Afgelopen weekend ondekte we dat de gipsplaten in het plafond in de nok van ons dak waterplekken vertonen. Mijn vrouw merkte wel op dat we jaren geleden, nog voor de verbouwing waarbij de gipsplaten aangebracht zijn, dat we één of twee keer een kleine plasje water op de trap stond. Al bij al gaat dit over een periode van zo'n 12 jaar.
:strip_exif()/f/image/8AO9qH1Ds08pjBqsAqeBZrkG.jpg?f=fotoalbum_medium)
Eerst heb ik een plank verwijdert om uit te vinden of ik zo voldoende kon zien. Vervolgens de beschadigde delen verwijdert.
:strip_exif()/f/image/wyvAvN3M84kEU4c3ZH8VSVMn.jpg?f=fotoalbum_medium)
Aan de zwart buis hangt een druppel en buis zelf hangt ook los en zit niet goed in een 90 graden bocht een stukje verderop. Deze heb ik aangeduwd zover ik kon.
:strip_exif()/f/image/ybtVIvLrDw9XepI1tEScFcRj.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/deY6U2h06rHs1fOMLjb0CIdS.jpg?f=fotoalbum_medium)
Deze zwart buis en aluminium buis gaan naar de CV ketel (AWB Thermomaster 3HR 28T) die aan de andere kant (links op de foto's) van de muur hangt.
:strip_exif()/f/image/YVfs97egt8FoiDIslCcY74ai.jpg?f=fotoalbum_medium)
Boven de zwart buis hangt de aluminium buis en daar hangt ook een druppel aan. Op onderstaande foto is ook te zien dat de bovenkant van de zwart buis nat is, dus de aluminium buis lijkt de bron te zjn.
:strip_exif()/f/image/g6b0XKJWk9heGNUgwAHpumyy.jpg?f=fotoalbum_medium)
Met de close up van de bovenkant van de ketel met de aansluiting van de twee buizen.
:strip_exif()/f/image/OQsZgGjXUfJTeNQCpYp0dw3u.jpg?f=fotoalbum_medium)
De installatiehandleiding van de ketel leert me dat die buizen af- en toevoer zijn voor de gassen van de verbradning.
Hoe erg is/was het dat de zwart buis los zat?
Kan er water (vocht/condens) in de aluminium buis ontstaan zodat er water uit komt? Ik heb verder gaan andere nate plekken of druppels gevonden en die druppel van de zwart/aluminium buis hing precies boven de natte plek in het pafond.
Is het verstandig ivm de af- en toevoer van de gassen om hier een installateur naar te laten kijken? Ze hebben tijdens een reguliere controle een van die buizen extra gecontroleerd op een geode bevestiging.
edit: informatie toegevoegd over het water uit de alumiun buis ipv de zwarte.
:strip_exif()/f/image/8AO9qH1Ds08pjBqsAqeBZrkG.jpg?f=fotoalbum_medium)
Eerst heb ik een plank verwijdert om uit te vinden of ik zo voldoende kon zien. Vervolgens de beschadigde delen verwijdert.
:strip_exif()/f/image/wyvAvN3M84kEU4c3ZH8VSVMn.jpg?f=fotoalbum_medium)
Aan de zwart buis hangt een druppel en buis zelf hangt ook los en zit niet goed in een 90 graden bocht een stukje verderop. Deze heb ik aangeduwd zover ik kon.
:strip_exif()/f/image/ybtVIvLrDw9XepI1tEScFcRj.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/deY6U2h06rHs1fOMLjb0CIdS.jpg?f=fotoalbum_medium)
Deze zwart buis en aluminium buis gaan naar de CV ketel (AWB Thermomaster 3HR 28T) die aan de andere kant (links op de foto's) van de muur hangt.
:strip_exif()/f/image/YVfs97egt8FoiDIslCcY74ai.jpg?f=fotoalbum_medium)
Boven de zwart buis hangt de aluminium buis en daar hangt ook een druppel aan. Op onderstaande foto is ook te zien dat de bovenkant van de zwart buis nat is, dus de aluminium buis lijkt de bron te zjn.
:strip_exif()/f/image/g6b0XKJWk9heGNUgwAHpumyy.jpg?f=fotoalbum_medium)
Met de close up van de bovenkant van de ketel met de aansluiting van de twee buizen.
:strip_exif()/f/image/OQsZgGjXUfJTeNQCpYp0dw3u.jpg?f=fotoalbum_medium)
De installatiehandleiding van de ketel leert me dat die buizen af- en toevoer zijn voor de gassen van de verbradning.
Hoe erg is/was het dat de zwart buis los zat?
Kan er water (vocht/condens) in de aluminium buis ontstaan zodat er water uit komt? Ik heb verder gaan andere nate plekken of druppels gevonden en die druppel van de zwart/aluminium buis hing precies boven de natte plek in het pafond.
Is het verstandig ivm de af- en toevoer van de gassen om hier een installateur naar te laten kijken? Ze hebben tijdens een reguliere controle een van die buizen extra gecontroleerd op een geode bevestiging.
edit: informatie toegevoegd over het water uit de alumiun buis ipv de zwarte.
[ Voor 8% gewijzigd door MRIdev op 06-12-2023 15:22 ]