7pI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OQsZgGjXUfJTeNQCpYp0dw3u.jpg?f=fotoalbum_medium

De installatiehandleiding van de ketel leert me dat die buizen af- en toevoer zijn voor de gassen van de verbradning.

Hoe erg is/was het dat de zwart buis los zat?

Kan er water (vocht/condens) in de aluminium buis ontstaan zodat er water uit komt? Ik heb verder gaan andere nate plekken of druppels gevonden en die druppel van de zwart/aluminium buis hing precies boven de natte plek in het pafond.

Is het verstandig ivm de af- en toevoer van de gassen om hier een installateur naar te laten kijken? Ze hebben tijdens een reguliere controle een van die buizen extra gecontroleerd op een geode bevestiging.

edit: informatie toegevoegd over het water uit de alumiun buis ipv de zwarte.

[ Voor 8% gewijzigd door MRIdev op 06-12-2023 15:22 ]

Beste antwoord (via MRIdev op 13-12-2023 11:08)

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:55
MRIdev schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:00:
@miciel We hebben een onderhoudscontract en de ketel wordt ook jaarlijks gecontroleerd. Hoe kun je zien dat de ringen zijn versleten?

@edsandje De foto is half schijn van onder gemaakt om ervoor te zorgen dat de druppel te zien is. Een andere goede hoek is erg lastig zonder het risico op een diepe val de trap af ;).

Moet het afschot richting de ketel zijn? Het is dan niet erg dat de condens de ketel inloopt?
als er condens tussendoor piept zoals bij jouw het geval is zijn de ringen versleten.
of er is niet voldoende afschot. afschot controleren met behulp van een waterpas aub.
let op dat de moffen en randen iets iets dikker zijn dan de buis. even opletten met neerleggen.
ik snap half hoe je rookgas loopt/foto is uit gekke hoek maar je nek breken hoeft ook weer niet
ja het afschot moet richting de ketel zijn een beetje condens dat terug loopt kan geen kwaad.
komt er gewoon uit aan de onderkant zijn de ketels op gebaseerd. (maar na gaan heel technisch doen)
eigenlijk is dit gewoon een kwestie van emmer/bekker eronder en doorzetten naar de monteur.
maar je afschot controleren mag je zelf nog doen het uittelkaar halen en repareren liever niet.
rookgas wet. plus als je iets verkeerdt doet dan leg je dezelfde dag nog het loodtje als je pech hebt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed!
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-05 19:09

Ed!

De zwarte buis is aanvoer van verse lucht vanuit buiten (blijft koud als de cv aan staat). Als deze los zit is het niet direct een super groot gevaar, maar zet het wel zsm vast.

De aluminiumbuis is voor de afvoer van rookgassen (wordt warm als de cv aan staat). Heb je een CO melder? lekkende cv gassen kunnen best gevaarlijk zijn (koolmonoxide).

Vocht kan wel onstaan in de buis als warme cv gassen afkoelen in de aluminium buis. Echter dient de rookgas afvoer altijd luchtdicht te zijn.

Waarvoor is de pvc buis op foto 2&3?

[ Voor 3% gewijzigd door Ed! op 06-12-2023 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:20
Hou het eens een tijdje open en kijk dagelijks of je ergens druppels kan zien. Een monteur kan dat ook niet ruiken. Ik zou het even aankijken alvorens direct een installateur te bellen. Dat gaat meteen geld kosten en het is veel effectiever als jij al kan aangeven waar druppels vandaan komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Ed! De grijze buis is denk ik ontluchting, want deze verdwijnt achter de trap langs naar beneden. Ik verwacht niet dat het condens is, want het drupt nog steeds. We hebben geen CO melder hangen, maar ik denk dat we die voor boven wel aan gaan schaffen. De "ruimte" waar de buizen inzitten zijn via een open deel verbonden met de ruimte van de CV ketel en mechanische ventilatie en daarvan wordt één deel opgen gehouden om daar af te zuigen.

@ID-College Zie antwoord hierboven over het druppelen.

