Mechanische ventilatie zonder ventielen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroesek93
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16-04 07:10
Hallo,

Ik ga een mechanische ventilatie box aansluiten. De afvoerkanalen zijn netjes voorzien van een spirobuis en het laatste stuk naar de dakafvoer is flexibele buis.

In plaats van de gebruikelijke ventielen in het plafond wil ik gebruik gaan maken van regelbare roosters. Waarom? De openingen in het plafond zitten te ver in de hoek waardoor er geen rond afzuigventiel in kan zonder deze zwaar te beschadigen. Ik zal de ventielen te ver moeten inzagen.

Nu vraag ik mij af, kan ik met regelbare roosters nabootsen hetgeen de ventielen ook kunnen? Ik kan in principe de roosters zo ver open of dicht zetten als ik zelf wil. De roosters kan ik eenvoudig over de opening in het plafond bevestigen.

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7euqDBXkdNVHBOIoqHKVh55D2w8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Nyay9lL2ijL5MWRVlAM9Iwl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NOl1bRbmOB-RE_PYSoAIGlkTYfY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qdNOzlxM0tnTAmN5A9fVLDyF.webp?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

Het enige dat ik me voor kan stellen met deze roosters is dat je veel meer gesuis/gefluit gaat krijgen. Dat is een gokje aan mijn kant, maar de normale ronde ventielen zijn gemaakt om de lucht zo vloeiend mogelijk weg te zuigen. Hiermee krijg je denk ik turbulentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-05 23:39

Flappiewappie

Hier nog meer

Het is wat duurder dan je zelf voorstelt maar een continue gesuis wat @Aardedraadje al aangeeft lijkt me ook niet wenselijk;

https://www.ventilatiesho...6DmmvPFwlQCxoCtcEQAvD_BwE

ow gaat alleen over rooster - kan zo snel geen alternatief vinden daarvoor. Bovenstaande is echt ventilator.

[ Voor 14% gewijzigd door Flappiewappie op 06-12-2023 15:09 ]

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroesek93
@Aardedraadje Hmm ja mogelijk, kan het altijd proberen... een rond ventiel is in ieder geval geen optie en een koof maken zodat een rond ventiel wel mogelijk is zie ik ook niet zitten.

@Flappiewappie Deze buisventilator dient denk ik net een wat ander doel. Voordeel van een mechanische ventilatie box in mijn optiek is dat die door de vochtsensor automatisch harder gaat draaien bij bijv. douchen. Ook de bediening is eenvoudig met de afstandsbediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Heb je geen mogelijkheid om een regelklep in de buis zelf te plaatsen? Of maakt deze meerdere aftakkingen waardoor 1 klep meteen meerdere aanzuigopeningen afknipt?

https://www.ventilatiesho...leppen-handbediend-spiro/

Of, als het aanzuiggeluid echt te veel is, met een soort trechter een versmalling maken achter het rooster, zodat je daarmee al de flow knijpt. Dat maakt minder lawaai dan het regelen via een rooster.

[ Voor 53% gewijzigd door _ferry_ op 06-12-2023 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroesek93
Er lopen twee afvoerkanalen naar zolder en naar buiten. Eentje vanuit de keuken, eentje vanuit de badkamer. Beiden hebben een afzonderlijk kanaal en uitvoer door het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:31
je zou deze kunnen overwegen:
https://www.ventilatiesho...125mm-toevoer-afvoer-wit/
Die valt volledig in het kanaal.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroesek93
Zie hier de twee buizen, een vanuit de badkamer, een vanuit de keuken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7n95lQGg3neUxJQ_p9N3v2z844=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9MRxrVxi4oxxPpADFiabRxaE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:54
Aardedraadje schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:02:
Het enige dat ik me voor kan stellen met deze roosters is dat je veel meer gesuis/gefluit gaat krijgen. Dat is een gokje aan mijn kant, maar de normale ronde ventielen zijn gemaakt om de lucht zo vloeiend mogelijk weg te zuigen. Hiermee krijg je denk ik turbulentie.
Wellicht, maar het is het proberen waard..!

@TS: overigens wordt een MV ingeregeld, en dat zal hier lastig worden.. Je moet hem eigenlijk 1x inregelen en er verder afblijven.. Dus continue schuiven zou ik niet doen. Daarmee verander je de druk en gaat hij op andere plekken weer harder (of zachter) lucht aanzuigen..
kroesek93 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:16:
Zie hier de twee buizen, een vanuit de badkamer, een vanuit de keuken.

[Afbeelding]
Ik zou dit sowieso even goed af gaan werken, met b.v. een doorvoermanchet ipv tape zodat het ook wat luchtdichter is.. Maarja, dat is wel lastig met een flexibele buis (daarom wss ook die tape).. Ook lijkt het erop dat dezelfde buis is gebruikt voor afzuigen en MV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroesek93
@ID-College Mijn bedoeling is ook om het rooster in de keuken een stuk dichter te zetten dan die in de badkamer en er dan inderdaad af te blijven. Ik heb ook begrepen dat je het inregelen kan laten doen maar dat het een fabel(?) is dat dat echt meerwaarde biedt omdat je het ook zelf kunt? Mijn bedoeling is om de box op te hangen en er verder vanaf te blijven.