Morgen ga ik op het dak kijken of ik iets kan zien in de "schoorsteen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
@MRIdev uw ringen in de rookgas afvoer zijn versleten en of er is net niet genoeg afschot.
een intergas awb 3 hr jaarlijks laten controleren en bij co boven 21,5 procent is afkeur.
nieuwe ketel en nieuwe rookgasafvoer.(maar sommige oude beestjes houden het lang vol)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Op de 1 na laatste foto lijkt het alsof het verkeerd om gemonteerd is.
Is deze foto van onderaf gemaakt?
De rookgas zou meelopend naar de ketel moeten worden gemonteerd.
Dat verklaart dan ook de lekkage, het is condens vanuit de rookgasbuis.
Ik zou een installateur bellen.

[ Voor 6% gewijzigd door edsandje op 09-12-2023 08:56 ]

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@miciel We hebben een onderhoudscontract en de ketel wordt ook jaarlijks gecontroleerd. Hoe kun je zien dat de ringen zijn versleten?

@edsandje De foto is half schijn van onder gemaakt om ervoor te zorgen dat de druppel te zien is. Een andere goede hoek is erg lastig zonder het risico op een diepe val de trap af ;).

Moet het afschot richting de ketel zijn? Het is dan niet erg dat de condens de ketel inloopt?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• miciel
MRIdev schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:00:

als er condens tussendoor piept zoals bij jouw het geval is zijn de ringen versleten.
of er is niet voldoende afschot. afschot controleren met behulp van een waterpas aub.
let op dat de moffen en randen iets iets dikker zijn dan de buis. even opletten met neerleggen.
ik snap half hoe je rookgas loopt/foto is uit gekke hoek maar je nek breken hoeft ook weer niet
ja het afschot moet richting de ketel zijn een beetje condens dat terug loopt kan geen kwaad.
komt er gewoon uit aan de onderkant zijn de ketels op gebaseerd. (maar na gaan heel technisch doen)
eigenlijk is dit gewoon een kwestie van emmer/bekker eronder en doorzetten naar de monteur.
maar je afschot controleren mag je zelf nog doen het uittelkaar halen en repareren liever niet.
rookgas wet. plus als je iets verkeerdt doet dan leg je dezelfde dag nog het loodtje als je pech hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:10
ID-College schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:19:
Hou het eens een tijdje open en
[...]
Ik zou dit sowieso niet helemaal weer dichttimmeren met gipsplaten, maar eerder een verwijderbaar paneel van maken (scharniertje + magneetslotje?). Niet alleen om er bij te kunnen voor inspectie, maar als ik het goed zag is de ketel uit 2003. Mocht die vervangen worden dan moet de rookgasafvoer ook vervangen worden, dan mag je dus weer de hele boel openbreken...

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 11-12-2023 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Voor volgende week een afspraak gemaakt om het rookgasafvoer te laten vervangen. Het kon ook direct, alleen moeten wij zogen voor een veilige werkplek en dat heb ik niet 1-2-3 geregeld.

@ThinkPad De warmtewisselaar is een aantal jaren geleden onder garantie vervangen. De monteur vertelde toen dat we feitelijk een nieuwe ketel daarmee hebben. Klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
Het grootste deel van het kanaal zat goed vast en was nog goed. De monteur heeft de versleten en uitgedroogde ringen in de koppelingen vervangen, voor een goed afschot gezorgd en zowel de aan- en afvoerkanalen goed gebeugeld. Nu nog de reparatie van het plafond. Met luik of afneembaar paneel zoals voorgesteld door @ThinkPad. De monteur merkte daarover nog op dat deze beide kanalen moet omvatten, dus die wordt een stuk groter dan het gat in het plafond en zal bijna tot de rookmelder reiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Kan je nog wat foto's maken hoe het nu zit?
Wat betreft het vervangen van de wisselaar, ik weet niet wat er precies vervangen is maar het is natuurlijk geen nieuwe ketel ineens.
De warmtewisselaar waar de brander in zit is van Vaillant, die staat niet bekend om grote problemen.
De awb composiet aansluitdelen zijn wel matig, Remeha heeft dat ook toegepast in een aantal ketels en dat is geen groot succes geworden.
Dus hou wel rekening met een oude ketel, na 10 jaar economisch afgeschreven en gemiddeld gaan ze 15 jaar mee.

Please state the nature of the technical emergency

Pagina: 1