Ik ga dat inderdaad ook afwerken met slangenklemmen en juiste tape. Dit zat er al van de vorige bewoners. Wat bedoel je met "Ook lijkt het erop dat dezelfde buis is gebruikt voor afzuigen en MV"? Er is op dit moment geen MV, het zijn alleen de buizen die naar buiten gaan vanuit de ventilatiekanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroesek93
@ID-College Net nog even gekeken, de flexibele buis die nu naar buiten gaat en met tape vastzit sluit aan op een koker die het dak binnenkomt. Kan ik dus ook een slangenklem omheen doen en met tape afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:35

ericplan

5180 Wp PV

@kroesek93 Denk ook aan schoonmaken, die in de keuken wordt vettig.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroesek93
@ericplan Ben ik mij van bewust inderdaad. Hebben wel een goede afzuigkap overigens... Los van een rooster zie ik nog steeds geen andere mogelijkheden eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Zoals ik eerder genoemd heb, een ventiel dat in de buis valt. zie hierboven. Misschien heb je die gemist.
De tabjes op de foto kun je afbreken, dan valt hij geheel in de buis. Zie handleiding.

[ Voor 8% gewijzigd door P5ycho op 07-12-2023 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroesek93
@P5ycho Ah ja die zie ik nu inderdaad. Is wel een prijzige aangelegenheid overigens. Maar als je die tabjes afbreekt dan zit hij toch los in de buis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik zal de handleiding even quoten voor je dan:
Monteer de buitenhuls in het ventilatiekanaal

• Verwijder het ventiel uit de buitenhuls en bewaar het in de doos, deze is pas nodig bij de afbouw.

• Breek de lipjes van de buitenhuls af op de breuklijn.

Breng montagekit aan, aan de binnenkant van het ventilatiekanaal waarin de NoShow wordt gemonteerd.

• Plaats de buitenhuls vlak in het plafond en werk af met muurvuller en verf.
Bron: https://www.ventilatiesho...nstallatiehandleiding.pdf

Grofweg 100 euro en je hebt dit probleem met een onhandig geplaatst ventilatiekanaal opgelost. Daarna ook nog een strak uitziend resultaat. Dan vind ik dat je niet mag klagen eerlijk gezegd :).

[ Voor 3% gewijzigd door P5ycho op 07-12-2023 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroesek93
@P5ycho Dat had ik eerlijk gezegd nog niet gelezen, top! Al denk ik dat ik met deze huls ook problemen krijg. Het ronde gat loopt een halve centimeter over de muur heen. Of anders gezegd, de muur loopt een stukje het ronde gat in het plafond in. Het is bouwtechnisch gewoon allemaal niet zo lekker gedaan. Ik ga even kijken wat te doen... Mogelijk bieden de instelbare roosters ook uitkomst, wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Beetje passen en meten inderdaad. Zou mooi zijn als je ons even laat weten hoe je het opgelost hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:24
kroesek93 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:12:
een rond ventiel is in ieder geval geen optie en een koof maken zodat een rond ventiel wel mogelijk is zie ik ook niet zitten.
Ik zou gewoon een metalen rond ventiel pakken, twee kanten afslijpen en strak in de hoek zetten.

Ik had een vergelijkbare uitdaging met twee ventielen die te dicht naast elkaar zaten en heb ik ook zo gedaan.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroesek93
@P5ycho Ik zal het inderdaad posten, ben benieuwd! Het inregelen moet ik ook zelf doen maar dat moet volgens mij wel lukken. Woonkamer bijna dicht, badkamer verder open. Denk ik.

@assje Heb je misschien een voorbeeld? Ik had al wat lopen Googelen maar zie dat de meeste metalen ventielen ook een buitenwerk vereisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
kroesek93 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:57:
@assje Heb je misschien een voorbeeld? Ik had al wat lopen Googelen maar zie dat de meeste metalen ventielen ook een buitenwerk vereisen.
Gewoon deze standaard ventielen:
Afbeeldingslocatie: https://www.warmteservice.nl/medias/product_images_normal/1_M_Varia_LVE014_png_normal_3ad86037a9ee419c5e5e553425a2862f.jpg?context=bWFzdGVyfHByb2R1Y3RfaW1hZ2VzX25vcm1hbHw3NDE2fGltYWdlL2pwZWd8aW1hZ2VzL25vcm1hbC9oZDYvaDUzLzkwODAxMjA5NjcxOTguanBnfGE3ODM4NzkyY2JlNWE1MDAwZTMxNjcxNjUxYTc2NjQyMTJiN2U3NGI0MWU2ZTUwMTVmN2JjYjk3MzllOGI4OTg

Deze klemmen in de buis, daar kan je best wel een stuk vanaf slijpen.Ik zou zeggen dat je tot de bevestigingspuntjes van dat vierkante "kruis" achterop kan.

Foto van mijn situatie gevonden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVb4Y8kZzyj2UHYnWO-k-qAezYU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rrEJWrJCQ1kLpGp5ptsyFsDA.jpg?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door assje op 07-12-2023 11:08 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroesek93
@assje Ah ja volgens mij kan daar wel 1.5 cm af voordat je bij de binnenste rand bent. Heb jij het inregelen zelf gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
kroesek93 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:07:
@assje Ah ja volgens mij kan daar wel 1.5 cm af voordat je bij de binnenste rand bent. Heb jij het inregelen zelf gedaan?
Type C is doorgaans niet zo heel veel aan in te regelen en bij mij al helemaal niet aangezien de badkamer niet aangesloten is. Enige dat ik te regelen heb is hoe verder ik deze ventielen dicht zet hoe meer afzuiging ik in de WC heb (daar zit een vast ventiel).

Ik heb wel alle ventilatieroosters (aanvoer) ingeregeld door Co2 op slaapkamers te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroesek93
Ah ja precies. Heb boven geen roosters, wel een winterstand op de draai/kiep ramen. Beneden wel roosters. Heb alleen een ventiel in de keuken en badkamer dus kan alleen daarmee inregelen. Als het goed is komt vandaag de ITHO MV box binnen, ben benieuwd. Nog nuttige "tips" waar ik mogelijk rekening mee kan houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
kroesek93 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:27:
Ah ja precies. Heb boven geen roosters, wel een winterstand op de draai/kiep ramen. Beneden wel roosters. Heb alleen een ventiel in de keuken en badkamer dus kan alleen daarmee inregelen. Als het goed is komt vandaag de ITHO MV box binnen, ben benieuwd. Nog nuttige "tips" waar ik mogelijk rekening mee kan houden?
Mocht je in de toekomst ooit boven het glas of de kozijnen vervangen zou ik zeker overwegen daar ook roosters toe te passen zodat ze onderdeel zijn van je ventilatiesysteem.

Zelf heb ik de roosters beneden zelfs bijna volledig dicht staan. Ik gebruik het open trapgat soort als overstroomvoorziening en voer het grootste deel van de lucht via de slaapkamers aan. Dit maximaliseert ventilatie en koele lucht in de slaapkamers (gewenst) en minimaliseert koude luchtstromen in de woonkamer (ongewenst).

Mijn tip zou zijn om zeker een Co2 meter te kopen en alle ruimtes eens te monitoren, zeker de slaapkamers. Verder zou je voor de badkamer een vochtsensor kunnen overwegen. Bij het aansluiten van de ventilatiebox zou ik overwegen een (flexibele) geluidsdemper op het aanzuigkanaal te plaatsen. Het uitblaaskanaal dan weer liever niet flexibel en zo min mogelijk bochten.

[ Voor 16% gewijzigd door assje op 07-12-2023 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
kroesek93 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:27:
Heb alleen een ventiel in de keuken en badkamer dus kan alleen daarmee inregelen.
In dat geval is het de vraag of een vast rooster in de keuken een probleem is. Als je in de badkamer wel een regelbaar ventiel hebt kan je die reduceren tot je de gewenste verhouding hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroesek93
@assje in de badkamer helaas hetzelfde probleem als in de keuken qua gat in het plafond. Het rooster wat ik wil gaan plaatsen in de keuken is wel een regelbaar rooster hé, dus niet helemaal "vast".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroesek93
Goedemorgen!

Inmiddels is het gelukt met hier en daar wat zagen om de afzuigventielen te plaatsen. Even mooi afwerken nog. Nu heb ik nog een vraag voor jullie... Mogelijk dat jullie hier anders over denken?

Ik heb dus twee afzuigventielen: keuken en badkamer. Deze hebben beiden hun eigen afvoerkanaal en komen samen in de MV-box. Zowel het afvoerkanaal vanuit de keuken als de badkamer gaan vrijwel recht omhoog naar zolder, redelijk korte afstanden. Ik was voornemens om het afzuigventiel op de badkamer verder open te zetten dan die in de keuken. Alleen, hoe ver? Het zijn afzuigventielen zonder nummers dus ik moet ze handmatig instellen. Ik heb geen debietmeter... Ik kan er natuurlijk een installateur naar laten kijken maar ik wil het graag eerst zelf proberen. Alvast bedankt!

Verdere informatie. Beneden heb ik roosters in de ramen zitten. Op de eerste verdieping draaikiep ramen met triple glas, geen roosters, wel een speciale winterstand (minimale tochtstand). Er zit ook een flinke kier onder de badkamerdeur en kieren onder de slaapkamer deuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3TpawYoNoYytfUNFWTOLsCSpdok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fEY4FsU60iW2Jt1lfhOddjYI.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1